Hoe rotondes nemen (driekwart rond)

Gas eruit en achterrem erbij is funest naar mijn gevoel. Vooral omdat ik voor mijn gevoel een nogal een lompe motor heb (cruiser/chopper met zo'n belachelijk breed stuur). Ik moet hem dus goed afschuinen. Gas eruit doet me omvallen. Achterrem doet me wegslippen. Natuurlijk beide met beleid is de methode.

Regel 1: kijken, kijken en kijken. Als ik aankom kijk ik al wat er op de rotonde zit, wat er op de rotonde wil en wat er aan gaat komen. Denk ook aan de fietsers en die scooter ellende, tevens voetgangers. Vroeg op tijd klaar zijn voor de rotonde zelf qua snelheid en versnelling. Dan pas bepaal ik de snelheid en waar ik eventueel voor moet stoppen, want je kan al vaak incalculeren welke auto op de rotonde gaat voor jou.
Dan, hoef ik in de meeste gevallen geen verrichtingen meer te doen op een rotonde zelf, constante lijn volgen en eraf.
 
Ik denk toch echt dat het grootste probleem zit, in het te hard de rotonde oprijden !
Als je er TE hard oprijdt moet je altijd wel truukjes of andere kapriolen uithalen om er nog doorheen te komen.

Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar ik zie bij andere motorrijders (waarmee ik samen rij) geen achterrem verlichting branden als we over een rotonde gaan hoor, misschien als het bijna fout gaat, maar normaal gesproken niet ;) :]


Oja, met al deze adviezen hebben we straks weer een megameeting waarvan de helft in de bochten loopt te remmen, oleeeee olaaaa, oleeeeeee olaaa :+ _O-
Gaat weer spannend worden :]
 
aankomen rijden, goed kijken, terug naar 2 --> niets te zien ??? linksaf, en gewoon na ¼ eraf :Y

probleem opgelost *D
 
Gas erop houden en smoren met de achterrem als je snelheid eruit wil halen, dat heb je als het goed is bij de rijschool zo geleerd.
 
1e afslag pakken, dan draaien. Terug naar de rotonde, gewoon rechtdoor :+

OT: Herken het wel een beetje hoor. Zit zelf ook nog wel eens te kloten op rotondes, waarbij ik de ene keer de motor als het ware van me af druk (waarbij ik dus aan de buitenkant van de motor zit) en de andere keer weer ga hangen (binnekant).

Ik zeg oefenen, lekker rondjes kachelen. Evt begin je op een wat ruimere rotonde, om daarna een wat krappere rotonde te pakken :)
 
Ik moet toch altijd extra kijken hoe ik nou precies moet rijden op die dingen :/

Verder gelukkig nog geen al te negatieve ervaringen mee.

gewoon voorsorteren dan kan er toch niks fout gaan?

Briljant, vooral dat die kleine cirkeltjes de andere kant op gaan dan de grote in het midden. Ik vraag me zelfs af of ze links of rechts op de weg rijden. Enig idee in welke stad/land deze rotonde ligt?

de pijltjes staan allemaal linksom, lijkt me dus een land waar ze rechts rijden.
in Engeland zijn ze soieso goed in rotondes maken.
De simpelste zijn een kruispunt met een bloembak in het midden en wat pijltjes op de grond :)
 
ik moet mijn rotondes (als ze wat kleiner zijn) in de eerste versnelling nemen. (anders bokt de motor) en dan is het belangrijk voor mij om de achterrem te gebruiken (vaak ook om de snelheid te regelen niet zozeer voor andere redenen)
 
en wat voor motor heb je? dan weet ik dat ik die nooit 1 wil.
of je rijd ontzettend langzaam dat kan natuurlijk ook :P
 
speed four. Die staat er ook wel bekend om dat je tussen de 3 en 4000 toeren totaal geen vermogen hebt. dus je moet er of boven zitten of eronder. Nou eronder word lastig dus dan maar erboven :) en met een kleine rotonde kun je gewoon niet zo snel rijden.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk toch echt dat het grootste probleem zit, in het te hard de rotonde oprijden !
Als je er TE hard oprijdt moet je altijd wel truukjes of andere kapriolen uithalen om er nog doorheen te komen.

Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar ik zie bij andere motorrijders (waarmee ik samen rij) geen achterrem verlichting branden als we over een rotonde gaan hoor, misschien als het bijna fout gaat, maar normaal gesproken niet ;) :]


Oja, met al deze adviezen hebben we straks weer een megameeting waarvan de helft in de bochten loopt te remmen, oleeeee olaaaa, oleeeeeee olaaa :+ _O-
Gaat weer spannend worden :]
Sinds wanneer is daar een appart lampje voor?
 
Laatst bewerkt:
Het linke aan rotondes is meestal dat ze off-camber zijn. Je zult dus extra moeten werken om zo'n bocht door te komen. Het lijkt me dus gewoon een kwestie van durven.
 
Het linke aan rotondes is meestal dat ze off-camber zijn. Je zult dus extra moeten werken om zo'n bocht door te komen. Het lijkt me dus gewoon een kwestie van durven.
Ik ben het niet met je eens. Het linke aan rotondes is dat je de bocht moet nemen ipv rechtdoor moet gaan :) Als je gewoon rechtdoorgaat dan maakt het weinig uit dat het offcamber is :P
 
Ik ben het niet met je eens. Het linke aan rotondes is dat je de bocht moet nemen ipv rechtdoor moet gaan :) Als je gewoon rechtdoorgaat dan maakt het weinig uit dat het offcamber is :P

Da's met een beetje allroad ook geen probleem :P

Alleen vindt mijn kofferrek dat niet zo tof B|
 
Had ik in het begin ook wel wat problemen mee. Goed kijken is natuurlijk heel belangrijk en vraagt wat oefening op een rond punt. Wat voor mij ook hielp is de tip om bij lage snelheden je motor een beetje van je af te duwen (vanuit de heupen). Je houdt de motor dus schuin terwijl je zelf redelijk rechtop blijft zitten (zoals je ook wel bij achtjes enzo doet). Ik neem rotondes bijna altijd in 2de, zonder achterrem (ER-5).
 
Tot voor kort haalde ik de snelheid er geheel uit (moet vaak ook als er een auto voor je rijdt), ik ging dan terug tot zn een en ging 20 rijden, maar dat gevoel was gewoon lomp. Nu houd ik hem vaak in zn 2, deels koppeling in knijpen, en de buitenkant van de rotonde pakken (je gaat nu een stukje harder, maar omdat je aan de buitenkant rijdt ZOUDEN de automobilisten je sneller op moeten merken), hierdoor kan je ook wat schuiner gaan :) Als je de helft van de rotonde hebt gehad, ga je richting het midden, en dan kan je rechtop gaan -> knippers aan, afslag nemen. (Ik neem aan dat je het over kleine rotondes hebt? Verkeerspleintjes gewoon met 50 nemen~)
 
Ik neem de gemiddelde minirotonde in de stad ook altijd in z'n 2; wat grotere op N-wegen buiten de stad soms in 3 (afhankelijk van hoe dapper ik me op dat moment voel :P)... Bijremmen op de rotonde of de koppeling erbij pakken doe ik normaal gesproken nooit (en lijkt me ook niet bevorderlijk voor de controle :?).
 
Ik ben het niet met je eens. Het linke aan rotondes is dat je de bocht moet nemen ipv rechtdoor moet gaan :) Als je gewoon rechtdoorgaat dan maakt het weinig uit dat het offcamber is :P
Bij rechtdoor of rechtsaf maakt het inderdaad weinig uit.
Maar de TS had het over driekwartrond, en dan heb je wel te maken met offcamber ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan