Het grote Honda Transalp topic deel 3

ange 6 kant ''inbus'' heb ik wel, is te bestellen per meter. Nu nog een deel waar die 200mm in en uit kan schuiven.

zeskant staf kun je kopen ja, maar aan de andere kant heb je natuurlijk geen zeskant'buis' per se nodig. gewone ronde buis waar een binnenzeskant op gelast/gemaakt is (geen idee waar je beschikking over hebt!) voldoet natuurlijk ook, hij hoeft maar op een klein stuk aan te grijpen, de overige lengte is dan gewoon 'loos' om te kunnen schuiven.


edit: hoeft natuurlijk geen zeskant te zijn!
Kan uiteraard gewoon een buisje zijn met een vlakke kant er op geslagen, en een pen me een vlakke kant om er in te schuiven. Moet in ieder geval redelijk makkelijk te maken zijn als proof of concept
 
Zojuist een proefrit gemaakt, alleen met maximaal harde setting.
In principe zou ik het geheel zo kunnen aanpassen dat het vanaf standaard tot vol stug aan te passen is.

Op straat:
- Vertraagd veel beter. Bij 130 km/h remmen heb je niet het idee dat je er voorover af gaat. Met aanremmen voor de bocht duik je ook veel minder door en doordat de rebound niet aangepast is komt hij ongeveer even snel weer terug. Hierdoor kom je veel stabieler de bocht in. In de bocht deinst hij minder dus het geheel voelt wat moderner.
- Rechtdoor over verkeersdrempels voelt het op legale snelheid 30/60 (in bijbehorende gebieden) gewoon solide. Was goed, is ietje beter, weinig toegevoegde waarde. Pak je in de 60 zone de drempels met 100 a 120 is het veel stabieler, al niet wat stug op de eerste klap. Daar mag wat finetuning gebeuren, wat nu dus ook kan! Na de drempel is het eerder weer stabiel wat een wat veiliger gevoel geeft.

Onverhard. We hebben hier een mooi pad met kuilen en boomwortels, diep zand heb ik even gelaten voor wat het is gezien de motor in de verkoop is en ik hem niet te smerig wilde hebben mocht er spontaan iemand bellen.
- Over kuilen en hobbels is het simpelweg stabieler. Deinst minder, geeft veel minder het gevoel je af te willen schudden. Voelt nog niet KTM Adventure achtig aan, maar gaat een stuk meer in de richting. Sidenote. Hij is sportiever, het ''tractor'' karakter komt wel ietswat in het geding.
- Bij boomwortels was de voorkant echter wat hard. Dan plofte hij het voorwiel wat omhoog, belade het achterwiel en rebound daar dus uit. De achterschokbreker heb ik niks aan gedaan, dus de balans is wel wat minder. Dit zou je op kunnen heffen door voorop weer wat softer te gaan.

@Sjefman De verstelbuis van bovenuit moet natuurlijk zo licht mogelijk zijn omdat het aan de dop gaat hangen. Als je dat wil lassen kom je al op vrij dikwandig. Wel iets waar ik aan zit te denken.
 
Ik ben bezig met de voorvork en heb veren van Wilbers gekocht. Progressieve. Nu zie ik dat de nieuwe veren en stuk langer zijn. Krijg ze met veel moeite inelkaar gedraaid nu? Of moet ik de spacer van 2cm er nu tussenuit laten? Gaat om een Transalp 600
 
Door de regel ligt de veer + spacer gelijk met de bovenkant van de binnenpoot. Spacer maken dat dat weer zo is en je zit heel aardig goed.
 
Inmiddels word ik een beetje moe van m'n Transalp.

Als het koud is start hij gewoon heel slecht.
Zoals met dit weer. Hij staat buiten onder de overkapping. 's Ochtends gaat hij veel te langzaam rond om te starten, 's Middags is er geen probleem (-1 tegenover +6 graden).

Ondertussen heb ik 2x een nieuwe accu gestoken (1e had 155 CCA, iets aan de lage kant, dus ik dacht het op te lossen met een sterkere accu met 210 CCA), de startmotor vervangen (die ging met de hand erg stroef rond, de gebruikte die ik ervoor gekocht heb ging beter) en gisteren avond het startrelais omdat ik toch een weerstand kon meten wanneer ingeschakeld. Weerstand tussen massa startmotor en -pool accu is 0, weerstand tussen +pool accu en startrelais is ook 0, en tussen startrelais en aansluiting startmotor ook.

Resultaat: vanmorgen toch nog traag rond gaan.
Ik heb alle extra verbruikers die er ooit aangesloten zijn er af gehaald (helaas ook per abuis m'n handvatverwarming... 't is toch wel koud zonder), schakel de verlichting uit als ik een startpoging doe, en nog doet hij het erg rustig aan. Inmiddels gebruik ik de tweede accu die ik nog heb liggen als startbooster, en dan gaat het net aan.

Iemand enig idee wat ik nog kan doen behalve de motor binnen zetten? Ik begin een beetje moedeloos te raken.

Vanmiddag, als ik uit mijn werk naar huis rijd gaat hij klokje rond, dat dan weer wel. :t
 
Je schrijft over de weerstand in de belangrijkste draden maar niets over je startrelais zelf, heb je dat al eens goed gecontroleerd / gewisseld ?
 
Heb ik gechecked, waarschijnlijk heb je er overheen gelezen, geeft niet, bedankt voor het meedenken! :t
Het nieuwe relais meet gewoon goed 0 wanneer er 12v op de stuurkant staat, de oude had een lichte weerstand.

en gisteren avond het startrelais omdat ik toch een weerstand kon meten wanneer ingeschakeld.
 
Had ik inderdaad even overheen gelezen, sorry had toen nog geen koffie op - nu wel.

Ik heb het schema er even bij gepakt en je post nog even goed gelezen.
Als ik het goed begrijp start je motor wel goed met iets hoger temperaturen, maar 's ochtends in kouder weer niet.
En met 'niet goed starten' bedoel je in dit geval dat de startmotor niet enthousiast ronddraait.
Correct ?

Ik neem even aan dat je geen ruwe stookolie in je blok hebt zitten en ook dat de compressie niet onredelijk hoog is - dus dat het blok geen onredelijke weerstand biedt voor het ronddraaien.
Als we dat als uitgangspunt nemen blijven er eigenlijk slechts twee vragen over:
- Is de startmotor echt goed ?
- Krijgt de startmotor voldoende electrisch vermogen toegevoerd ?

Ik begrijp dat je de startmotor hebt vervangen - heb je die startmotor goed gecontroleerd ?
Koolborstels ?
Heb je 'm wel eens 'los' van stroom voorzien ? Hij moet dan als een malle gaan draaien.

Dan het electrische circuit.

1677665922119.png

Je schrijft:
Weerstand tussen massa startmotor en -pool accu is 0,
weerstand tussen +pool accu en startrelais is ook 0,
en tussen startrelais en aansluiting startmotor ook.

Je hebt het over 'weerstand tussen massa startmotor en -pool accu' - hoe heb je die gemeten ?
Wat makkelijk te meten is, zijn de verbindingen van de +pool van de accu naar het relais en van het relais naar de startmotor - dat is de kant waar de meeste mensen op focussen.
Maar wat vaak voorkomt is dat massaverbindingen slechter contact gaan maken.
De startmotor zit met zijn -pool aan de massa van de motor, en je accu met zijn -pool ergens anders ook.
Het kan zijn dat je weliswaar 0 Ohm weerstand hebt gemeten, maar dat er te weinig vermogen door kan.
Dus dat je met een multimeter niets geks meet, maar dat je de enorme startstroom er toch niet goed doorheen krijgt.
Ik zou daarom de massa-aansluitingen nog eens heel goed nakijken, schoonkrabben en opnieuw vastzetten.
En als dat niet helpt, een keer een dikke (!) draad rechtstreeks tussen de massa-aansluiting van de startmotor en de -pool van de accu leggen en dan eens testen.
 
Fantastisch, dankjewel! Hier kan ik weer wat mee.

Ik heb het schema er even bij gepakt en je post nog even goed gelezen.
Als ik het goed begrijp start je motor wel goed met iets hoger temperaturen, maar 's ochtends in kouder weer niet.
En met 'niet goed starten' bedoel je in dit geval dat de startmotor niet enthousiast ronddraait.
Correct ?
Jup.

k neem even aan dat je geen ruwe stookolie in je blok hebt zitten en ook dat de compressie niet onredelijk hoog is - dus dat het blok geen onredelijke weerstand biedt voor het ronddraaien.
Als we dat als uitgangspunt nemen blijven er eigenlijk slechts twee vragen over:
- Is de startmotor echt goed ?
- Krijgt de startmotor voldoende electrisch vermogen toegevoerd ?

Ik begrijp dat je de startmotor hebt vervangen - heb je die startmotor goed gecontroleerd ?
Koolborstels ?
Heb je 'm wel eens 'los' van stroom voorzien ? Hij moet dan als een malle gaan draaien.
Er zit 10W40 van procycle in, ik houd 'n netjes tussen min en max op de peilstok. Hij is bijna weer toe aan een verversing, maar dat zou eerder betekenen dat de olie dunner is. Compressie heb ik niet gemeten, dus het is wel echt een aanname dat die niet onevenredig hoog is. Het lijkt me van niet, anders zou hij niet verder probleemloos starten als het warmer is of rijden in het algemeen. (Echt een aanname, maar in de basis rijdt dat ding gewoon goed, dus wel een veilige.)

Ik heb inderdaad de startmotor aan een accu gelegd toen ik hem binnen had en schrok me rot wat voor geweld er vrij kwam.

Je hebt het over 'weerstand tussen massa startmotor en -pool accu' - hoe heb je die gemeten ?
Wat makkelijk te meten is, zijn de verbindingen van de +pool van de accu naar het relais en van het relais naar de startmotor - dat is de kant waar de meeste mensen op focussen.
Maar wat vaak voorkomt is dat massaverbindingen slechter contact gaan maken.
De startmotor zit met zijn -pool aan de massa van de motor, en je accu met zijn -pool ergens anders ook.
Het kan zijn dat je weliswaar 0 Ohm weerstand hebt gemeten, maar dat er te weinig vermogen door kan.
Dus dat je met een multimeter niets geks meet, maar dat je de enorme startstroom er toch niet goed doorheen krijgt.
Ik zou daarom de massa-aansluitingen nog eens heel goed nakijken, schoonkrabben en opnieuw vastzetten.
En als dat niet helpt, een keer een dikke (!) draad rechtstreeks tussen de massa-aansluiting van de startmotor en de -pool van de accu leggen en dan eens testen.

Ik heb de multimeter op 200 ohm gezet, een pen op de accu, de ander op een 'oor' waar je hem vast bout aan het blok. Op die bout zit ook een dikke kabel waarvan ik aanneem dat het de massakabel is maar ik kan me even niet herinneren of die ergens aan het frame ligt of direct aan de accu. Die heb ik aan de startmotorzijde met wat scotchbrite opgeschoond bij montage van de startmotor. Ik zal alle connecties nog eens nalopen, loshalen en schoonkrabben.


Bedankt voor de uitleg en tips, ik heb in ieder geval weer een richting om er iets mee te doen.
Overigens zit er nu een gel accu in, mocht dat wat uitmaken. De afmetingen/type/gegevens komen overeen met de voorgeschreven yuasa.
 
Kan het niet zijn dat je de motor s-morgens verzuipt omdat je de choke dan vol erop hebt en misschien iets te enthousiast aan de gashendel draait? Had ik ook met mijn xrv750: bij koude motor wat traag starten, bij warme motor binnen 1 seconde. Ook zo weleens de motor verzopen en leeg gestart s-morgens..... dikwijls dan de honda cb500 uit 2002 snel gepakt om alsnog naar een bestemming te rijden, die motor startte direct.

Moet wel zeggen dat de accu vd xrv750 al ca 5 jaren oud was.

Ik heb nu een ta700 met injectie, ben benieuwd.
 
Kan het niet zijn dat je de motor s-morgens verzuipt omdat je de choke dan vol erop hebt en misschien iets te enthousiast aan de gashendel draait? Had ik ook met mijn xrv750: bij koude motor wat traag starten, bij warme motor binnen 1 seconde. Ook zo weleens de motor verzopen en leeg gestart s-morgens..... dikwijls dan de honda cb500 uit 2002 snel gepakt om alsnog naar een bestemming te rijden, die motor startte direct.

Moet wel zeggen dat de accu vd xrv750 al ca 5 jaren oud was.

Ik heb nu een ta700 met injectie, ben benieuwd.
Choke of gas er gelijk op krijgt hij hem helemaal niet rond.

Gas dicht, geen choke, hopen dat hij begint rond te gaan en dan goed timen met een streepje gas, streepje choke en dan slaat hij aan.

Als ik geluk heb.
 
Het is dat je al de accu gewisseld hebt, want dat zou toch de eerste verdachte zijn, of de startmotor, maar die had je ook al gewisseld? Vreemd gedoe.
 
Ik zou maar eens naar de carburateurs kijken...
Misschien vervuild en dus de stationair sproeiers een beetje dicht.
Dan kan je zeker bij lagere temperaturen orgelen zoveel je wilt, dan springt hij niet aan.
 
Het is dat je al de accu gewisseld hebt, want dat zou toch de eerste verdachte zijn, of de startmotor, maar die had je ook al gewisseld? Vreemd gedoe.

Ja, precies.

En ik heb hem nog niet lang genoeg om te weten hoe hij het in het verleden in de winter heeft gedaan, heb hem pas in juni gekocht, en de vorige eigenaar reed niet als 't zo koud was.

Ach, van 't weekend de tips van Rooiekater maar eens in de praktijk brengen. Alle contacten nalopen goed schoonmaken/krabben en m'n handvatverwarming weer terug aansluiten, dan zien we wel weer verder.
 
Die daalt, wat te verwachten is. Ik weiger voorlopig alleen aan te nemen dat ik twee accus gesloopt heb in twee maanden. Mede omdat ik niet diep ontlaad, ik rijd eigenlijk alleen lange stukken met die motor. En de spanningsregelaar meet gewoon goed, zowel met warme als koude motor meer ik netjes 14.1-14.6 volt op de accupolen, over het hele toerenbereik.

Ik zou (met veel moeilijk doen, want het past eigenlijk niet) de accu gewoon eens in m'n Gsx moeten testen...

Ik heb zojuist alle aansluitingen tussen accu en startmotor schoongemaakt met wat schuurpapier en een vijl. Niks gezien waardoor ik denk dat het een probleem zou kunnen zijn, maar nog even en ik ga m'n koelvloeistof verdenken._O-
 
Vreemd verhaal inderdaad. Die van mij gaat goed rond met koud weer alleen het aanslaan duurt wel even. In de zomer is 2x rondgaan genoeg
 
In het ergste geval is het een probleem voor volgende winter. _O-

Zodra het een beetje boven nul is zoals vanmiddag doet hij het gewoon. Hopen dat de vrieskou gewoon voorbij gaat. Fuck het probleem, symptoom bestrijding vind ik ook best
 
Die daalt, wat te verwachten is. Ik weiger voorlopig alleen aan te nemen dat ik twee accus gesloopt heb in twee maanden. Mede omdat ik niet diep ontlaad, ik rijd eigenlijk alleen lange stukken met die motor. En de spanningsregelaar meet gewoon goed, zowel met warme als koude motor meer ik netjes 14.1-14.6 volt op de accupolen, over het hele toerenbereik.

Ik zou (met veel moeilijk doen, want het past eigenlijk niet) de accu gewoon eens in m'n Gsx moeten testen...

Ik heb zojuist alle aansluitingen tussen accu en startmotor schoongemaakt met wat schuurpapier en een vijl. Niks gezien waardoor ik denk dat het een probleem zou kunnen zijn, maar nog even en ik ga m'n koelvloeistof verdenken._O-
Ja snap dat ie daalt :P maar ik was hooguit een beetje nieuwsgierig hoe ver hij daalt als de starrmotor zo zwaar rondgaat.
 
Apart, die op onze 600 ging echt flot rond.
Aan het ontwerp ligt het niet. Ik meen dat je een 2e hands startmotor had gekocht?
Probeer eens een volledig nieuwe.
 
Terug
Bovenaan Onderaan