Honda CRF 450 L?

Was het vergeten in mijn verhaal: Honda wordt direct geleverd met een cdi van Redmoto Italië ; een Honda Cross/enduro specialist. Vermogen staan dan direct op 45pk , gelijk aan de Amerikaanse uitvoering. Mijn huidige crf250L heeft nu standaard 25pk, moet er tenslotte ook op vooruit gaan anders heeft de overstap geen zin.
 
De CRF is inmiddels gearriveerd. Ben niet verder gekomen als een paar kilometer, handen vielen eraf van de kou 😳 Merkte wel dat ‘ie in z’n 3 versnelling nog kon wheelien 😉 Ik kom er op terug.
 

Bijlagen

  • CA5D90E4-CBAB-46EA-BC46-D18ADD507CE2.jpeg
    CA5D90E4-CBAB-46EA-BC46-D18ADD507CE2.jpeg
    282,9 KB · Weergaven: 28
Staat in de prijslijst bij Honda voor 12599, Mulders motoren (officieel Honda dealer) verkoopt ‘m voor 9999 inclusief Redmoto cdi-unit
waardoor de CRF op 45pk gezet wordt ipv de standaard 25pk. Hij heeft er een behoorlijk aantal gehad maar is nu met de laatste stuks bezig.
 
Goeie deal zeg! Hoe krijgen ze dat voor elkaar, wetende dat de marge van Honda zo rond de 7% ligt?!
Wellicht restpartij die voor de Euro5 de deur uit moesten (hoewel er een jaar Corona uitstel is gekomen).
 
Model/kleur is van 2019 wat in 2020 niet is veranderd, boeit niet dus.
ik begreep dat door de prijsstelling/vermogen de motor moeilijk verkoopbaar was.
Uiteindelijk moet er toch een voorraad verkocht worden , 25 stuks in een keer inkopen wordt dan interessant voor de importeur en uiteindelijk prijstechnisch voor de klant.
 
Hele nette prijs. Destijds dit model nog wel even overwogen maar vanwege de prijs icm de onduidelijkheid over het vermogen niet mee verder gegaan. Ben wel benieuwd hoe ik deze motor qua rijeigenschappen moet plaatsen, kan ik deze nou vergelijken met een bijv. KTM 450?
 
Ik verwacht dat dit voor de modale (niet competitie-) gebruiker minstens even goed is. Chassis zal wel top zijn, vering allicht wat zachter dan een KTM (wat dus imo geen ramp is), vermogen op 45 pk erg bruikbaar en niet te giftig, en ding is volledig straatlegaal. Ik weet niet hoe KTM's tegenwoordig komen, maar bij de meeste die ik ken is dat dubieus.
 
Je krijgt de spiegels,knipperlichten en een lange kentekenplaat houder los in de doos erbij bij een ktm. Bij de 2 takt modellen krijg je een uitlaat met een hele kleine expansie en een plaat om de luchtinlaat te blokkeren met 4 gaten van ong. Ø15mm om het vermogen te reduceren.
 
En passen die stukken dan ook op de motor?
In ieder geval is die KTM niet gemaakt om legaal te zijn. (de honda ook niet, of enkel met 25 pk)

Ze zaten bij m'n trialmotor ook, maar geen idee waar ik ze moet hangen...
 
En passen die stukken dan ook op de motor?
In ieder geval is die KTM niet gemaakt om legaal te zijn. (de honda ook niet, of enkel met 25 pk)

Ze zaten bij m'n trialmotor ook, maar geen idee waar ik ze moet hangen...
Ja dat past allemaal hiermee wordt de motor aangeleverd bij de motor zaak. Die dit er allemaal af schroeft want niemand wil het erop hebben.
 
Gisteren en vandaag wat kilometers op de klok gezet. Als vergelijkingsmateriaal gebruik ik mijn ingeruilde Honda Crf250L. Het zijn machines die echt totaal niet met elkaar te vergelijken zijn ondanks dat er bij allebei CRf in de namen verwerkt zijn. De 250 zie ik meer als een standaard motor waar een oftheroad van gemaakt is.
De Crf 450 is eigenlijk een hardcore crosser waar wat spatborden en verlichting op gemonteerd zijn.
De 250 heeft weinig maar toch bruikbaar vermogen, de 450 heeft echt gewoon vette power.
Ik ben nog voorzichtig omdat de machine de eerste 500km een beetje ontzien moet worden.
De 250 vond ik lichtvoetig wat handling betreft , de 450 is dat nog veel meer omdat ‘ie een stuk lichter is en daardoor nog handelbaarder. De 450 is hoger, punt van m’n voeten net aan de grond en het zadel is echt smal en minder comfortabel.
Alles aan de 450 straalt kwaliteit en “zo licht mogelijk” uit. Nergens is op bespaard wat ook z’n (hoge) prijs verklaard.
Wat ik waardeerde aan de 250 was de soepele vering. Bij de 450 voelt het allemaal wat hard aan. Kwestie van bandenspanning en wat schroeven aan de vering. Wegligging is prima maar door de half natte wegen ben ik nog niet tot het uiterste gegaan.
Tot nu volop tevreden over de CRf450!


506F528E-9A4E-4DF5-BB85-410AFFC64277.jpeg
 
@louisrr Dank voor je eerste indruk, klinkt goed! Vooral leuk dat je een 250L als referentie hebt. Hou ons op de hoogte naarmate je hem inrijdt :t

Hoe doseerbaar is ie bij langzaam, technisch werk? Heeft ie een beetje bruikbaar, doseerbaar koppel onderin of is het echt een soort aan-uit schakelaar qua rijden?
 
@louisrr

Hoe doseerbaar is ie bij langzaam, technisch werk? Heeft ie een beetje bruikbaar, doseerbaar koppel onderin of is het echt een soort aan-uit schakelaar qua rijden?
Perfect te doseren, vet koppel onderin en zeker geen aan-uit schakelaar.
 
Vanavond de vering maar eens onder de loep genomen. Instructieboek erbij waarin alles echt in besproken wordt tot aan de zuiger verwisselen aan toe.
Boek is gewoon op A4 formaat , weer eens wat anders als een pdf’je wat je mag downloaden als je een TV of iets dergelijks aanschaft.
ingaande/uitgaande demping, compressiedemping alles even op z’n softs gezet en dan een klik stugger.
alles staat standaard op +/- 80% van z’n stugheid.
proefritje gemaakt ....... wat een verschil zeg!
Nog niet zo “zeeschipachtig” als de crf250L maar wel veel comfortabeler, gewoon volgas over verkeersdrempels , de machine geeft geen krimp.
nog een voordeel: blijkbaar is de machine iets gezakt, kan nu met beide punten van m’n laarzen op de grond.
De instelling zal misschien niet de handigste zijn voor in het terrein maar dat komt later wel.
 
Blijf vooral experimenteren zou ik zeggen, je krijgt die vering met zekerheid veel beter dan ze nu staat.
Vooral rebound (uitgaande) demping is belangrijk, die moet toch echt wel een beetje geremd zijn.
 
Vanmiddag rondje gemaakt, uiteindelijk gestopt toen m’n handen gingen protesteren van de kou.
De boel ff flink doorgetrokken, in no time aan de 140 km/h , top zit wel goed. Wat voelt deze machine licht (130kg) en handelbaar aan , bizar gewoon.
Volgens het boekje 500km inrijden, probeer me in te houden.
Tussendoor ook wat terrein gepakt , gaat ook lekker zeker na de aanpassing aan de Showa’s.
 
  • Leuk
Waarderingen: dgr
Ik meld mij ook even hier als CRF 450 L eigenaar. Ik krijg de motor volgende week. Dan stuur ik wel een paar foto's en een verslagje. Ik ben eigenlijk knettergek. Het enige dat ik weet ik dat in België de snelheidslimieten zo streng zijn en dat er zo weinig mogelijkheid is om een straatmotor open te trekken dat ik op legale manier geen adrenaline stoot meer van een motor kreeg. Ik heb nu ook een hondje dus ik wil een motor waar ik meer kicks van kan halen met een kort ritje. Mijn huidige motor, Yamaha MT-09 Tracer, kan mij nog steeds plezier bezorgen maar niet zonder mijn rijbewijs in gevaar te brengen.

Daarom heb ik, in weerwil van het feit dat ik totaal geen off-road ervaring heb, blind een CRF 450 L gekocht. Ik heb gelezen dat het gewoon een compleet andere ervaring is en dat een crosser ongelooflijk bruut is in vergelijking met een straatmotor. Ik kijk uit naar het ontdekken van een ander aspect van de motor hobby. Ik wil ook meer leren over rijtechniek en over hoe ik de motor zelf kan onderhouden.

Met de straatmotor ga ik al jaren kamperen en ik ben bijgevolg ook aangetrokken tot de hele adventure bike scene... Maar in de meeste adventure filmpjes op Youtube zie ik mensen rondwaggelen op BMW GS'en en KTM Adventures aan een snelheid van 20 tot 60 km/u. Waarom heb je al dat gewicht nodig en al die pk's als je gewoon op je gemak over de TET wilt hobbelen? De enige reden om zo motor te rijden (buiten het emotionele) is de autosnelweg rit naar Spanje. Want zelfs op straat is het vermogen van de CRF meer dan voldoende om plezier mee te maken, behalve dan op de autosnelweg. Dus mijn plan was om een dikke adventure bike te vervangen met een lichte motor en een aanhangwagen...

Dus waarom geen KTM 690? Wel de CRF doet voor mij hetzelfde met minder gewicht. Ik heb de extra pk's van de KTM niet nodig en ik hou meer van de componenten die op de Honda zitten... Maar vooral het gewicht heeft de doorslag gegeven. Daarnaast heb ik ook de motor laten 'vrij' zetten dus 42 pk. De Honda is niet goedkoop voor een 'crosser'. Maar de kwaliteit van de componenten is ongelofelijk. Titanium kleppen, titanium benzinetank, hele goede vering, prachtig alu frame, .... Ik ga niet beweren dat het even veel waar voor je geld is als een Yamaha MT-07 ofzo maar ik vind niet dat je 'bestolen' word.

Tot gauw!
 
Proficiat met je nieuwe fiets! Ben benieuwd naar je ervaring en foto's als ie er is.
Wel een flink contrast, van een MT09 naar CRF450! :]
 
Volgens de handleiding zijn de inlaat kleppen van titanium gemaakt. Er staat 'lap de inlaat kleppen niet. Ze zijn gemaakt van titanium. Oxidelaag blabla...'. Volgens online bronnen zijn de kleppen zowel bij de CRF450R en L titanium. Niet het aller belangrijkste maar het helpt een beetje aantonen dat de kwaliteit van de componenten hoog is. Er stond een CRF250L naast... Absoluut geen vergelijk. 250 lijkt echt op een straatmotor die offroad waardig gemaakt is. De 450 is echt een crosser waar er lichten op geschroefd zijn. Ik vind m op een manier zelfs bruter dan een KTM in die zin dat er niets 'boetiekmotor' aan is. Het heeft het gevoel van een taai werktuig.

Heb foto's toegevoegd van het beest in de motorzaak. Moet nog klaar gezet worden. 't Is een 'tweedehands' waar de vorige bijna eigenaar al een Yoshimura op laten plaatsen heeft maar misschiien demonteer ik die als die te luid blijkt.

Ja van een MT-09 naar dit is een hele vreemde stap. Een risico. Maar ik merkte van mezelf dat ik enkel nog geil kon worden van offroad spul en ik heb beslist om mijn passie te volgen. Het is wel lastig als je niemand kent die off road rijdt...
 

Bijlagen

  • 1609688657547.jpg
    1609688657547.jpg
    358,9 KB · Weergaven: 20
  • 1609688295548.jpg
    1609688295548.jpg
    397,4 KB · Weergaven: 15
Ik meld mij ook even hier als CRF 450 L eigenaar. Ik krijg de motor volgende week.
Gefeliciteerd! Krijg je geen spijt van.
Dus mijn plan was om een dikke adventure bike te vervangen met een lichte motor en een aanhangwagen...
Mijn idee, vorige week daarom een motortrailer gekocht.
Mocht je kennis willen maken met het fenomeen “off the road rijden” kan je hier perfect terecht:
Off road voor beginners - MPS - Motorsport Press Service
Heb daar ook een dagje rondgecrost , superleerzaam!
Ik heb in alle jaren al heel veel motorfietsen gehad , van 25 tot 185pk, eigenlijk zegt vermogen echt niets.
Wat echt rijplezier geeft is een laag gewicht gecombineerd met agiliteit/handelbaarheid.
Van een Mt-09 naar een CRF lijkt vreemd maar eigenlijk heb ik ook zoiets gedaan, ik had (buiten mijn crf250) als hoofdmotor een BMW r-ninet .....
 

Bijlagen

  • 508EC079-4944-47E7-AC79-F49C3043599D.jpeg
    508EC079-4944-47E7-AC79-F49C3043599D.jpeg
    228,9 KB · Weergaven: 9
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan