Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Ik haak af bij een Kymco die al 15000 dollar moet kosten,...hier is dat nog eens een paar duizend extra,.
Naar de prijs heb ik nog niet eens gekeken. Maar het is al goeiekoper als een Zero en het is meer motorfiets. Nu die bak er nog tussenuit en er kan weer 2K van de prijs af.
 
Waarom Mazda? Toyota als in Prius zou ik nog snappen.
Of KIA. Dat laatste gevoel heb ik meer bij Kymco (maar dat gaat veranderen). :+ ;)
Toch echt Mazda... Maar Toyota had ook gekund want die is ook halfslachtig.

Mazda vanwege de eerste vol elektrische Mazda, de MX-30. Die auto is elektrisch maar lijkt ontworpen voor de elektrohater.
Klein batterijpakket om hem licht te houden (zegt men, ik vermoed zelf dat de prijs en beschikbaarheid van batterijen een grotere rol spelen).
De auto regenereert niet of nauwelijks omdat Mazda denkt dat mensen dat willen, dat zijn ze immers gewend van de benzinemotor.
De auto maakt geluid alsof er een brandstofmotor in ligt.
Valt me nog mee dat er geen handschakelbak in ligt....

Ze benutten de voordelen van elektrisch niet, ik zie het als gebrek aan visie.

Daarom doet de RevoNEX me daar aan denken, die is ook elektrisch maar alleen omdat het moet. Hij moet vooral zoveel mogelijk op een benzinemodel lijken.
Ze benutten de voordelen van elektrisch niet.
 
Toch echt Mazda... Maar Toyota had ook gekund want die is ook halfslachtig.

Mazda vanwege de eerste vol elektrische Mazda, de MX-30. Die auto is elektrisch maar lijkt ontworpen voor de elektrohater.
Klein batterijpakket om hem licht te houden (zegt men, ik vermoed zelf dat de prijs en beschikbaarheid van batterijen een grotere rol spelen).
De auto regenereert niet of nauwelijks omdat Mazda denkt dat mensen dat willen, dat zijn ze immers gewend van de benzinemotor.
De auto maakt geluid alsof er een brandstofmotor in ligt.
Valt me nog mee dat er geen handschakelbak in ligt....

Ze benutten de voordelen van elektrisch niet, ik zie het als gebrek aan visie.

Daarom doet de RevoNEX me daar aan denken, die is ook elektrisch maar alleen omdat het moet. Hij moet vooral zoveel mogelijk op een benzinemodel lijken. Ze benutten de voordelen van elektrisch niet.
Marketing technisch moet het elektrisch met een nostalgisch rijdersgevoel opleveren. Is een keuze. :Y

De MX-30 ga ik mij eens over inlezen..
Ken de kleine BMW, Smart, E-Golf, Lupo, Zoë, Leaf.. en nog een paar.
Maar auto's vind ik niet zo interessant.
:+
 
Marketing technisch moet het elektrisch met een nostalgisch rijdersgevoel opleveren. Is een keuze. :Y

De MX-30 ga ik mij eens over inlezen..
Ken de kleine BMW, Smart, E-Golf, Lupo, Zoë, Leaf.. en nog een paar.
Maar auto's vind ik niet zo interessant.
:+
Hint: ID3, El Born....

Klopt, het is een keuze en dat moeten ze ook echt helemaal zelf weten.
Wat ik natuurlijk bedoel is dat ze helemaal uitgaan van wat mensen denken dat ze willen, maar vaak weten ze helemaal niet wat ze willen.
De waarde van marktonderzoek wordt overschat, het werkt niet bij echte innovaties.

Een andere fabrikant doet helemaal niet aan marktonderzoek, die brengt een door bijna iedereen verfoeid ding op de markt en heeft zomaar 650.000 (!) reserveringen.
 
Hint: ID3, El Born....

Klopt, het is een keuze en dat moeten ze ook echt helemaal zelf weten.
Wat ik natuurlijk bedoel is dat ze helemaal uitgaan van wat mensen denken dat ze willen, maar vaak weten ze helemaal niet wat ze willen.
De waarde van marktonderzoek wordt overschat, het werkt niet bij echte innovaties.

Een andere fabrikant doet helemaal niet aan marktonderzoek, die brengt een door bijna iedereen verfoeid ding op de markt en heeft zomaar 650.000 (!) reserveringen.
Iets in productie (zeker massaproductie) nemen zonder marktonderzoek is het stomste wat je kunt doen. Het is grappig dat je nét een merk als voorbeeld neemt dat waarschijnlijk bijzonder veel (bovengemiddeld) aan marktonderzoek en marketing doet (je hebt het hier over de cybertruck). Zeker in de elektrische voertuigen markt. Dat merk waar je het nu over hebt is de grootste marketinghoer van alle fabrikanten bij elkaar. Elk model van hun auto's is met een uitgekookt plan en marktonderzoek in de markt gezet, doen ze ook niet geheimzinnig over.
 
Ik herinnerde me dit artikel: Does Tesla's Elon Musk Need Market Research?

Maar stel dat dit niet klopt; de doelgroep kent alleen maar ladderchassis, starre assen, bladveren, cardanassen, automatenbakken en slurpende V8’en. Hoe kun je na marktonderzoek dan ooit op iets totaal afwijkends als een Cybertruck uitkomen ?

Net als de doelgroep van de RevoNEX alleen maar motoren met versnellingsbakken en koppelingen kent, daarom zetten ze die er gewoon weer op terwijl het technisch helemaal niet nodig is.
 
Waarom is dat technisch niet nodig?
Omdat de vermogens afgifte van een elektrische motor gemakkelijk met een potmeter (aan het rechter handvat bevestigd) te regelen is. Dit in tegenstelling tot de verbrandingsmotor die een veel smaller toeren bereik heeft waarbinnen die goed funktioneren kan.
Om dat bereik bruikbaar te maken heeft die wél een versnellingsbak nodig.
 
Omdat de vermogens afgifte van een elektrische motor gemakkelijk met een potmeter (aan het rechter handvat bevestigd) te regelen is. Dit in tegenstelling tot de verbrandingsmotor die een veel smaller toeren bereik heeft waarbinnen die goed funktioneren kan.
Om dat bereik bruikbaar te maken heeft die wél een versnellingsbak nodig.
Bij het wegrijden met een elektrische motor is het ontwikkelde vermogen 0 kW.
 
Wat gebeurt er dan als je met een lange eindoverbrenging bij 0 km/u "gas" geeft?
Een verbrandingsmotor valt dan stil.
Een elektrische motor gaat er dan als een speer vandoor.
Bij het wegrijden met een elektrische motor is het ontwikkelde vermogen 0 kW.
Dat is correct. Om van de plaats te komen dien je ook op een elektrische fiets de gebruikelijke beweging met je rechter hand te maken.
 
Een verbrandingsmotor valt dan stil.
Een elektrische motor gaat er dan als een speer vandoor.

Dat is correct. Om van de plaats te komen dien je ook op een elektrische fiets de gebruikelijke beweging met je rechter hand te maken.
Zolang die e-motor geen omwentelingen maakt is het vermogen 0, ongeacht hoe hard je aan het hendeltje draait.
 
Je vergelijkt een stilstaande elektrische motor met een stilstaande verbrandingsmotor.
Wat wil je eigenlijk?
Ik wil weten hoe het werkt, maar dat kan ik beter ergens anders opzoeken.
Het is natuurlijk voor een elektrisch aangedreven voertuig ook beter als er een variabele overbrenging is.
 
Ik wil weten hoe het werkt, maar dat kan ik beter ergens anders opzoeken.
Het is natuurlijk voor een elektrisch aangedreven voertuig ook beter als er een variabele overbrenging is.
Hoezo is dat zo natuurlijk? Blijkbaar weet je al hoe een elektrische motor in een motorfiets optimaal functioneert.
;)
 
Hoeveel nM kan een elektromotor bij 0 toeren ontwikkelen en hoeveel nM een brandstofmotor bij 0 toeren.
als je dat snap wil je elektrisch rijden:+
Ik hou van de hybride aandrijving in mijn CT200h.
En van het 23 liter vat op mijn Breva.
Zodra de actieradius van elektrische motoren boven de 250 km komt, en ik een dikke puist geld over hebt, ga ik me ook een elektrische fiets kopen.
De vermogensafgifte van een E-motor is inderdaad verslavend.
 
Hoezo is dat zo natuurlijk? Blijkbaar weet je al hoe een elektrische motor in een motorfiets optimaal functioneert.
;)
Als je 200Nm aan de as hebt, zit dat meestal niet aan je achterwiel. Als men een korte overbrenging kiest, is de topsnelheid beperkt door het maximum toerental van de e-motor. Als men een lange overbrenging kiest, wordt de acceleratie weer minder omdat het koppel aan het achterwiel, ofwel de aandrijfkracht van de band op het wegdek lager is. Het is dus niet zo vreemd dat sommige fabrikanten zouden kiezen voor een versnellingsbak. Dan kan men volstaan met een kleinere, lichtere elektromotor, en misschien ook met een kleinere, lichtere accu.
Rest nog de vraag wat er in de motor gebeurt bij het wegrijden, waarbij de motor een hoog koppel en geen vermogen genereert.
 
Zolang die e-motor geen omwentelingen maakt is het vermogen 0, ongeacht hoe hard je aan het hendeltje draait.
Klopt deels, bij 0 toeren is het vermogen nul. Maar met het draaien aan het gashandvat ontstaat er wél koppel, hoe verder je draait, hoe meer koppel.
En wat had je ook al weer nodig om weg te rijden ?

Ik weet het, er is veel verwarrring over koppel en vermogen. De één zegt dat voor optrekken koppel belangrijk is, de ander zegt dat het om vermogen gaat.

De waarheid is dat het afhangt van de overbrenging naar het wiel.

Bij een vaste overbrenging zoals met een Zero of Energica, of met een schakelmotor als je niet schakelt, dan is koppel (bij dat toerental) bepalend.
Bij een variabele overbrenging zoals een scooter of ander soort CVT kan de motor continu zijn optimale toerental draaien en dan is dus het vermogen bepalend.
 
Als je 200Nm aan de as hebt, zit dat meestal niet aan je achterwiel. Als men een korte overbrenging kiest, is de topsnelheid beperkt door het maximum toerental van de e-motor. Als men een lange overbrenging kiest, wordt de acceleratie weer minder omdat het koppel aan het achterwiel, ofwel de aandrijfkracht van de band op het wegdek lager is. Het is dus niet zo vreemd dat sommige fabrikanten zouden kiezen voor een versnellingsbak. Dan kan men volstaan met een kleinere, lichtere elektromotor, en misschien ook met een kleinere, lichtere accu.
Rest nog de vraag wat er in de motor gebeurt bij het wegrijden, waarbij de motor een hoog koppel en geen vermogen genereert.
Ik begrijp jouw redenatie, en die klopt ook wel aardig.

Porsche gebruikt een twee versnellingsbak op de achteras van de Taycan, de vooras heeft gewoon een vaste vertraging.
Met dergelijke hoge topsnelheden schijnt dat gunstig te zijn, meer koppel onderin, meer vermogen bovenin.
Anderzijds zie ik die Tesla Performance modellen met ongekende snelheid wegspurten, de Ferrari ernaast gaat af als een gieter. Waarom zou je dat dan nodig hebben ?
 
In motoren wordt (voor zover ik het kan inschatten ik heb me nog niet in schema's van motoren verdiept, die nog niet gevonden i.i.g, maar baseer me op foto's)
de kooiankermotor/inductiemotor gebruikt, lekker simpel.

De motor werkt dus op het magneetveld/inductie die door een 3 fase inverter opgewekt wordt.
Met deze inverter kun je dus een freq opwekken tussen 0 (stilstand) en bv 10.000 Hz (ik noem maar wat niet verder in verdiept)

De motor is dus perfect te regelen tussen die freq en het magneetveld is gelijk, vandaar dat wanneer je motor gaat draaien door het magneetveld de kracht bij 0 en max hetzelfde is. Het magneetveld veranderd niet in sterkte alleen in frequentie die de motor wil volgen.
Dit is het grote verschil met een verbrandingsmotor waar er een ideaal toerental is en een verandering van vermogen daar onder en boven.
Bij de elektro motor maakt dit nauwelijks uit (ja er is wel wat speling en je het een max rpm)
Dus geen versnellingsbak nodig.
(De energica heeft wel een bak maar dat is 1 overbrenging voor hoger koppel/lager toerental, geen versnellingen)

Kortom stilstand is inderdaad geen vermogen in de motor maar je hebt wel vermogen in het magneetveld.
Om een bewegend magneet veld te krijgen ga je dus een 3 fase stroom door de motor heen sturen. (de motor staat dus nog stil)
Wanneer dit vermogen dus sterk genoeg is (magneet veld sterk) zal de motor gaan volgen (inductie)
Het eerste vermogen wordt dus door de inverter geleverd waarop de elektromotor gaat volgen.
(een verbranding motor doet alles zelf, de elektromotor heeft de inverter nodig)

Dit kost wel een hoge aanloopstroom om de eerste weerstand te overbruggen.

Was dit het antwoord wat je zocht? @RR.

(ik moet mij er eens echt weer in verdiepen, mijn elektro studie is alweer lang geleden en ik doe er op dit moment weinig mee :X)
 
In motoren wordt (voor zover ik het kan inschatten ik heb me nog niet in schema's van motoren verdiept, die nog niet gevonden i.i.g, maar baseer me op foto's)
de kooiankermotor/inductiemotor gebruikt, lekker simpel.

De motor werkt dus op het magneetveld/inductie die door een 3 fase inverter opgewekt wordt.
Met deze inverter kun je dus een freq opwekken tussen 0 (stilstand) en bv 10.000 Hz (ik noem maar wat niet verder in verdiept)

De motor is dus perfect te regelen tussen die freq en het magneetveld is gelijk, vandaar dat wanneer je motor gaat draaien door het magneetveld de kracht bij 0 en max hetzelfde is. Het magneetveld veranderd niet in sterkte alleen in frequentie die de motor wil volgen.
Dit is het grote verschil met een verbrandingsmotor waar er een ideaal toerental is en een verandering van vermogen daar onder en boven.
Bij de elektro motor maakt dit nauwelijks uit (ja er is wel wat speling en je het een max rpm)
Dus geen versnellingsbak nodig.
(De energica heeft wel een bak maar dat is 1 overbrenging voor hoger koppel/lager toerental, geen versnellingen)

Kortom stilstand is inderdaad geen vermogen in de motor maar je hebt wel vermogen in het magneetveld.
Om een bewegend magneet veld te krijgen ga je dus een 3 fase stroom door de motor heen sturen. (de motor staat dus nog stil)
Wanneer dit vermogen dus sterk genoeg is (magneet veld sterk) zal de motor gaan volgen (inductie)
Het eerste vermogen wordt dus door de inverter geleverd waarop de elektromotor gaat volgen.
(een verbranding motor doet alles zelf, de elektromotor heeft de inverter nodig)

Dit kost wel een hoge aanloopstroom om de eerste weerstand te overbruggen.

Was dit het antwoord wat je zocht? @RR.

(ik moet mij er eens echt weer in verdiepen, mijn elektro studie is alweer lang geleden en ik doe er op dit moment weinig mee :X)

Een frequentieregeling dus, daar weet ik vrijwel niets van. Mijn vrouw wel maar die kan het niet goed uitleggen. :+
Mijn gedachten gingen voornamelijk over de hoogte van de aanloopstroom.
 
Terug
Bovenaan Onderaan