Laatst bewerkt door een moderator:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Sinds anderhalf jaar rij ik nu een BMW R1200GS LC. Ik rij ca 20.000 kms per jaar tegenwoordig. De onderhoudsinteval zit op 10.000km dus dat zijn twee olie wissels incl filter per jaar. Is dat niet wat overdreven?
Veel te weinig inderdaad. In een jaar tijd heb ik bij mijn BMW zeker vier verversingen bij 12.000 kilometer.Sinds anderhalf jaar rij ik nu een BMW R1200GS LC. Ik rij ca 20.000 kms per jaar tegenwoordig. De onderhoudsinteval zit op 10.000km dus dat zijn twee olie wissels incl filter per jaar. Is dat niet wat overdreven?
Eens, het is meer de tijd die er in gaat zitten.Slechts €60 onderhoud per 10K besparen klinkt mij als verkeerde zuinigheid in de oren.
Voor de garantie en voor verschillende gebruikers is de interval natuurlijk een one size fits all.Eens, het is meer de tijd die er in gaat zitten.
Ah, OK ... zelf vind ik het altijd juist wel aangenaam om lekker mijn werkplaats in te duiken, muzeikje aan, misschien een pot koffie d'r bij, en veel meer dan een half uurtje werk is het (helaas ) niet.Eens, het is meer de tijd die er in gaat zitten.
Ah, OK ... zelf vind ik het altijd juist wel aangenaam om lekker mijn werkplaats in te duiken, muzeikje aan, misschien een pot koffie d'r bij, en veel meer dan een half uurtje werk is het (helaas ) niet.
Ik ververs meer op gevoel, en daarom te vaak.
Maar het oliefilter gebruik ik wel vaker (alleen wel leeg laten lopen en uitlekken).
Bekijk bijlage 1403031
Met een beetje handige inkoop zijn de kosten in totaal niet veel hoger dan het boekje volgen.
En hierdoor durf ik wel stevig aan het gas te hangen (met mijn andere, een S1000RR).
Bekijk bijlage 1403038
Of ze maken geen goeie platen...Een heerlijke brede disclaimer. Synthetisch hoeft geen slippende kopping te veroorzaken. Zeker niet met JASO MA(2) specs.
Wel apart dat EBC dit voorschrijft en vervolgens frictiemateriaal levert wat in een motorblok moet waar een fabrikant een synth voorschrijft.
Voor welke fiets is dit?
Voor de FZS1000Een heerlijke brede disclaimer. Synthetisch hoeft geen slippende kopping te veroorzaken. Zeker niet met JASO MA(2) specs.
Wel apart dat EBC dit voorschrijft en vervolgens frictiemateriaal levert wat in een motorblok moet waar een fabrikant een synth voorschrijft.
Voor welke fiets is dit?
Heeft al wel iemand een mailtje gestuurd naar EBC met dezelfde vraag en die kreeg als antwoord dat goede Jaso MA2 vol synthetische olie wel prima kan. Waarom ze dat niet als disclaimer gewoon op het doosje zetten is mij een raadsel.
Maakt voor mij ook niet uit, er gaat weer verse half synthetische Motul 5100 in.
de Aprilia mag weer een oliewissel, zit normaal 15w50 in, maar gezien hij nu alleen nog voor races gebruikt wordt, is 10w60 een prima keuze toch? (Als in: blijft langer “dik” tov 15w50 dus zou beter moeten blijven smeren)Bekijk bijlage 1405983
Thanks voor je snelle antwoord, dan gooi ik deze erin.Ik heb jaren met 10W60 gereden (van Eni/Agip dan) in mijn RSV en Tuono. Loopt er zeer mooi op, met duidelijk minder bijgeluiden. Afgelopen week in mijn recent aangekochte Tuono weer hetzelfde gedaan en ook hier duidelijk merkbaar dat de fiets er mooier op loopt. Of het echt beter is weet ik natuurlijk niet zo goed, maar o.a. dealer Roké (een zeer hoogstaande Aprilia specialist in Nederland) raadt dit ook aan voor de RSV/Tuono (de 2-cilinder varianten dus).
Een vraagje voor de duidelijkheid/zekerheid.
Heb er al wel wat over gelezen maar vindt teveel verschillende antwoorden:
In mijn Hornet 900 zit nu Shell full-synthetic 10w40 volgens de vorige eigenaar.
Deze wil ik vervangen en ik heb hier nog twee soorten staan (Bellray en valvoline). Beide zijn halfsystheet maar hebben wel verschillende eigenschappen (zie foto's).
Nu de vragen:
- kan ik bij olieverversing van een vol naar een half syntheet?
- kan ik de beide oliën samen gebruiken?
Volgens mij is beide met JA beantwoorden maar ik ben ook wel benieuwd WAAROM het JA is?
Ligt er aan hoe oud die is en wat er voorheen in gezeten heeft en of er al veel km,s mee is gereden met bv minerale olie,Hoorde van iemand dat niet elke olie geschikt is voor een luchtgekoelde motorfiets ? Zou dat kunnen kloppen ? Iemand iets zinnigs over te zeggen ? ( Uiteraard wel bij dezelfde dikte en kwalificatie )
Jawel er staat dat er olie met een SG kwalificatie in moet en die is nergens meer te vinden !Staat er in enig instructieboekje van een luchtgekoelde motorfiets dat er speciale olie in moet? Nee dus, er staat een temperatuurbereik in. Onzin dus, waarschijnlijk verzonnen door een dealer die waarschijnlijk "boxer" of "V-twin" olie verkoopt.
API SG heeft een eigen fanbase. Hoger ZDDP gehalte en minder milieueisen, dus sommige puristen geloven dat de kwaliteit beter id. Via E-bay nog wel te scoren.Tegenwoordig heeft de olie een hogere rating dan SG dus daar zou ik me niet druk om maken: http://www.pqiamerica.com/apiserviceclass.htm
kijk naar het voorgeschreven temperatuurbereik, JASO certificering, indien de koppeling ook in de olie draait, en als laatste: wat eerder is gezegd, een halfsyntheet is meer dan voldoende