Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Volgens mij worden die mensen ontslagen omdat er herstructurering plaatsvind.
Er worden steeds meer robots gebruikt bij de assemblage van auto's ipv. mensen.
Nog iets, BMW en VAG Group (VW AUDI) zijn al fanatiek bezig met elektrische auto's. BMW I modellen de Audi E-tron en VW ID.
Dus ze hebben echt nog niet verloren.
Ach de Blokker is ook nog steeds niet failliet,.. O-) ;)
 
Volgens mij worden die mensen ontslagen omdat er herstructurering plaatsvind.
Er worden steeds meer robots gebruikt bij de assemblage van auto's ipv. mensen.
Nog iets, BMW en VAG Group (VW AUDI) zijn al fanatiek bezig met elektrische auto's. BMW I modellen de Audi E-tron en VW ID.
Dus ze hebben echt nog niet verloren.
Mensen worden ontslagen omdat ze in Duitsland heel veel dingen maken die straks niet meer nodig zijn, onderdelen voor verbrandingsmotoren.
Dat hadden ze lang geleden kunnen zien aankomen maar velen hadden de ogen dicht, ze moesten zo nodig elektrisch belachelijk maken, ze bleven liever maken wat ze altijd deden, ze dachten dat het zo’n vaart niet zou lopen en nu worden ze ingehaald door het buitenland.

En inderdaad, ze maken nu dan eindelijk een paar elektrische auto’s maar het is te weinig en te laat. En BMW was nog wel zo goed bezig met de i3 en i8 maar die heeft de voorsprong inmiddels ook verkwanseld.
Waarom komt de best verkopende elektrische auto uit de VS ? Die had uit Duitsland moeten komen !

Hier een artikel dat dit beeld aardig weergeeft.

 
Mensen worden ontslagen omdat ze in Duitsland heel veel dingen maken die straks niet meer nodig zijn, onderdelen voor verbrandingsmotoren.
Dat hadden ze lang geleden kunnen zien aankomen maar velen hadden de ogen dicht, ze moesten zo nodig elektrisch belachelijk maken, ze bleven liever maken wat ze altijd deden, ze dachten dat het zo’n vaart niet zou lopen en nu worden ze ingehaald door het buitenland.

En inderdaad, ze maken nu dan eindelijk een paar elektrische auto’s maar het is te weinig en te laat. En BMW was nog wel zo goed bezig met de i3 en i8 maar die heeft de voorsprong inmiddels ook verkwanseld.
Waarom komt de best verkopende elektrische auto uit de VS ? Die had uit Duitsland moeten komen !

Hier een artikel dat dit beeld aardig weergeeft.

Volkswagen zou toch beter moeten weten, na bijna ten onder gegaan te zijn door te lang vast te houden aan de succesvolle kever.
Maar ja, de top van Volkswagen bewijst wel vaker niet capabel te zijn (wat triest is voor de medewerkers).
 
Volkswagen is een geval apart.

Een jaar of 8 geleden (ik kan het niet precies terugvinden) wisten ze nog zeker dat ze nooit elektrische auto’s zouden gaan bouwen, het hele riedeltje van vooroordelen werd afgedraaid wat je elders op dit forum ook zo vaak leest.
Maar toen kwam de sjoemeldieselaffaire en anders dan in Europa heeft hen dat elders in de wereld wel een hoop gekost en werden ze gedwongen om de elektrische kant op te gaan.
Sindsdien komen ze met de ene grote belofte na de andere, zo wilden ze al in 2018 de grootste elektrische autobouwer zijn; nou, je weet wat daarvan terecht is gekomen....
Nu zijn ze inderdaad bezig alle bakens te verzetten en zoals je leest in het artikel dat ik vrijdag aanhaalde is dat nog niet genoeg, Herbert Diess weet dat ze echt alles op alle moeten zetten om niet als derderangs merkje te eindigen.

Tekenend hiervoor is de ID3, die belooft inderdaad veel goeds, goede range, goede prijs, doordachte techniek maar ze hebben de introduktie weer uitgesteld, nu van juni naar augustus. Ondertussen rollen de auto’s wel van de band maar worden ze pas geleverd als de software klaar is, en die moet dan auto voor auto worden gedownload... Anders dan Tesla die juist heel goed is in software en de update gewoon OTA doet.
Een auto bouwen kunnen ze bij VW wel maar hier komt gewoon veel meer bij kijken en dat kennen ze nog niet en ze hebben te lang gewacht.
En dan is VW nog de eerste Duitse bouwer die groot inzet op elektrisch, kun je nagaan.
 
Volgens mij worden die mensen ontslagen omdat er herstructurering plaatsvind.
Er worden steeds meer robots gebruikt bij de assemblage van auto's ipv. mensen.
Nog iets, BMW en VAG Group (VW AUDI) zijn al fanatiek bezig met elektrische auto's. BMW I modellen de Audi E-tron en VW ID.
Dus ze hebben echt nog niet verloren.
De Duitse industrie is goed op weg om de strategie om te gooien van ICE naar EV. Overigens, wat VW aan het doen is met het hele gamma aan auto's uitfaseren en de ID serie introduceren, kunnen ze alleen omdat alle brandstofmotoren die nog op voorraad zijn of nog gemaakt worden in Skoda en Seat verkocht kunnen worden. Ik denk niet dat ze, zoals @Hybride hierboven zegt, dat ze te laat zijn. Elektrisch rijden staat nog in de kinderschoenen en de massa, waar Volkswagen toch het beste bij scored, is nog niet bereid om over te schakelen. Tot die tijd kunnen de koplopers doorgaan met innoveren zodat de gevestigde merken straks de gedane kennis opkopen, verbasteren, en in hun eigen auto's bouwen.
Ik hoorde overigens gisteren dat ze bij Honda niet in elektrische voertuigen geloven. De CEO ziet het meer als een hype en ziet niet in dat steeds meer mensen op de wereld elektrische willen gaan rijden. Hij zegt dat hybride de toekomst heeft.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij worden die mensen ontslagen omdat er herstructurering plaatsvind.
Er worden steeds meer robots gebruikt bij de assemblage van auto's ipv. mensen.
Nog iets, BMW en VAG Group (VW AUDI) zijn al fanatiek bezig met elektrische auto's. BMW I modellen de Audi E-tron en VW ID.
Dus ze hebben echt nog niet verloren.
VAG akkoord, die hebben het licht gezien. BMW moet echt aan de bak.
 
Ik hoorde overigens gisteren dat ze bij Honda niet in elektrische voertuigen geloven. De CEO ziet het meer als een hype en ziet niet in dat steeds meer mensen op de wereld elektrische willen gaan rijden. Hij zegt dat hybride de toekomst heeft.
Waterstof met een compacte wankelmotor en elektrische aandrijving van de wielen. :Y
Het past alleen lastig in een motorfiets.
 
Wat ik bedoel met dat de Duitsers te laat zijn is dat ze nu moeten toezien hoe een nieuw Amerikaans merk de best verkopende elektrische auto maakt en enorm hard groeit, zo hard dat een groot merk als VW alle zeilen moet bijzetten om het te evenaren, laat staan te overtreffen. Misschien lukt het ze, maar het is duidelijk wie hier het initiatief heeft.

Andere merken zijn nog nauwelijks begonnen met elektrificeren, die komen sowieso voorlopig niet in de buurt, als het ze ooit nog lukt. Wie nu nog geen groot contract heeft met een batterijproducent, of wie zelf geen batterijfabriek heeft kan het schudden met de grote aantallen auto’s.
Wat betreft aandrijflijnen zijn de grote merken het ook niet eens, Honda en Toyota geloven inderdaad nog in waterstof, dat komt omdat de Japanse regering daar op pusht, ze gebruiken voor de produktie van waterstof schijnbaar kolen uit Australië.

De Duitsers waren er ook druk mee maar Mercedes is gestopt met waterstof en ik meen dat BMW ook al niet meer zo overtuigd is. BMW wil nog niet kiezen, is halfslachtig, ze zetten in op hybrides en op vol BEV in hetzelfde model. Dat kan maar elk model is dan wel een compromis tussen totaal verschillende eisen.
Mercedes wil ook vol elektrisch maar het eerste begin loopt nog niet zo hard.

Volkswagen kiest duidelijk voor BEV’s en gaat nu echt voor de grote aantallen maar de eerste moet nog geleverd worden.
Ik hoop dat het goed komt, zeker met VW maar ik wil gewoon wijzen op de nieuwe realiteit van de grote merken.
 
TenneT voorziet tot 2029 een bedrag van minimaal 12 miljard euro voor de uitbreiding van het elektriciteitsnetwerk, en regionale netbeheerders zoals Enexis en Liander zullen hier nog een schep bovenop doen.


En wie mag dat betalen?

Ik loopt al een paar jaar op een ander forum, in een EV discussie te roepen dat het net niet berekend is op een grote toename van de EV en koken cq verwarmen, maar dat werd steeds afgedaan als onzin.
 
Die bedrijven ruiken hun kansen om ons geld af te troggelen, net als 20 jaar geleden.


8677C1A1-D75F-4EEB-8D0F-AEC8F72CC0F0.jpeg
 
Het word me maar niet duidelijk welke energiecentrales binnenkort die grote massa's elektrische voertuigen gaan voorzien van energie.
Nog even buiten beschouwing gelaten waarop die centrales gaan draaien.

En waar precies gaan alle flatbewoners van ons land hun E-car laden?
 
Het word me maar niet duidelijk welke energiecentrales binnenkort die grote massa's elektrische voertuigen gaan voorzien van energie.
Nog even buiten beschouwing gelaten waarop die centrales gaan draaien.

En waar precies gaan alle flatbewoners van ons land hun E-car laden?
Flatbewoners kunnen toch geen elektrisch voertuig betalen?
 
Het word me maar niet duidelijk welke energiecentrales binnenkort die grote massa's elektrische voertuigen gaan voorzien van energie.
Nog even buiten beschouwing gelaten waarop die centrales gaan draaien.

En waar precies gaan alle flatbewoners van ons land hun E-car laden?

De oplossing zal sowieso uit innovatie moeten komen.
En dat moest toch gebeuren, uiteindelijk zal ook de olie gewoon op raken, wanneer weet niemand maar je zult moeten voorsorteren.

Alles moet slimmer, wijkcentrales moeten de lokale energie van zonnepanelen proberen in diezelfde wijk te houden waar vraag is enz enz
We moeten af van de gedachte van een paar grote centrales en alles via kabeltjes naar de klant.
En ja problemen genoeg, kan ik bij te weinig stroom de accu van de Tesla auto een straat verderop gebruiken? Ja misschien wel wanneer hij zijn auto die dag niet nodig heeft en daarvoor betaald krijgt. (En bij overschot aan stroom weer goedkoop kan laden)

Kortom omdenken en veranderen. Balans zal de grote uitdaging worden en de donkere dagen voor Kerst ook, dan zul je toch iets van backup moeten hebben in de vorm van Gas / waterstof centrale.

Ik weet het ook niet, maar er komen vast oplossingen en we moeten daar sowieso aan beginnen stilstaan en op de oude manier verder is geen optie dan ben je straks te laat.
We hebben maar 1 aarde en wat op is, is op en voor altijd weg. Vuilverbrandings ovens is ook niet slim, grondstofcrematoria is een betere naam, weg is weg. Op de lange duur niet slim. Er zal bij elk nieuw product over hergebruik moeten worden nagedacht, zeker ook bij accu's

En bij een flat kun je de hele parkeerplaats van laadpalen voorzien. En wanneer iedereen elektrisch rijd heb je heel veel accus aan het net hangen waar je ook wat mee kunt.

En ja we zijn er nog lang niet. En ik ben ook bang dat de toekomst sowieso duurder gaat worden vwb energie en misschien is het altijd hebben van 100% energie in de toekomst ook niet meer mogelijk. Dus aan de thuisaccu? Geen idee, geen glazen bol.
Maar doorgaan op dezelfde voet kan niet. En nee ik ben geen klimaatgekkie en rij nu nog steeds benzine motor / auto maar ik zie wel dat we problemen gaan krijgen. Daarvoor ben ik realist genoeg.

Ik heb de oplossingen ook niet en hoop dat er maar iemand komt die veel slimmer is en uiteindelijk wel met hele mooie oplossingen komt.

Maar ok het ging over de een vorm van innovatie de elektrische motor ;) kleine accu weinig belasting op het net, scheelt weer.
 
Het word me maar niet duidelijk welke energiecentrales binnenkort die grote massa's elektrische voertuigen gaan voorzien van energie.
Nog even buiten beschouwing gelaten waarop die centrales gaan draaien.

En waar precies gaan alle flatbewoners van ons land hun E-car laden?
Het hoeft niet allemaal tegelijk, de meeste voertuigen kunnen laden in de daluren, als er verder toch weinig verbruik is.
In de piekuren kunnen ze terugleveren, mits de eigenaar dat goed vindt, de voertuigen dienen dan als buffer en nivelleren de vraag.
Er wordt hard aan gewerkt, tweerichting laden en alles koppelen via internet.

Als we het alleen hebben over elektriciteitsgebruik van voertuigen kan de uitkomst zijn dat er niet centrales bij moeten komen maar dat er eentje dicht kan.

Elektrisch rijden is niet het probleem, het is een oplossing.
 
De oplossing zal sowieso uit innovatie moeten komen.
En dat moest toch gebeuren, uiteindelijk zal ook de olie gewoon op raken, wanneer weet niemand maar je zult moeten voorsorteren.

Alles moet slimmer, wijkcentrales moeten de lokale energie van zonnepanelen proberen in diezelfde wijk te houden waar vraag is enz enz
We moeten af van de gedachte van een paar grote centrales en alles via kabeltjes naar de klant.
En ja problemen genoeg, kan ik bij te weinig stroom de accu van de Tesla auto een straat verderop gebruiken? Ja misschien wel wanneer hij zijn auto die dag niet nodig heeft en daarvoor betaald krijgt. (En bij overschot aan stroom weer goedkoop kan laden)

Kortom omdenken en veranderen. Balans zal de grote uitdaging worden en de donkere dagen voor Kerst ook, dan zul je toch iets van backup moeten hebben in de vorm van Gas / waterstof centrale.

Ik weet het ook niet, maar er komen vast oplossingen en we moeten daar sowieso aan beginnen stilstaan en op de oude manier verder is geen optie dan ben je straks te laat.
We hebben maar 1 aarde en wat op is, is op en voor altijd weg. Vuilverbrandings ovens is ook niet slim, grondstofcrematoria is een betere naam, weg is weg. Op de lange duur niet slim. Er zal bij elk nieuw product over hergebruik moeten worden nagedacht, zeker ook bij accu's

En bij een flat kun je de hele parkeerplaats van laadpalen voorzien. En wanneer iedereen elektrisch rijd heb je heel veel accus aan het net hangen waar je ook wat mee kunt.

En ja we zijn er nog lang niet. En ik ben ook bang dat de toekomst sowieso duurder gaat worden vwb energie en misschien is het altijd hebben van 100% energie in de toekomst ook niet meer mogelijk. Dus aan de thuisaccu? Geen idee, geen glazen bol.
Maar doorgaan op dezelfde voet kan niet. En nee ik ben geen klimaatgekkie en rij nu nog steeds benzine motor / auto maar ik zie wel dat we problemen gaan krijgen. Daarvoor ben ik realist genoeg.

Ik heb de oplossingen ook niet en hoop dat er maar iemand komt die veel slimmer is en uiteindelijk wel met hele mooie oplossingen komt.

Maar ok het ging over de een vorm van innovatie de elektrische motor ;) kleine accu weinig belasting op het net, scheelt weer.

De visie die je hier beschrijft werd al jaren uitgedragen door Wubbo Ockels.
Alleen werd de gedachte van het zo veel mogelijk lokaal opwekken an energie en de accu's van de auto's gebruiken om pieken en dalen weg te werken toen niet echt met gejuich ontvangen bij de grote energie leveranciers.

Hier een link naar een leuk filmpje van Wubbo. Wubbo Ockels snapt het gewoon! Hoogleraar Duurzame Technologie is overtuigd van mogelijkheden zonne-energie en windenergie.
 
@frank_b en @Hybride ;
Ik zie de problemen van doorgaan op de oude voet en de eindigheid van fossiele brandstoffen.
Je hoort echt heel veel over een nabije toekomst waar we massaal overstappen op elektrisch vervoer maar vrij weinig over de manier hoe dat moet gaan werken.

Als we het over duurzaamheid hebben denk ik dat we met de huidige E-pk wedloop op een doodlopend spoor zitten.
Het is gestoord om een E-wagen met 300+ pk te rijden. 60 tot 100 zou meer dan voldoende moeten zijn.
Het moet anders om het te laten werken, kleiner, minder snel, slimmer.
We moeten accepteren dat we (voorlopig?) meer moeten plannen als we elektrisch willen reizen.

Voor nu zie ik alleen nog maar probleemverschuiving ipv het oplossen van (milieu)problemen.
En daarmee bedoel ik het hele traject lopende van de winning van de grondstoffen voor de productie van een E-voertuig, zijn 'leven' tot de uiteindelijke sloop.
 
Midden-en kleinbedrijf op industrieterreinen worden niet te onderschatten schakels: die hebben dakoppervlak voor zonnepanelen; daar parkeert men overdag: zo kan er maximaal op zonne-energie geladen worden. Op die manier ben je niet afhankelijk van de stekker thuis.

1579854699621.png
 
Midden-en kleinbedrijf op industrieterreinen worden niet te onderschatten schakels: die hebben dakoppervlak voor zonnepanelen; daar parkeert men overdag: zo kan er maximaal op zonne-energie geladen worden. Op die manier ben je niet afhankelijk van de stekker thuis.

Bekijk bijlage 1460202

Dat dus. Mijn klant waar ik vandaag ben, is een bedrijf waar zo'n 150 a 200 man werkt. (mijn schatting, kan meer zijn, zeker niet minder). Grote parking, maar slechts een tiental laadpalen, en die zijn enkel voor management.

Jammer toch? Met het enorme oppervlak van magazijnen en productie zou een waanzinnige hoeveelheid stroom geproduceerd kunnen worden (misschien is dat al zo), waarom die niet gebruiken om elektrisch rijden aan te moedigen?

Maar nee, ik mag hier als extern consultant niet laden want er zijn al te weinig laadpalen voor het management. ARGH
 
@frank_b en @Hybride ;
Ik zie de problemen van doorgaan op de oude voet en de eindigheid van fossiele brandstoffen.
Je hoort echt heel veel over een nabije toekomst waar we massaal overstappen op elektrisch vervoer maar vrij weinig over de manier hoe dat moet gaan werken.

Als we het over duurzaamheid hebben denk ik dat we met de huidige E-pk wedloop op een doodlopend spoor zitten.
Het is gestoord om een E-wagen met 300+ pk te rijden. 60 tot 100 zou meer dan voldoende moeten zijn.
Het moet anders om het te laten werken, kleiner, minder snel, slimmer.
We moeten accepteren dat we (voorlopig?) meer moeten plannen als we elektrisch willen reizen.

Voor nu zie ik alleen nog maar probleemverschuiving ipv het oplossen van (milieu)problemen.
En daarmee bedoel ik het hele traject lopende van de winning van de grondstoffen voor de productie van een E-voertuig, zijn 'leven' tot de uiteindelijke sloop.
Ik ben het grotendeels met je eens maar hoe krijg je mensen uit hun snelle Audi of Mercedes...

Met dit,

FFD231FF-169B-42EA-AF5C-EEE833DAFCBA.jpeg


Of toch eerder met dit...


B4057DBE-ABBC-4DD7-A931-180229936BF7.jpeg



En dan valt het met elektrisch erg mee wat er voor nodig is om hem snel te maken.
 
Midden-en kleinbedrijf op industrieterreinen worden niet te onderschatten schakels: die hebben dakoppervlak voor zonnepanelen; daar parkeert men overdag: zo kan er maximaal op zonne-energie geladen worden. Op die manier ben je niet afhankelijk van de stekker thuis.

Bekijk bijlage 1460202

Alleen jammer dat met de prijzen die bedrijven voor stroom betalen zonnepanelen duidelijk minder financieel voordeel geven dan thuis.
Tel daar bij op dat de gunstige salderingsregel in de nabije toekomst de nek wordt omgedraaid. Ik ben dus bang dat al die daken van bedrijven ook in de komende jaren niet gevuld gaan worden met PV panelen.

En bij mij thuis is ons dak te klein om het verbruik van overstappen naar EV op te kunnen vangen. (de panelen die er nu liggen zijn net niet voldoende voor ons jaargebruik aan stroom.)
De motor gebruik ik voornamelijk voor recreatie ritten. Op dit moment is echter de actieradius en de beschikbaarheid van (snel)laadpunten in de gebieden waar wij graag heen gaan nog onvoldoende. Tel daar bij op dat alle elektrische motorfietsen die ik tot nu toe heb gezien duidelijk kleiner zijn dan mijn GS. Ik moet met mijn 2m dus nog even wachten voordat ik kan overstappen op een elektrische motorfiets. (met een beetje medewerking van de baas gaat een EV koekblik er wel komen diet jaar)
 
Ik ben het grotendeels met je eens maar hoe krijg je mensen uit hun snelle Audi of Mercedes...

Met dit,

Bekijk bijlage 1460208

Of toch eerder met dit...


Bekijk bijlage 1460209


En dan valt het met elektrisch erg mee wat er voor nodig is om hem snel te maken.
Natuurlijk is die Tesla 100 keer leuker dan dat gebakje.
Maar hoe groot is de milieubelasting van beide?
Zo snel je meer dan 90 km/pu wil gaat de luchtweerstand een belangrijke rol spelen in het verbruik.
Bovendien zijn bij kleine lichte voertuigen die bijvoorbeeld niet sneller gaan dan zeg 80 km/pu veel minder, zware, veiligheidsvoorzieningen nodig.
Als je er goed over nadenkt is het toch ook eigenlijk waanzin dat je met meer dan 1000+ kg auto ( in het geval van een E-auto nog veel meer) 80 kg mens verplaatst?
 
Dat “gebakje” is de Th!nk... Destijds een van de eerst verkrijgbare elektrische modellen. Hoe goed bedoeld ook, dit model heeft niet voor een grote omslag gezorgd.

Wat je zegt klopt wel maar dat geldt voor alle voertuigen, ook benzine en diesel.

De meeste mensen willen nu eenmaal niet graag een stap terug doen als het gaat om ruimte, prestaties en comfort, zeker niet als ze het kunnen betalen.

Ik denk dat dit een andere discussie is dan puur over de transitie van fossiel naar elektrisch. Prima wie een stap terug wil doen, maar ook een snelle elektrische auto of motor helpt, al is het maar voor de acceptatie en de beeldvorming.
 
Terug
Bovenaan Onderaan