Het grote E0 benzine / E5 benzine / E10 benzine topic !

pas bij 40 toch….duc is slechts 30 jaar dus ff wachten…..wel bij mijn 911 van voor ‘87.
Vanaf 25 jaar, of zelfs ook bij nieuwere?
Op mijn woon-werk Yamaha na is al mijn spul op kwarttarief, ook mijn 93er 900SS of helemaal belastingvrij want ouder als 40 jaar.
Die met kwarttarief mogen dus in Dec/Jan/Feb niet rijden, staan met lege tank op 98E5 te wachten. :Y


Alleen die van voor 1988 dus, ook al zijn ze ondertussen ouder als 25 jaar.
 
Laatst bewerkt:
Vanaf 25 jaar, of zelfs ook bij nieuwere?
Op mijn woon-werk Yamaha na is al mijn spul op kwarttarief, ook mijn 93er 900SS of helemaal belastingvrij want ouder als 40 jaar.
Die met kwarttarief mogen dus in Dec/Jan/Feb niet rijden, staan met lege tank op 98E5 te wachten. :Y
Mijn 888 van ‘93 valt niet in het overgangsregeling, pas 40 jaar geheel belastingvrij….dus 10 jaar de volle pond betalen. Of ik schors hem als ik niet meer wil motorrijden.

en die 25 jaar ‘vrij’ was lang geleden….toen is de overgangsregeling voor motorrijtuigen van voor ‘87 toegepast.

Tientje per maand dus valt het mee….zaterdagkrant is duurder…. :o

Al met al kan ik vh winter nog zondermeer een rondje rijden.
 
Vanaf 25 jaar, of zelfs ook bij nieuwere?
Op mijn woon-werk Yamaha na is al mijn spul op kwarttarief, ook mijn 93er 900SS of helemaal belastingvrij want ouder als 40 jaar.
Die met kwarttarief mogen dus in Dec/Jan/Feb niet rijden, staan met lege tank op 98E5 te wachten. :Y

Een 93er voertuig kan niet op kwarttarief/overgangsregeling zover ik weet.
Dus hoe zit dit precies? Ik leer graag bij.
 
Vanaf 25 jaar, of zelfs ook bij nieuwere?
Op mijn woon-werk Yamaha na is al mijn spul op kwarttarief, ook mijn 93er 900SS of helemaal belastingvrij want ouder als 40 jaar.
Die met kwarttarief mogen dus in Dec/Jan/Feb niet rijden, staan met lege tank op 98E5 te wachten. :Y


Alleen die van voor 1988 dus, ook al zijn ze ondertussen ouder als 25 jaar.
Juist!
Mijn FZ750 is van 1985. Deze heeft nu kwart-tarief MRB. (overgangsregeling)
Dat is nog diefstal want ik heb met de FZ al enkele jaren zero MRB hoeven betalen.
In 2028 bestaat deze regeling niet meer. Dan is de laatste motor van 1988 ook 40jr geworden.
Daarna alleen MRB-vrijstelling boven 40jr. Overgang is dan uitgefaseerd.
Nog 2 ½ jaar dan betaal ik ipv kwart ook niets meer.
 
Mijn Honda was ook een tijdje belasting vrij, toen overgangsregeling.
Sinds kort weer helemaal vrij.
Mag ie ook in dec, jan en feb weer de weg op.
Volgens Honda beter geen E5 en E10 tanken in carburateur modellen,
alhoewel een aantal modellen na 1989 het wel aan kunnen.

Maar tank nu nog geheel afvullen of toch leeg weg zetten voor langere tijd?

 
Helemaal afvullen, nokjevol is het best
Iedere keer weer, als de tank weer leeg is 🤗

Heerlijk, dat doorrijden in de herfst/winter, lekker knus achter het plastic en handkappen.
Bijtijds de handverwarming aan ,lekker verder toeren:]
Af en toe een blik naar binnen werpen naar de mooi weer rijdertjes die met hun zure gezichtjes🤧 en de knuisjes aan het stuurwiel van hun 4 wielertjes weer eens aanschuiven in de lange rijen voor de stoplichten of files
Laatdunkend zich uitlatend over mijn racepleetje ,terwijl ze voortsukkelen in hun pretentieloze 13 in een dozijn hokjes🤭
 
In principe rij ik door, tenzij er gepekeld is of er ligt (daardoor) drab op de weg.
Je brommer wordt daar zo lillik van..
Maar dan wel op 3 wielen, nèt effe wat makkelijker bij glibber-omstandigheden
 
Vandaag eens een keer in me leven E5/Super98 ongelood in mn auto getankt. De brandstof prijzen zijn wat licht gedaald dus even de mogelijkheid genomen om dit experiment uit te voeren.
Wat ik heb gedaan is mn tank zo leeg mogelijk leeg gereden vervolgens flesje wynns injectie reiniger erin gedaan en 25liter = halve tank E5/Super98 ongelood getankt.

Gisteren was de boel weer leeg gereden en vervolgens helemaal vol getankt met E5/Super98.

Woonwerk verkeer is 25km heen 25km terug 7dagen.(ploegendienst) 80/100 weg met een verbruik van -+ 6L/100km. Ik zat met E10 altijd rond de 850km op een volle tank = gemiddeld 1L op 17km's
Als ik sommige verhalen hierzo lees zal ik dus nu met E5 20% zuiniger rijden en de motor zal overigens "veeel" beter presteren en super krachtig aanvoelen.

We shall see_O-

Oja helemaal vergeten... om hier nog even op terug te komen.

Nee auto was er niet zuiniger op gaan lopen.. haalde exact het zelfde aantal kilometers op een tank als met E10. Liep/klonk ook niet anders.. totaal geen verschil opgemerkt.

:W
 
De peut is vandaag een stuk goedkoper dan een weekje of wat geleden.. :t
Laats was ik in België en gooide daar altijd mn tank vol omdat daar standaard benzine altijd goedkoper was, dus uit automatisme de slang gepakt zonder naar de prijzen te kijken mn auto volgegooid tot de laatste druppel.. keek daarna pas wat ik moest aftikken.😵
Duurder getankt dan als ik naar huis was gereden en hier in de wijk had getankt 8)7
 
Ik zie de laatste tijd het verschil in prijs tussen E10 en E0 (V-Power/Ultimate) steeds groter worden. Waarom??
Volgens mij moet iedere benzine-mij een minimum percentage ethanol verkopen.
Als er nu veel meer gebruikers zijn voor ECHTE benzine, proberen ze met groter prijsverschil te reguleren.
Maar ze kunnen doen wat ze willen, voor mij geen bagger-peut! Ik heb mijn les al geleerd!

Na storingen in brandstofsysteem door E10 wordt iedereen langzaam maar zeker ook hier in NL wakker.
In Duitsland is het aantal ethanol-stokers al veel langer aan het dalen. Maar die waren indertijd ook eerder met E10 begonnen.
 
Screenshot_20221118_204828.jpg
Wordt weer betaalbaar... :t
 
Ik zie de laatste tijd het verschil in prijs tussen E10 en E0 (V-Power/Ultimate) steeds groter worden. Waarom??
Alles voor het winstmodel. Geld moet binnengeharkt worden. Kan op verschillende manieren: Zogenaamd "hoogverbruik" zeer beperkt houdbare E10 rotzooi voor een prijs, of de veel zuinigere niet bederfelijke E0 benzine voor een veel hogere prijs. Benzineprijs is altijd ook omgekeerd evenredig geweest met het verbruik van de voertuigen, winstbejag is de hoofdzaak. Het topic is inmiddels enorm uitgegroeid, nergens is een antwoord te vinden waarom die ethanol rotzooi is toegevoegd. Milieu is en kan het niet zijn, gezien de ellende met het opgewekte afval hiermee. Het enigste antwoord wat overblijft is winstbejag.

Goodwill kweken, aandacht verslappen en het volk rustig houden. Daarna de prijs weer met een smoes weer omhoog janken, werkt altijd.
 
Hoe rotter de benzine hoe meer dat elektrische autos geaccepteerd worden. Een soort verjaag effect.
Ik heb begrepen dat Aspen benzine aan 95 een hoop ellende weg kan nemen.
Ik meen 1: 33 tot 1: 50.
 
Terug
Bovenaan Onderaan