Hoodie of doorwaai jas?

Verone

Rookie
8 jul 2016
11
0
Emmen
De titel zegt het al, waar gaat jullie voorkeur naar uit?
Heb zelf een leren jack en de booster hoodie
Nou vraag ik me af of een doorwaai jack koeler is met echte zomerse temperaturen
 
Hangt er vanaf wat je 'echt zomers' noemt. Bij 35+ graden gaan mijn ventilatieroosters juist weer dicht omdat deze gewoon hotspots worden tijdens het rijden...
 
Ik ken geen hoodies met echte protectie.
Ook nooit naar gezocht trouwens. Een doorwaai jas geeft veel ventilatie.
Ik rij ook wel eens met een hoodie maar daar zit geen bescherming in en ventileert minder dan de doorwaai jas.
 
Dat mag best genuanceerder, een hoodie met de juiste protectie en rijstijl is niet minder veilig.
Absoluut onwaar.

Rijstijl heeft niets met de beschermingsfactor van je kleding te maken. Dan heb je geen enkel pak nodig als je maar voorzichtig genoeg rijdt? Helaas heb je niet de hele wereld in de hand.

Daarnaast zijn veel van dit soort producten (hoodies, jeans etc) van ronduit slechtere slijtageklasse dan fatsoenlijke kleding van de bekendere merken. Kortgezegt is de CE keur waarmee gescherm wordt vaak alleen van toepassing op de hardere beschermingsdelen (impact), de stof zelf is vaak ongekeurd.

Als een kledingsstuk geen EN 13595 keur heeft op de stof, mag je er vanuit gaan dat je net zo goed een H&M sweater kan aantrekken. Van specifiek de booster hoodie heb ik nog geen indicatie kunnen vinden dat hij een slijtvastheidskeur heeft.

Rev'it heeft er een leuk stukje over geschreven REV'IT!
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties tot dusver.
In deze gaat de vraag niet over bescherming of uiterlijk, maar om de temperatuur.
Ik snap dat een leren pak qua bescherming de voorkeur heeft, helemaal over de snelweg.
Dat even terzijde.

Iemand die met beiden ervaring heeft?
Wat heeft qua warmte de voorkeur bij welke weersomstandigheden?
Is het echt 30 plus warm, grijp je eerder naar de hoodie of doorwaai jas?
 
Heb geen ervaring met een doorwaai jas maar rij zelf met een Richa motorhoody. Met protectie op ellebogen schouders en rug. Die protectie is een speciaal iets wat bij een impact 2x het volume krijgt van wat het nu is.
Bevalt prima met deze hoge temperaturen.
En dan rij ik op een tourmachine met een grote kuip en ruit dus er uit de wind. Maar hoody waait evengoed genoeg door.
Oja en met motor spijkerbroek
 
Doorwaaijas en leren broek.
Spijkerbroeken worden verkocht als zomerbroeken, vind het vermomde textielbroeken.

Overigens laat ik mijn motor staan bij +30, heeft geen climate control :+
 
De titel zegt het al, waar gaat jullie voorkeur naar uit?
Heb zelf een leren jack en de booster hoodie
Nou vraag ik me af of een doorwaai jack koeler is met echte zomerse temperaturen

Ik heb ook een Booster hoodie en die is best cool en ook koel. Koeler dan mijn Alpinestars Missile geperforeerde leren jas.
 
Ik ken geen hoodies met echte protectie.
Ook nooit naar gezocht trouwens. Een doorwaai jas geeft veel ventilatie.
Ik rij ook wel eens met een hoodie maar daar zit geen bescherming in en ventileert minder dan de doorwaai jas.
Die zijn er dus wel, met kevlar dus ook voldoende slijtvast tot op zekere hoogte. Vandaar ook de rijstijl. De protectoren, zitten op de zelfde plekken en zijn ook dezelfde als in de leren pakken. Natuurlijk is het allemaal tot een grens en heb je er niks aan in bepaalde omstandigheden ook leer doet geen flikker als een een vrachtwagen over je heen rijd.
Ten opzichte van de textiele motorpakken zijn ze nog veel gelijkwaardiger.
Heb je een rijstijl die qua snelheid eigenlijk op het circuit thuishoort maar voer jij dat op de openbare weg uit dan heb je dus een rijstijl die een langere weg nodig heeft om door te slijten.


Absoluut onwaar.

Rijstijl heeft niets met de beschermingsfactor van je kleding te maken. Dan heb je geen enkel pak nodig als je maar voorzichtig genoeg rijdt? Helaas heb je niet de hele wereld in de hand.

Daarnaast zijn veel van dit soort producten (hoodies, jeans etc) van ronduit slechtere slijtageklasse dan fatsoenlijke kleding van de bekendere merken. Kortgezegt is de CE keur waarmee gescherm wordt vaak alleen van toepassing op de hardere beschermingsdelen (impact), de stof zelf is vaak ongekeurd.

Als een kledingsstuk geen EN 13595 keur heeft op de stof, mag je er vanuit gaan dat je net zo goed een H&M sweater kan aantrekken. Van specifiek de booster hoodie heb ik nog geen indicatie kunnen vinden dat hij een slijtvastheidskeur heeft.

Rev'it heeft er een leuk stukje over geschreven REV'IT!
Absoluut onwaar joh? Wat dacht je even met een gestrekt been er in?
Er is genoeg getest textiel dat niet van dat benauwende plastic is wat ook onder textiel valt.

over het vet cursief stuk
Als je dit soort onzin in je antwoorden gaat zetten om argumenten van te maken dan laat maar, er is ook altijd eentje die een veralgemening toepast dat discussie onmogelijk maakt. Ja de stof is de stof maar de slijtvastere kevlar laag die er in zit kun je van ontkennen dat die je zal bescherming zal geven tegen een zekere mate van schuiven over het wegdek maar die is wel getest.

Mijn revit spijkerjas is eigenlijk ook kevlar, met harde protectie. Zal dan ook wel factor karton zijn?
 
Heb geen ervaring met een doorwaai jas maar rij zelf met een Richa motorhoody. Met protectie op ellebogen schouders en rug. Die protectie is een speciaal iets wat bij een impact 2x het volume krijgt van wat het nu is.
Bevalt prima met deze hoge temperaturen.
En dan rij ik op een tourmachine met een grote kuip en ruit dus er uit de wind. Maar hoody waait evengoed genoeg door.
Oja en met motor spijkerbroek
Hier net zo, Richa lumber, niet de hoodie maar wel de protectie.
En de broek is een Booster kevlar broek oftewel, motorspijkerbroek.
Je hebt er niks aan op een altijd op de max gereden SS’er maar op m’n cruiser is dat voldoende veilig.
 
Hier net zo, Richa lumber, niet de hoodie maar wel de protectie.
En de broek is een Booster kevlar broek oftewel, motorspijkerbroek.
Je hebt er niks aan op een altijd op de max gereden SS’er maar op m’n cruiser is dat voldoende veilig.

Dat laatste is toch altijd de vraag? Is het voldoende veilig voor mijn rijstijl? Veilig zal motorrijden nooit worden, maar met de combinatie van de juiste kleding, onderhoudsstaat van de motor en rijstijl kan het voldoende veilig zijn om met enige zekerheid te kunnen zeggen dat je wel weer in dezelfde staat thuis komt als je bent weg gegaan.
 
Via de link kom ik uit op de hoofdpagina, neem aan dat je een specifiek stukje bedoeld 😄
Vreemd, de link die ik plak klopt wel gewoon 8)7net nog eens geprobeerd maar hij blijft doorverwijzen naar de main page.

Mocht je het willen lezen:
Revit -> ontdek -> kenniscentrum -> ce markeringen.
 
Als je dit soort onzin in je antwoorden gaat zetten om argumenten van te maken dan laat maar, er is ook altijd eentje die een veralgemening toepast dat discussie onmogelijk maakt. Ja de stof is de stof maar de slijtvastere kevlar laag die er in zit kun je van ontkennen dat die je zal bescherming zal geven tegen een zekere mate van schuiven over het wegdek maar die is wel getest.
Tsja, als jij meteen tevreden bent als ergens 'kevlar' bij staat, be my guest.

Toch wel leuk dat je dan mijn opmerking over fatsoenlijke testen en normen afdoet als onzin, enfin.

Als er geen EN certificering op de stof zit kun je nergens op vertrouwen. Zelfs de laagste slijtklasse van die norm is al twijfelachtig (ik dacht iets van 2 seconden bij 50kmh voordat het door is). Als het wel getest is maar er staat geen certificering op het kledingsstuk dan heeft ie het dus niet gehaald en beschermd het slecht of is het helemaal niet getest. De test kost immers knap geld en waarom zou een fabrikant daarmee niet 'pronken' als ie hem heeft gehaald...

Dan kun je nog zeggen; waarom zou je het niet testen als het theoretisch wel goed genoeg is om de test te halen? Wellicht tijd of geld. Hoe dan ook kom je dan weer terug bij mijn eerste opmerking: vertrouw je de fabrikant of niet? Mijn ervaring is dat vele dat niet doen (zie bijv ook de discussie over helmen en hoe lang die mee gaan).
 
Laatst bewerkt:
Dat is een hardnekkig fabeltje. Je koelt zelfs af van een luchtstroom die hoger is dan je lichaamstemperaruur door verdamping van zweet.
Ik heb mij dat ook afgevraagd ja, vond het zelf ook niet geheel logisch.

Hoe dan ook vind ik het bij 35+ vaak comfortabeler met de ritsen dicht :)

Echt comfortabel vind ik rijden bij dat soort temperaturen in NL sowieso niet overigens.
 
Ik heb beide, en heb de 'hood' van de hoodie af laten halen... echt het domste wat ze kunnen verzinnen op een motorjas. Ding vangt wind en trekt de jas tegen je keel aan. Lekker man! :t
Verder een fijne jas, maar met temperaturen boven de 25 graden gaat de doorwaaijas aan.
 
Met warmere temperaturen is een doorwaai jas toch het fijnste.. Heb zelf een rev'it arc air in het wit.. De kleur helpt ook al iets tegen de hitte.
 
Tsja, als jij meteen tevreden bent als ergens 'kevlar' bij staat, be my guest.

Toch wel leuk dat je dan mijn opmerking over fatsoenlijke testen en normen afdoet als onzin, enfin.

Als er geen EN certificering op de stof zit kun je nergens op vertrouwen. Zelfs de laagste slijtklasse van die norm is al twijfelachtig (ik dacht iets van 2 seconden bij 50kmh voordat het door is). Als het wel getest is maar er staat geen certificering op het kledingsstuk dan heeft ie het dus niet gehaald en beschermd het slecht of is het helemaal niet getest. De test kost immers knap geld en waarom zou een fabrikant daarmee niet 'pronken' als ie hem heeft gehaald...

Dan kun je nog zeggen; waarom zou je het niet testen als het theoretisch wel goed genoeg is om de test te halen? Wellicht tijd of geld. Hoe dan ook kom je dan weer terug bij mijn eerste opmerking: vertrouw je de fabrikant of niet? Mijn ervaring is dat vele dat niet doen (zie bijv ook de discussie over helmen en hoe lang die mee gaan).

het ging mij om de veralgemening;
35B40C42-B427-4323-92DA-2F58ADEAA92D.jpeg

De keuringen zullen an sich prima zijn maar zaligmakend is het allemaal niet.
Er zijn gewoon geteste kledingstukken zoals een “jeans“ of vesten die voldoende scoren op slijtage tijdens een schuiver.
Misschien heb je die toen van het programma motorme gezien waar Joost geloof ik in zo’n jeans achter een motorfiets getrokken werd en daar was het resultaat goed van te noemen.
En inderdaad voor mij is dat kevlar in combinatie met de overige protectie voldoende. En kevlar is echt wel getest op slijtage met normen die de kledingnorm overtreft.

Over die helmen trouwens, de fabrikanten nemen een behoorlijke marge, als iets tien tot twaalf jaar mee kan gaan dan word dat met soms 50% gereduceerd.
 
Ja, een parachute aan je strot hangen😠
Inderdaad. Echt waardeloos. Toen ik hem kocht geen aandacht aan besteed maar op de snelweg gewoon waardeloos. Ik werd gewoon gewurgd door m'n eigen jas...
Bij veel hoodies kan je de capuchon eraf ritsen trouwens. Dat kon niet bij de mijne.
 
Terug
Bovenaan Onderaan