Het grote Honda Transalp topic deel 3

Ik rij ook op uitrdaai 35kw op een xl650, die 39kw op kenteken is. De verzekeraar gaat akkoord, maar voor mijn motor is geen 35kw setje beschikbaar. Dan moet je hem laten keuren bij de RDW nadat je hem beperkt hebt op brandstoftoevoer, en keuren alleen is al rond de 450 euro, dus ga ik niet doen. Eventuele boete is slechts iets meer dan 300 euro, dus een stuk minder. Als er setjes beschikbaar zijn dan zou ik dat wel doen, zit je safe als je wordt aangehouden of een ongeluk hebt. Transalp is een prima motor voor a2. En dit jaar ga ook naar Turkije met de motor!

Wat voor boete is 300?
 
Wat voor boete is 300?

Rijden zonder rijbewijs noemt de politie het dan. Dat is als je 39kw blijft doorrijden met een a2 rijbewijs zonder dat het op kenteken in orde is. Ook terwijl je een 35kw set gemonteerd hebt, maar nog niet op kenteken hebt.
 
Laatst bewerkt:
Je zou je in dat geval misschien beter afvragen wat je verzekeraar doet als je schade maakt?

Klopt, die gaat akkoord met een uitdraai, dat hebben ze telefonisch bevestigd. Hoe het zit bij een ongeluk heb ik nog geen ervaring mee gelukkig.
 
Laatst bewerkt:
Stel je hebt een ongeluk en politie pv is opgemaakt. En daar staat in dat je rijdt zonder geldig rijbewijs.. vraag me af hoe zo iets zou aflopen. Hoop van harte dat je het hier niet hoeft komen vertellen natuurlijk :)
 
Stel je hebt een ongeluk en politie pv is opgemaakt. En daar staat in dat je rijdt zonder geldig rijbewijs.. vraag me af hoe zo iets zou aflopen. Hoop van harte dat je het hier niet hoeft komen vertellen natuurlijk :)

Ja, je hebt gelijk. Online staan er inderdaad een paar verhalen waarbij bij ernstige ongelukken niet door de verzekeraar uitbetaald wordt als je op uitdraai rijdt. Dit is altijd al een probleem geweest bij 25kw en nu bij 35kw. 35kw setje aanschaffen is inderdaad de beste optie.
 
Laatst bewerkt:
l

Ja, je hebt gelijk. Online staan er inderdaad een paar verhalen waarbij bij ernstige ongelukken niet door de verzekeraar uitbetaald wordt als je op uitdraai rijdt. Dit is altijd al een probleem geweest bij 25kw en nu bij 35kw. 35kw setje aanschaffen is inderdaad de beste optie.

Bij dergelijke verhalen lees je ook dat ze wel de benadeelde wordt uitbetaald echter gaat de maatschappij het weer bij jou halen . Heb er zelf weinig verstand van maar mag dan gelukkig onbeperkt rijden :). Weet niet wat ik zou doen als ik beperkt moest rijden maar liefst niet met (financiele) risicos. Denk dat ik het idd volgens de regeltjes zou doen :)
 
Bij dergelijke verhalen lees je ook dat ze wel de benadeelde wordt uitbetaald echter gaat de maatschappij het weer bij jou halen .

Er zijn bij een aanrijding over het algemeen ook twee verzekeraars in het spel. Die van je zelf en die van de tegenpartij. Die van jezelf kan best verklaren genoegen te nemen met een uitdraai en als je dat zwart op wit hebt, komen ze daar niet snel onderuit.

Maar de verzekeraar van de tegenpartij is niet gebonden aan die verklaring en dan begint het gedonder. Als de aanrijding jouw schuld is, gaat jouw verzekeraar de schade vergoeden en zit je goed. Maar als het ongeluk de schuld is van de tegenpartij kan die zijn verzekeraar aan komen met het feit dat je geen geldig rijbewijs had voor de motor waar je op reed. En dan begint het gedonder, want jij krijgt je schade niet vergoed. En gaat het maar om een klein bedrag (paar duizend euro, voornamelijk schade aan de motor) dan zal het ook wel los lopen. Maar is er letselschade en de schade loopt in de tienduizenden euros, zo niet tonnen, dan gaat die tegenpartij van alles doen om eronderuit te komen. En dan zit jij met de gebakken peren in een situatie waar je wel serieuze kosten hebt. En waarschijnlijk zal je ziektekostenverzekeraar hetzelfde kunstje uithalen en niets willen vergoeden omdat de schade je eigen schuld zou zijn omdat je zonder geldig rijbewijs reed.
 
zon klote keuring kost gewoon 450 euro... en dat hebben de meeste niet eventjes die op hun 20e a2 halen... Ik hoop dat hij gewoon zo op kenteken gezet kan worden aangezien ik op de honda site begrijp dat ze typegoedkeuring hebben om op 25kw te mogen. Volgensmy hebben ze dan ook standaard een 35kw goedkeuring
 
Mooie reis! Toevallig het verslag van Jeroen en Jelle gevolgd? Die zijn net aangekomen in Nepal. Erg indrukwekkend allemaal.

Ja, die heb ik inderdaad gelezen! Was leuk om te lezen en had wel wat nuttige informatie die ik ook ga gebruiken voor mijn reis. Het deel dat zij oversloegen in Kashmir ga ik wel heen, echt heel zonde dat ze daar nog niet heen konden, want het is waarschijnlijk het mooiste gebied van India. Ik vond het wel bijzonder, want mijn route staat nu al een half jaar vast, en ik ben nu anderhalf jaar aan het voorbereiden, en zij doen gewoon bijna precies dezelfde route, waar ik een paar weken gelden achter kwam. Komt waarschijnlijk ook omdat er eigenlijk maar slechts één route is naar India, maar toch, mijn plan is ook om naar Kashmir en Annapurna te gaan.
 
Gisterenavond een lekker stuk gereden :)

Op een klein stukje snelweg ging ik zoals gewoonlijk weer kapot van de wervelingen door de wind. En even getest door mijn hand zo te houden dat mijn vingers in het verlengde zaten van de ruit zodat de ruit een vingerlengte langer werd. En weg was die vervelende wervel langs mijn helm 8-) .

Iemand ervaring met je ruit verlengen met een stukje plexiglas ofzo? +-5cm lijkt me genoeg.

Ik heb nu de originele ruit, lichtjes paars getint zoals de kuip ook is. Maar die is dus net te laag... B|
 
kijk voor de hele ruiten discussie in het vorige topic, halverwege april..

@' nepal' ik heb een aantal stukjes gelezen, hoe is de reis technisch verlopen?
geen rare dingen? echt een super vette trip!

@lukepro, ik heb ooit een wijs gezegde gehoord 'ik rij zo hard als dat ik kan betalen'
telt ook voor andere overtredingen natuurlijk. heb je doe 450 niet? hou je dan aan de regels!
 
Ja, die heb ik inderdaad gelezen! Was leuk om te lezen en had wel wat nuttige informatie die ik ook ga gebruiken voor mijn reis. Het deel dat zij oversloegen in Kashmir ga ik wel heen, echt heel zonde dat ze daar nog niet heen konden, want het is waarschijnlijk het mooiste gebied van India. Ik vond het wel bijzonder, want mijn route staat nu al een half jaar vast, en ik ben nu anderhalf jaar aan het voorbereiden, en zij doen gewoon bijna precies dezelfde route, waar ik een paar weken gelden achter kwam. Komt waarschijnlijk ook omdat er eigenlijk maar slechts één route is naar India, maar toch, mijn plan is ook om naar Kashmir en Annapurna te gaan.

Ja, ook de karakorum highway in pakistan sloegen ze over. Maarja, ze hebben alsnog zoveel indrukwekkende dingen gezien. Tijdens mijn Scandinavië reis vielen na een week alle watervallen ook niet meer op :P .

Wanneer vertrek je? Ga je via Iran of met de boot over caspische zee via de stans? Ik zit ook al een tijdje in de voorbereidingen voor een grote reis. Dromend naar google maps staren, dvds van wereldreizigers kijken en motorreis boeken lezen is dagelijkse kost :z :z .
 
Ja, ook de karakorum highway in pakistan sloegen ze over. Maarja, ze hebben alsnog zoveel indrukwekkende dingen gezien. Tijdens mijn Scandinavië reis vielen na een week alle watervallen ook niet meer op :P .

Wanneer vertrek je? Ga je via Iran of met de boot over caspische zee via de stans? Ik zit ook al een tijdje in de voorbereidingen voor een grote reis. Dromend naar google maps staren, dvds van wereldreizigers kijken en motorreis boeken lezen is dagelijkse kost :z :z .

Ja, de Karakorum Highway lijkt mij heel leuk om te doen, maar daar maak ik een beslissing over wanneer ik in Pakistan ben. Als het allemaal net zo gaat als in Balochistan, dan denk ik dat het teveel tijd neemt, en dat ik dan liever wat langer in Kashmir blijf. Ook hoogteziekte is een reeël probleem, waardoor ik vrij veel tijd nodig heb om te aclimatiseren. Als ik er niet heen ga, dan ga ik zeker in de toekomst nog een keer naar Pakistan om het noorden van Pakistan te zien. Mogelijk ga ik dat dan weer op de fiets doen, dan kun je veel makkelijker en goedkoper van China naar Pakistan of anderzom. In China rijden met een motor is echt onbetaalbaar geworden.

Ik ga door Iran, de Stan landen heb ik te weinig tijd voor, en wil ik naartoe met een echte enduro motor in de toekomst. En het is vooral zonde om dat deel van Iran te missen. De meeste reizigers zijn erg positief over Iran en Pakistan, dus ik wil zoiezo die landen bezoeken. Ik ben eerder in het Midden-Oosten geweest (toen was ik erheen gefiets in 7 weken), en de mensen daar zijn echt enorm vriendelijk en behulpzaam, en de landen hebben daarnaast ook een hoop bijzonderheden en bezichtigingen.

Tijdens de reis wil ik een paar dingen bezoeken zoals de Taj Mahal, de Dalai Lama bezoeken in Dharamshala, uiteraard richting Leh rijden voor die hoge pas van 5500 meter hoogte (is niet de hoogste weg van de wereld, heb ook geen idee welke dat wel zou moeten zijn maar er zijn genoeg hogere wegen zoals in Tibet en ook in India), en in Nepal wil ik meer in de richting de Mount Everest trekken naast het bezoeken van Annapurna.

Het plan is om 9 juli te vertrekken. Ik heb tot 15 september vrij. Lijkt een lange vakantie, maar het is wel de enige vakantie in twee jaar. Inderdaad veel lezen over de omgeving kost veel tijd. Ik ben vooral de laatste tijd veel bezig met motoren om meer kennis op te doen en mijn Alp voor te bereiden voor de trip.

Vandaag ben ik me aan het verdiepen over de vering. Ik wil toch de vering upgraden omdat ik denk dat het zwaar gaat worden op die wegen. Vooral Hyperpro schijnt erg goed te zijn voor dit soort reizen, maar het blijkt dat het toch iets duurder uitvalt dan gedacht. Vooral omdat ik de dempers ook wil vervangen en een offroad type vering wil hebben die de wegen in de Himalaya goed aankan. Nog even zien of dat het waard is en ik dat kan betalen.

Owja, en gebruik Google Earth eens in plaats van Google Maps. Dat geeft een stuk mooier overzicht over terrein met 3d weergaves van hoogte. Dat gebruik ik voor het deel in de Himalaya om enig idee te krijgen hoe het landschap is en hoe moeilijk terrein het is.
 
Laatst bewerkt:
Klinkt als een erg mooie reis :). Hou je ergens een reisverhaal bij?

Wat precies is onbetaalbaar aan motorrijden in china?
 
Je moet duizenden euros betalen voor een verplichte verzekering en gids om China door te mogen rijden. Ze zijn niet zo happig op pottenkijkers. Zo nu en dan zie je wel dat motorreizigers samen in een groep door China gaan om de kosten te delen. Kijk bijvoorbeeld naar Continental Drift.

Maar je gaat het wel goed warm krijgen.. in juli/augustus door Iran. En het is nog ramadan ook in de maand juli. Ken je deze documentaire al van Mark Beaumont die de wereld rondfiets? Je krijgt niet zoveel te zien van de cultuur in het Midden Oosten, maar blijft indrukwekkend om te zien hoe hij het afziet in de hitte tijdens ramadan.

Ik vertrek zelf in mei 2015 richting het oosten. Ben bijna afgestudeerd en al lange tijd hard aan het sparen met bijbaan. Dus straks zo vrij als een vogel, zonder tijdschema. Enige deadline is geld. Maar minstens half jaar on the road gaat er wel inzitten :) . Ga het rustig aan doen, slow travel. Ik wil alleen visum regelen voor Iran/Pakistan/India en voor de rest zie ik het wel. Ik heb wel een ruw plan om naar mijn oom in Australië te rijden, maar ik laat alles open. Straks ontmoet ik nog een leuke vrouw, vind ik er halverwege niks meer aan of houd mijn alp ermee op...

Maar het begint nu wel erg te kriebelen, kijk hier al jaren naar uit. Gelukkig over twee weken rondje Schotland om even tot rust te komen.
 
Je moet duizenden euros betalen voor een verplichte verzekering en gids om China door te mogen rijden. Ze zijn niet zo happig op pottenkijkers. Zo nu en dan zie je wel dat motorreizigers samen in een groep door China gaan om de kosten te delen. Kijk bijvoorbeeld naar Continental Drift.

Maar je gaat het wel goed warm krijgen.. in juli/augustus door Iran. En het is nog ramadan ook in de maand juli. Ken je deze documentaire al van Mark Beaumont die de wereld rondfiets? Je krijgt niet zoveel te zien van de cultuur in het Midden Oosten, maar blijft indrukwekkend om te zien hoe hij het afziet in de hitte tijdens ramadan.

Ik vertrek zelf in mei 2015 richting het oosten. Ben bijna afgestudeerd en al lange tijd hard aan het sparen met bijbaan. Dus straks zo vrij als een vogel, zonder tijdschema. Enige deadline is geld. Maar minstens half jaar on the road gaat er wel inzitten :) . Ga het rustig aan doen, slow travel. Ik wil alleen visum regelen voor Iran/Pakistan/India en voor de rest zie ik het wel. Ik heb wel een ruw plan om naar mijn oom in Australië te rijden, maar ik laat alles open. Straks ontmoet ik nog een leuke vrouw, vind ik er halverwege niks meer aan of houd mijn alp ermee op...

Maar het begint nu wel erg te kriebelen, kijk hier al jaren naar uit. Gelukkig over twee weken rondje Schotland om even tot rust te komen.


Ja, beide documentaires ken ik. Die van Continental Drift vond ik bijzonder dat ze het voor elkaar kregen om door China te gaan met hun eigen motoren, ik had ergens gelezen dat je een Chinees nummerbord nodig had, maar misschien is dat nu anders. Maar de route is wel een die ik ook zou willen doen. Uiteraard vlogen ze over Myanmar heen naar Thailand, slechts een enkeling is dat land in gekomen, en dat was veel duurder dan China ooit gaat worden.

Die documentaire van Mark Beaumont had ik ook gezien, maar ik vond dat hij bepaalde dingen niet helemaal goed deed. Hij droeg bijvoorbeeld geen helm (not done), liet zijn fiets bouwen (dat doe je uiteraard zelf), gebruikte geen racefiets maar een tourfiets, nam echt veel te veel spullen mee die niet nodig waren, en hij was niet goed genoeg getraind. Ik ben meer fan van Vin Cox die veel sneller de wereld rondfietste. Mijn eigen fiets die is gebaseerd op zijn fiets, en ik haalde ook de snelheden die hij gemiddeld per dag fietste, rond de 150km per dag, terwijl mijn fiets minder op snelheid gebouwd was qua banden en ik veel meer bagage had omdat ik kampeerde en meer water meenam. De afstand van 5000km van mij valt natuurlijk in het niets met rond de wereld van 27000km, en ik had veel vaker rustdagen. Toen ik fietste was het wel vaak boven de 40 graden, en in Israel fietste ik in 47 graden celsius. Ik denk dat het veel makkelijker dit jaar gaat worden om met temperaturen boven de 40 graden op een motor te zitten dan om te fietsen. Tijdens de ramadan mag je nog steeds water drinken, en zolang je niet teveel in het openbaar gaat eten is alles prima. Maar het komt nog wel eens voor dat mensen die wel openlijk eten tijdens de ramadan problemen krijgen ja, zoals in Istanbul waar een paar mensen neergeslagen werden.

Als ik jou was zou ik gewoon helemaal naar Australië plannen en dan afhankelijk van je budget kiezen of je China meepakt of niet. Als je dat in 6 maanden doet is dat een redelijk tempo. Vaak is het in het buitenland veel moeilijker plannen waar je heen wilt, zoals voor sommige landen kun je alleen visums krijgen in je thuisland en dan moet je eerst een retour naar huis boeken voordat je verder kunt.

Klinkt als een erg mooie reis :). Hou je ergens een reisverhaal bij?

Wat precies is onbetaalbaar aan motorrijden in china?

Weet nog niet of ik een reisverslag bij ga houden. Ben daar niet super goed in is de vorige keer gebleken, helemaal niets weten te typen, iedere dag was enorm druk. Vooral dit soort reizen zijn tamelijk intensief en je houdt weinig tijd over voor typen. Denk dat ik wel weer veel fotos ga maken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan