Ik check regelmatig of mijn remmen niet slepen, omdat ik uit ervaring weet dat de remmen van een GSX F bij all weather use daar al eens gemakkelijk last van hebben.
Mijn achterrem zat nog steeds goed, terwijl die er gewoonlijk het meeste last van heeft. Mijn voorwiel bleef dit keer slepen. Ik checkte het vandaag op het werk voor ik naar huis vertrok. Parkeer de motor altijd op de middenbok, achterwiel is gemakkelijk te controleren, even met de voet er een draai aan geven, draaide anderhalve omwenteling door, zit dus goed.
De voorkant licht ik op, en geef het wiel dan een hand duw, normaal moet dat toch ook ongeveer een volledige omwentelling kunnen maken. Ooit moest ik (bij een van mijn vorige motoren) zelfs hard duwen om het te doen draaien. Vandaag moest ik niet te veel fors zetten, maar na loslaten draaide het misschien een 6de van een omwenteling rond. Nog niet echt een groot probleem, maar ik wil het niet laten verergeren, dus besluit bij thuiskomst toch er wat aan te doen.
Ik ging er namelijk van uit dat de pistons door regen en zout wat vastgelopen waren, maar dat bleek niet het probleem te zijn. Die deden het nog heel goed!
✓access the FRONT CALIPER schematic✓find Suzuki FRONT CALIPER spares easily✓OEM parts online available
Maar aan de linker klauw zat de zwever (nr.7) vast. Die pennen kuisen en opnieuw invetten. Maar hierbij kwam nog een ander probleem. De rubbertjes die het schuifsysteem beschermen tegen vocht zijn een beetje versleten. Rubbertje nr.5 dicht niet meer goed af, maar het systeem loopt vooral vast op de pen die in rubbertje nr.6 zit. Rubbertje nr.5 zit gewoon tussen de zwever en de klauw, en dicht in mijn geval niet meer 100% af op de klauw, was te merken aan de pen. De pen zelf zit daar gewoon in de klauw en is aan het einde volledig dicht, dus daar kan geen vocht in.
Maar rubbertje nr.6 gaat dóór een opening in de remklauw.
Echter kruipt er toch vocht (en vuil en zout) tussen het rubbertje en het gat waar die in zit, en dat geeft zo een soort corrossie, van die witte aanslag, en dat "zwelt" op, en geeft daardoor een hoge druk op de pen, met het gevolg dat die moeilijk tot niet meer kan bewegen. Dan moet je wat met kruipolie werken om de zwever eruit te kunnen trekken, rubbertje aan de kant van de zwever open trekken en kruipolie naar binnen spuiten, beetje laten trekken, en dan de zwever eruit. Daarna moet je wat kruipolie tussen het rubbertje en het gat spuiten, ook even laten trekken, en het rubbertje er richting zwever voorzichtig uittrekken (tegenovergesteld aan de rode pijl dus), en een beetje helpen door aan de gesloten kant met een niet te dik, maar stomp voorwerp te duwen, om dat "tsjoepke" erdoor te krijgen. Daarna moet je dat gat goed zuiver maken, alle corrossie eruit werken.
Dat rubbertje is echter ook aangetast door die corrossie, de oppervlakte die in het gat zit (aangeduid met de rode pijl), wordt (zwaar) aangetast door die corrossie, het gaat op een erge pukkelhuid lijken.
Ook dat goed proper maken voor zo ver als mogelijk, maar die "pukkelhuid" blijft. Die oppervlakte wat invetten en de rubber terug steken. Als het gat waarin die zit goed proper (en eventueel goed geruimd) is, kan dat rubbertje nog wel mee. Wel goed zorgen dat alles weer goed afsluit op de klauw en de zwever, en de pennen van de zwever uiteraad goed invetten.
Dit keer had alleem mijn linker klauw dit probleem, maar heb de rechter klauw ook uiteraard ook maar meteen even onder handen genomen.
Dat probleem met rubbertje nr.6 heb ik bij al mijn GSX F'en gehad.
Ik had graag foto's gemaakt tijdens het werken eraan, maar heb geen licht hier, dus voor 't donker moest alles weer in elkaar staan. Maar binnenkort hebben wij wellicht weer een huisje, en dan heb ik een echte garage, dan ga ik er toch eens werk van maken die goed in te richten, en er een goede sleutelplek van te maken. En de extra voorste klauwen die ik nog heb liggen, eens volledig reviseren.
Maar het lijkt mij interessant om aan beide kanten ook de rubbertjes nr.5 en nr.6 ineens mee te vervangen. Als het eens wat minder regent na het werk maar eens langs de Suzuki dealer in Leuven passeren om te bestellen, het is geen overdreven kost. Kleine 25€ voor de vier samen.