RebelPeter
MF veteraan
- Onderwerp starter
- #101
hoi manuela
Als je motor zo zwaar rookt zoals jij zegt dan komt dat waarschijnlijk omdat je olie in één of meer van je cilinders krijgt tijdens de verbranding. En dat komt weer omdat je ergens een lekke pakking of oliekeerring hebt of omdat je de verkeerde brandstof tankt. Maar dat laatste lijkt me niet zo waarschijnlijk: je zult er toch wel gewone benzine in hebben gedaan? Dus geen v-power of super of iets anders speciaal, nee, gewoon de standaard benzine moet je hebben.
Je krijgt ook een sterk rokende motor als je carburateurs niet goed zijn afgesteld, dan is je mengsel veel te rijk maar dan loopt de motor meestel niet goed. Met olie in je cilinder loopt ie meestal wel redelijk. Je bougie zal in beide gevallen pikzwart worden. Heb je die er al eens uitgedraaid en bekeken? Moet je eens doen: kun je meteen kijken of allebei de cilinders zwarte bougies hebben. Zo nee dan weer je welke cilinder een probleem heeft: die met de zwartste bougie!
Olie kan op verschillende manieren in je cilinder komen:
1. lekke pakking of olie-keerring ergens in je blok, zodat daar olie in je verbrandingsruimte kan komen
2. teveel olie in je carter: hoe hoog staat je olie peil als je net even gereden hebt, even 5 minuutjes wachten en dan de motor recht op zetten en de peildop erin steken: zit de olie dan op de drie kruisjes van de peilstok en niet er ver boven? De dop er niet indraaien als je peilt overigens (tenminste, dat geldt voor de 450) ...
3. gat in je zuiger: dan moet je meteen minder vermogen hebben want die kant van de cilinders zal dan geen compressie meer op bouwen: naar de motorwinkel en je compressie laten nameten in de bougie gaten dan zie je welke niet in orde is.
4. gebroken of beschadigde zuigerveren: zelfde als punt 3: laat je compressie nameten, je moet ook nu wat minder vermogen hebben dan normaal. De mate waarin is overigens afhankelijk van de ernst van de beschadiging.
Wat de handboeken betreft: ik heb alleen de rebel-450 boeken maar als je wilt kan ik je wel helpen met zoeken naar een setje voor jouw type motor (de 250). Mail maar, dan praten we verder.
Laat je nog iets zien hier van je motor, gehuld in een rookgordijntje? De kleur van de rook is namelijk wel interessant ... blauwige rook is meestal verbrande olie, witte rook komt meestal door een te rijk mengsel: dan is je carburatuer-afstelling niet in orde.
groetjes,
(rebel-)peter
Als je motor zo zwaar rookt zoals jij zegt dan komt dat waarschijnlijk omdat je olie in één of meer van je cilinders krijgt tijdens de verbranding. En dat komt weer omdat je ergens een lekke pakking of oliekeerring hebt of omdat je de verkeerde brandstof tankt. Maar dat laatste lijkt me niet zo waarschijnlijk: je zult er toch wel gewone benzine in hebben gedaan? Dus geen v-power of super of iets anders speciaal, nee, gewoon de standaard benzine moet je hebben.
Je krijgt ook een sterk rokende motor als je carburateurs niet goed zijn afgesteld, dan is je mengsel veel te rijk maar dan loopt de motor meestel niet goed. Met olie in je cilinder loopt ie meestal wel redelijk. Je bougie zal in beide gevallen pikzwart worden. Heb je die er al eens uitgedraaid en bekeken? Moet je eens doen: kun je meteen kijken of allebei de cilinders zwarte bougies hebben. Zo nee dan weer je welke cilinder een probleem heeft: die met de zwartste bougie!
Olie kan op verschillende manieren in je cilinder komen:
1. lekke pakking of olie-keerring ergens in je blok, zodat daar olie in je verbrandingsruimte kan komen
2. teveel olie in je carter: hoe hoog staat je olie peil als je net even gereden hebt, even 5 minuutjes wachten en dan de motor recht op zetten en de peildop erin steken: zit de olie dan op de drie kruisjes van de peilstok en niet er ver boven? De dop er niet indraaien als je peilt overigens (tenminste, dat geldt voor de 450) ...
3. gat in je zuiger: dan moet je meteen minder vermogen hebben want die kant van de cilinders zal dan geen compressie meer op bouwen: naar de motorwinkel en je compressie laten nameten in de bougie gaten dan zie je welke niet in orde is.
4. gebroken of beschadigde zuigerveren: zelfde als punt 3: laat je compressie nameten, je moet ook nu wat minder vermogen hebben dan normaal. De mate waarin is overigens afhankelijk van de ernst van de beschadiging.
Wat de handboeken betreft: ik heb alleen de rebel-450 boeken maar als je wilt kan ik je wel helpen met zoeken naar een setje voor jouw type motor (de 250). Mail maar, dan praten we verder.
Laat je nog iets zien hier van je motor, gehuld in een rookgordijntje? De kleur van de rook is namelijk wel interessant ... blauwige rook is meestal verbrande olie, witte rook komt meestal door een te rijk mengsel: dan is je carburatuer-afstelling niet in orde.
groetjes,
(rebel-)peter
Laatst bewerkt: