hoe vonden jullie assen,Ongeluk supersport!!!

Status
Niet open voor verdere reacties.

subduc

MF veteraan
9 apr 2002
2.962
0
Veenendaal
ik weet niet of jullie et al hebben gezien(in assen of op de tv,voor degene die et niet weten er was een ernstig ongeluk in de supersport waarbij ik denk 6 motoren bij betrokken waren.ik heb et in de gt bocht gezien en nu later op tv maar die kelner heeft dus echt mazzel gehad want de volgende motor die viel vloog vol een centimeter over zijn hoofd,die was anders echt hartsikke dood.en er werd ook nog een dokter vol geraakt door een vliegende motor en die is nu een stuk van zijn been kwijt.
en die k.t marshals :j :j :j lagen gewoon te slapen want ze hadden meteen met de rode vlag moeten zwaaien,en niet nadat er nog 6 vielen.op tv ziet et er echt vies uit dat wens je niemand toe.en et publiek deed er alles aan om de rijders te waarschuwen,mijn complimenten daarvoor.echt et publiek was super :} :} :} en allemaal bedankt voor een fijne dag.
hoe vonden jullie et voor de rest heb nog geen andere echte topics gezien over de superbike????????
 
Er is al wel een ander topic over de SBK's.
http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php/10500/1

Volgens mij is het probleem van de rode vlag dat alleen de raceleiding dat mag doen. En ik vind dat in zo'n geval (iemand blaast zijn motor op, je ziet zo'n beetje de olie eruit lopen) de marshalls zelf wel mogen beslissen.

Ze lagen niet te slapen dacht ik zo.... Anders was die ene marshall nooit aangereden. Die kwam gelijk te hulp. :} :} :} :} voor die marshall en beterschap!
 
Er is al wel een ander topic over de SBK's.
http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php/10500/1

Volgens mij is het probleem van de rode vlag dat alleen de raceleiding dat mag doen. En ik vind dat in zo'n geval (iemand blaast zijn motor op, je ziet zo'n beetje de olie eruit lopen) de marshalls zelf wel mogen beslissen.

Ze lagen niet te slapen dacht ik zo.... Anders was die ene marshall nooit aangereden. Die kwam gelijk te hulp. :} :} :} :} voor die marshall en beterschap!

Zelf ben ik van mening dat een marshall nooit uit zichzelf een rode vlag mag geven. Het enige wat hij/zij kan doen is een gele vlag en een olievlag zwaaien. Ook marshalls kunnen (inschattings)fouten maken, denk dat er onbedoeld meer rode vlag situaties zouden komen. Een marshall heeft nooit het totale overzicht.

Op een modern circuit kan de raceleiding het complete circuit via een gesloten videocircuit overzien.
 
Er is al wel een ander topic over de SBK's.
http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php/10500/1

Volgens mij is het probleem van de rode vlag dat alleen de raceleiding dat mag doen. En ik vind dat in zo'n geval (iemand blaast zijn motor op, je ziet zo'n beetje de olie eruit lopen) de marshalls zelf wel mogen beslissen.

Ze lagen niet te slapen dacht ik zo.... Anders was die ene marshall nooit aangereden. Die kwam gelijk te hulp. :} :} :} :} voor die marshall en beterschap!
voor die marshall heb je helemaal gelijk.maar voor de rest die bleven zitten :j
en ik zou dan ook schijt aan de raceleiding hebben en de baa opgaan er hadden echt doden kunnen vallen.
 
Zelf ben ik van mening dat een marshall nooit uit zichzelf een rode vlag mag geven. Het enige wat hij/zij kan doen is een gele vlag en een olievlag zwaaien. Ook marshalls kunnen (inschattings)fouten maken, denk dat er onbedoeld meer rode vlag situaties zouden komen. Een marshall heeft nooit het totale overzicht.

Op een modern circuit kan de raceleiding het complete circuit via een gesloten videocircuit overzien.
Misschien is het ook wel zo dat het langer lijkt te duren dan het echt duurt. Maar ja, je kunt toch beter 1x onterecht stilleggen dan zoals het nu is gegaan? En dan dus niet door de marshalls, maar als raceleiding wat sneller optreden?
 
OW JOW ik schrok me rot toen het gebeurde.
Ik heb het gister op tv gezien (Veel te laat op tv trouwens, maar als fan heb ik alles gezien).
Ik denk eigenlijk dat die marshall's hun werk goed deden, want het gebeurde zo snel. Toen Kelner viel kwamen er meteen 2 gasten aanrennen op de achtergrond, en die moesten gewoon vluchten omdat ze anders ook waren geraakt door vliegende motoren.
Ik weet alleen niet wie er werd afgevoerd in die ambulance. :?

In elk geval veel beterschap aan iedereen die dat ongeluk heeft meegemaakt.
Maar ik wil wel wat zeggen: WAT EEN SUPER PUBLIEK :} :} :} wat was het gezellig daar.
En wat een super circuit dat Assen, ik heb de TT gemist dus dit was de eerste keer dat ik het nieuwe TT-circuit heb gezien, wat een bochten. :} :} :}
 
Helaas heb ik alles perfect kunnen zien. Ik zat in de V.I.P. box ertegenover (ook voor het eerst hoor). In eerste instantie denk ik dat alleen de raceleiding heeft "geblunderd". Na de eerste coureur deden de marshalls hun werk en omdat deze coureur er beroerd bij lag (onder de balen) ging er een witte jas naar toe. Op dat moment stond er ook al een marshall. Toen er nog meer coureurs gingen glijden is er pas (veel te laat) een rode vlag getoond. De witte jas kreeg een motor vol op zijn lijf en even later hinkelde hij al fladderend met zijn handen weg van de gevaarlijke plek. Zijn onderbeen (wat hij nu moet missen) stond toen al haaks op zijn bovenbeen. VERSCHRIKKELIJK is het enige wordt wat er toen, en nu nog, door mij heen gaat.
Je kunt wel mopperen op de marshall's maar ook ik dacht dat die niet de bevoegdheid hebben om rood te zwaaien doch moeten wachtten op raceleiding. In mijn ogen heeft er iemand in de top van de organisatie zitten snurken en niet een vent die uit liefde voor de motorsport gaat marshall'en.
Kunnen we vanuit het motor-forum niet iets organiseren (kaarten-actie) voor de getroffen arts/verpleegkundige ?
Ik weet dat hij rene visser heet en in het ziekenhuis in Arnhem ligt.
Voor de rest een fantastische race (vooral de tweede) gezien waarin Edwards terecht heeft gewonnen en Chili liet zien hoe je met publiek moet omgaan (hij gooide achtereenvolgens handschoenen/helm/laarzen en uiteindelijk zelfs zijn pak het publiek in. Heeft een MF-er hem toevallig gevangen ?
 
Er is al wel een ander topic over de SBK's.
http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php/10500/1

Volgens mij is het probleem van de rode vlag dat alleen de raceleiding dat mag doen. En ik vind dat in zo'n geval (iemand blaast zijn motor op, je ziet zo'n beetje de olie eruit lopen) de marshalls zelf wel mogen beslissen.

Ze lagen niet te slapen dacht ik zo.... Anders was die ene marshall nooit aangereden. Die kwam gelijk te hulp. :} :} :} :} voor die marshall en beterschap!
deze marshalls heten baancommisarissen (Baco's) en zijn de raceleiding.
Ze mogen met rood zwaaien als ze dat nodig achten.

(marshalls rijden rond)
 
Thank's voor de correctie, als die Baco's echt zelf de rode vlag mogen "trekken" dan denk ik dat de jongens toch wel een flinke fout hebben gemaakt. Zelf vanuit de onze hoek zag je dat er olie lag en hun stonden er bovenop.

C.U.


Dikkevinger.
 
Een Baco mag volgens mij geen rode vlag trekken. De Race Director neemt de beslissing om een race te stoppen.

Ik ga ervan uit dat er wel driftig met olievlaggen (geel met rode strepen) gecombineerd met gele vlaggen gezwaaid is :? . Dit zou de coureurs ervan moeten doordringen dat er een gevaarlijke situatie met olie aan de gang is en dat er een ernstig ongeluk is gebeurt en dat er direct afgeremd moet worden omdat men een "plaats des onheils" nadert.

Dit is althans de simpele standaardbenadering van betreffende vlagsignalen en ik ga er toch van uit dat de heren coureurs dat wel snappen.
 
Ik dacht eigenlijk dat alleen de wedstrijd leiding de race mag stil-leggen?
Omdat dan op het hele circuit tegelijk de rode vlaggen moeten worden getoont.
De baco's staan per walkietalkie/radio/dinges met elkaar en de wedstrijdleiding in contakt.

De baco's in de ramshoek hadden de olievlag al moeten tonen, als de rijders de GT naderden was het namelijk al te laat om te reageren.
 
Laten we even wel zijn. Met deze snelheden kan je gewoon
niet sneller inschatten wat er aan olie op de baan ligt.
Het zijn natuurlijk geen mensen die daar voor de eerste
keer staan. Deze marshalls zijn (zeker) bij de geert timmer
bocht wel wat gewend.

Maar ja zoals zovaak met racen blijven er "raceongelukken".
 
In de ramshoek werd de olievlag ook opgehouden, maar ik denk dat dat gewoon weinig helpt. Ze komen daar tenslotte met een hoog enorm tempo de hoek om en moet dan als er geen olie ligt ook al snel hard in de ankers. Er was gewoon weinig meer aan te doen dan vlaggen en de race staken, maar dat duurt toch altijd een paar seconden te lang.

De medic uit Arnhem had volgens racesport alleen een onderbeenfractuur.
 
Het was inderdaad erg schrikken.
Wij zaten zelf op de finish tribune aan de kant waar het ongeluk gebeurde.
Je zag de coureurs + motoren gewoon op de mensen die daar stonden te helpen afvliegen. Dat is niet tof om te zien.
Ik hoor de klappen in de kussens/balen nog.
Het is een wonder dat er niet meer mensen gewond zijn geraakt zeg (gelukkig)
Veel sterkte voor de medic!!
 
Uit bovenstaande reacties moet ik concluderen dat de beste stuurlui aan wal staan. Als baco krijg je de opdracht mee, zorg eerst dat je zelf niets over komt, kijk goed en zo snel mogelijk hoe de situatie ter plekke is en grijp dan in. De dienstdoende arts mag pas naar de rijder als de postcommandant toestemming geeft dat hij ter plaatse mag en moet komen.

Deze reactie is van een oud Baco
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan