Honda CRF 450 L?

Je moet zelf naar de RDW gaan. Aangezien Nederland maar een kleine markt is en voor de meeste heftige enduros een kenteken niet verplicht is, is dit de keuze die ze gemaakt hebben.

Ik zat toch al te twijfelen tussen de nieuwe Husqvarna 300 of een wrf maakt de keuze wel makkelijk zo helaas
In BE kan je dat vergeten, wij hebben geen RDW waar je individuele voertuigen kan inschrijven.
Is het in NL überhaupt nog mogelijk nieuwe voertuigen die niet euro4 zijn in te schrijven? Ik dacht dat dat volgens de algemene europese regels niet meer kon?
 
Heb mijn 2015 CRF450r aangepast naar L (vliegwiel, nokkenas enz.). Niet goedkoop, maar slechts 2 PK ingeleverd, van 52 naar 50 (voor en na modificatie op rollenbank getest) Koppel komt opzetten bij lager toerental, de "deuk" in de koppelkromme is weg, en de koppelkromme is vlakker, eindkoppel nagenoeg gelijk. Maakt 'm een stuk geschikter voor lange enduro ritten.
 
In Australië is de 450L uit productie genomen lees ik net.
Ben benieuwd of Europa volgt en of er een upgrade komt?

De 250L is al een paar maanden uit productie maar dat is vanwege de emissie eisen dus de verwachting is dat die binnenkort weer in productie gaat.

Ondertussen in Amerika...
 

Bijlagen

  • CEF450L Aus discon.jpg
    CEF450L Aus discon.jpg
    108,7 KB · Weergaven: 12
Laatst bewerkt:
Ondertussen zijn we weer een paar maanden verder en kan je de 2019 Crf450l bij mulders in Veendam gewoon op voorraad kopen, met power upgrade (45pk) van redmoto.
Ik heb er zelf een gekocht een paar maanden terug, super blij mee en die onderhouds intervallen boeien me niet. Elke motor moet je onderhouden en de olie/filter wissel is in hooguit 20min gefixt.
Wat trouwens een misverstand is is dat je dit om de 1000km moet doen, de eerste keer wel maar daarna om de 2500km is prima, de motor loopt veel lagere toeren dus word veel minder belast.
Stevig subframe voor bagage en top vering, ideale motor voor de TET.
a771afa4-699f-4506-aba9-b8bd38fbbd59.jpg
 
Wat trouwens een misverstand is is dat je dit om de 1000km moet doen, de eerste keer wel maar daarna om de 2500km is prima, de motor loopt veel lagere toeren dus word veel minder belast.
Stevig subframe voor bagage en top vering, ideale motor voor de TET.
Weet je dat zeker?
Heeft de dealer je die info gegeven of..?

Volgens Honda is het om de 1000Km en ze noemen nergens dat het voor de Europese ( minder pk versie ) modellen anders zou zijn dus ben wel benieuwd hoe je aan de info komt dat dat een misverstand is.
 
Weet je dat zeker?
Heeft de dealer je die info gegeven of..?

Volgens Honda is het om de 1000Km en ze noemen nergens dat het voor de Europese ( minder pk versie ) modellen anders zou zijn dus ben wel benieuwd hoe je aan de info komt dat dat een misverstand is.
Pure gebruikers info, er zijn op de Amerikaanse markt al legio voorbeelden te vinden van Crf450l eigenaren die er inmiddels 10, 20.000 km op hebben zitten, en er een veel relaxter onderhouds schema op nahouden.
Mulders motoren bevestigd dit ook idd, maar zij leveren al jaren crossmotoren aan professionele teams en hebben dus inzicht.
 
Ik heb in 2008 - 2012 enkele duizenden enduro kms op een CRE F250R gezet (gewoon een CRF250 met nummerplaat dus), en bv nooit kleppen moeten stellen (controle om de 15u...).
Ding was (eens carburatie geregeld) gewoon betrouwbaar.
Moderne 4 takten zijn niet zoooo veeleisend als we allemaal vrezen. Gewoon regelmatig olie controleren / wisselen bij die dingen die amper olie in hun carter hebben,
Zover ik weet leeft het ding nog steeds.

p5pb6581354.jpg
 
Pure gebruikers info, er zijn op de Amerikaanse markt al legio voorbeelden te vinden van Crf450l eigenaren die er inmiddels 10, 20.000 km op hebben zitten, en er een veel relaxter onderhouds schema op nahouden.
Mulders motoren bevestigd dit ook idd, maar zij leveren al jaren crossmotoren aan professionele teams en hebben dus inzicht.

Het zou de 450L wel geschikter maken als reis/adventure motor waarmee je grotere trips kan maken.
één keertje onderweg olie verversen met een trip van ong 5000km is nog te doen..
 
De aanschafprijs blijft wel flink in vergelijk met de 250.

dat is zeker waar, maar hij heeft wel veel betere vering en is lichter met een veel sterker frame.
Mijn 250L bevalt zeer goed ( doe ik ook nooit weg denk ik ) maar de 450 vind ik toch ook erg aantrekkelijk.
Zadel is een stuk hoger en de 250L hoogte is voor mij eigenlijk perfect.
Tankinhoud is wel ruim 1 L minder helaas.

Maar eens ergens een proefritje proberen te regelen..
 
Laatst bewerkt:
dat is zeker waar, maar hij heeft wel veel betere vering en is lichter met een veel sterker frame.
Mijn 250L bevalt zeer goed ( doe ik ook nooit weg denk ik ) maar de 450 vind ik toch ook erg aantrekkelijk.
Zadel is een stuk hoger en de 250L hoogte is voor mij eigenlijk perfect.
Tankinhoud is wel ruim 1 L minder helaas.

Maar eens ergens een proefritje proberen te regelen..

Lijkt me zeker geen slecht idee...! Mag ik mee? ;-)
 
Lijkt me zeker geen slecht idee...! Mag ik mee? ;-)
Natuurlijk.
Er staan niet veel occasions te koop bij mij in de buurt, in Bodegraven/Goedhart staat er één :
 
Natuurlijk.
Er staan niet veel occasions te koop bij mij in de buurt, in Bodegraven/Goedhart staat er één :
En bij Mulders in Veendam altijd wel!

Hoe is de achterschokdemper van de 450 eigenlijk? Beter dan die van de 250?
 
Na eerst een Yamaha Teneré 700 een dagje aan de tand gevoeld te hebben kwam ik tot de conclusie dat ik die fiets veel te zwaar vond ondanks dat de testen in de motorbladen anders aangaven.
Ze zijn ook van die loeizware BMW GS’en gewend , dan wordt alles lichtgewicht. Ik ben ook gewend aan een Crf250l , gewoon een lichtvoetige en zeer wendbare machine op de weg en op een bospad/terrein. Het enigste wat ik dus mis is ..... vermogen, een wheelie is niet te doen met 25pk. Deze week krijg ik mijn nieuwe Crf450l, nog lichter als mijn crf250l. Dure fiets maar met schitterende techniek van Honda kwaliteit, ben benieuwd.
91CE0DDC-CDC2-4B65-AE67-9457313CD178.jpeg
 
Destijds (toen die net uit was) ook eventjes naar gekeken, ik kreeg toen niet duidelijk hoe het met vermogen zat waarbij ik het idee kreeg dat dit in Nederland flink geknepen was. Volgens mij kunnen ze hem inmidddels op vol vermogen afleveren?
 
Ja, maar niet officieel legaal meer dan.

Ik heb er ook naar gekeken, maar besloten dat de meerprijs tov mijn oude DRZ het niet waard was.
 
Na eerst een Yamaha Teneré 700 een dagje aan de tand gevoeld te hebben kwam ik tot de conclusie dat ik die fiets veel te zwaar vond ondanks dat de testen in de motorbladen anders aangaven.
Ze zijn ook van die loeizware BMW GS’en gewend , dan wordt alles lichtgewicht. Ik ben ook gewend aan een Crf250l , gewoon een lichtvoetige en zeer wendbare machine op de weg en op een bospad/terrein. Het enigste wat ik dus mis is ..... vermogen, een wheelie is niet te doen met 25pk. Deze week krijg ik mijn nieuwe Crf450l, nog lichter als mijn crf250l. Dure fiets maar met schitterende techniek van Honda kwaliteit, ben benieuwd.

Proficiat! Ik ben heel benieuwd naar je ervaring!
Op papier klinkt het als de ideale motor.
Ik las alleen op fora/youtube dat ze heel makkelijk uitvallen bij lage toeren en dat ze in de praktijk toch relatief veel verbruiken (1L/17km vind ik voor een 450 niet indrukwekkend anno 2020).
Die twee zaken icm de hoge aanschafprijs hebben de interesse wat bekoeld.

Ben benieuwd hoe jouw ervaringen zijn, want veel info online is gebaseerd op amerikaanse modellen, die hebben mogelijk een andere ECU mapping.

Iedereen lijkt daar een "Vortex" ECU te monteren. Heb geen idee hoe die zich verhoudt tot de powerkit zoals wij die hier kennen?
 
Proficiat! Ik ben heel benieuwd naar je ervaring!
Op papier klinkt het als de ideale motor.
Ik las alleen op fora/youtube dat ze heel makkelijk uitvallen bij lage toeren en dat ze in de praktijk toch relatief veel verbruiken (1L/17km vind ik voor een 450 niet indrukwekkend anno 2020).
Die twee zaken icm de hoge aanschafprijs hebben de interesse wat bekoeld.

Ben benieuwd hoe jouw ervaringen zijn, want veel info online is gebaseerd op amerikaanse modellen, die hebben mogelijk een andere ECU mapping.

Iedereen lijkt daar een "Vortex" ECU te monteren. Heb geen idee hoe die zich verhoudt tot de powerkit zoals wij die hier kennen?
Grappig is dat, vroeger zopen die CRF 450's ook al zoveel meer dan de concurrentie. Ooit eens een enduro rit gereden waar er iemand meereed met een gehomologeerde CRF450 crosser en dat ding stond vaker stil aan de pomp dan dat we reden.
 
Dat is logisch, gehomologeerde crossers hebben heel er kleine tankjes. Ik denk dat mijn 250 iets meer dan 6 liter hield...
 
Terug
Bovenaan Onderaan