Honda XL750 Transalp

BMW weet heus wel wat ze doen door 5 jaar garantie te geven... uiteraard enkel wanneer je met je motor ook bij hun op onderhoud gaat tijdens die periode.
En langer dan 5 jaar rij ik nooit met dezelfde motor..

zo slim zijn ze wel, dat doen andere merken ook, best slim zo bind je klanten aan je dealer netwerk .
ik koop alleen 2e hands motoren, meestal is de fabriek garantie verlopen. nou denk ik wel als je nieuwe motoren als een GS kan veroorloven dat je er echt geen boterham minder om eet als een buurt 300 of 600 kost. liever wat minder natuurlijk maar geen mega probleem.

Heb zelf nog nooit zo lang een motor gehad dan een 3 jaar, steeds kwam er wat beters of leukers voorbij.
 
nou denk ik wel als je nieuwe motoren als een GS kan veroorloven dat je er echt geen boterham minder om eet als een buurt 300 of 600 kost.

Wat voor een onzin is dit nu weer? Dus een duurder merk kopen wil zeggen dat je je niet druk moet/mag maken over de werkplaatstarieven?

Los daarvan, een F750GS zit in dezelfde prijsklasse dan z'n concurrenten hoor... als 'm al niet goedkoper is.

En of er een boterham minder moet gegeten worden of niet, uurlonen van +150€ per uur exclusief BTW vind ik met de haren getrokken.
Uiteraard staat het zo niet op de factuur en rekenen ze per "prestaties", maar ik ben blijven wachten op mijn motor. Heb ze 'm de werkplaats zien in- en uitrijden en ze zijn ongeveer een half uurtje bezig geweest..
78€ exclusief BTW.

Denk dat je bij een Honda of Yamaha dealer zo'n bedragen betaald per uur..



Ik heb alvast een testrit gepland deze zomer met de Transalp, wie weet ruilen we de 750GS wel in tegen dan. ;)
 
Wat voor een onzin is dit nu weer? Dus een duurder merk kopen wil zeggen dat je je niet druk moet/mag maken over de werkplaatstarieven?

Los daarvan, een F750GS zit in dezelfde prijsklasse dan z'n concurrenten hoor... als 'm al niet goedkoper is.

En of er een boterham minder moet gegeten worden of niet, uurlonen van +150€ per uur exclusief BTW vind ik met de haren getrokken.
Uiteraard staat het zo niet op de factuur en rekenen ze per "prestaties", maar ik ben blijven wachten op mijn motor. Heb ze 'm de werkplaats zien in- en uitrijden en ze zijn ongeveer een half uurtje bezig geweest..
78€ exclusief BTW.

Denk dat je bij een Honda of Yamaha dealer zo'n bedragen betaald per uur..



Ik heb alvast een testrit gepland deze zomer met de Transalp, wie weet ruilen we de 750GS wel in tegen dan.

ik snap best dat je liever een rekening heb van 250 dan van eentje van 750. ook als het tegen de plinten aan klotst
maar iemand die nieuw GS met opties koopt heeft een bepaald inkomen. dan jan modaal die als ie 750 moet betalen eerst moet sparen.

en zeker in deze absurde tijden.

150 vind ik ook waanzin , daar kan je ook universitair geschoolde krachten voor boeken. men zou ook eens wat kunnen bezuinigen op die praal paleizen en verplichte gereedschappen die zelden of niet gebruikt worden of betere van de alternatieve markt. en verplichtingen deelname websites, reclame borden etc.
puur omdat wat marketing figuren denken dat het essentieel is voor de merk beleving en uitstraling .......

ik weet van een dealer die BMW doet en Honda en Kawa die hebben 3 tarieven ,, zelfde vent achter de zelfde brug en gereedschaps kar, lastig uitleggen lijkt mij.

ben benieuwd wat jij er van vind, zelf wil ik ook een keer .
 
maar iemand die nieuw GS met opties koopt heeft een bepaald inkomen. dan jan modaal die als ie 750 moet betalen eerst moet sparen.
Nou inderdaad vreemde beredenering Verhulst,
dus in jouw’n ogen en beleving rijden alleen maar mensen met een beter gevulde portemonnee BMW 🤷🏼‍♂️😭 nou denk dat je je daar nog een flink in vergist, wat zag je jaren geleden in de winter gemiddeld op de weg 🙃 volgens mij een BMW, gewoon een blijkbaar betere keuze van de doorrijder, daarnaast kun je ook gewoon sparen ervoor, geluk hebben een knappe demo te kopen enz enz, en dat je dan daarnaast iedere maand €100,- opzij moet leggen voor je jaarlijkse beurt, tja
Afhankelijk van je woon-werk kilometers
Lukt dat waarschijnlijk enigszins (vergeet de overige afschrijvings kosten niet 🫣)
Helaas gaat bij mij die vlieger niet op met 26 km heen en weer 😮‍💨 misschien toch maar vaker fietsen, heb je al geprobeerd de nwe Alp te voorzien van alle extra’s trouwens idem de T7
Pufff komt de Alp op €17.000 en de T7 zelfs Dik over de €20.000 dus ik zeg maar 🤷🏼‍♂️
Ook daar moet je dus een flinke zak 💰 voor meenemen. Ik denk dat het gevoelsbelevingen is en een vertrouwen in een merk dat uiteindelijk je keuze bepaald en inderdaad je portemonnee je echt wel beperkt, maar dat praten we eerder over de high end modellen 🥳
En dat dus gezegd te hebben, kijkende weer naar mijn 3.4 gebruik van vandaag
Toch maar investeren in andere veren
en misschien een luxer zadel iets hoger opgevuld voor de CB500X en maar wachten dan
op de 2.0 versie van de nwe Alp 👍🏻😎🥳
 
Nou inderdaad vreemde beredenering Verhulst,
dus in jouw’n ogen en beleving rijden alleen maar mensen met een beter gevulde portemonnee BMW 🤷🏼‍♂️😭 nou denk dat je je daar nog een flink in vergist, wat zag je jaren geleden in de winter gemiddeld op de weg 🙃 volgens mij een BMW, gewoon een blijkbaar betere keuze van de doorrijder, daarnaast kun je ook gewoon sparen ervoor, geluk hebben een knappe demo te kopen enz enz, en dat je dan daarnaast iedere maand €100,- opzij moet leggen voor je jaarlijkse beurt, tja
Afhankelijk van je woon-werk kilometers
Lukt dat waarschijnlijk enigszins (vergeet de overige afschrijvings kosten niet 🫣)
Helaas gaat bij mij die vlieger niet op met 26 km heen en weer 😮‍💨 misschien toch maar vaker fietsen, heb je al geprobeerd de nwe Alp te voorzien van alle extra’s trouwens idem de T7
Pufff komt de Alp op €17.000 en de T7 zelfs Dik over de €20.000 dus ik zeg maar 🤷🏼‍♂️
Ook daar moet je dus een flinke zak 💰 voor meenemen. Ik denk dat het gevoelsbelevingen is en een vertrouwen in een merk dat uiteindelijk je keuze bepaald en inderdaad je portemonnee je echt wel beperkt, maar dat praten we eerder over de high end modellen 🥳
En dat dus gezegd te hebben, kijkende weer naar mijn 3.4 gebruik van vandaag
Toch maar investeren in andere veren
en misschien een luxer zadel iets hoger opgevuld voor de CB500X en maar wachten dan
op de 2.0 versie van de nwe Alp 👍🏻😎🥳

lees het nog eens het gaat niet of ze het niks kan schelen het gaat erom dat ze het makkelijker kunnen hebben omdat ze meestal wat hogere inkomens hebben. en dat weten ze best bij BMW.

nee ik rij ook BMW en ben zeker niet welgesteld, heb het over de mensen die zonder veel moeite 25 a 30 K neertellen voor een leuke BMW motor. ik ken zat mensen met 2e hands BMW die toch heel wat minder te besteden hebben die komen niet zo snel bij een dealer.

die bmw zijn zeker goed voor doorrijder maar dat is een Honda Pan europe st 1100 eigenlijk ook met minder toestanden.
en er zijn wel meer japanse motoren FjR 1300 die ook zeer duurzaan zijn.

motoren zijn heel erg duur geworden de laatste 2 jaar. zeker die buiten de euro zone gemaakt zijn omdat de euro gezakt is in waarde en dan die inflatie .
 
lees het nog eens het gaat niet of ze het niks kan schelen het gaat erom dat ze het makkelijker kunnen hebben omdat ze meestal wat hogere inkomens hebben. en dat weten ze best bij BMW.

Stop er toch maar mee... de manier waarop jij anderen hun rekening gaat maken enkel adhv hun keuze motorfiets is echt veel te kort door de bocht.

Maar snel terug over naar de Transalp aub...
 
ik had vanmiddag het plan om eens te gaan kijken bij een grote Honda dealer en eens te vragen ,, kwam er helaas toch weer wat tussen, volgende week maar eens proberen
 
Heeft er iemand van hier al met de nieuwe Alp gereden?
Of issie nog niet leverbaar?
Jip ik laastst op het grote motor evenement (pufff aanfluiting) maar goed
wel vele proefritten mogelijk en gelukkig ook nog op Transalp
speciaal ook voor heengereden, nou prima fietsje hoor
reed lekker zou hem zo gekocht hebben (maar helaas geen CC)
en jammer dat de vering weinig instelmogelijkheden heeft.

Dus nu maar wachten op de 2.0 versie (over 2 jaar of zo)
 
Jip ik laastst op het grote motor evenement (pufff aanfluiting) maar goed
wel vele proefritten mogelijk en gelukkig ook nog op Transalp
speciaal ook voor heengereden, nou prima fietsje hoor
reed lekker zou hem zo gekocht hebben (maar helaas geen CC)
en jammer dat de vering weinig instelmogelijkheden heeft.

Dus nu maar wachten op de 2.0 versie (over 2 jaar of zo)

Kun je eventueel een wat uitgebreidere beschrijving geven over de rijeigenschappen, of was het een beperkt traject wat je gereden hebt?

Komt het een beetje overeen met de 2016 AT 1000?
 
Kun je eventueel een wat uitgebreidere beschrijving geven
Dat is inderdaad altijd een lastige
De route was inderdaad een vaste
Klinker en asfalt, wat bochtjes helaas geen onverhard, als ik hem (of haar) vergelijk met mijn CB500X ‘22, ik bijna zou herhalen wat ik gisteren op YouTube hoorde, een CB500X met spierballen, Iets hoger op de vering, nogmaals deze deed keurig wat tie doen moest, trok vlotjes op, schakelde (ook de quickshifter) prima
Duidelijk menu, zat lekker, kniehoek 👍🏻
(1.80) zou er wel stuur verhoging op zetten
Ivm staand rijden maar dat is erg persoonlijk betreft je houding staand.
Kortom, voelde vertrouwd aan,
Opstappen en wegwezen,
Zoals al gezegd, konden de veren ingesteld worden en zat er Cruise Controle op
Had ik er meteen eentje besteld
Alleen de kleuren Puffff die vind ik niks
 
Kwa onverhard en staan ben ik best wel benieuwd. Honda heeft op hun Adventure modellen heel erg de neiging alles heel ''flimsy'' te laten voelen.
De oude Transalp 600 als absoluut toppunt wat ik aan flimsyheid heb ervaren over de jaren. Dat is niet alleen maar negatief, afhankelijk van wat voor rijder je bent.
Het is best comfortabel en filtert veel kleine ongemakken van het onverhard rijden er uit en geeft daardoor aan de beginner best snel zelfvertrouwen. Als de snelheden omhoog gaan stoor ik me er heel erg aan, de motor werkt dat actief tegen en alles wordt wat vaag.
Met de Afrika Twin 1100 had ik ditzelfde gevoel iets minder, maar nog steeds sterk aanwezig.

Aan het andere uiterste daarvan staat KTM. In het begin veel te stijf en flink voorover gebogen. Dat maakt het erg lastige fietsen om op te beginnen en vertrouwen op te bouwen, maar wanneer de snelheid omhoog gaat blijft het veel langer controleerbaar en werkt de motor mee aan harder pushen.

Wat dat betreft maar net wat voor type rijder je bent en naar welk snelheidsniveau je toe wilt.
In het begin zie je ook dat men met risers naar de hemel wil, maar naarmate men beter en/of harder leert rijden gaan de risers er toch weer tussen uit.
Nu is deze Transalp natuurlijk wel een moderne wat lichtere motor in een tijd die naar meer hardcore machines vraagt, dus ben benieuwd!
 
Dat is inderdaad altijd een lastige
De route was inderdaad een vaste
Klinker en asfalt, wat bochtjes helaas geen onverhard, als ik hem (of haar) vergelijk met mijn CB500X ‘22, ik bijna zou herhalen wat ik gisteren op YouTube hoorde, een CB500X met spierballen, Iets hoger op de vering, nogmaals deze deed keurig wat tie doen moest, trok vlotjes op, schakelde (ook de quickshifter) prima
Duidelijk menu, zat lekker, kniehoek 👍🏻
(1.80) zou er wel stuur verhoging op zetten
Ivm staand rijden maar dat is erg persoonlijk betreft je houding staand.
Kortom, voelde vertrouwd aan,
Opstappen en wegwezen,
Zoals al gezegd, konden de veren ingesteld worden en zat er Cruise Controle op
Had ik er meteen eentje besteld
Alleen de kleuren Puffff die vind ik niks

Dank je, duidelijk, dus een grote CB 500 X, en niet het kleine broertje van de Africa Twin dus?
 
aardige test die onderschrijft wat andere ook al ervaren hebben.
Het lijkt erop dat Honda heel slim gekozen heeft
 
Vanaf 25 mei in mijn garage.
happy!
 

Bijlagen

  • 7941C3B7-6891-41F7-8E19-0FC6DFDDF31D.jpeg
    7941C3B7-6891-41F7-8E19-0FC6DFDDF31D.jpeg
    158,2 KB · Weergaven: 58
Terug
Bovenaan Onderaan