Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Om van A naar B te komen?Ik vraag mij dan soms af waarom zulke types achter het stuur kruipen als ze überhaupt echt niet doorhebben wat ze aan het doen zijn.
Het was einde blok, bigend er uit en dus schroot.En euh ... uit pure nieuwsgierigheid, hoe is het afgelopen met die blokken? Waren ze meteen stuk, of waren ze nog te redden?
Als de garage bij de onderhoudsbeurt niet zoiets zegt ga ik ervan uit dat er aan het eind van de 10.000 km nog genoeg in zat en hoef ik dus tussentijds niet te controleren en bij te vullen
Is natuurlijk onwijs overdreven bij motorfietsen. De meeste zullen zeker 3 maanden per jaar aaneengesloten stil in de stalling en sommige komen maar 1 a 2 keer per jaar de schuur/garage uit. Een beter advies zou zijn om het voor elke rit te controleren. Uiteraard gaat het erom de verantwoordelijkheid neer te leggen bij de eigenaar wanneer het blok kapot loopt. Zoals zo vaak.
Max, als ik me niet vergis staat er in de manual van mijn Honda's dat je elke keer voor je gaat rijden het peil moet controleren. Nu is dat met de Magna heel simpel want die heeft een peilstokje. Dat met die peilglaasjes is lastiger, maar die motoren hebben ook vaak een waarschuwingslampje voor als het peil te laag wordt.
Iets anders is een lampje voor oliedruk, want als die gaat branden onder het rijden is de oliedruk weg en dan ben je vaak te laat.
Bij een glas moet je je motor rechtop zetten, ik vermoed dat dit ook geld voor een pijlstok, maar meestal zit die denk ik niet op het onderste gedeelte van je motor.hoe kan een peilstok makkelijker zijn dan een peilglas?
Bij een peilglas hoef je alleen maar te kijken, een peilstok moet je eruit schroeven en eventueel schoon maken
Uiteraard! Dat ontken ik ook niet. Maar de manier waarop om van A naar B te geraken is nogal discutabel te noemen! Gevaar op de weg voor alles en iedereen die erachter rijdt, naast rijdt. Hoe je zag hoe de genoemde dame met geknepen vuistjes op het stuur langs de wisselstrook reed met een snelheid die behoorlijk lager lag dan het overige verkeer en strak en stram vooruit kijkend langs die hele wisselstrook reed (tunnelvisie) waarbij ze links en rechts door auto''s, (werk)busjes en zelfs vrachtwagens werd ingehaald..... Niet eens doorhebbend wat ze aan het doen was (in haar belevenis autorijden) maar autorijden is veel meer dan met een tunnelvisie blik op oneindig hebben , op je stoel zitten met samengeknepen billen en doorjakkeren met een te lage snelheid op de verkeerde rijbaan op een snelweg links en rechts ingehaald worden door verkeer wat zich wel aan de snelheid houdt die op dat stuk weg geldt.Om van A naar B te komen?
Oei wat een vertouwen.......Ik zeg tegen mijn vrouw“Kijk eens of er genoeg olie in zit”, Heel gemakkelijk dat peilen!
Mijn R heeft geen peilstok, alleen een kijkglas. En een lampje om bij een olieprobleem te waarschuwen, maar dat is nog nooit aangegaan onder het rijden. Ik weet ook niet of dat waarschuwt bij te laag peil of te weinig druk.Max, als ik me niet vergis staat er in de manual van mijn Honda's dat je elke keer voor je gaat rijden het peil moet controleren. Nu is dat met de Magna heel simpel want die heeft een peilstokje. Dat met die peilglaasjes is lastiger, maar die motoren hebben ook vaak een waarschuwingslampje voor als het peil te laag wordt.
Iets anders is een lampje voor oliedruk, want als die gaat branden onder het rijden is de oliedruk weg en dan ben je vaak te laat.
En ook een kop koffie is meestal wel ergens te krijgenBekijk bijlage 1438224
Wielen (de)monteren is onderweg ook goed te doen
Wat zei de dame over de olie?of zijn er nog andere manieren waardoor ineens alle motorolie verdwijnen kan? Iemand? En heeft iemand toevallig nog een knap 700/800 Intruder blok in de aanbieding?
Wat ik heb onderzocht in het boekje is dat er a) een lampje is voor te weinig motoroliedruk en b) te laag motoroliepeilMijn R heeft geen peilstok, alleen een kijkglas. En een lampje om bij een olieprobleem te waarschuwen, maar dat is nog nooit aangegaan onder het rijden. Ik weet ook niet of dat waarschuwt bij te laag peil of te weinig druk.
Waarom is het met peilglaasje lastiger?Max, als ik me niet vergis staat er in de manual van mijn Honda's dat je elke keer voor je gaat rijden het peil moet controleren. Nu is dat met de Magna heel simpel want die heeft een peilstokje. Dat met die peilglaasjes is lastiger, maar die motoren hebben ook vaak een waarschuwingslampje voor als het peil te laag wordt.
Iets anders is een lampje voor oliedruk, want als die gaat branden onder het rijden is de oliedruk weg en dan ben je vaak te laat.
Dank voor je inspanning om dit voor me op te zoeken! Mijn R is van bouwjaar 2000. Ik heb al die symbolen niet. Op die van mij is er één rood lampje voor problemen met de olie. Er is ook een (geel) lampje voor de benzine; dat knippert niet als de reserve bereikt is, maar brandt constant. "EWS actief" heb ik niet. Een geel lampje voor motorelektronica en verklikkerlampjes voor verlichting defect ook niet, ik vermoed dat dat allemaal bij model 2002 ingevoerd is.Wat ik heb onderzocht in het boekje is dat er a) een lampje is voor te weinig motoroliedruk en b) te laag motoroliepeil
Voor te lage oliepeil staat er dit op jouw dashboard:
< ! >
(waarbij de driehoekjes links en rechts van uitroepteken gesloten en opgevuld zijn)
Deze symbool staat ook op de BC naast OIL
.Bekijk bijlage 1438246
Heb je er niet een opvallend gekleurd vlaggetje op een steel op zitten? Wellicht te overwegen.Sinds kort rij ik niet meer dagelijks motor, maar ben over gegaan op spierkracht. Deels voor de eigen conditie, deels voor het milieu, deels voor de portemonnee. Om nog vlot op het werk te komen een ligfiets gekocht en dat scheelt me zowaar bijna 10 minuten enkele reis. Het ding is dus retesnel, alleen ook heel laag en niemand verwacht je, dus niemand ziet je. Ik rij dus eigenlijk net als op de motor op dat ding, alleen dan op het fietspad.
In de meeste 30 zone's rij ik de snelheid die auto's ook rijden. Tijdens mijn route kom ik langs 1 30km/h stuk waar ik de weg deel met auto's.
Vanochtend een busje wat me overduidelijk wel had gezien, kwam eerst achter me aan, maar vond toch dat hij de fietser in moest halen. Met een snelheidsverschil van zo'n 1 a 2 km/h op 50 cm afstand. Ik hield dus fijn even in om hem er langs te laten.
Gaat ie halverwege de inhaalactie remmen voor een drempel, en weer fijn terug naar rechts. Waar ik op dat moment dus was.
Dan denk ik; als je zo'n inhaalactie niet af kan maken, begin er niet aan en blijf er even achter.
Vlaggetje maakt herrie en is meer luchtweerstand. Maar vooral de herrie zou ik me aan storen denk ik. Ik kan me nu ook al wel irriteren aan het geluid wat dit type band maakt.Heb je er niet een opvallend gekleurd vlaggetje op een steel op zitten? Wellicht te overwegen.
Een oranje zwaailamp dan?Vlaggetje maakt herrie en is meer luchtweerstand. Maar vooral de herrie zou ik me aan storen denk ik. Ik kan me nu ook al wel irriteren aan het geluid wat dit type band maakt.
Het merendeel van mijn route is vrijliggende fietspaden en de kruisingen zijn ook bijna niet aanwezig. Oranje/geel/fluor vlaggetje gaat denk ik meer irritatie toevoegen dan dat ik er profijt van heb denk ik.
Lampje is wel weer een beter idee, maar zolang ze me met fluor jas op de motor nog over het hoofd zien en ik ook met een gewone trapfiets nog gemist wordt door mensen. Denk ik dat ze het toch niet zien en ik toch echt zelf moet kijken en zeker weten dat ze me gezien hebben.Een oranje zwaailamp dan?
Goed bewegen en rijgedrag aanpassen verhoogd de zichtbaarheid....Ik heb de pest aan automobilisten die met licht aan rijden als het zicht voldoende is.
Vroeger (ja, ik ben een oude l@l) reden alleen motorfietsen overdag met licht aan, en waren daardoor extra opvallend in het verkeer. Sinds koekblikkers ook met licht aan zijn gaan rijden (ergens begin jaren negentig) vallen wij veel minder goed op.