Met kWh is het gemakkelijker rekenen.Klopt stom van mij. Ik snap ook niet waarom kWh wordt gebruikt Joule is veel duidelijker.
Ik zou qua auto graag elektrisch rijden, maar hier in de stad alleen palen a 38 cent beschikbaar. Dan kom je bij een gemiddelde ev aan zo'n 7 cent per kilometer. Da's maar een cent minder dan ik met m'n huidige Volvo op gas per kilometer betaal. Daarmee verdien ik de meerprijs niet zomaar terug...Ik kan mijn EV (met twee wielen te veel) ook niet thuis laden. Maar op 50 meter zijn al twee laadplekken. Een extra 100 meter 6 extra weer 100 meter 8 extra.
Laadpaal kost hier 33,5 cent per kWh.
Mijn zoontje van acht weet al dat dit slechts 0,36 MJ is.Met kWh is het gemakkelijker rekenen.
Bij een motor of lader reken je in kW, bij (laad)tijd reken je in uren en dan is de kWh het meest eenvoudig.
Een Joule en een kWh schelen maar liefst factor 3.600.000
Dat zal top zijn salderen via de laadpaal en zo de stroom uit je eigen zonnepanelen laden vie een publieke laadpaal.Ik zou qua auto graag elektrisch rijden, maar hier in de stad alleen palen a 38 cent beschikbaar. Dan kom je bij een gemiddelde ev aan zo'n 7 cent per kilometer. Da's maar een cent minder dan ik met m'n huidige Volvo op gas per kilometer betaal. Daarmee verdien ik de meerprijs niet zomaar terug...
Het wordt tijd dat je bij laadpalen gewoon je eigen stroomtarief betaalt, plus een kleine fee voor het gebruik. Zo krijg je juist de binnenstedelingen niet zo snel aan de EV.
Nee, dan zou het uurloon drastisch omhoog moeten en daar willen de werkgevers niet aan.Als men lang geleden had besloten dat een uur 100 minuten had en een minuut 100 seconden dan hadden veel berekeningen nu een stuk eenvoudiger geweest.
Tja, dan moet je ook salderen naar de groothandelsprijzen, en die zijn veelal laag als de zon het hardst schijnt. Wat dat betreft is het een raar stelsel en zou het goed zijn als er dmv tarieven iets meer sturing is wanneer je je elektrische auto of motor oplaadt.Dat zal top zijn salderen via de laadpaal en zo de stroom uit je eigen zonnepanelen laden vie een publieke laadpaal.
Maar dit zal nooit komen de laadpalen kopen nu stroom in voor een paar cent via grootgebruikerstarieven.
De grap is inderdaad minder leuk als het fout is.Dat heeft ie dan toch niet goed...
De wereld is gered!Nederland heeft zijn eerste vehicle-to-grid (V2G) laad plein voor elektrische auto's – Autointernationaal.nl
Lelystad heeft een zogeheten V2G laad plein gekregen, waar auto’s energie kunnen terugleveren.www.autointernationaal.nl
Elke accu heeft een eindig aantal laadcycli alvorens degeneratie inzet. Hoe wordt dat gecompenseerd? (Bij leasewagens zal dat niet spelen, probleem voor degene die de auto daarna krijgt)Nederland heeft zijn eerste vehicle-to-grid (V2G) laad plein voor elektrische auto's – Autointernationaal.nl
Lelystad heeft een zogeheten V2G laad plein gekregen, waar auto’s energie kunnen terugleveren.www.autointernationaal.nl
Waarom heb je "natuurlijk" krachtstroom nodig? 11kW lader is 3-fase 16A. Volgens mij (correct me if I'm wrong) is krachtstroom 3-fase 32A.Die laadpaal van 11 kW heeft dus geen haast en maar goed ook want er komt nog wat meer bij kijken.
Natuurlijk heb je krachtstroom nodig, dat moet worden aangelegd; de meterkast moet worden omgebouwd inclusief nieuwe elektriciteitsmeter (die ik nooit wilde), de kabel naar de laadpaal moet onder de grond en dan nog de laadpaal zelf.
Er zijn inderdaad heel veel opties, éénfase meerdere stroomsterkten en ook driefasen 16A, dus 11 kW.Ligt er aan wat voor een EV je hebt.
Een motor is 1 fase (Energica iig) een Kona bv ook.
Dan is een slimme keuze om ook een 1 fase lader te hebben, die kan dan hoger laden. (mits de EV het toelaat, bij de Energica nutteloos, bij de Kona slim)
1 fase is meestal 35A dan kun je hoger laden op 1 fase.
Bij 3 fase kun je nog steeds maar op 1 fase laden en dan zit je ineens op max 25A
Of je moet 3 x 35A nemen maar dan krijg je er een berg vastrecht bij
Tegenwoordig zijn auto's bijna allemaal 3 fase (krachtstroom in de volksmond) en dan kan de keuze voor 3 x 25 wel slim zijn.
De keuze hangt dus af van wat je EV kan. (en wat je thuis allemaal hebt staan)
Toekomst zal sowieso 3 fase zijn, ik begrijp dat nieuwe huizen sowieso 3 fase opgeleverd worden.
krachtstroom = 3 fase.
Bij mij is dat 3 x 16A. (3x 25A komt binnen, en dat is normaal gezien de laagste)
Een Hyundai Kona kán 1-fase (eerste modellen, net als Kia eNiro/eSoul etc.) zijn ja. Tegenwoordig is het ook gewoon 3-fase. Energica's zijn 1-fase.Een motor is 1 fase (Energica iig) een Kona bv ook.
Dan is een slimme keuze om ook een 1 fase lader te hebben, die kan dan hoger laden. (mits de EV het toelaat, bij de Energica nutteloos, bij de Kona slim)
1 fase is meestal 35A dan kun je hoger laden op 1 fase.
Bij 3 fase kun je nog steeds maar op 1 fase laden en dan zit je ineens op max 25A
Of je moet 3 x 35A nemen maar dan krijg je er een berg vastrecht bij
3-fase is sowieso de toekomst. Ik gok niet dat de stap daarna erg veel toeneemt, de standaard is namelijk gewoon 230v en de OBC van het voertuig moet ook overal mee om kunnen gaan. Ik denk eerder dat we, vanwege het toenemend stroomverbruik, eerder richting V2G/V2X gaan waarbij de auto's gaan terugleveren aan het net/je huis/adapter met stopcontact, dan dat iedereen standaard naar 400V thuis gaat. De piek moet eraf (balancing), daar wordt momenteel vol op ingezet.Voorlopig houd ik het gewoon bij éénfase om de redenen die ik noemde, maar voor de toekomst heb ik liever driefasen. Daar gaat het toch naar toe is mijn indruk. En of het 11 kW wordt of 22 kW, voor normaal gebruik is 11 kW al heel wat. Daar laadt de Kona ook mee, het is een generatie 2. Generatie 1 kon alleen éénfase of DC laden.
Technisch is driefasen ook beter lijkt me. De batterij is net als bij Energica iets van 360 Volt. Om die te laden vanaf éénfase 230 V moet er dus eerst 2,2 kW of zelfs 3,6 kW omhoog getransformeerd worden om hoger uit te komen en die batterij te kunnen laden. Dat geeft ook weer verliezen, men zegt 10%. Daarom heb ik uiteindelijk liever gewoon “rechtstreeks” driefasen 400 V want ik vermoed dus dat het daar naar toe gaat. Dit is dan wel mijn eerste elektrische auto, vast niet mijn laatste en de zaak is volop in ontwikkeling.