Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

De Rivian is Amerikaans maar technisch heel on-Amerikaans. Ik zie mooie constructies bij o.a. de wielophanging.
Je zou zeggen dat GM en Ford nu wel wakker zouden moeten worden zeker met ook nog een Tesla en Workhorse in de pijplijn maar wéér doen ze weinig tot niets.




Een collega voor wie ik een project gedaan heb heeft een splinternieuwe Tesla Model 3, long range, dual motor; met auto-pilot en trekhaak. Dat laatste is nieuw.
Vrijdag opgehaald in Tilburg, maandag nog vóór het werk stond ie al op mijn werkplek, mét de auto. We hebben hem bekeken en ik heb er een klein stukje in gereden, kan niet anders zeggen dan fantastisch.

C7308567-1872-47FC-96CA-8365ABD827F9.jpeg
 
Laatst bewerkt:
BMW houdt de elektrische rijder zoet met een e-scooter met type1 plug die niet kan snelladen en is begrensd op 130km/h. Voor het serieuze werk maken ze een concept om te laten zien dat elektrisch rijden nog heeel ver weg is. En nu gauw weer boxers verkopen.
 
De Rivian is Amerikaans maar technisch heel on-Amerikaans. Ik zie mooie constructies bij o.a. de wielophanging.
Je zou zeggen dat GM en Ford nu wel wakker zouden moeten worden zeker met ook nog een Tesla en Workhorse in de pijplijn maar wéér doen ze weinig tot niets.

Over Ford en Rivian:
 

Die missen dan blijkbaar de boot.

Reuss reportedly told a group of analysts that GM is maximizing its resources to “make the future electric.” But when it comes to an electric pickup, when is that future? Tesla plans to unveil its electric pickup this year. Rivian’s R1T will enter production next year. Those much smaller carmakers don’t seem to be so scared. And charging concerns didn’t stop either of them, as both companies took a “can-do” attitude and solved that problem on their own. Tesla has its superchargers and Rivian plans to install their own chargers in “adventure” areas.

But just as concerning for GM — especially amongst the talk of high-volume and wide appeal — is when Ford might bring an electric F-Series pickup forward.
 
Het artikel gaat alle kanten op en persoonlijk vind ik het wel allemaal erg hypothetisch. :)
 
Het beschrijft gewoon hoe de fabrikant er over denkt... En dat verschilt in Amerika niet veel van hier in Europa of in Japan.

Haast hoeven ze ook zeker niet te hebben, tenzij ze zelf een batterijfabriek gaan bouwen; op dit moment is alle produktiecapaciteit van batterijen al lang uitverkocht.
 
In de Energica Motorcycle Owners Group op facebook gaat iemand verslag doen van zijn deelname aan de Iron Butt op een standaard Energica Eva EsseEsse 9 :]:o8-)8)7*O*
 
Kunnen ze er niet een aanhanger achter knopen met een driedubbel accu pakket? :+ *O*
(En/of wisselen onder het rijden)

mop-van-de-week-de-quiz-1493053474.jpg
 
Stom filmpje... hij is vooral mensen die al in de markt zijn voor een elektrisch voertuig aan het omlullen dat ze dat juist niet moeten doen. Was grappiger geweest als hij zo overdreven zou doen bij mensen die iets op benzine zoeken en dan opeens de voordelen van elektrisch zou benoemen ofzo.
 
Vandaag in het AD, Klaas Dijkhof, fractievoorzitter van de VVD zegt soms best dingen waar ik het mee eens ben, het volgende hoort daar absoluut niet bij (dikgedrukt):

.....bij de VVD ligt al jaren een taboe op het betalen per gereden kilometer. Dat Dijkhoff dit nu toch overweegt, komt doordat de schatkist miljarden euro’s misloopt als steeds meer auto’s elektrisch worden en de accijns bij de pomp daardoor wegvalt.
De VVD-fractievoorzitter zegt om die reden een voorkeur te hebben voor de variant waarbij enkel eigenaren van een elektrische auto gaan rekeningrijden. ,,Ik wil in ieder geval niet dat de tankers gaan betalen voor de laders’’....

Dus als ik het goed begrijp heeft de fractievoorzitter van de VVD voorkeur voor extra belasting op elektrisch rijden ten gunste van fossiel rijden.
En ik dacht dat we naar een duurzame samenleving toe moeten, dat gaat zo dus niet gebeuren.

Het is te gek voor woorden dat degenen die voorop lopen met de aanschaf van een elektrische auto of motor, die nu al investeren in schoon vervoer daarvoor juist worden afgestraft. Want dat is wat er dan gebeurt...
De geblinddoekte kortzichtigen die nooit anders willen dan tanken worden er nog voor beloond ook. Nou, dat is beleid...

Het enige woord dat ik er voor heb is “absurd”.

Bron: Privacy settings
 
En toch kan het niet belastingvrij blijven als iedereen alles elektrisch doet.
Dus het enige wat hij zegt is dat er ook belast gaat worden op elektrisch en dat dit er niet bij de bestaande belasting boven op komt.

Hoe zie je dat voor je? Elektrisch blijft belasting vrij en de laatste paar procent die fanatiek op benzine wil ploffen betaald alle belasting?

Ik zie het zo. Belasting betalen gewoon gelijke monniken, gelijke kappen. Belastingvoordeel en extra aftrek om iets te stimuleren dat kan, maar staat er verder los van.
 
....
Het is te gek voor woorden dat degenen die voorop lopen met de aanschaf van een elektrische auto of motor, die nu al investeren in schoon vervoer daarvoor juist worden afgestraft. Want dat is wat er dan gebeurt...
De geblinddoekte kortzichtigen die nooit anders willen dan tanken worden er nog voor beloond ook. Nou, dat is beleid...

Het enige woord dat ik er voor heb is “absurd”.

Nuancering:
Correctie van het absurde beleid wat er geweest is op elektrische auto's of motor.

De eerste Tesla's gingen als broodjes, auto's van boven de 100k die je zakelijk kon rijden voor de prijs van een Polo.
Dat vind ik "absurd" (en ik kon er ook gebruik van maken hoor) je legt de rekening van 80k bij de rest van Nederland neer en dan beweren dat je investeert in schoon vervoer.

Echt iedereen die ik in mijn zakelijke netwerk heb, reed ze puur om de belasting voordelen. Schoon vervoer leuke bijeenkomst.
Dat mag best een tandje minder hoor, ze maken het voordeel nu al een stuk minder met de grens van 50k en hybride eruit.

En ook daar kan nog wel wat vanaf. Ik hou van mijn zakelijke voordelen daar niet van, maar vind wel dat het in verhouding moet staan.
En dat is elektrisch rijden zeker niet.

Zelfde als de salderingsregeling, dat is ook niet houdbaar. Eigenlijk van de zotte dat ik mijn energie gratis kan opslaan en weer terughalen.
Er ligt een hele infrastructuur en mensen die ook betaald moeten worden achter. Ook dit zal verdwijnen en zo hoort het ook.
 
En toch kan het niet belastingvrij blijven als iedereen alles elektrisch doet.
Dus het enige wat hij zegt is dat er ook belast gaat worden op elektrisch en dat dit er niet bij de bestaande belasting boven op komt.

Hoe zie je dat voor je? Elektrisch blijft belasting vrij en de laatste paar procent die fanatiek op benzine wil ploffen betaald alle belasting?

Ik zie het zo. Belasting betalen gewoon gelijke monniken, gelijke kappen. Belastingvoordeel en extra aftrek om iets te stimuleren dat kan, maar staat er verder los van.
Ik lees het anders, en dat staat er toch ook dat enkel eigenaren van elektrische auto’s gaan rekeningrijden, zo zou Klaas het het liefst zien.


We ontkomen er niet aan dat er betaald moet worden, ik heb er helemaal geen moeite mee om te investeren in een elektrische motor terwijl die nu nog wel wat nadelen heeft. Ik kan er goed mee leven maar toch..

Ik heb er zelfs geen moeite mee om straks nogmaals te investeren, maar dan in een elektrische auto. Dat is de toekomst, en ik wil als particulier best nu extra geld uitgeven om straks beter en ook goedkoper te kunnen rijden. Binnen afzienbare tijd moet dat kunnen, hoop ik.

We wonen in Europa, er zijn afspraken gemaakt waar we ons aan moeten houden, één deel van de oplossing is fossiel inruilen voor elektrisch. Dat is ook wat de overheid nastreeft en daarin geef ik ze gelijk. Niet dat het de hele oplossing is maar het helpt wél.
En nu wil Klaas Dijkhof het prille begin van de elektrificatie de kop indrukken door een extra belasting alleen voor elektrisch rijden.

Vind jij dat slim ?
 
Nuancering:
Correctie van het absurde beleid wat er geweest is op elektrische auto's of motor.

De eerste Tesla's gingen als broodjes, auto's van boven de 100k die je zakelijk kon rijden voor de prijs van een Polo.
Dat vind ik "absurd" (en ik kon er ook gebruik van maken hoor) je legt de rekening van 80k bij de rest van Nederland neer en dan beweren dat je investeert in schoon vervoer.

Echt iedereen die ik in mijn zakelijke netwerk heb, reed ze puur om de belasting voordelen. Schoon vervoer leuke bijeenkomst.
Dat mag best een tandje minder hoor, ze maken het voordeel nu al een stuk minder met de grens van 50k en hybride eruit.

En ook daar kan nog wel wat vanaf. Ik hou van mijn zakelijke voordelen daar niet van, maar vind wel dat het in verhouding moet staan.
En dat is elektrisch rijden zeker niet.

Zelfde als de salderingsregeling, dat is ook niet houdbaar. Eigenlijk van de zotte dat ik mijn energie gratis kan opslaan en weer terughalen.
Er ligt een hele infrastructuur en mensen die ook betaald moeten worden achter. Ook dit zal verdwijnen en zo hoort het ook.

Ik zal niet alle belastingmaatregelen verdedigen, sommige zijn ronduit twijfelachtig. Zo valt een nieuwe elektrische auto voor de zakelijke lease onder 4% bijtelling, maar een gebruikte elektrische auto kost weer meer. Niet slim.
Zo verdwijnen die vol elektrische auto’s ook naar het buitenland net als al die Outlanders maar die mis ik niet.

Afgelopen week een discussie met iemand die beweerde dat een kennis €70.000,- subsidie kreeg op een Tesla.
Ik ben wel benieuwd hoe dat kan, waaruit dat bedrag is opgebouwd. Moet ik nog navragen...
Sowieso heb ik vaak moeite met dat woord “subsidie”. Anderen trouwens ook als het gaat om subsidie op brandstoffen...
De vervuiler betaalt, of althans dat zou moeten. Nu betaal je met een Tesla minder belasting, dat vind ik wel terecht omdat je minder vervuilt.
En als je dan een smak geld minder uitgeeft aan brandstof zie ik dat niet als subsidie, je verbruikt het immers niet...
 
Terug
Bovenaan Onderaan