hoe oud moet je zijn om achterop te zitten

Flame

MF veteraan
17 feb 2002
2.193
0
Schagen
Wij zaten vandaag op verjaardag bij een van onze kenissen.
Deze man heeft een motor gekocht (honda NTV) en neemt regelmatig zijn zoontje achterop mee. Dat zoontje is 6 jaar oud. Nu kwam dus de discussie opgang dat veel mensen in de kamer dit onverantwoordelijk vinden (ik dus ook).

Nu is de vraag mag dit eigenlijk wel, en wat is de minimun leeftijd om achter op een motor te zitten.
 
Is geen grens voor. Kids meenemen kan best al moet je het wel goed doen. Beste is nog altijd in zijspan vind ik. Maar ken ze die gewoon een kinderstoel achterop de buddy hadden.
Onverantwoord is een mening die verschillend kan zijn.
Bij 6 jaar zou ik kiezen voor nog in ieder geval een rug+zijsteuntje maar kind zeker niet vastzetten aan motor of pa.
 
zodra ze bij de stepjes komen en een beetje besef hebben dat het allemaal best gevaarlijk is.
 
Op zondag 14 september 2003 06:32 schreef BasE het volgende:
zodra ze bij de stepjes komen en een beetje besef hebben dat het allemaal best gevaarlijk is.
Vanaf de leeftijd van ongeveer 40 jaar dus.
 
Er is geen leeftijdsgrens, kind moet wel een helm dragen (uiteraard) en bij de steuntjes kunnen. Mijn zoon van 6 gaat soms ook met me mee en ik heb daar een speciaal stoeltje voor aangeschaft, daar worden ook voetbeugels bij geleverd. Heeft die van mij niet nodig want hij kon al bij de steunen.
Vele vinden het onverantwoord om met een jong kind te rijden, maar volgens mij zit er nog veel verschil in hoe je rijd, waar en hoe je je kind mee neemt (wel of niet in een motorpak enz).
Hoe dan ook blijf je eigen verantwoordig wat je er mee doet.
 
ik kan het effe niet nazoeken (heb mijn theorieboeken niet meer), maar volgens mij is er WEL een leeftijdsgrens!!! Voor achterop dan. Niet voor in de zijspan.
Ik DACHT 12 jaar als ondergrens zonder speciale zitjes. En 6 jaar als ondergrens met verplicht goed passend helmpje en aangepast zitje........
 
ik kan het effe niet nazoeken (heb mijn theorieboeken niet meer), maar volgens mij is er WEL een leeftijdsgrens!!! Voor achterop dan. Niet voor in de zijspan.
Ik DACHT 12 jaar als ondergrens zonder speciale zitjes. En 6 jaar als ondergrens met verplicht goed passend helmpje en aangepast zitje........

nee hoor, heb dit bij de politie nagevraagd nl omdat ik er ook zeker van wilde zijn. En echt alleen de helm en die steunen is de criteria, verder niks.
 
ik kan het effe niet nazoeken (heb mijn theorieboeken niet meer), maar volgens mij is er WEL een leeftijdsgrens!!! Voor achterop dan. Niet voor in de zijspan.
Ik DACHT 12 jaar als ondergrens zonder speciale zitjes. En 6 jaar als ondergrens met verplicht goed passend helmpje en aangepast zitje........

Volgens mij weet jij veel minder als je denkt te weten. Waar haal jij je onwijsheid vandaan?
 
ik kan het effe niet nazoeken (heb mijn theorieboeken niet meer), maar volgens mij is er WEL een leeftijdsgrens!!! Voor achterop dan. Niet voor in de zijspan.
Ik DACHT 12 jaar als ondergrens zonder speciale zitjes. En 6 jaar als ondergrens met verplicht goed passend helmpje en aangepast zitje........

dit klopt niet...........
ze moeten zelfstandig kunnen zitten en goed bij de voetsteunen kunnen dat is het eenigste..
is ook per kind verschillen heb er namelijk 1 van 10 die ik niet mee neem.
om gewoon het fijt dat ik vindt dat hij niet goed blijft zitten.
dus denk dat je ouderinstinkt je het andwoord wel zal geven.
een echte richtlijn kwa leeftijd is er niet voor....
})
 
Voor passagiers op een motorfiets is niets geregeld.. behalve dan dat ze wel een goed passende helm op hebben die ook is goedgekeurd. maar dat spreekt volgens mij voor zich...

Bij fietsers en bromfietsers mogen passagiers beneden de 8 jaar alleen vervoerd worden op een doelmatige en veilige zitplaats met voldoende steun voor rug, handen en voeten....

dat kinderen de voetsteunen moeten halen op motoren is volgens mij niet wettelijk verplicht..

beetje krom.. maar ik heb de wet niet geschreven :o
 
Laatst bewerkt:
ik kan het effe niet nazoeken (heb mijn theorieboeken niet meer), maar volgens mij is er WEL een leeftijdsgrens!!! Voor achterop dan. Niet voor in de zijspan.
Ik DACHT 12 jaar als ondergrens zonder speciale zitjes. En 6 jaar als ondergrens met verplicht goed passend helmpje en aangepast zitje........

Hoi,

Deze regel geldt als je voorin een auto wilt zitten, dan moet je minimaal 12 jaar oud zijn.
 
Een aantal keer lees ik hier al: een helm passen en bij de voetsteuntjes kunnen...

Volgens mij is het zeker zo belangrijk dat ze kracht genoeg hebben in hun armen om zich vast te kunnen houden...

Hou er alleen wel rekening mee dat kinderen achterop de motor besmet kunnen worden met het motorvirus en dat kan een paar jaar later een duur grapje worden ;)
 
nee hoor, heb dit bij de politie nagevraagd nl omdat ik er ook zeker van wilde zijn. En echt alleen de helm en die steunen is de criteria, verder niks.

klopt...

staat in het theorieboek:

"jonge kinderen vervoeren achterop de motorfiets is sowieso gevaarlijk (onvoorspelbaar gedrag) en daarom meestal verboden"

staat dus niet dat het niet mag...

echter voor de bestuurder (dus op de tank ofzo) mag je niemand mee nemen...dat is wel verboden...evenals de amazonezit (beide benen aan een kant)
 
Helm, voeten op de steppies, kunnen vasthouden...

Hoot nog niemand over beschermende kleding, handschoenen en stevige laarzen of schoenen (met enkelbescherming. Hoort er dus ook bij, ook op de korte stukkies.

Ben zelf net een half jaartje met dochter (9 jaar) ritjes aan het maken.

Volledig ingepakt, niet over snelwegen, maar maximaal 80 km-wegen.

Verder opgebouwd. Eerst ritje van 5 dan 10 nu onlangs rit 40 km.

Ook regelmatig even kort stoppen (bijv stoplicht etc) om even te horen heo het gaat..

Als je merkt dat houding correcties behoeft... bijvoorbeeld de zit in de bochten: direct doen, niet wachten. Als er net iets gebeurd is heeft de feedback zin...

Tot slot genieten: ik zie me over een aantal jaren al naast mijn dochter rijden!
 
Helm, voeten op de steppies, kunnen vasthouden...

Hoot nog niemand over beschermende kleding, handschoenen en stevige laarzen of schoenen (met enkelbescherming. Hoort er dus ook bij, ook op de korte stukkies.

Ben zelf net een half jaartje met dochter (9 jaar) ritjes aan het maken.

Volledig ingepakt, niet over snelwegen, maar maximaal 80 km-wegen.

Verder opgebouwd. Eerst ritje van 5 dan 10 nu onlangs rit 40 km.

Ook regelmatig even kort stoppen (bijv stoplicht etc) om even te horen heo het gaat..

Als je merkt dat houding correcties behoeft... bijvoorbeeld de zit in de bochten: direct doen, niet wachten. Als er net iets gebeurd is heeft de feedback zin...

Tot slot genieten: ik zie me over een aantal jaren al naast mijn dochter rijden!

:}
Zo doe ik dat dus ook met mijn zoontje. Geen zin om zijn pak aan te doen, dan niet mee. Voor de rit een korte instructie of ie alles nog wel weet, hoe te zitten, wat te doen als er iets is en bij elk punt dat ik moet stoppen vragen hoe is het en gaat het nog. En alleen korte ritjes, meerdere stops erin en niet op de snelweg maar achterafritjes (boerenland)

En daardoor maak je ze niet "motorgek", dat was mijn zoon al voor ie kon lopen.
Samen genieten, daar gaat het om ;) (op een zo veilig mogelijke manier)
 
Mijn zoontje van 6 gaat ook wel eens achterop, ook al toen die 5 was. Hij vindt het schitterend. Mijn rijstijl is dan uiteraard wel heel defensief. O-) :Z
 
idd ...mijn zoon van 13 gaat ook regelmatig mee en hij zit echt perfect soms komt er een handje omhoog met de welbekende ..gasgeven... beweging ;) .en helaas snik... ook hij is besmet met het motorvirus. Hij is er van overtuigd dat ie met een crossmotor de weg op mag als 13 jarige.. helaas pindakaas .. niet dus.. Ik heb ook beschermende kleding aangeschaft want vind dat minstens je kids goed beschermd moeten zijn .. Pa of ma ..in het pak en je kind in nylon jasje ..belachelijk :(
 
mijn zoon van 11 zit ook vaak achterop, goed ingepakt met de juiste middelen en ALTIJD instructie voor de rit.
Is wel aardig, want hij vind 70 km/u al hard en begint dan altijd te joelen.
OOk is het handig als je optrekt bij stoplicht en eigenlijk niet kunt zwaaien naar tegenliggers omdat je net aan het schakelen bent. Doet hij dus gewoon.
Kan hij eigenlijk ook MF'er worden ?? (sticker achterop zijn fietsje?)
 
Terug
Bovenaan Onderaan