Het grote olie topic - alle vragen over motorolie

Duderuud

Admin
Crew
19 mei 2001
32.948
4.195
De Betuwe
eerdere topic:
OLIE OLIE OLIE... alle vragen over olie stel je hier

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
mensen? Syn olie heeft een houdbaarheids datum. De onnatuurlijke stoffen in de motor olie breekt beetje bij beetje af. 5 jaar houdbaar. Daarna is het een normale olie geworden. De extra eigenschappen door de syn, weg.... nog bruibaar na 5 jaar? Geen idee.
 
Ik zeg de beste raad is voorraad. Het liefst zou ik ook een vat hebben staan. Gelukkig heb ik soms een helder moment en beperk ik het tot 2x 4 liter.

mensen? Syn olie heeft een houdbaarheids datum. De onnatuurlijke stoffen in de motor olie breekt beetje bij beetje af. 5 jaar houdbaar. Daarna is het een normale olie geworden. De extra eigenschappen door de syn, weg.... nog bruibaar na 5 jaar? Geen idee.
Klimkt goed hoor, maar ik geloof er -met alle respect- geen donder van.
 
Dan gooi ik er ook maar een link tegenaan.

Motorolie houdbaarheid?​

Motorolie is in principe onbeperkt houdbaar, mits de flacon ongeopend blijft. Tegenwoordig worden de meeste oliën verpakt in flacons van stevig kunststof. Deze zijn uiteraard niet onderhevig aan corrosie, in tegenstelling tot de oude blikken verpakking. Roestdeeltjes en vocht zijn funest voor de kwaliteit van olie.
 
Dan gooi ik er ook maar een link tegenaan.

Motorolie houdbaarheid?​

Motorolie is in principe onbeperkt houdbaar, mits de flacon ongeopend blijft. Tegenwoordig worden de meeste oliën verpakt in flacons van stevig kunststof. Deze zijn uiteraard niet onderhevig aan corrosie, in tegenstelling tot de oude blikken verpakking. Roestdeeltjes en vocht zijn funest voor de kwaliteit van olie.
Roest in een olieblik
ik heb blikken gezien van 50 jaar oud ,waar bij opening na 50 jaaralles nog prima was
Dan zou het in een olieblik gaar roesten,dat verzin je toch niet
 
True, maar verpest de magie nou niet voor veel mensen.

Ik heb netjes een magnetische carterplug.
Dus dat komt niet in het monster terecht. ;)

Bekijk bijlage 1610178
Ik vind dit een mooi plaatje. Ik heb een vraag over magnetische carterpluggen, is dat dicht genoeg nabij motorolie?

Hoe sterk is de magneet die aan die pluggen zit?

Ik heb zo een plug besteld en ontvangen, maar dat is nauwelijks magnetisch te noemen. Ik vroeg me af hoe dat zit, is dat bewust of heb ik gewoon een luie magneet... eigenlijk een magnetniet...?
 
Ik vind dit een mooi plaatje. Ik heb een vraag over magnetische carterpluggen, is dat dicht genoeg nabij motorolie?

Hoe sterk is de magneet die aan die pluggen zit?

Ik heb zo een plug besteld en ontvangen, maar dat is nauwelijks magnetisch te noemen. Ik vroeg me af hoe dat zit, is dat bewust of heb ik gewoon een luie magneet... eigenlijk een magnetniet...?
Je moet wel zien dat je krukas niet op een punt blijft hangen!😇.
Ik denk niet dat die magneet sterk moet zijn, de kleine metaaldeeltjes blijven wel snel genoeg plakken, maar non ferro natuurlijk niet, al brengt dat (meestal) minder schade toe.
 
Ik geloof niet dat het veel zin heeft,anders zouden fabikanten het standaard al toepassen.
De metaaldeeltjes moeten de aftapplug echt vlakbij passeren,en hoe groot is die kans,al zal wat passeert er natuurlijk aan blijven plakken.
Maar kwaad kan het natuurlijk nooit.
En de rest wordt toch tegen gehouden door de zeef,en wat kleiner is door het oliefilter.
 
Grappig, hoe sterk moet een magneet zijn krijgt als antwoord: "het heeft geen zin.... "_O-

Ben benieuwd of iemand er toevallig eentje (een magnetische carterplug) op de werkbank heeft liggen en eens wil "voelen" hoe sterk die is.

Die hier ligt kan het gewicht van een sleutelring ter grootte van een 2 euro muntstuk niet dragen.
 
Een goed magneetje haalt echt wel wat uit t blok.
Geen alu natuurlijk.
En carter is opslag. Ondanks dat t in beweging is, kan toch eea bezinken.

Liever extra en niet nodig, dan overslaan en een probleem.

Helpt ook nog eens bij diagnose igv problemen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan