Het grote Honda Transalp topic deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mogguh Dames en heren, ik ben al een aantal jaren gecharmeerd van een Alp, ik heb destijds voor een Tiger gekozen want, meer vermogen en goedkoper!!, echter nu denk ik, heb ik dat nodig? nee absoluut niet
Nu was het echter wachten tot die RD10's betaalbaar worden, en die howto van agranado is geweldig die maakt een hoop duidelijk, en Arjan Brouwer heeft er een hoop staan dus dat word nog wat met kiezen.....

Heb ik nog een vraagje, hoeveel toeren maakt de XL650 bij 100km/h?

Groetjes André
 
Laatst bewerkt:
Om precies te zijn :P .. Bij 100km/uur draait de 600 5000 toeren. De 650 heeft het motorblok van de Honda NTV en doet dan 4500 toeren.

Ik vind Arjan Brouwer wel wat aan de prijs. Op marktplaats zie ik met regelmaat betere aanbiedingen voorbij komen.

Iets heel anders: toffe reisfilm met transalp door Zuid-Amerika
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen week heb ik eindelijk de nieuwe banden laten monteren. Continental trailattack 2.
Maar dat viel even tegen zeg. Mijn motor had al wat last van wiebelen in het stuur rond de 80 km/u. Met topkoffer werd dit veel erger. Ik gaf de schuld daarvan al aan de versleten banden. (al heb ik ook gelezen dat de alp hier meer last van heeft). MAar nu met de nieuwe banden is het een stuk erger geworden.
Tijdens de eerste rit (met topkoffer) voelde ik nu ook het slingeren tijdens het rijden met handen aan het stuur. Dus meteen even gestopt en de bandenspanning gecontroleerd. Waarom motorzaken die banden spanning altijd zo hoog doen, geen idee. Maar er zat in beide banden 3 bar. Dus dat eerst laten zaken naar 2.4 voor en 2.7 achter (daarmee reed ik ook met de oude banden). Maar dat gaf geen verbetering. Ik heb nu de bandenspanning op 2.0 voor en 2.3 achtergezet. Deze waarden staan aangegeven op de site van Continental. Ook zonder topkoffer is het slingeren erg aanwezig, al is het wel minder.
Iemand nog een idee wat ik kan doen om het te verminderen?
De motor is verder orgineel. En de balhoofdlagers zijn vorig jaar vervangen. Vering is volgens mij ook nog orgineel.
(andere banden is natuurlijk geen optie)
 
Staat de motor niet gigantisch achter over? Zakt ie heel ver in als je er op gaat zitten?

En anders gewoon retour gaan naar de dealer en vragen of ze het willen oplossen of iig vragen of ze misschien de banden eens kunnen nakijken, of de niet stiekem totaal verkeerd gebalanceerd staan..
 
balhoofd strakker zetten heb ik nog niet aan gedacht. Maar deze zijn er vorig jaar in gezet door de dealer. Zouden deze nu al bij gesteld meoten worden?

Motor staat niet achterover en zakt ook niet abnormaal ver in als ik erop ga zitten.
Balanceren lijkt me niks helpen met het slingeren, dan zou het wiel meer gaan stuiteren. Nu slaat het stuur heen en weer. (wobble)
 
Om precies te zijn :P .. Bij 100km/uur draait de 600 5000 toeren. De 650 heeft het motorblok van de Honda NTV en doet dan 4500 toeren.

Ik vind Arjan Brouwer wel wat aan de prijs. Op marktplaats zie ik met regelmaat betere aanbiedingen voorbij komen.

Iets heel anders: toffe reisfilm met transalp door Zuid-Amerika

Oei dat is best veel, mijn vrouw had een NTV en eerlijk gezegd heb ik daar niet opgelet, dat blok had 155000km gedraaid en gaf geen krimp, gebruikte ook geen olie ofzo

Ik vind dat de Alpjes sowieso vrij aan de prijs, (de 650's dan) als ik ze vergelijk met bv een TDM (wat geen allroad is maar een :? ) dan ligt de lat vrij hoog, de rest zoals Vstrom of Versys zullen we het maar niet over hebben ai caramba wat zijn die duur.

Die ex overheid alpjes zijn relatief goedkoop een 2005 model met 42000km voor 2995,- is niet duur vergeleken met de rest.
Maar we zullen zien

Thanks
 
Oei dat is best veel, mijn vrouw had een NTV en eerlijk gezegd heb ik daar niet opgelet, dat blok had 155000km gedraaid en gaf geen krimp, gebruikte ook geen olie ofzo

Ik vind dat de Alpjes sowieso vrij aan de prijs, (de 650's dan) als ik ze vergelijk met bv een TDM (wat geen allroad is maar een :? ) dan ligt de lat vrij hoog, de rest zoals Vstrom of Versys zullen we het maar niet over hebben ai caramba wat zijn die duur.

Die ex overheid alpjes zijn relatief goedkoop een 2005 model met 42000km voor 2995,- is niet duur vergeleken met de rest.
Maar we zullen zien

Thanks
TransAlp's zijn juist behoorlijk goedkoop naar mijn mening, die overheid alp is volgens mij ook wel aardig aan de prijs. Kocht mijn '05 TransAlp voor 2700 euro bij de dealer inclusief nieuwe olie, ketting en achterband. Had bij aankoop 17.600km op de teller, wel waren de metaal delen aangetast (velgen, voorvork, blok) maar ondanks dat zag hij er nog prima uit.

Op Marktplaats is de goedkoopste 650 2150 euro, niet echt duur voor zo'n betrouwbare motor. De TDM's zijn volgens mij nog duurder (de 900's dan die het zelfde bouwjaar hebben als de TransAlp 650's)
 
Laatst bewerkt:
TransAlp's zijn juist behoorlijk goedkoop naar mijn mening, die overheid alp is volgens mij ook wel aardig aan de prijs. Kocht mijn '05 TransAlp voor 2700 euro bij de dealer inclusief nieuwe olie, ketting en achterband. Had bij aankoop 17.600km op de teller, wel waren de metaal delen aangetast (velgen, voorvork, blok) maar ondanks dat zag hij er nog prima uit.

Op Marktplaats is de goedkoopste 650 2150 euro, niet echt duur voor zo'n betrouwbare motor. De TDM's zijn volgens mij nog duurder (de 900's dan die het zelfde bouwjaar hebben als de TransAlp 650's)

Ik heb geen haast, mijn Yamaha Bulldog moet eerst nog weg, intussen ben ik rustig aan het zoeken naar een nette alp met weinig km's, hoewel dat eigenlijk niet zoveel uitmaakt, maar als ik het ooit wil inruilen drukt dat weer de prijs als particulier zijnde, handelaren daartegen vragen ongeacht km stand en staat, gewoon de hoofdprijs.

De Alp staat hoog op de lijst ivm de mogelijkheden dat het apparaat bied /handeling / betrouwbaarheid, ze zijn overal inzetbaar, zijn wereldberoemd en bekend bij iedereen.
 
Maar wat is mis met je tiger dan ?
Zijn toch ook mooie motoren :)

Dat was die zeker, heb het geruild tegen een BMW R1150R |( tig jaar geleden, stom jazeker
full

Was een one of a kind fiets
 
Ik heb geen haast, mijn Yamaha Bulldog moet eerst nog weg, intussen ben ik rustig aan het zoeken naar een nette alp met weinig km's, hoewel dat eigenlijk niet zoveel uitmaakt, maar als ik het ooit wil inruilen drukt dat weer de prijs als particulier zijnde, handelaren daartegen vragen ongeacht km stand en staat, gewoon de hoofdprijs.
Als je echt een nette TransAlp wil moet je geen overheids machine kopen lijkt me. Een niet meer zo nette levert misschien niet zo veel meer op als je hem inruilt maar bij aankoop betaal je er ook minder voor. ;)

Trouwens als er nog mensen zijn die geïntresseerd zijn in een TransAlp met nog wat werk wil ik die van mij misschien wel verkopen tegen een leuk bod. Motor rijd wel gewoon maar heeft nog kuipschade (en nog wat kleine dingetjes) en de kettingset plus remblokken moeten vervangen worden. Er zitten splinternieuwe radiateurs en luchtfilter op. Olie en achterband zijn zo'n kleine 2000/3000km geleden vervangen en er is toen ook naar de klepspeling gekeken.

Zo staat hij er nu bij: :)
IMG-20140430-WA0000.jpg
 
ziet toch vaag uit zonder kuip :+ .
De koplamp en ombouw zou je nog kunnen ombouwen naar een ronde koplamp, dan zou het nog best aardig kunnen uitzien en op zich heb je de 2 kuipdelen links en rechts niet per se nodig :)

misschien handig een richtprijs erbij te melden?
 
ziet toch vaag uit zonder kuip :+ .
De koplamp en ombouw zou je nog kunnen ombouwen naar een ronde koplamp, dan zou het nog best aardig kunnen uitzien en op zich heb je de 2 kuipdelen links en rechts niet per se nodig :)

misschien handig een richtprijs erbij te melden?
Denk dat het toch voor bescherming van je radiateur wenselijk is de kappen er wel op te hebben :?
 
Wel tegen rondvliegende stenen :)



Maar transalpen mensjes
Ik heb een vraag zelf gaat mijn voorkeur naar meer Allroad paden dus zou ik snel voor een Heidenau scout kiezen.

Maar omdat mijn vader en moeder wat minder die voorkeur hebben en vaak gewoon op de weg blijven.
Vroeg ik me af of jullie goede ervaring hebben met een specifieke achterband ? :)
 
@agranado Deze mag van mij ook in de OP als je eraan toe komt ;)
Een beetje schoon, en met de Heavy duties beugels eraan :)

Heeft iemand toevallig zwarte handkapjes over? Deze witte vind er van begin af aan al niet uitzien :P

transalp050514.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wel tegen rondvliegende stenen :)



Maar transalpen mensjes
Ik heb een vraag zelf gaat mijn voorkeur naar meer Allroad paden dus zou ik snel voor een Heidenau scout kiezen.

Maar omdat mijn vader en moeder wat minder die voorkeur hebben en vaak gewoon op de weg blijven.
Vroeg ik me af of jullie goede ervaring hebben met een specifieke achterband ? :)

Rijden je ouders ook met jouw transalp ofzo? :+
 
@downunder
Nee ik rij een Dominator/ Suzuki DR400 uit 1980/ En voornamelijk op mijn KTM 950 adv s :D
en pa en en ma hebben een alp.

Ja ik weet het we hebben veel motoren haha.


Denk dat ik voor de trail attack 2 ga. Maakt kwa prijs mij net te weinig uit (Y)
 
Vandaag een flink stuk gereden met de Alp. Dit keer zonder topkoffer maar met tanktas.
Dat hielp al een beetje. Ook een volle tank lijkt te helpen. Maar het schudden in het stuur blijft aanwezig. Als ik nu bij 90 mijn stuur los laat gaat hij schudden maar nu blijft het beperkt en het stopt zodra ik onder de 70 kom.
Ik heb vanmiddag mijn balhoofd lager iets strakker gezet. Maar dat heeft niks geholpen.
Ik wilde de vering nog anders instellen (lees: meer voorspanning achter). Maar daar is domweg niet bij te komen bij de Alp. Tenzij je de hele motor sloopt.
Misschien maar eens kijken of ik eens langs een veringboer kan gaan en eventueel een beter verensetje laten monteren.
De banden zijn me trouwens vandaag verder wel goed bevallen (trail attack 2). Al heb je nu helemaal niks meer te zoeken in een mulle zandweg :P
Tot slot vanavond nog een beetje met verschillende ruiten getest. Ik heb eigenlijk altijd lage ruiten op mijn motoren omdat ik het liefst in de volle rij wind zit. Maar ik heb een hoge honda ruit hier nog liggen. Dus die heb ik even geprobeerd. Je zit nu heerlijk uit de wind. Totaal geen druk meer op je lichaam. Je wordt alleen gek van het gedreun rond je helm. Niet zo zeer de herrie, maar het is net of er een zware bas aan staat. Ik had dan ook na 15 minuten al een goed ehoofdpijn :P .
Binnenkort maar eens het andere ruitje proberen (mra vario)
 
Wel tegen rondvliegende stenen :)



Maar transalpen mensjes
Ik heb een vraag zelf gaat mijn voorkeur naar meer Allroad paden dus zou ik snel voor een Heidenau scout kiezen.

Maar omdat mijn vader en moeder wat minder die voorkeur hebben en vaak gewoon op de weg blijven.
Vroeg ik me af of jullie goede ervaring hebben met een specifieke achterband ? :)


Heidenau k60s doen het heel goed op de weg :Y
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan