Het grote E0 benzine / E5 benzine / E10 benzine topic !

In Duitsland is E10 bijna uitgeroeid aan de pompen 🤔🥴
Gewoon een pistool diesel, daarnaast een pistool E5 en daarnaast weer een pistool E5.
 
  • Leuk
Waarderingen: JPi
Ik kan nu niet eens rijden.
De FZ staat op de brug en de voorzijde is eraf ivm balhoofd-lager.

Verder is deze week al pekel gestrooid, dus de Blackbird blijft lekker binnen slapen.
Volgende week weer met de motor naar het werk :Y
in de trein zitten me te veel zenuwlijers
 
Geen goede reden om niet te rijden.
Wel als je je motor een beetje netjes wilt houden, en als je ‘m niet een béétjd hebt voorbereid voor winterse omstandigheden. Mijn zomerfietsen blijven ook lekker in de stalling bij pekel.
 
Wel als je je motor een beetje netjes wilt houden, en als je ‘m niet een béétjd hebt voorbereid voor winterse omstandigheden. Mijn zomerfietsen blijven ook lekker in de stalling bij pekel.
Ik heb hem voor het gebruik, anders had ik wel een (tweede) auto genomen.
 
Op een of andere manier tank ik bij mij in de buurt of waar ik terecht kom bij tochtjes in de regio altijd E10.

Nadat bij mijn vorige motor (Speed Four 2004) de choke en stationair uitviel, krijgt mijn huidige motor (Speed Triple 2012) daar nu ook last van, op het moment wel in mindere mate. Die heeft daar 'alleen' last van bij volledig koude motor.

In de werkplaats waar ik recent mijn motor bracht voor olie verversen (heb zelf op het moment geen goede plek om te sleutelen) begreep de monteur het niet. Ondanks dat ik had gezegd dat hij 's ochtends vroeg zonder extra gas steeds afsloeg (choke deed het niet) en mijn voorspelling dat hij bij hem wel zou starten omdat hij dan 'los' is.

Hij dacht dat ik bij de koude start aan het gashendel draai zodat hij afslaat, maar ik geef juist gas omdat hij anders afslaat... Probleem is dus niet algemeen bekend. Bij mijn Speed4 had ik het probleem opgelost met Wynns injectorreiniger, ook maar een proberen bij mijn Speed3 als E5 tanken niet helpt.
 
ik heb de fun ingespoten met tec7 ,en knallen met die bak :]
Alle doorrijders doen wel zoiets om het ding een beetje gangbaar blijvend de winter door te krijgen. Supermooi houden is meestal niet echt het doel. Idem voor mijn winter-SV. Tectyl, vaseline, ingevette remzuigers, 5W40, afgekoppelde carterontluchting en een grotendeels afgedekte radiateur. Na de winter komt er tot nu toe altijd weer een redelijk net gebleven motor onder de bagger vandaan, op de onderpoten van de voorvork na.
 
Nee hoor ik doe niks aan mijn motor, ik heb er geen zin in en het interesseert me niet hoe hij eruit ziet.
Remzuigers hebben stofafdichtingen net als een auto. Dus daar doe ik ook niks aan.
Wat is het nut van carterontluchting afkoppelen? Dat heb ik nog nooit gehoord...
 
Handig die rubbers om de remzuigers. Niet heel gangbaar op motoren. Carterontluchting ontkoppeld om een laagje mayonaise op de carterolie te voorkomen. Vooral als je en hele week door de regen rijdt en de motor honderden kilometers echt niet warm wordt speelt dat, al gaat het op den duur ook vanzelf weer weg. Ik weet niet hoeveel kwaad mayonaise kan, maar heb hef liever niet.
 
Hij dacht dat ik bij de koude start aan het gashendel draai zodat hij afslaat, maar ik geef juist gas omdat hij anders afslaat... Probleem is dus niet algemeen bekend. Bij mijn Speed4 had ik het probleem opgelost met Wynns injectorreiniger, ook maar een proberen bij mijn Speed3 als E5 tanken niet helpt.
Ik kocht een paar jaar terug een auto.
Na ca 5000km steeds slecht oppakken bij gas geven. Hikken en haperen.
De dealer stuurde mij iedere keer weer op weg met een blikje injector/ benzine-reiniger in de tank. Maar steeds niks helpen.
Hij zei mij al dat ik een keer een flinke grote rit zou moeten gaan maken. Dat 't dan wel over zou zijn. Ik dacht: Ja-ja..... 🥴
Na cancel van de motorvakantie, ben ik in de auto gestapt naar Normandië.
Probleem opgelost!! Had die man TOCH gelijk..........................:t
 
Ja, ze zijn gemaakt om mee te rijden hè. Niet om in de garage te zetten en af en toe een rondje mee om de kerk te doen ;)
 
Ik kocht een paar jaar terug een auto.
Na ca 5000km steeds slecht oppakken bij gas geven. Hikken en haperen.
De dealer stuurde mij iedere keer weer op weg met een blikje injector/ benzine-reiniger in de tank. Maar steeds niks helpen.
Hij zei mij al dat ik een keer een flinke grote rit zou moeten gaan maken. Dat 't dan wel over zou zijn. Ik dacht: Ja-ja..... 🥴
Na cancel van de motorvakantie, ben ik in de auto gestapt naar Normandië.
Probleem opgelost!! Had die man TOCH gelijk..........................:t
Of je hebt 'betere' brandstof getankt onderweg. Kan me zo gauw geen mechanisme voorstellen bij die verklaring.

Toen ik, in 1 dag, het chronische niet-choken en niet-stationair lopen oploste bij mijn vorige motor, had ik naast toevoeging van Wynns ook eenmalig benzine met hoog octaangetal getankt bij Firezone. Dus wist ik nog steeds niet wat nou de remedie was, maar die was er dus wel.
 
Laatst bewerkt:
Als het Wynns middeltje carburateurreiniger is geweest zou het daar best eens aan hebben kunnen liggen.
Ik heb ook erg goede ervaringen met zoiets. Forté MotoPower I in mijn geval dat bij beginnende vervuiling en vergomming in het brandstofsysteem ècht doet wat het belooft. Als de carb vol gruis, water en vergaande corrosie zit of lekt op de pakkingen werkt het niet meer.
 
Als het Wynns middeltje carburateurreiniger is geweest zou het daar best eens aan hebben kunnen liggen.
Ik heb ook erg goede ervaringen met zoiets. Forté MotoPower I in mijn geval dat bij beginnende vervuiling en vergomming in het brandstofsysteem ècht doet wat het belooft. Als de carb vol gruis, water en vergaande corrosie zit of lekt op de pakkingen werkt het niet meer.
Injectorreiniger.
 
Dat zal grotendeels hetzelfde zijn toch?
Jouw wagen heeft injectie? Of heb je injectiereiniger in de carburatie gekieperd?
 
Alle doorrijders doen wel zoiets om het ding een beetje gangbaar blijvend de winter door te krijgen. Supermooi houden is meestal niet echt het doel. Idem voor mijn winter-SV. Tectyl, vaseline, ingevette remzuigers, 5W40, afgekoppelde carterontluchting en een grotendeels afgedekte radiateur. Na de winter komt er tot nu toe altijd weer een redelijk net gebleven motor onder de bagger vandaan, op de onderpoten van de voorvork na.
Je kunt ook bukken
 
In Duitsland is E10 bijna uitgeroeid aan de pompen 🤔🥴
Gewoon een pistool diesel, daarnaast een pistool E5 en daarnaast weer een pistool E5.

Ik tank 98, dan ben ik zeker dat het maar max 5% in zit en dus langer houdbaar.
Het erge is dat die E10 lang niet altijd 10% bijmenging is, het is slechts maximaal 10%, dus een E10 kan minder bevatten dan E5!
Het kan dus goed zijn dat je E10 tankt maar het slechts 3% is, denk jij: Goh dit valt goed mee! Tot ze ineens wel 10% mengen.

Het is niet dat er in E5 of E10 ook echt dat percentage Ethanol zit! Voor hetzelfde geld zit er 1% in.
En zo worden we als burgers steeds belazerd.
 
@ON5HB Van alle merken premium benzines is precies bekend of er wel of geen ethanol in zit. Die lijst is in dit topic wel te vinden. Nooit twijfel hoeveel erin zit. Er staat E5 op, er zit 0% in, op een enkel merk na, zoals Total.
Bij E10 benzines zit er een minimum en een maximum in, dat schijnt wettelijk te zijn vastgelegd. Hoe het in BE precies zit, weet ik niet.
 
@ON5HB Van alle merken premium benzines is precies bekend of er wel of geen ethanol in zit. Die lijst is in dit topic wel te vinden. Nooit twijfel hoeveel erin zit. Er staat E5 op, er zit 0% in, op een enkel merk na, zoals Total.
Bij E10 benzines zit er een minimum en een maximum in, dat schijnt wettelijk te zijn vastgelegd. Hoe het in BE precies zit, weet
Ik tank 98, dan ben ik zeker dat het maar max 5% in zit en dus langer houdbaar.
Het erge is dat die E10 lang niet altijd 10% bijmenging is, het is slechts maximaal 10%, dus een E10 kan minder bevatten dan E5!
Het kan dus goed zijn dat je E10 tankt maar het slechts 3% is, denk jij: Goh dit valt goed mee! Tot ze ineens wel 10% mengen.

Het is niet dat er in E5 of E10 ook echt dat percentage Ethanol zit! Voor hetzelfde geld zit er 1% in.
En zo worden we als burgers steeds belazerd.

Precies. Als makke schapen naar de pomp. Overigens zou je eens je pijlen niet op de politiek moeten richten, maar je eens voorzichtig verdiepen in de kwalijke rol die bijv Shell gespeeld heeft in ons onderwijs...
 
Het is niet dat er in E5 of E10 ook echt dat percentage Ethanol zit! Voor hetzelfde geld zit er 1% in.
En zo worden we als burgers steeds belazerd.
In NL zit in E10 ca 8.5% ethanol.
Voor E5 geldt dat deze sticker wettelijk (NL) op de pomp geplakt moet zitten om onduidelijkheid te voorkomen.
Maar het ergste is dat dit juist onduidelijkheid veroorzaakt! :(
Enkele premiums zoals BP, Shell en Esso verkopen namelijk premium met 0% ethanol.
Let op: Dus niet alle merken premium!!!!
Je ziet hier in midden NL steeds meer Total-pompen. Die moet je ZEKER niet in je tank gooien. Total is kampioen ethanol!

Voor in mijn motoren tank ik nog uitsluitend 1 van de 3 genoemde premiums.
Of het moet lopen gaan worden, dan tank ik 1 liter om de eerste 0% pomp te bereiken.
Dan is het weer heel snel uit de motor en kan geen schade aanrichten. Dat heb ik genoeg gehad met ethanol.

Met mijn auto ben ik er iets makkelijker in, maar ook hier de voorkeur voor 0%. Uiteindelijk is het een gebruiksding.
Brandstof 0% is wel iets duurder, maar dat verdien je al bijna weer terug door lager brandstofverbruik, en..........................
Je hebt veel minder last van motor-problemen!

Wat sommigen weten te melden dat ethanol de schuld is van bijna alles. En mss hebben ze ook nog gelijk??
Gaat je achterlichtje stuk? Wie is de schuldige.....................? Juist! Altijd weer die vieze ...................... :X
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan