Het grote E0 benzine / E5 benzine / E10 benzine topic !

Afgelopen week de motor naar de winterstalling gebracht. Medewerker vroeg: wel E5 / 98 afgetankt?
Ik: uiteraard, ik tank altijd v-power (met co2 compensatie). Want?
Medewerker: motor (Kawasaki) die zojuist hiervoor is gebracht heeft dik 450 Euro reparatiekosten a.g.v. E10 / 95 tanken ...:X whoops.

Ander voorbeeld: door Corona rij ik sinds maart bijna niet met mijn 4 jaar jonge lease Audi: nog geen 200 km vanaf bandenwissel voorjaar tot bandenwissel afgelopen week. Ik rij alleen zakelijk. Ik moet verplicht Shell 95 / E10 tanken van de lease coördinator. Dus nog niet getanked sinds het voorjaar. Volgens de Audi garage is de binnenkant motor / brandstof systeem al aardig aan het dichtslibbben. Eeuwig zonde!
Prive auto‘x blijf ik lekker E5 tanken. Goed voor de airmiles ;)
 
E5 en E10 zijn wel een drama want ze trekken water aan en bij lange stalling krijg je algengroei in je tank. Naar verluid zou E10 maar 6 maanden goed blijven.
Hoeveel KM's heb je op de klok? De mijne staat ondertussen op 98000 en ik ben wel van plan er 400000 op te zetten.
Hij loopt overigens nog steeds als nieuw 8-)
E5 = 98 in Nederland
 
Ik vind elke E-toevoeging een drama, want het kan perfect zonder.
De enige reden dat ze er ethanol aan toevoegen is door domme politiekers.
Want ze kunnen perfect schone benzine maken zonder die bio-rommel.
Voor diesel heet dat XTL, maar met hetzelde process kunnen ze schone Benzine maken.
Maar de politiek wil daar niet aan vanwege idioten als GreenPeace en Groen, XTL klinkt namelijk niet groen maar is het wel en past niet in hun plaatje.
 
Dat klopt maar die premium benzine is niet zelden minstens 20ct/l duurder en dan ben je met zo'n flesje zeker 2x voordeliger uit.
Scheelt tien cent per liter. Met de gemiddelde tankbeurt van een motor 2,50 dus. En dan rijdt deze ook nog eens zuiniger. Ook met mijn motor uit ‘18 scheelt het gezeur, zeker in de winter, wanneer de benzine toch wat langer staat
 

Het grootste probleem waar motorrijders mee kampen is, dat E10 zo snel veroudert. Dat is geen nieuw probleem, want de oude Euro 95 - E5 bevatte ook al tot 5% bioethanol. Na een dag of 60 kon je al problemen met vervuiling van carburateurs en injectoren krijgen, met E10 gaat dat nog sneller. Er is dus geen probleem als je dagelijks rijdt.

Zo, kunnen we de discussie tenminste weer van voor af aan beginnen. :+
 
Wel raar die Duitse foto in dat berichie van Motodrive:? 🤔

Screenshot_20201212-112349_Samsung Internet.jpg
 
ik heb sinds mijn 6de jaar nooit langer dan een week geen motor gereden, ik zou dus probleemloos e10 kunnen tanken. Eye-opener.
 
Zo, kunnen we de discussie tenminste weer van voor af aan beginnen. :+
Dat viel mij inderdaad ook al op. In de huidige remperaturen rijdt mijn sv beter op e5 dan op BP e0 waarbij wat meer icing optreedt. Dit jaar nog niet met Shell e0 getest, maar daarmee ging het vorig jaar wel goed. De Shell pomp ligt echter niet op de route. Ik accepteer de zeer milde bevriezing. Het verbruik wordt er wel wat hoger door. 50 ml tweetaktolie in een tankvulling ga ik ook nog proberen. Dat werkte vorig jaar ook goed.
Dat doe ik altijd nog liever dan E10 tanken, ondanks dat ie daar prima op loopt en het voor die drie maanden per jaar waarschijnlijk niet heel veel kwaad zal doen, misschien.
 
Laatst bewerkt:
Dat viel mij inderdaad ook al op. In de huidige remperaturen rijdt mijn sv beter op e5 dan op BP e0 waarbij wat meer icing optreedt. Dit jaar nog niet met Shell e0 getest, maar daarmee ging het vorig jaar wel goed. De Shell pomp ligt echter niet op de route. Ik accepteer de zeer milde bevriezing. Het verbruik wordt er wel wat hoger door. 50 ml tweetaktolie in een tankvulling ga ik ook nog proberen. Dat werkte vorig jaar ook goed.
Is er geen verwarmingssetje voor je carbs? Had ik op mijn Bandit 1200 ook.
 
Dat zit er al op. Anders is het onder een graad of 10 zelfs al niet meer te doen. Het is wel sterk exemplarisch, maar die van mij is er blijkbaar gevoelig voor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan