Hoe zet jij je motor uit?

Zo'n schakelaar voor je jifty is alleen maar extra gewicht,.. en alle grammen helpen !
 
Zo'n schakelaar voor je jifty is alleen maar extra gewicht,.. en alle grammen helpen !
En daarom rijd jij op een vederlichte V-Max die hoogstens 5 liter benzine in de tank heeft zitten en niet te vergeten het minimale aan olie en daarbij hijs je jezelf voor de veiligheid nog net in een lederen string als je gaat motorrijden. We moeten tenslotte wel op de kilootjes letten... :P
 
Het wordt eentonig, maar ook mijn instructeur heeft mij geleerd nooit de knop te gebruiken, altijd de sleutel. Volgens hem heeft het met een extra belasting vande bobines te maken....

Of dat waar is weet ik niet, maar ja, sleuteltje functioneert goed...

Is waar voor bepaalde motoren.
Mijn motor heeft 4 cyl. 2 boubines en 2 contactpuntjes. Tijdens het rijden staan de boubines om en om aan/uit (worden geschakeld door de contactpuntjes).
Bij stilstaan staat er 1 boubine aan, continu. Die word dus erg warm (loopt continu stroom doorheen) met kans op doorbranden.
Ik heb mijn contact een keer 20min. aan laten staan waardoor mijn framebuis vlak naast de boubine te heet was om aan te pakken |( .

Bij elektronische ontsteking heb ik geen idee hoe dit werkt maar misschien geld hetzelfde.

PS: Ik zet mijn motor uit door hem naar volgas te draaien :P , sterft vanzelf door benzinegebrek (gasschuifjes ;) ).
 
heb je het al geprobeert om het benzinekraantje dicht te draaien. Je moet er handigheid in krijgen want anders sta je nog 3 minuten te wachten tot het licht uit gaat. Nee, ik zet het kraantje op de OFF stand zo'n 100 meter voor de finish.

Enige nadeel is het starten.
Duurt effe he voordat de benzine in de kamers komt. maar verder tipfactor 10
 
Het wordt eentonig, maar ook mijn instructeur heeft mij geleerd nooit de knop te gebruiken, altijd de sleutel. Volgens hem heeft het met een extra belasting vande bobines te maken....

M'n instructeur heeft me ook verteld dat 'k maar 120 km/u mocht rijden.
Moraal: niet alles geloven wat die gasten zeggen..... ;)
 
Ik maak altijd een stoppie, op het moment dat mijn achterwiel in de lucht gaat, laat ik mijn gas en koppeling los waardoor de motor uitvalt, tegelijkertijd klap ik ook mijn middenbok naar beneden. Dus als ik weer naar beneden kom met de achterkant sta ik gelijk geparkeerd.

Wegrijden precies andersom. Op middenbok, starten, in 1 zetten, op pedalen gaan staan, gas 1 derde open, even een tikkie naar achter terwijl je de koppeling in 1 keer los laat, tadaa middenbok klapt in door schok en je maakt gelijk een mooie wheely







(Psst, niet doorvertellen hoor, maar ik kan helemaal geen wheely's en stoppie's ;) )
 
M'n instructeur heeft me ook verteld dat 'k maar 120 km/u mocht rijden.
Moraal: niet alles geloven wat die gasten zeggen..... ;)

Mijn instructeur zei ook altijd dat je door oranje nog door kon rijden. Kon de motoragent gisteravond niet zo waarderen toen hij het me 2x zag flikken en het net rood werd toen ik onder de verkeerslichten door reed (was met het autootje) ;)

De opmerking 'Maar als ik bot op de rem ga staan is dat ook gevaarlijk' hielp niet want 'er reed niemand achter mij' zei hij ;) Al met al geen boetes :) Oranje is stoppen zei hij :) Nou dat is al een 2e bevestiging dat je niet altijd naar instructeurs moet luisteren ;)
 
Mijn instructeur zei ook altijd dat je door oranje nog door kon rijden. Kon de motoragent gisteravond niet zo waarderen toen hij het me 2x zag flikken en het net rood werd toen ik onder de verkeerslichten door reed (was met het autootje) ;)

De opmerking 'Maar als ik bot op de rem ga staan is dat ook gevaarlijk' hielp niet want 'er reed niemand achter mij' zei hij ;) Al met al geen boetes :) Oranje is stoppen zei hij :) Nou dat is al een 2e bevestiging dat je niet altijd naar instructeurs moet luisteren ;)

Andere conclusie die je hieruit kan trekken is dat je niet altijd naar de politie moet luisteren 8-)

Mijn instructeur zei ook altijd, oranje is doorrijden (mits het kan natuurlijk) Als je hard moet gaan remmen heb je kans dat je jezelf onderuit remt of dat je met je voorwiel wegglibbert over de stopstreep. Dus ja, wie heeft er nou gelijk. Kan 1 van de meelezende agenten ff antwoorden misschien? :j

Is denk ik ook een kwestie van perspectief. Een agent kijk uit het oogpunt van de wet, dus wat vertellen de regels over zo'n situatie.

Instructeur kijkt naar de situatie en redeneert vervolgens wat is het veiligste, en heeft dat als gevolg dat je net door oranje/rood rijdt jammer dan.
 
Ik maak altijd een stoppie, op het moment dat mijn achterwiel in de lucht gaat, laat ik mijn gas en koppeling los waardoor de motor uitvalt, tegelijkertijd klap ik ook mijn middenbok naar beneden. Dus als ik weer naar beneden kom met de achterkant sta ik gelijk geparkeerd.

Wegrijden precies andersom. Op middenbok, starten, in 1 zetten, op pedalen gaan staan, gas 1 derde open, even een tikkie naar achter terwijl je de koppeling in 1 keer los laat, tadaa middenbok klapt in door schok en je maakt gelijk een mooie wheely







(Psst, niet doorvertellen hoor, maar ik kan helemaal geen wheely's en stoppie's ;) )
lol *D *D
 
Ik maak altijd een stoppie, op het moment dat mijn achterwiel in de lucht gaat, laat ik mijn gas en koppeling los waardoor de motor uitvalt, tegelijkertijd klap ik ook mijn middenbok naar beneden. Dus als ik weer naar beneden kom met de achterkant sta ik gelijk geparkeerd.

Wegrijden precies andersom. Op middenbok, starten, in 1 zetten, op pedalen gaan staan, gas 1 derde open, even een tikkie naar achter terwijl je de koppeling in 1 keer los laat, tadaa middenbok klapt in door schok en je maakt gelijk een mooie wheely







(Psst, niet doorvertellen hoor, maar ik kan helemaal geen wheely's en stoppie's ;) )



Goeie tip, ben nu hard aan het oefenen maar het wil nog niet echt lukken, vooral dat in z'n 1 zetten wil nog wel eens problemen opleveren
 
In mijn heilige suzuki-boekie staat bij het knopje als uitleg "Engine stop switch, the ignition circuit is off. The engine cannot start or run" (bij de "uit" positie).
Nergens staat er iets over dat het een noodstop is of dat je deze niet moet gebruiken. Dus als je in je tentje zit en je heb een liggie nodig moet je dat knoppie uitzettu (staat de ontsteking uit) en ken je je lampie aandoen.
 
Altijd met de dodemansknop, en dat moet eigenlijk iedereen doen die een power-vulvae of exup of wat voor een afknijper in de uitlaat heeft. Bij stationair toerental (wie zet zijn motor bij volgas uit? die hoeft niet verder te lezen) staat die powervalve of exup dicht, zet je je brommer met het contact uit blijft-ie dicht. zet je hem met de dodemansknop uit, gaat je valve netjes openstaan en kan je dus:
1)makkelijker starten
2)bij storing gewoon rijden: iedereen weet dat electronica meestal bij in en uitschakelen kapot gaat.

daarbij is het zo dat de accu zorgt voor een mooie gelijkspanning op je electrisch systeem, je gelijkrichter geeft een pulserende gelijkspaning.
Uitzetten van het contact betekent dat je de accu van het systeem loskoppelt en dus de lelijke generatorspanning op je electrisch systeem komt. dat kán desastreus zijn.

oh, tevens een schoppie, zie ik
 
Dit is al een jaar oud. Leuk om te zien.

Het is bij mij wel iets veranderd. Het is maar net hoe het uit komt. Jiffy, engine stop of contactsleutel.

:)
 
Ben net ff naar buiten gesjeesd om te kijken hoe het zat met mijn jiffy(ben er sinds een half uur achter dat ik er een heb) en inderdaad hij slaat af als ik hem in de versnelling zet,toch wel veilige gedachte en reden voor denken dat je een miskoop hebt begaan wanneer hij telkens afslaat bij poging tot wegrijden.Heb al eerder zo'n moment gehad toen na de eerste honderd meter rijden ik wilde wegrijden bij het stoplicht en dat ie ipv als een speer ervandoor ging afsloeg.Ik had net het weekend ervoor het besluit genomen om de benzinekraan uit te zetten als ik hem niet gebruiken dat natuurlijk weer glad vergeten.Wou op dat moment een donker vizier hebben!!
 
Die rode knop zit er alleen op tegen verveling, ff lekker rijdend aan en uit :+ .

Verder alleen met contactslot of jiffy.
 
Op zondag 13 juli 2003 16:30 schreef Limbojoop het volgende:
Ben net ff naar buiten gesjeesd om te kijken hoe het zat met mijn jiffy(ben er sinds een half uur achter dat ik er een heb)...

Hoe zette je dat ding anders altijd neer dan, tegen een paaltje?
 
Ik zet hem altijd uit met het contactslot. Maar ik ben dan ook zoiemand die dermate warrig kan zijn dat ik als ik hem uitzet met de dodemansknop (beetje rare uitdrukking eigenlijk...) ik in staat zou zijn m'n sleuteltjes te vergeten. |( ;)
 
In zet hem altijd hier mee uit

29832
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan