Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Ik had een wat minder mooie verrassing afgelopen week. Was een beetje aan het rondkijken als ik zou willen handelen, als ik mijn Zero zou willen inruilen voor iets anders.

Wat blijkt, de voorheen MotoPort zaak waar ik deze kocht is geen Zero dealer meer. Ze kunnen/ doen er dus niets meer mee, zouden hem aanbieden aan een handelaar.
Andere MotoPort zaken zijn ook Zero dealer af, ook Leeuwarden in tegenstelling tot wat op hun site staat.

Iemand een tip waar ik nog terecht kan?
Klopt, ik benaderde er ook een in Andelst, die is ook gestopt met Zero dealer zijn... Ik heb hem gebeld, hij vond het fantastische motoren, maar hij zei dat er veel problemen waren (vaak onboard laders enzo kapot) Zero doet zelf moeilijk en het werd gewoon niet beter zei hij.

Heel jammer... Ik hoop dat ze zelf doorzetten, maar het lijkt me wel lastig. Ik zat gisteren ook iets over Tesla te kijken, die hebben juist veel kunnen investeren met het verhandelen van die emissiecredits en zijn daarom als beginnend fabrikant als een trein lopen groeien.

En de Model S is wel een auto geweest die heel de auto industrie heeft wakker geschud. Het was ineens zo van; een elektrische auto kan goed zijn, snel lange afstanden afleggen en begeerlijk zijn.

Maar die emissiecredits, dat hebben motorfabrikanten niet denk ik.
 
Ik had een wat minder mooie verrassing afgelopen week. Was een beetje aan het rondkijken als ik zou willen handelen, als ik mijn Zero zou willen inruilen voor iets anders.

Wat blijkt, de voorheen MotoPort zaak waar ik deze kocht is geen Zero dealer meer. Ze kunnen/ doen er dus niets meer mee, zouden hem aanbieden aan een handelaar.
Andere MotoPort zaken zijn ook Zero dealer af, ook Leeuwarden in tegenstelling tot wat op hun site staat.

Iemand een tip waar ik nog terecht kan?
Dealer Locator misschien deze gebruiken, ik zie er nog best wat.

Ik kan me best voorstellen dat er toendertijd mensen op in gesprongen zijn die er toch vanaf zijn gestapt.

Ik wil zelf geen benzine motor meer in elk geval. Ik hoop dat meer fabrikanten inspringen op wat ik hier de afgelopen dagen deelde. Iets van 20kWh, 400V pakket en opladen met CCS. Dan vind ik het fantastisch, als ie dan ook met iets van 7kW kan AC laden heb je een fantastische motor.

Eigenlijk beschrijf ik de Energica al, nog even sparen dus. Ik hoop wel dat ze beiden blijven bestaan overigens! En dat we die Damon ook eens gaan zien :D
 
Ik had een wat minder mooie verrassing afgelopen week. Was een beetje aan het rondkijken als ik zou willen handelen, als ik mijn Zero zou willen inruilen voor iets anders.

Wat blijkt, de voorheen MotoPort zaak waar ik deze kocht is geen Zero dealer meer. Ze kunnen/ doen er dus niets meer mee, zouden hem aanbieden aan een handelaar.
Andere MotoPort zaken zijn ook Zero dealer af, ook Leeuwarden in tegenstelling tot wat op hun site staat.

Iemand een tip waar ik nog terecht kan?
In Helmond? Zero Motorcycles | Electric Motorbikes
 
Zero heeft natuurlijk in het begin gehad dat alles wat ze deden een elektrische motor was en daar waren ze praktisch de enige in. Dat was voldoende om te verkopen.
Nu is de markt beter bediend kwa E motoren en nog steeds maken ze vrij basic uitziende motoren die vrij basic rijden.
Waar ik op doel is dat er vrij weinig emotionele redenen zijn om een Zero te kopen. Worden er niet zo veel verkocht heeft het als dealer niet zo veel zin. Heb je als dealer dan ook nog van doen met de Amerikaanse toeleveringscultuur dan ben je er al snel klaar mee.
 
Zero heeft natuurlijk in het begin gehad dat alles wat ze deden een elektrische motor was en daar waren ze praktisch de enige in. Dat was voldoende om te verkopen.
Nu is de markt beter bediend kwa E motoren en nog steeds maken ze vrij basic uitziende motoren die vrij basic rijden.
Waar ik op doel is dat er vrij weinig emotionele redenen zijn om een Zero te kopen. Worden er niet zo veel verkocht heeft het als dealer niet zo veel zin. Heb je als dealer dan ook nog van doen met de Amerikaanse toeleveringscultuur dan ben je er al snel klaar mee.
Ik zag een mooie rode Zero nieuw overjarig 2023 staan voor 17 duizend. Dat is geen lelijke motor. Ik las dat je er 150 km snelweg mee kunt rijden. Niet verkeerd. In het echt ook al eens gezien en goede materialen en afwerking. Een stuk beter dan de eerste Zero waar ik kennis mee heb gemaakt. Zal ik me er eens in verdiepen?
 
Ik denk dat het momenteel zelfs een beetje bepalend is van hoe het zal gaan met (bijvoorbeeld) Zero. Ook op de Facebookgroep lees je dat in o.a. Amerika de dealers bij bosjes stoppen, waardoor eigenaren plotseling honderden kilometers tot soms duizend van de dichtstbijzijnde dealer komen te zitten.
In principe is een goede gang van zaken vrij simpel: een redelijke verkoop van nieuwe motoren, met daardoor een redelijke voorraad gebruikte motoren waar dan ook een goede doorloop in moet zitten. Het lijkt er op dat, in tegenstelling tot bij de elektrische auto’s, de handel in de gebruikte elektrische motoren wat minder is, waardoor de potentiële koper van een nieuwe elektrische motor zich even achter de oren krabt m.b.t. de waarde van zijn nieuwe motor over een paar jaar, met name na de garantie-periode van (bij Zero) vijf jaar.
 
Ik denk dat de prijs bij wat je krijgt gewoon niet klopt.
Prijs en performance liggen veel te ver uit elkaar tov wat de goedkope merken kunnen bieden aan de low end kant end benzine aan de high end kant.
 
Ik denk dat de prijs bij wat je krijgt gewoon niet klopt.
Ik ben toch bang dat je een elektrische motorfiets niet moet vergelijken met wat je voor hetzelfde geld aan “gewone” motoren kunt kopen. Ik begrijp uiteraard dat dat een reëel gegeven is, maar ik denk dat mensen die die vergelijking maken (nog) niet voor een elektrische motor zullen kiezen. De accu schijnt het duurste onderdeel van de E-motor te zijn, en die zal wel beter worden qua rijbereik en kwaliteit, maar niet minder qua prijs.
En, een ander nadeel van het gegeven dat het een heel nieuwe ontwikkeling is: mocht er bijvoorbeeld een nieuw en veel beter soort accu geïntroduceerd worden dan heeft dat waarschijnlijk nogal wat invloed op de waarde van de motoren die dat accutype niet hebben, met andere woorden, alle modellen die op dat moment al op de weg zijn.
 
Mensen hebben extra over tov benzine, maar dat heeft grenzen.
Vooral als je voor fors minder een andere E motor krijgt die kwa performance er niet ver onder zit. Oke kortere accuduur enz, maar mensen die ver weg willen kopen toch al wat anders.
 
Mensen hebben extra over tov benzine, maar dat heeft grenzen.
Vooral als je voor fors minder een andere E motor krijgt die kwa performance er niet ver onder zit. Oke kortere accuduur enz, maar mensen die ver weg willen kopen toch al wat anders.
Naja en als je al concessies zou doen op range, wil je op zijn minst nog snel kunnen laden. Daar heeft zero tot noch toe geen moeite voor gedaan. Een gemiste kans.

Ik heb ergens iemand (wellicht was het op dit forum?) gezien die zelfs met zijn 13.4kWh Energica lange trips deed.

Maar dan gewoon dus elke 100km een kwartier stoppen ofzo, that makes sense. Als ik 100km met mijn Zero rijd, mag je zo 5 uur stoppen. Daar zit geen heel dikke flow in dan he 😂 Sluit wellicht aan bij een nieuwe trend, 'slow travelling' _O-
 
Naja en als je al concessies zou doen op range, wil je op zijn minst nog snel kunnen laden. Daar heeft zero tot noch toe geen moeite voor gedaan. Een gemiste kans.

Ik heb ergens iemand (wellicht was het op dit forum?) gezien die zelfs met zijn 13.4kWh Energica lange trips deed.

Maar dan gewoon dus elke 100km een kwartier stoppen ofzo, that makes sense. Als ik 100km met mijn Zero rijd, mag je zo 5 uur stoppen. Daar zit geen heel dikke flow in dan he 😂 Sluit wellicht aan bij een nieuwe trend, 'slow travelling' _O-
Concessies op range EN laden kan wel.

In mijn toepassing als 9e motor en puur voor woon-werk kan het prima. Maar dan moet de prijs wel kloppen.
Als je performance, afwerking en bruikbaarheid in het straatje van de Chinese budget fietsen vallen, maar je prijs niet. Ja dan wordt het een zware tijd.
 
Concessies op range EN laden kan wel.

In mijn toepassing als 9e motor en puur voor woon-werk kan het prima. Maar dan moet de prijs wel kloppen.
Als je performance, afwerking en bruikbaarheid in het straatje van de Chinese budget fietsen vallen, maar je prijs niet. Ja dan wordt het een zware tijd.
Eens, in dat opzicht was mijn gebruikte SR met 2500 euro ofzo een perfecte fiets geweest. Maar ik heb er nog 7000 voor betaald. Met 21000km op de teller...
 
Marc travels filmpjes op youtube al gezien ?
Die reed met een Zero SR van Duitsland naar India. Hij laadt meestal ook maar aan 3kw.
Het kan wel, mits goede planning.
 
Mits je tijd hebt...
Lijkt me heerlijk.
Ik zou in theorie de camino naar Santiago nog wel eens willen fietsen en dat kan sinds een paar jaar ook officieel met een Ebike ( hoe ze controleren geen idee, maar gezien de route van oorsprong uit het geloof komt gaan ze van je eerlijkheid uit ofzo) .
Maar om nou verplicht elke nacht een camping met stroom te nemen.

En een rit van 160 km op een dag met 1000 kg belading is ook mogelijk las ik ergens, EV topic, met een bus.

Je zou op een forum over motorrijden wat meer avontuur verwachten ipv accountants met Excel lijstjes en lease contracten die de keuze voor een voertuig bepalen 😝 .

Ik ga ff koffie zetten tegen die kras op m'n tong 😉
 
Avontuur komt weer als het droog is :9
Klopt 👍🏿 , gisteren 😉 .

IMG_20240401_153920.jpg


Met een Talaria had ik wel een kopje koffie of 6 kunnen doen op de helft vd rit 🤔
 
Vergeet die Talaria nou maar :9
Surron heeft de ultra/storm Bee. Meer accu, meer vermogen. Eigenlijk gewoon meer alles dan de Talaria, wat in weze gewoon een lightBee is.
 
Vergeet die Talaria nou maar :9
Surron heeft de ultra/storm Bee. Meer accu, meer vermogen. Eigenlijk gewoon meer alles dan de Talaria, wat in weze gewoon een lightBee is.
Ik dacht dat jij een keer geschreven had dat die stormbee te duur is voor wat het is 🤔 .

De ultrabee staat me ook het meeste aan, allround het beste, denk ik.
Maar is ondanks de recente prijsverlaging teveel rechtstreeks met de CRF te vergelijken.
Dan lijkt een opgevoerde mountainbike mij dus een leuker alternatief dan een elektrische crossmotor.

En ik heb de zelfopgelegde beperkingen van 500 watt zonnepanelen met een maximale uitbreiding naar 1500 🤷🏼‍♂️
 
Ik dacht dat jij een keer geschreven had dat die stormbee te duur is voor wat het is 🤔 .

De ultrabee staat me ook het meeste aan, allround het beste, denk ik.
Maar is ondanks de recente prijsverlaging teveel rechtstreeks met de CRF te vergelijken.
Dan lijkt een opgevoerde mountainbike mij dus een leuker alternatief dan een elektrische crossmotor.

En ik heb de zelfopgelegde beperkingen van 500 watt zonnepanelen met een maximale uitbreiding naar 1500 🤷🏼‍♂️
De StormBee vind ik inderdaad te duur voor wat het is tov de UltraBee. De Talaria en de LightBee zijn dan weer echt brommers. Leuk voor op en rond de camping, maar echt ritten zou ik er zelf niet snel mee maken.

Hoeveel laadvermogen je hebt heeft er natuurlijk niks mee te maken. Grotere accu op de motor is juist meer buffer dus een pre.
Het mooie is dat bij ICE een grote 1000cc twin ook bij langzaam rijden veel gebruikt, maar een kleine elektrische motor of een krachtige doet elkaar op bloemetjes kijk tempo helemaal niks kwa verbruik. Als je aan de hendel gaat hangen wordt het anders natuurlijk, maar daar ben je zelf bij.

Zelf zie ik een elektrische enduro nog niet zo zitten of Stark moet met iets heel serieus gaan komen. Dan nog zal de aanschaf voor mij waarschijnlijk te duur zijn voor de ritjes die ik er mee kan maken. Ik ben geen goede of snelle rijder, maar ik hou wel van flink aan het gas hangen bij een OTR. Dat vreet stroom of je het nu goed doet of niet. Voor een OTR ben ik denk ik de helft grotere accu nodig dan nu. Dus ca 10kW. Wil je dan 3 rondes rijden wat ik normaal doe met maar 10 minuutjes pauze er tussen ben je tegen de 30kW aan accu's nodig.
Dat is kneiterduur, zwaar en onpraktisch.

Wat maak jij aan km's per dag (of wil je kunnen maken) en hoe hard rij je dan ongeveer?
 
Klopt 👍🏿 , gisteren 😉 .

Bekijk bijlage 1991226

Met een Talaria had ik wel een kopje koffie of 6 kunnen doen op de helft vd rit 🤔
Zo leuk om naast een Zero een Crf te rijden : een lekker geluid ,weegt niks verbruik 1 op 30 en ik rij 12000 km met de Zero per jaar en misschien 5000 km met de Honda en mis toch wel het geluid dus vandaar de CRF😎.
 

Bijlagen

  • IMG_0106.jpeg
    IMG_0106.jpeg
    196,3 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan