Benno123
MF veteraan
In mijn oude kadett merk ik het wel, loopt beter in de winter met de snuit omlaag.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
In de zomer loopt het vermogen van mijn "prikbus" brandertje al heel snel terug. Maakt echt een wereld van verschil als ik er een windschermpje omheen zet, omdat de nek van het brandertje en het tankje dan gewoon veel beter warm blijven. Dus ik zou niet onderschatten hoeveel de boel afkoelt door verdamping van het gas. Je kan zo'n busje na een tijdje branden gewoon afkoppelen en dan komt er amper nog gas uit.Nee dat vergeet ik niet, maar er is marge genoeg. 5 graden dat geloof ik gewoon niet. Ik zal het eens testen als het nog eens vriest.
Trouwens bij mijn auto zet ik zelf die klep nooit om en ik merk er niks van. Dat is ook alleen maar als het 20 graden vriest denk ik
Ik zei dus ook: 'Vroeger.........'
Herinner me nog een keer op de A1. Zover ik nog weet was 't toen niet koud.
Was vergeten de klep om te zetten. Op de snelweg ging ie steeds langzamer. Uiteindelijk reed ik 'plank' en haalde nog net de 100.
Toendertijd was er bij afslag Baarn nog een Wegenwacht-station. Ik van de snelweg af.
De wegenwachter hoort 't verhaal en zegt dat ie 't al weet. Klep omzetten dus. Probleem opgelost.
Moderne auto's hebben dat niet meer!
Ik zei dus ook: 'Vroeger.........'
Herinner me nog een keer op de A1. Zover ik nog weet was 't toen niet koud.
Was vergeten de klep om te zetten. Op de snelweg ging ie steeds langzamer. Uiteindelijk reed ik 'plank' en haalde nog net de 100.
Toendertijd was er bij afslag Baarn nog een Wegenwacht-station. Ik van de snelweg af.
De wegenwachter hoort 't verhaal en zegt dat ie 't al weet. Klep omzetten dus. Probleem opgelost.
Moderne auto's hebben dat niet meer!
Heb je ook wel nodig met de bepakkingen die je lijkt mee te sleurenJullie hebben gelijk.
Het was een Renault 16TX uit 1976.
Wel een heel fijne auto, ook met 93PK nog snel voor in die tijd!
(nu wil je niet eens een motor onder 100pk)
Gisteravond was nog een aflevering bij Wheeler-Dealers over een 1958 2CV (425cc-20PK) opgehaald in Frankrijk.Haha. Wij hebben 2 maanden geleden een 2cv6 uit 1983 gekocht (we moeten immers thuiswerken en thuisblijven, dan wil je wat knutselen.......). En on topic: is een 600cc boxer motor met maar liefst 26pk geloof ik. (BTW: 16TX is super).
2CV is zwaar behelpen, maar grote wens van mijn wederhelft. Dus.....
(Vroeguh ook eend gehad, samen met mijn Suzuki dr400s).
Deze nu een paar keer gebruikt bij temperaturen onder het vriespunt en dat gaat als de spreekwoordelijke raket.
Bekijk bijlage 1577439
Wat een foto..echt een sfeer foto doet mij denken aan mijn beroepstijd bij LMB ..sneeuw onderkomen ..koekeren..en vooral genieten van de natuur.Volgende keer die eens proberen, met die van Primus werd het een beetje behelpen vorige winter. De koffie werd wel heet, maar daarna was het wel over met het gas, hoewel het volgens het opschrift nog moest kunnen onder het vriespunt. Het ijs stond op het blikje.
Bekijk bijlage 1577632
De tankjes voor een jetboil zijn van die standaard schroeftankjes die je in alle camping winkels kunt krijgen, dus de verkrijgbaarheid valt mee.@GroningerVFRer
Reken effe mee.............
(500gr water, verhitting is 100-20=80graden, 1 gr H2O 1 graad verhitten kost 4.2 Joule, tijdsduur is 120 sec)
Vermogen van deze jetboil is : P= 500x80x4.2/ 120= 1400 Watt
Oke, de pan wordt ook warm. Houdt 't op 1500 Watt
Vermogen van 1500 Watt lijkt me niet echt bijzonder.
Gister wist ik al te melden dat de Coleman 2200 Watt en de Twister 2900 Watt levert.
Een ander punt is de vraag of je overal Jetboil tankjes kan kopen? (ik ken ze niet, maar dat zegt niet zo veel)
De Coleman brandt op 'alles' en Camping Gaz kan je (vrijwel) overal kopen.