Hulp gevraagd

scaryharrie

Rookie
31 aug 2015
5
0
Noord-Brabant
well hello everybody,

ik heb mijn motorrijbewijs deze zomer gehaald en ben nu rustig aan het rondkijken voor een motor. ik heb al veel verschillende dingen gehoord waar op te letten bij het kopen van een tweedehands motor. Het eerste wat ik heb gehoord is dat je nooit een motor moet kopen die boven de 30.000 km heeft gelopen ivm onderhoud e.d.. Ook hoorde ik dat de gemiddelde prijzen van motoren rond november,december,januari goedkoper zijn en dat dit sel kan oplopen tot een verschil van +- 1000,-.
Ik zou graag een motor willen met een underseat uitlaat, vind dat persoonlijk veel mooier dan de normale uitlaat. nu weet ik zelf echter niet of het eventueel mogelijk is om een motor met een zij-uitlaat om te bouwen zodat de uitlaat netjes afgewerkt onder het zadel komt te zitten, en of dit de moeite waard is (geld,tijd,veiligheid, slijtage enz.). Ook zag ik laatst een motor met ipv een grote zij-uitlaat, twee kleine pijpjes aan de zijkant, ze waren zo klein dat je ze bijna niet zag zitten, maar het geluid dat eruit kwam was simpelweg gewoon porno. Is dit legaal in Nederland ivm het geluid en de decibelkiller die op de uitlaat moet zitten? en kan je deze uitlaten gewoon bestellen, of zijn deze custom made? zoja, weet iemand waar je die kan laten maken?

Verder zou ik het op prijs stellen als jullie een paar motormerken met bouwjaren aan mij zouden kunnen voorleggen als goede beginnersmotor.
Ik heb zelf al gekeken naar de Honda CBR uit 2003, (met de underseat uitlaat:D) hele mooie motor. Ook vind ik de Yamaha R6 heel mooi, maar het model met de underseat uitlaat ligt net iets boven mijn prijsklasse helaas..
Ook is de kawasaki zr6x ninja een hele mooie motor, helaas zijn er niet veel modellen die de underseat uitlaat hebben.
Ik ben op zoek naar een supersport motor met een boze blik aan de voorkant.
De suzuki gsx vind ik in principe ook erg mooi maar het vooraanzicht van de motor vind ik echter weer afschuwelijk, (ronde koplampen etc.), ik vind het echter wel jammer,omdat ik het zij-aanzicht van de motor wel weer mooi vind. Is dit op te lossen met andere kappen, zoja, waar zijn die te bestellen?

Het zijn veel vragen in een keer, maar ik heb de tijd :P

alvast bedankt!
 
Haal iig die onzin, dat je nooit een motor met meer dan 30.000 km moet kopen, maar gauw uit je hoofd. Zo verklein je je zoekgebied alleen maar. De meeste motoren zijn dan nl pas net ingereden.

Edit: Denk dat je al aardig wat modellen opgenoemd hebt, maar ga eerst eens proefrijden. Sommige heule mooie motoren kunnen erg drama rijden, daar kom je dus al gauw achter met een proefrit.

Succes iig. ;)
 
Laatst bewerkt:
ik ben wel van plan om wat meer te gaan rijden dan 5k met mijn aanstaande motor. toch zie ik er veel staan met meer dan 40k op de kilometerteller staan. ik heb gehoord dat motoren mits goed onderhouden de 80.000 km wel kunnen halen. waarom zou ik er dan geen boven de 35k moeten halen? puut voor het onderhoud en de slijtage of..?
 
ik ben wel van plan om wat meer te gaan rijden dan 5k met mijn aanstaande motor. toch zie ik er veel staan met meer dan 40k op de kilometerteller staan. ik heb gehoord dat motoren mits goed onderhouden de 80.000 km wel kunnen halen. waarom zou ik er dan geen boven de 35k moeten halen? puut voor het onderhoud en de slijtage of..?

Steekt je de gek aan.
Somige motoren hebben bij 35 k klein of groot onderhoud.
de mijne heeft dat pas bij 48k
heb hem gekocht ongeveer 34300 staat nu iets over de 35000 op en hij doet het nog :+

heb voor 2 jaar geleden een motor gekocht met 77065 op de teller deze vorige week in geruild omdat ik graag wat anders wou.

ps heb er in die twee jaar alleen een keer een kapot dynamo en spanningsregelaar gehad.
en een versleten nokkenas ketting dat mag ook met bijna een ton op de teller.

zolang onderhoud altijd netjes is gedaan is er weinig aan de hand 8-)
 
duidelijk, maar waarom denk je dat ik hier een bericht plaats? het is niet omdat ik een expert ben.
Ik hoor zoveel tegenstrijdige dingen, zou graag wat advies van andere mensen willen horen om mezelf zo een miskoop te besparen;) (y)
 
Ik zou graag een motor willen met een underseat uitlaat, vind dat persoonlijk veel mooier dan de normale uitlaat.

Ik ben op zoek naar een supersport motor met een boze blik aan de voorkant.

De suzuki gsx vind ik in principe ook erg mooi maar het vooraanzicht van de motor vind ik echter weer afschuwelijk, (ronde koplampen etc.), ik vind het echter wel jammer,omdat ik het zij-aanzicht van de motor wel weer mooi vind. Is dit op te lossen met andere kappen, zoja, waar zijn die te bestellen?

Hey, welkom!

Niet lullig bedoeld, maar als je eerste prioriteit is hoe je kontje (zie je niet terwijl je rijdt), vooraanzicht (zie je ook niet terwijl je rijdt) en zij-aanzicht (zie je ook al niet terwijl je rijdt) eruit zien, dan kun je beter een paar foto's uitvergroten en die boven je bed hangen. Tuurlijk is het uiterlijk van een motor belangrijk, maar het allerbelangrijkste is de techniek/weggedrag/rijstijl/zithouding etc. Je koopt hem primair om op te rijden, niet om naar te kijken.

Los daarvan, het lijkt erop alsof je eerste motor meteen je droommotor moet zijn. Ik zou dat erg afraden. Grote kans namelijk dat je je eerste motor een keertje neerlegt, en dan sta je er echt keihard bij te janken als dat je droommotor is waar je eventueel ook nog voor veel geld aan hebt verbouwd om alle uitlaten en koplampen in de goede vorm te brengen. Ik zou eerder een wat oudere, goedkope, niet al te zware motor kopen waar je eerst echt op leert rijden, en die nauwelijks waarde verliest met een paar krasjes erop. Pas daarna langzaam opbouwen tot je droommotor.

Zo ben ik ooit begonnen op een XJ600 Diversion. Lelijk hok, totaal niet spannend, maar wel goed op leren rijden. En erg blij dat ik hem voor maar 150 euro minder heb verkocht dan gekocht, ondanks de ductape op de kuip na een schuivertje. Nu een stapje omhoog gezet (CBF1000), daarna nog in 1 of 2 stappen naar mijn eigen ultieme droommotor.
 
duidelijk, maar waarom denk je dat ik hier een bericht plaats? het is niet omdat ik een expert ben.
Ik hoor zoveel tegenstrijdige dingen, zou graag wat advies van andere mensen willen horen om mezelf zo een miskoop te besparen;) (y)
neem iemand mee voor de zekerheid ( liefst iemand die er daad werkelijk verstand van heeft)
km stand tja ligt er aan hoelang je hem van plan bent te houden( dit in verband met inruilen of door verkopen)
heb je trouwens niet zo'n persoon luister dan vooral hoe het blok klinkt of je geen rare ratels of boenk boenk geluiden hoort :P
(voel wel even of het blok koud is wanneer deze word gestart, sommige problemen verdwijnen namelijk met een warm blok slecht starten bijvoorbeeld wanneer hij nog koud is. )

Voelt het niet goed loop er dan bij weg geld ook wanneer je het idee heb dat je teveel moet betalen.
Durf weg telopen
 
Hey, welkom!

Niet lullig bedoeld, maar als je eerste prioriteit is hoe je kontje (zie je niet terwijl je rijdt), vooraanzicht (zie je ook niet terwijl je rijdt) en zij-aanzicht (zie je ook al niet terwijl je rijdt) eruit zien, dan kun je beter een paar foto's uitvergroten en die boven je bed hangen. Tuurlijk is het uiterlijk van een motor belangrijk, maar het allerbelangrijkste is de techniek/weggedrag/rijstijl/zithouding etc. Je koopt hem primair om op te rijden, niet om naar te kijken.

Los daarvan, het lijkt erop alsof je eerste motor meteen je droommotor moet zijn. Ik zou dat erg afraden. Grote kans namelijk dat je je eerste motor een keertje neerlegt, en dan sta je er echt keihard bij te janken als dat je droommotor is waar je eventueel ook nog voor veel geld aan hebt verbouwd om alle uitlaten en koplampen in de goede vorm te brengen. Ik zou eerder een wat oudere, goedkope, niet al te zware motor kopen waar je eerst echt op leert rijden, en die nauwelijks waarde verliest met een paar krasjes erop. Pas daarna langzaam opbouwen tot je droommotor.

Zo ben ik ooit begonnen op een XJ600 Diversion. Lelijk hok, totaal niet spannend, maar wel goed op leren rijden. En erg blij dat ik hem voor maar 150 euro minder heb verkocht dan gekocht, ondanks de ductape op de kuip na een schuivertje. Nu een stapje omhoog gezet (CBF1000), daarna nog in 1 of 2 stappen naar mijn eigen ultieme droommotor.
Zo was mijn eerste een VF 500 uit '85
om te leren prima een half jaar gehad toe was hij op.
 
Voordeel is wel als je op je bek gaat met een motor het uitlaat onder de kont dat de uitlaat waarschijnlijk heel blijft ( al het andere naar de klote maar ok)

Ik vind zo midden meestal niet echt wat, warme reet, gewicht is hoog geplaatst, rotzooi smelt vast aan de onderkant van de uitlaat en het gat tussen achterwiel en achterkant is kleiner en dat vind ik optisch minder mooi. Maar ieder zo zijn voorkeur uiteraard
 
Voordeel is wel als je op je bek gaat met een motor het uitlaat onder de kont dat de uitlaat waarschijnlijk heel blijft ( al het andere naar de klote maar ok)

Ik vind zo midden meestal niet echt wat, warme reet, gewicht is hoog geplaatst, rotzooi smelt vast aan de onderkant van de uitlaat en het gat tussen achterwiel en achterkant is kleiner en dat vind ik optisch minder mooi. Maar ieder zo zijn voorkeur uiteraard
Als je uitlaat maar heel is.
Warme kont heb ik al zonder dat mijn uitlaat daar zit _O- _O-
 
Gewoon kopen wat je mooi vindt, anders stap je zonder veel plezier op je eigen motor.
Vorig jaar was er hier op het forum die een 1198 Panigale wilde kopen, bijna iedereen raadde hem dat af. Maar ja, als je het graag wilt en het geld ervoor hebt. Waarom niet...
En ja, op een oude fiets moet je het leren maar je kunt daar ook een gulden (of Euro) middenweg in zien te vinden..
En dat gelul over die km. standen, waar komt dat vandaan? Een BMW bv. is pas bij 100.000 km ingereden, is ie eindelijk los en soepel.
 
Yup, eerst een oud barrel kopen met minstens 70k op de teller. Leren rijden, dan een mooie motor kopen.
 
Een motor is net als een kat, ze hebben 9 levens. 30.000x9=270.00km. Je rijdt zo 70.000km weg op een paar zondagen dus ik zou zeker geen motor kopen met meer dan 200.000km op de teller.
 
Ik zou een nieuwe kopen. Niet te vertrouwen die 2'e hands dingen


O-)
 
uiteraard zal een nieuwe motor mij beter bevallen, maar zon groot budget heb ik helaas ook weer niet. Het wordt toch echt een mooi tweedehandsje, niks mis mee.
De ducati is idd ook mooi maar mis toch echt de boze blik van voor en vind de kilometers wel heel erg veel, voor hetzelfde geld koop ik liever een nieuwere motor. maar bedankt voor de tip!
weet iemand betrouwbare motorwinkels, of juist onbetrouwbare. zou erg fijn!
 
uiteraard zal een nieuwe motor mij beter bevallen, maar zon groot budget heb ik helaas ook weer niet. Het wordt toch echt een mooi tweedehandsje, niks mis mee.
De ducati is idd ook mooi maar mis toch echt de boze blik van voor en vind de kilometers wel heel erg veel, voor hetzelfde geld koop ik liever een nieuwere motor. maar bedankt voor de tip!
weet iemand betrouwbare motorwinkels, of juist onbetrouwbare. zou erg fijn!


baatsen.com

:)
 
Dit ligt echt aan jou/ is echt niet normaal.. :N


Zegt de man die deze zomer zijn vakantie af moest breken, omdat hij zijn Jawa had neergelegd.

De meeste motorrijders gaan wel een keer onderuit en zij die anders beweren liegen. Ik werd er tijdens mijn eerste jaar afgereden en een paar jaar later nog een keer, rij nu al sinds 1997 schadevrij. De meeste schuivers vinden in de eerste jaren plaats en heel veel later als de jaren gaan tellen.
 
1383251702802.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan