Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

De aanloopstroom kan bij mijn motor oplopen tot 420 A, bij de SR is dat 660 A en bij de SR/F zelfs 900 A.

De controller genereert de juiste frequentie en de juiste amplitude, de motor zal gaan draaien maar de motor geeft ook feedback of dat daadwerkelijk gebeurt. Bij Zero wordt dat gedaan door een Hall sensor, net als in een verbrandingsmotor. Er is dus geen slip, geen overbodige warmte-ontwikkeling en de motor reageert heel voorspelbaar.

Hier een stukje uit het manual:
Alignment is the calibration of the controller sine wave production to match the controller output to the motor's position precisely.
  • This is performed once/first by Zero's Motor Commissioning process and then repeated later as a recalibration.
  • It should generally be performed periodically as a preventative maintenance step.
The motor has sensors for encoder alignment to tell the exact angle of rotation of the rotor.
  • If those sensors are inaccurate, encoding can be rough or fail entirely.
  • The sensors are embedded within the motor so for owners they just compensate in the controller for the drift, or swap the motor if the signal is bad enough that the controller can’t work with it.
Bron:
 
Dustoff, een nieuw initiatief voor een serie elektrische motoren:


B87416F2-143F-4371-AF26-4B1944D88121.jpeg


Een primaire vertraging lijkt me wel een goed idee... Kleiner dan dit voorste kettingwiel kan niet.

 
Er rijden ook trapfietsen rond met van die dikke banden. Ik denk dat het als bromfiets wel een succes kan worden. Het ontbreken van een achterkant is bij cafe racers ook populair. Jullie zijn gewoon oud, Boomers!
Ja maar niet blind of zonder smaak.
 
Het is niet meer dan een rijdend frame, en dan zelfs nog maar een proto. Zo te zien bedoeld als basis voor een ”dirt bike”.

Zelf heb ik wel andere bedenkingen, maar dat is puur gebaseerd op de foto’s.
Het frame ziet er ouderwets uit, zoals die van een halve eeuw geleden, alsof we niets hebben geleerd sindsdien; met dunne buisjes naar het balhoofd zodanig dat er weinig torsiestijfheid zal zijn. De achterbrug bestaat uit dunne buisjes, zonder verstevigingsbrug of degelijke, dat moet wel torderen.
Verder vind ik dus dat voorkettingwiel ronduit knullig, dat kan nooit lang meegaan.

Iemand opgevallen dat de standaard rechts zit ?

Maar dit is slechts één van de vele initiatieven, de meeste zien we nooit, en zeker niet hier.
 
Fastned heeft de snellaad curve op de site gezet voor de Energica en Harley.
We worden langzaam bekender en bekender met de EV motor :Y

Fastned EV motor

De Energica laad wel sneller dan de HD, dit is een gemiddelde curve.
 
Voor de mensen die denken dat je niet kunt toeren met een EV ;)

Marchel had op 4 juli ook nog meegedaan aan de thedutch1000

Het is dan de bedoeling dat je de route van 1000 km door Nederland rijd met vermijding van de snelwegen.
Met de Energica snellader kan dat dus gewoon (en je moet het zelf ook kunnen ... iets met houten kont enz.. )

Je moet toch af en toe stoppen en wanneer je zorgt dat er dan een snellader is kun je gewoon blijven rijden. :]

107387984_10221758767733969_729488268142927708_o.jpg


Helaas was het die dag erg slecht weer en is Marchel net voor de 700 km gestopt, hij was wel klaar met de regen en alles was nat.

Mooie Ribelle (deze was mij nog aangeboden, maar ik wilde graag een rood frame, wel top dat Marchel dat deed)

Mooi voorbeeld dat het geen probleem is, leuk rijden ook nog eens lange afstanden.
Je moet de rit alleen iets meer voorbereiden, qua laadpaal locaties. Daarnaast ook anders denken, dus niet vol tanken maar bij elke stop even aan de (snel)lader.
Kwestie van wennen en opnieuw aanleren dat gedrag.
 
Laatst bewerkt:
Voor de mensen die denken dat je niet kunt toeren met een EV ;)

Marchel had op 4 juli ook nog meegedaan aan de thedutch1000
...

Mooie Ribelle (deze was mij nog aangeboden, maar ik wilde graag een rood frame, wel top dat Marchel dat deed)

Wel leuk, vorig (niet afgelopen) weekend had ik precies die Eva Ribelle mee voor vier dagen naar de Eifel ;) Enorm verschil met de 13,5kWh versie die m'n maat heeft, zowel qua range als vermogen. Beiden in Sport Mode de stroomhendel maximaal, dan staat hij met zijn Eva simpelweg stil. Qua range kom je met gem. 98km/h (geijkt op GPS) circa 140 km ver, maar als je gaat toeren door de Eifel zelf kun je easy richting de 250 kilometer aanhouden.. Bizar wel.
 
Laatst bewerkt:
265km snelweg is niet gek! Ben wel benieuwd bij welke snelheid dat gemeten is maar mag toch aannemen op z'n minst bij 100km/u.
 
Weer een oud merk dat terugkeert, nu met elekrische aandrijving.

Dit model zit op de grens van wat bij ons een motorfiets is, maar ik noem hem toch.


Bekijk bijlage 1531837


Leuk idee maar met een topsnelheid van 70km/h gegarandeerd een flop voor de Nederlandse wegen.
 
Een nieuwe elektrische crosser, ontwikkeld door o.a. Yamaha en.... de KNMV.

Bekijk bijlage 1530788
Dit is toch wel een gaaf ding. Ik verwacht ook veel van de Segway.

 
Dit is toch wel een gaaf ding. Ik verwacht ook veel van de Segway.

Deze Segway is van grond af aan ontworpen als elektrische motor.

De EMX - Dohms - Spike - KNMV - Yamaha is gewoon een bestaande 250 cc benzinecrosser waar ze alle overbodige spullen uit gehaald hebben. Het frame is puur gebouwd rondom dat benzineblokje en nu moet er een elektrische aandrijflijn tussen. Let ook op die gevorkte gebogen onderbuis die precies om het carter past.
Begrijp me niet verkeerd, het is goed dat dit conglomeraat er mee bezig is maar dit exemplaar is weinig meer dan een nette zelf ombouw.
Hopelijk gaan ze hierna een serieuze motor bouwen.
 
Deze Segway is van grond af aan ontworpen als elektrische motor.

De EMX - Dohms - Spike - KNMV - Yamaha is gewoon een bestaande 250 cc benzinecrosser waar ze alle overbodige spullen uit gehaald hebben. Het frame is puur gebouwd rondom dat benzineblokje en nu moet er een elektrische aandrijflijn tussen. Let ook op die gevorkte gebogen onderbuis die precies om het carter past.
Begrijp me niet verkeerd, het is goed dat dit conglomeraat er mee bezig is maar dit exemplaar is weinig meer dan een nette zelf ombouw.
Hopelijk gaan ze hierna een serieuze motor bouwen.

Ik hoop echt dat die Segway in Nederland leverbaar wordt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan