Het grote Honda Transalp topic deel 3

Vanochtend ineens geen aflezing meer op m'n kilometerteller/snelheidsmeter.

Wormwieltje kaal (en verschrikkelijk smerig en vet. Nieuwe besteld.

DSC_3761.JPG
 
Hoi hoi, iemand intresse in een zo goed als nieuw setje Mitas bandjes voor en achter lagen op mijn transalp 600 maar heb er wat grotere noppen op gegooid mogen voor 50 euro opgehaald worden
 

Bijlagen

  • 16891741209716044990600714705767.jpg
    16891741209716044990600714705767.jpg
    246,7 KB · Weergaven: 23
  • 1689174167260594164774483428388.jpg
    1689174167260594164774483428388.jpg
    222,1 KB · Weergaven: 23
Vraagje voor de kenners. Betreft een PD06/ 1996 600.

Mijn balgen/plastic covers/voorvorkbeschermers liggen aan stukken. Eén van de voorvorkkeerringen is ook lek, dus ik wil gelijk als de poten toch los moeten nieuwe beschermers er op. Iemand ervaring met goede passende?
 
Ik heb een setje rood dik rubberachtig, maar ik meen dat die alleen passen op de AT vork al weet ik dat niet meer zeker. Heb zelf toentertijd een zwart setje op ebay gekocht, kwestie van de juiste diameter kopen.
 
Goedemiddag,
Betreft een PD06 uit '96.

Ben weer eens bezig met wat onderhoud. Even 'groot' onderhoud voordat de winter echt begint.
Lekkende keerring in de voorvork vervangen, gelijk beide poten een beurtje gegeven en getrakteerd op nieuwe vorkbeschermers.
De bougies zijn vervangen, klepspeling gechecked, er komt verse olie in met een nieuw filtertje en nu ligt de achterkant van de motor uit elkaar voor wat onderhoud.

Vandaag dus de prolink gedemonteerd, en op dat ene punt na aangenaam verrast over de staat er van.
Helaas gaat die bus en bijbehorend lager vervangen moeten worden. Het lager is al gevonden, alleen de bus is nergens meer te krijgen voor zover ik kan vinden.

Iemand nog een tweedehands optie, iets in de schuur liggen, of kennis van een alternatief?
Alvast bedankt!
1699976297191.png



(de bus die er uit kwam, nadat ik hem samen met het lager uit de prolink heb moeten persen:)
1699976921670.png
 
Afmetingen opnemen en hier in het draaien en frezen topic een vraagje plaatsen?
Moet natuurlijk wel van staal (niet van alu) maar zo spannend onderdeel is het verder niet.
 
Dat dacht ik ook, maar ik lees op andere fora dat het gehard staal is. Aan de andere kant, goed gesmeerd monteren, in de gaten houden en je komt er vanzelf achter of het werkt of niet.
 
De transalpclub expert meldde mij destijds hierover: wd40 met schuurspons erover en weer monteren.

Bij mijn versie zaten er naaldlagers omheen dacht ik, 1e type TA600.
 
De transalpclub expert meldde mij destijds hierover: wd40 met schuurspons erover en weer monteren.

Dat heb ik op bovenstaande foto al gedaan, en dat is inderdaad het plan als ik echt niks zo snel kan vinden.
Maar dit weggevreten maanlandschap gaat ook geen feest zijn voor een lager. Zo'n geval dat je een mooi nieuw lager naar de klote helpt omdat de bus gewoon vervangen had moeten worden.

Precies, ik heb 1x alu geprobeerd, dat gaat dus niet _O-

Als het materiaal van de bus zachter is dan het lager ga je vanzelf mank natuurlijk.
Een gegroefde bronzen bus in de prolink met een smeernippel of een delrin bus ofzo, dan zou aliminimuimium wel kunnen werken lijkt me?
 
Is bus 4 op de tekening dezelfde diameter en wel nog te bestellen? Misschien kan je die door tweeen zagen om te gebruiken?
 
Bij cmsnl geGoedemiddag,
Betreft een PD06 uit '96.

Ben weer eens bezig met wat onderhoud. Even 'groot' onderhoud voordat de winter echt begint.
Lekkende keerring in de voorvork vervangen, gelijk beide poten een beurtje gegeven en getrakteerd op nieuwe vorkbeschermers.
De bougies zijn vervangen, klepspeling gechecked, er komt verse olie in met een nieuw filtertje en nu ligt de achterkant van de motor uit elkaar voor wat onderhoud.

Vandaag dus de prolink gedemonteerd, en op dat ene punt na aangenaam verrast over de staat er van.
Helaas gaat die bus en bijbehorend lager vervangen moeten worden. Het lager is al gevonden, alleen de bus is nergens meer te krijgen voor zover ik kan vinden.

Iemand nog een tweedehands optie, iets in de schuur liggen, of kennis van een alternatief?
Alvast bedankt!
Bekijk bijlage 1944277


(de bus die er uit kwam, nadat ik hem samen met het lager uit de prolink heb moeten persen:)
Bekijk bijlage 1944278

Goedemiddag,
Betreft een PD06 uit '96.

Ben weer eens bezig met wat onderhoud. Even 'groot' onderhoud voordat de winter echt begint.
Lekkende keerring in de voorvork vervangen, gelijk beide poten een beurtje gegeven en getrakteerd op nieuwe vorkbeschermers.
De bougies zijn vervangen, klepspeling gechecked, er komt verse olie in met een nieuw filtertje en nu ligt de achterkant van de motor uit elkaar voor wat onderhoud.

Vandaag dus de prolink gedemonteerd, en op dat ene punt na aangenaam verrast over de staat er van.
Helaas gaat die bus en bijbehorend lager vervangen moeten worden. Het lager is al gevonden, alleen de bus is nergens meer te krijgen voor zover ik kan vinden.

Iemand nog een tweedehands optie, iets in de schuur liggen, of kennis van een alternatief?
Alvast bedankt!
Bekijk bijlage 1944277


(de bus die er uit kwam, nadat ik hem samen met het lager uit de prolink heb moeten persen:)
Bekijk bijlage 1944278
Bij cmsnl gewoon nog te bestellen......
Ik kijk morgen op de zaak, ik werk bij een Honda dealer hier in Oostenrijk of wij nog zoiets hebben en of het nog te bestellen is, desnoods in de onderdelen beurs binnen het Europees Honda dealer portaal.
 
Is bus 4 op de tekening dezelfde diameter en wel nog te bestellen? Misschien kan je die door tweeen zagen om te gebruiken?

Inderdaad ook mijn idee, helaas ook niet te bestellen.


cmsnl gewoon nog te bestellen......
Vanmiddag was hij niet op voorraad, een uurtje later stond er ineens 'nog één stuk beschikbaar ', maar dan wel met 15 dagen inmiddels 21 dagen levertijd. 9/10 keer betekent dit dat je na 14 dagen een mailtje krijgt dat ze hem toch niet kunnen vinden.
 
Thnx, ben benieuwd.

Voorlopig kan het als nood met de oude bus weer in elkaar.
En anders wordt het uit 'gewoon' staal laten draaien, en in de gaten houden hoe het gaat met slijtage.

Ik ga minder rijden (15k/jaar ipv 25), maar nog steeds genoeg dus regelmatig onderhoud krijgt hij wel.
 
Heel erg bedankt voor het checken.

Geloof het of niet, ik heb net zo'n bus gevonden! *O*


Per toeval kwam ik vandaag, toen ik het bijbehorende naaldlager op ging halen, iemand tegen die een naam noemde die ik ken als dé Transalpspecialist/liefhebber. Hij bleek aanwezig in zijn werkplaats, dus even die kant op gereden. Blijkt hij nog twee van die bussen op de plank te hebben liggen.

Volgens hem zijn het overigens ook geen speciale stalen geharde bussen, maar gewoon huis tuin en keuken staal. In geval van nood één laten draaien zou dus geen enkel probleem moeten opleveren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan