Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Ik dacht dat ik even niet meer helder was. :+
Wel geavanceerd ding. Volgende week de site nog even overdag terug kijken.
 
Omdat er vraag is naar praktische ervaringen hierbij mijn elektra-historie van de afgelopen 30 maanden.

In september 2019 een gebruikte Zero DS 12.5 gespot:

Lange proefrit gemaakt en geconstateerd:
- elektrisch motorrijden is leuk
- een Zero DS is een kleine (compacte) motor
- bereik is ongeveer wat ik er van verwachtte

en dus gekocht.

De Zero wordt uitsluitend recreatief gebruikt.

Gebruikt: Uitstapjes van 50 tot 120 km. Geen offroad, geen snelweg, rustige rijstijl.
Bereik: tot 150 km. Afhankelijk van wind, temperatuur en snelheden. Verbruik tussen 10-15 km/kwh.
Laden: De motor staat normaal geladen tot ongeveer 80%. Als ik ga rijden laad ik voor de rit de resterende 20% bij. Na thuiskomst weer aan de lader tot 80%. De ingebouwde lader levert ongeveer 1200W en wordt met een gewoon 230V kabel aangesloten op een wcd.
Rijgedrag: Drie van de vier Zero's die ik gereden heb stuurden matig tot slecht, met eenzelfde oorzaak: balhoofdlager te strak. Na het goed afstellen daarvan is het stuurgedrag voor mij prima. Niet te nerveus, redelijk stabiel ook op de snelweg.
Comfort: Met mijn lengte (195 cm) zit ik nogal opgevouwen en wat voorover. Dat leek eerst oncomfortabel (gewend aan grote BMW GS en RT ) maar blijkt in de praktijk goed uit te houden. Een accu leegrijden zonder stop is geen probleem. Wel een setje stuurverhogers gemonteerd.
Bouwkwaliteit: Het is wat rommelig en soms onpraktisch. Bijvoorbeeld de achterschokdemper. Daarvan is de veervoorspanning in te stellen, maar helaas kan je daar niet bij met gereedschap. Een fatsoenlijk achterspatbord ontbreekt; niet alleen word je zelf smerig, maar het achterlicht komt onder de smurrie te zitten.

Na een half jaar gaf de DC-DC converter de geest. Die zet de 90+ volt om naar 12V voor de lampjes. Daar sta je dan, 12,5 kwh aan elektriciteit bij je maar geen werkende lamp. Goedkoopste vervanging gevonden in Australie. Dat is heel logisch als je bedenkt dat die dingen in Polen worden gemaakt.
De oude converter (die converteerde nog wel, alleen de aan/uitschakeling was defect) wordt nu gebruikt in een elektra-ombouw van een Trabant.

Na een jaar en 5000 km positieve ervaring kwam de wens om ook langere ritten electrisch te kunnen maken.

Mogelijkheden:
- een power tank (3,6 kwh extra batterij) inbouwen
- een chargetank inbouwen (sneller laden aan een laadpaal ipv 230V)
(omdat de extra accu en de snellader op dezelfde plek gemonteerd worden is het of-of)
- een nieuwere Zero DS(R) zoeken (14,4 kwh in plaats van 12,5)

Energica was geen optie vanwege prijs en kettingaandrijving. Het aardige aan de Zero vind ik ook de eenvoud: Accu-lader-controller-electromotor-aandrijfriem. Weinig componenten, weinig gewicht. Als je alleen thuis oplaadt zou je zelfs nog de interne lader er af kunnen halen.

Omdat onderweg laden voor mij niet zo interessant is (ik doe bijna geen ritten van meer dan 250 km) gezocht naar een zo groot mogelijke accu-capaciteit. Een Zero DS(R) met 14,4 kwh en een powertank geeft totaal 18 kwh, daarmee zou ik 95% van mijn trips kunnen doen.

In augustus 2021 een gebruikte Zero DSR 14.4 gevonden met powertank en extra externe lader.

De Zero DS 12.5 werd bedankt voor bewezen diensten na 2 jaar en 9000 km. Totale onderhoudskosten: setje remblokjes, flesje remvloeistof, 2 banden.

Inmiddels 4000 km met de opvolger gereden.
Verschil t.o.v. de oude:
- Balhoofdlager was nu wel goed afgesteld
- Merkbaar zwaarder bij lopend manoeuvreren (de extra accu zit hoog en weegt 20 kilo). Rijdend is er amper verschil.
- Bereik tot 250 km
- Bredere aandrijfriem, 17mm tegen 14mm (in de praktijk geen verschil gemerkt)
- Restant bijladen van 80 naar 100% duurt natuurlijk ook anderhalf keer zo lang. Als ik weinig tijd heb prik ik de externe lader erbij. Dan is de laadcapaciteit 2,3 kw.

Afgelopen week voor het eerst een meerdaagse veldtocht met de Zero gedaan. Huisje gehuurd en van daar uit dagtochten (150-200 km) gemaakt in de Eifel, Ardennen en Limburg. Dat is met mijn rij- en ruststijl bijna een hele dag.

Op het vlakke is rijden met de Zero leuk, in de heuvels en bergjes is het nog veel leuker. Haarspelden en hellingen zijn een stukje cake met het altijd beschikbare hoge koppel en directe aandrijving. De korte wielbasis en lage bouw helpen daar ook een handje mee.
Afdalingen moeten met enig beleid worden aangevlogen wegens de geringe motor-remwerking (de regeneratie-remwerking is niet erg groot) en de redelijke-maar-niet-bijzondere remmen van de Zero.
Motor na terugkomst een nachtje aan de stekker en de volgende dag met een volle accu weer op pad.
Door de lage absolute snelheid in het heuvelland zakte mijn verbruik van 50 wh/km naar 40 wh/km, waardoor het geprojecteerde bereik opliep tot rond de 300 km.
(Het wh/km verbruik zoals op de motor aangegeven klopt in absolute zin niet erg, maar is als indicatie voor belasting wel nuttig).

Onderhoudskosten na 4000 km: zero
 
Omdat er vraag is naar praktische ervaringen hierbij mijn elektra-historie van de afgelopen 30 maanden.

In september 2019 een gebruikte Zero DS 12.5 gespot:

Lange proefrit gemaakt en geconstateerd:
- elektrisch motorrijden is leuk
- een Zero DS is een kleine (compacte) motor
- bereik is ongeveer wat ik er van verwachtte

en dus gekocht.

De Zero wordt uitsluitend recreatief gebruikt.

Gebruikt: Uitstapjes van 50 tot 120 km. Geen offroad, geen snelweg, rustige rijstijl.
Bereik: tot 150 km. Afhankelijk van wind, temperatuur en snelheden. Verbruik tussen 10-15 km/kwh.
Laden: De motor staat normaal geladen tot ongeveer 80%. Als ik ga rijden laad ik voor de rit de resterende 20% bij. Na thuiskomst weer aan de lader tot 80%. De ingebouwde lader levert ongeveer 1200W en wordt met een gewoon 230V kabel aangesloten op een wcd.
Rijgedrag: Drie van de vier Zero's die ik gereden heb stuurden matig tot slecht, met eenzelfde oorzaak: balhoofdlager te strak. Na het goed afstellen daarvan is het stuurgedrag voor mij prima. Niet te nerveus, redelijk stabiel ook op de snelweg.
Comfort: Met mijn lengte (195 cm) zit ik nogal opgevouwen en wat voorover. Dat leek eerst oncomfortabel (gewend aan grote BMW GS en RT ) maar blijkt in de praktijk goed uit te houden. Een accu leegrijden zonder stop is geen probleem. Wel een setje stuurverhogers gemonteerd.
Bouwkwaliteit: Het is wat rommelig en soms onpraktisch. Bijvoorbeeld de achterschokdemper. Daarvan is de veervoorspanning in te stellen, maar helaas kan je daar niet bij met gereedschap. Een fatsoenlijk achterspatbord ontbreekt; niet alleen word je zelf smerig, maar het achterlicht komt onder de smurrie te zitten.

Na een half jaar gaf de DC-DC converter de geest. Die zet de 90+ volt om naar 12V voor de lampjes. Daar sta je dan, 12,5 kwh aan elektriciteit bij je maar geen werkende lamp. Goedkoopste vervanging gevonden in Australie. Dat is heel logisch als je bedenkt dat die dingen in Polen worden gemaakt.
De oude converter (die converteerde nog wel, alleen de aan/uitschakeling was defect) wordt nu gebruikt in een elektra-ombouw van een Trabant.

Na een jaar en 5000 km positieve ervaring kwam de wens om ook langere ritten electrisch te kunnen maken.

Mogelijkheden:
- een power tank (3,6 kwh extra batterij) inbouwen
- een chargetank inbouwen (sneller laden aan een laadpaal ipv 230V)
(omdat de extra accu en de snellader op dezelfde plek gemonteerd worden is het of-of)
- een nieuwere Zero DS(R) zoeken (14,4 kwh in plaats van 12,5)

Energica was geen optie vanwege prijs en kettingaandrijving. Het aardige aan de Zero vind ik ook de eenvoud: Accu-lader-controller-electromotor-aandrijfriem. Weinig componenten, weinig gewicht. Als je alleen thuis oplaadt zou je zelfs nog de interne lader er af kunnen halen.

Omdat onderweg laden voor mij niet zo interessant is (ik doe bijna geen ritten van meer dan 250 km) gezocht naar een zo groot mogelijke accu-capaciteit. Een Zero DS(R) met 14,4 kwh en een powertank geeft totaal 18 kwh, daarmee zou ik 95% van mijn trips kunnen doen.

In augustus 2021 een gebruikte Zero DSR 14.4 gevonden met powertank en extra externe lader.

De Zero DS 12.5 werd bedankt voor bewezen diensten na 2 jaar en 9000 km. Totale onderhoudskosten: setje remblokjes, flesje remvloeistof, 2 banden.

Inmiddels 4000 km met de opvolger gereden.
Verschil t.o.v. de oude:
- Balhoofdlager was nu wel goed afgesteld
- Merkbaar zwaarder bij lopend manoeuvreren (de extra accu zit hoog en weegt 20 kilo). Rijdend is er amper verschil.
- Bereik tot 250 km
- Bredere aandrijfriem, 17mm tegen 14mm (in de praktijk geen verschil gemerkt)
- Restant bijladen van 80 naar 100% duurt natuurlijk ook anderhalf keer zo lang. Als ik weinig tijd heb prik ik de externe lader erbij. Dan is de laadcapaciteit 2,3 kw.

Afgelopen week voor het eerst een meerdaagse veldtocht met de Zero gedaan. Huisje gehuurd en van daar uit dagtochten (150-200 km) gemaakt in de Eifel, Ardennen en Limburg. Dat is met mijn rij- en ruststijl bijna een hele dag.

Op het vlakke is rijden met de Zero leuk, in de heuvels en bergjes is het nog veel leuker. Haarspelden en hellingen zijn een stukje cake met het altijd beschikbare hoge koppel en directe aandrijving. De korte wielbasis en lage bouw helpen daar ook een handje mee.
Afdalingen moeten met enig beleid worden aangevlogen wegens de geringe motor-remwerking (de regeneratie-remwerking is niet erg groot) en de redelijke-maar-niet-bijzondere remmen van de Zero.
Motor na terugkomst een nachtje aan de stekker en de volgende dag met een volle accu weer op pad.
Door de lage absolute snelheid in het heuvelland zakte mijn verbruik van 50 wh/km naar 40 wh/km, waardoor het geprojecteerde bereik opliep tot rond de 300 km.
(Het wh/km verbruik zoals op de motor aangegeven klopt in absolute zin niet erg, maar is als indicatie voor belasting wel nuttig).

Onderhoudskosten na 4000 km: zero
Dat rare sturen heb ik ook ondervonden, het zou zo maar kunnen dat een te strak balhoofd dit veroorzaakt. Verder vond ik de motor erg stuiterig en bonkerig op slecht wegdek,.. als een overbeladen voertuig. en de matige remmen,..eens. Mooi dat je je ervaringen deelt, ik zie ook dat de afwerking van Zero steeds beter wordt,..de vormgeving staat me alleen niet aan en dat is smaak. Ik hou het goed in de gaten wat er nog gaat komen aan elektromotoren,..de spoeling is vooralsnog nog steeds erg dun.
 
Het gewicht is goed, maar het is een A1 motor. Het ontwerp ziet er best ok uit op de we site, maar zal geen alternatief kunnen zijn voor een SV en hoe ik die gebruik. Ik begrijp dat je de upgrade hebt gedaan. Die zoek ik ook even op.
Edit: blijkt ook A1, dus idem 😢
 

Dit is inderdaad nog heel ver van iets dat de motor van mensen die er meer dan 30k per jaar op rijden gaat vervangen. Van Kawa zou ook nog iets komen binnenkort. Leuk voor de de 1% motorrijders die aan trial doen. Beetje hetzelfde als de KTM eCrosser. Ook niets voor dagelijks gebruik.
 
Dat is geen onderhoud maar "brandstof"
Of valt benzine tanken bij jou ook onder onderhoud doen??
Brandstof en elektriciteit zijn geen onderhoud. De gebruikskosten per kilometer van elektriciteit zijn wel 1/4 - 1/5 van die van V-Power of BP Ultimate.
 

Dit is inderdaad nog heel ver van iets dat de motor van mensen die er meer dan 30k per jaar op rijden gaat vervangen. Van Kawa zou ook nog iets komen binnenkort. Leuk voor de de 1% motorrijders die aan trial doen. Beetje hetzelfde als de KTM eCrosser. Ook niets voor dagelijks gebruik.
Bij cross en trail begrijp ik het punt van geluidsreductie. Veel vergunningen van crossbanen kunnen niet vanwege geluidsoverlast. Op wat elektrische scootertjes/125cc equivalent na nog weinig aanbod. Ik denk dan aan Limewire, Energica en Zero van 20k+
 
Bij cross en trail begrijp ik het punt van geluidsreductie. Veel vergunningen van crossbanen kunnen niet vanwege geluidsoverlast. Op wat elektrische scootertjes/125cc equivalent na nog weinig aanbod. Ik denk dan aan Limewire, Energica en Zero van 20k+
Begrijpelijk dat een stil voertuig in zo'n situatie mogelijkheden biedt die een motor met verbrandingsmotor niet kan bieden. Verder is de actieradius niet echt van belang voor een crosser, dus prima. Jammer wel dat de Jappen en ook andere gerenommeerde motormerken zo lang op zich laten wachten voor ze met iets fatsoenlijk bruikbaars komen.
Mijn onderzoek (tot nu toe alleen on-line) komt tot nu toe een beetje op hetzelfde uit als wat jij concludeert. Alles wat qua prijs en gewicht een beetje vergelijkbaar is met een middenklasse motor is niet op dezelfde manier inzetbaar (te weinig vermogen of igv een beetje door willen rijden nog een te korte actieradius) en alles dat dat wel kan is loodzwaar en peperduur. Ik denk dat het voor mij nu nog geen optie zal zijn. Kosten zou je op de duur terugverdien al gaat dat lang duren, zelfs bij 30dkm / jaar, maar een motor van 230 kg is voor mij te zwaar. Mijn Z1000 weegt het ook, maar die gebruik ik alleen hobbymatig/toeristisch bij mooi weer. Een beetje zoals @Jozef de eMoto. Een A2 motor van 180 kg zou voor mij nog een mooie kunnen zijn voor het vervangen van de forensenmotor. Vakantie en lange ritten ermee worden een uitdaging, maar 80% van wat ik met mijn woon-werk-slet doe zou er op zich mee kunnen, denk ik. Minder dan A2 is geen optie. Veel zwaarder dan 180 kg ook niet.
 
Bij cross en trail begrijp ik het punt van geluidsreductie. Veel vergunningen van crossbanen kunnen niet vanwege geluidsoverlast. Op wat elektrische scootertjes/125cc equivalent na nog weinig aanbod. Ik denk dan aan Limewire, Energica en Zero van 20k+
Vind geluid op de weg ook wel een dingetje, hoewel wij vaak als motorrijders zelf het motor geluid van onze motor niet als storend ervaren, denkt de omgeving daar soms anders over. Hoewel met een normale standaard motor valt dat wel mee. Klagers hou je altijd.

Mijn Energica is niet 100% stil, maar maakt behoorlijk wat minder geluid als mijn vorige motoren. Je hoort vaak als min punt van mensen die geen E-motor rijden, dat ze het geluid zullen missen. Ik kan uit eigen ervaring (1/2 jaar /5000km) zeggen dat ik dat geluid niet mis, ik kan prima leven zonder het geluid van de motor. Maakt mijn beleving van motor rijden er niet minder om. De Energica geeft je genoeg andere dingen om te zorgen dat het rijden erg leuk is.
 
Laatst bewerkt:
Vind geluid op de weg ook wel een dingetje, hoewel wij vaak als motorrijders zelf het motor geluid van onze motor niet als storend ervaren, denkt de omgeving daar soms anders over. Hoewel met een normale standaard motor valt dat wel mee. Klagers hou je altijd.

Mijn Energica is niet 100% stil, maar maakt behoorlijk wat minder geluid als mijn vorige motoren. Je hoort vaak als min punt van mensen die geen E-motor rijden, dat ze het geluid zullen missen. Ik kan uit eigen ervaring (1/2 jaar /5000km) zeggen dat ik dat geluid niet mis, ik kan prima leven zonder het geluid van de motor. Maakt mijn beleving van motor rijden er niet minder om. De Energica geeft je genoeg andere dingen om te zorgen dat het rijden een erg leuk is.
Ik geloof je meteen.
 
Energica dealer zit in Barneveld, Zero in Maarssen. Voor mij beide te doen. Ik ga er een keer mijn licht opsteken en hoop op een eerlijk verhaal.
 
Energica dealer zit in Barneveld, Zero in Maarssen. Voor mij beide te doen. Ik ga er een keer mijn licht opsteken en hoop op een eerlijk verhaal.
Dat is de manier, ervaar wat het is, rij een stuk op zo een motor. Erover lezen is 1 ding, maar ervaring is goud waard.
Ook bv het gewicht, op papier is bv de Energica zwaar (sorry dat ik die steeds pak, maar daar heb ik ervaring mee). De ouder modellen iets meer, maar ook daar wordt bij de vernieuwingen steeds een stuk van af geknabbeld en niet 1 kilo, maar 10 tallen kilo's ). De nieuwe 21.5 KwH accu is bv 20 kilo lichter dan oude 13.5 kwh accu. De dit jaar geïntroduceerde nieuwe , 10% efficiëntere motor is ook 10 kilo lichter.
Verder is het verhaal altijd hoe zit het zwaartepunt, hoe merk je dat bij het rijden. De ene motor is de andere niet.
 
Energica dealer zit in Barneveld, Zero in Maarssen. Voor mij beide te doen. Ik ga er een keer mijn licht opsteken en hoop op een eerlijk verhaal.

Energica dealer gaat van Barneveld naar Leusden verhuisen: Bike-Barn | BIKE YOUR PASSION

Marcel is terug naar Groningen verhuisd en doet nu alleen nog import. Het werd hem te druk import en een zaak begreep ik.
BikeBarn heeft het over genomen en zit nu nog wel in de zaak in Barneveld.

Dit hadden ze gepost:

Het is zo ver.
Vanaf 1 april a.s. gaan wij verder vanaf de Kapelhoek 18 in Leusden.
Dat houdt in dat wij de komende dagen niet altijd in Barneveld zullen zijn.
Wil je langskomen bel dan vooraf zodat we een tijd af kunnen spreken.
Telefonisch blijven wij bereikbaar onder nummer +31 85 401 77 94.
Email blijft natuurlijk ook hetzelfde info@bike-barn.nl

Uiteindelijk zal het helemaal naar Leusden gaan begreep ik
 
Dank. Leusden is ook allemaal prima te doen. Voor ik een bezoekje ga brengen informeer ik wel even waar ik naartoe moet om niet voor een dichte deur of een showroom zonder eMoto's te komen te staan ;)
 
Nog een voordeel van de Energica, die kan overal laden van stopcontact tot laadpaal tot snelladen.

Vanmorgen op het werk alle laadpalen vol B|
(en nee die 2 vrije palen die je daar ziet zijn gereserveerd directie, daar zit ik niet bij :$ )

Dan zoeken we toch een stopcontact :Y en weer lekker vol vanmiddag :t
(max laadstroom 8A gezet voor de zekerheid, tijd zat)

IMG_3891.jpeg


En ja hij is vies door al die regen
 
Bij mij op het werk een stuk of 10 snellaadstekkers uit de muur in de parkeerkelder.
Vandaag was de toegang naar alle lader geblokkerd met afzetlint omdat ze 'iets aan de muur gingen doen.' Daar zul je dan maar aankomen met je eAuto of eMotor met een accu waarmee je niet meer thuiskomt en in de veronderstelling bent dat je op het werk kunt laden. Daar heb je ook in jouw situatie met een 220V stekker mooi geluk. :t
En waarschijnlijk is het via de 220V nog gratis ook, want daar hoef je je pasje waarschijnlijk niet voor de lader te houden, of is laden bij jou op het werk altijd gratis?
 
Bij mij op het werk een stuk of 10 snellaadstekkers uit de muur in de parkeerkelder.
Vandaag was de toegang naar alle lader geblokkerd met afzetlint omdat ze 'iets aan de muur gingen doen.' Daar zul je dan maar aankomen met je eAuto of eMotor met een accu waarmee je niet meer thuiskomt en in de veronderstelling bent dat je op het werk kunt laden. Daar heb je ook in jouw situatie met een 220V stekker mooi geluk. :t
En waarschijnlijk is het via de 220V nog gratis ook, want daar hoef je je pasje waarschijnlijk niet voor de lader te houden, of is laden bij jou op het werk altijd gratis?
Ja, ik werk toevallig in de energie voorziening ;)
Kortom stuk of 30-40 laadpalen, allemaal gratis :t (zit ook een stukje reclame in denk ik, bezoekers parkeerplaatsen zijn ook voorzien van palen)
In de parkeergarage staan 10 palen daar sta ik meestal, de rest staat in de regen :') buiten op de grote parkeerplaats.
(allemaal pasloos, inprikken en gaan)

Maar inderdaad ook genoeg stopcontacten bij de fietsen (oa ev fiets laden) dus daar kan ik ook staan :t
Ik kan heen en weer op een lading zou dus zelfs gratis kunnen rijden. Maar in principe doe ik dat niet, ik laad thuis en op het werk.
(afstand 65 km) Heb het wel eens gedaan, geen probleem met de 21,5 kwh accu.

Sta nog in een motorparkeervak ook, die zijn er ook (best veel nog, diverse plekken). Ze houden met iedereen rekening :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan