hulp met het motorrijden

motorex

MF veteraan
18 jun 2011
2.135
3
Gorinchem/Leerdam
hallo,

ik volg sinds april/mei motorlessen, 8 juni ben ik 18 geworden
en heb helaas mn theorie niet gehaald maar ik ben wel blijven lessen,
ik ben ook al de snelweg opgeweesd 3x ofso
maar eerste x was ik zo bang die snelheid kon ik niet maken en schakelen ging zo slecht dat ik met 60 reed daarna ging het goed tot dat ik ging uitvoegen en bijna uit de bocht ging.
ik heb ook het gevoel dat als ik met 100 van de goeie naar het slechte weg ga dan dat motor een beetje slingert en dat ik zo op de grond lig.
ik weeg niks op dat ding ik loop me zelf ook alleen maar bang te maken.

kunnen jullie mij meschien vertellen hoe ik die snelheid moet maken,schakelen bij het invoegen en terugschakelen bij het uitvoegen ?
ik les op een suzuki gs
mij wordt niks verteld hoe of wat ik moet doen en al verteld hij het me iets ik snap hm echt niet, hy motiveert me ook niet mn motivatie is dr echt van af en officeel mag ik ook niet lessen maar goed het is dat ik het wil. :} :P
 
eerste keer de snelweg kan eng zijn, niet druk om maken.
kwestie van gewend raken.
maar als je er de tweede en derde keer ook nog last van hebt (?) zou ik geen oplossing weten...
 
1 Volg een cursus nederlands
2 Verander van rijschool, of misschien beter;
3 Stop met lessen. Als je bang bent en je hebt geen motivatie meer zou ik niet weten waarom je verder zou moeten lessen.
 
Ik denk dat je misschien of je instructeur moet vertellen dat hij niet duidelijk genoeg is,of toch door moet blijven vragen en je het wel bergrijpt.
En anders een andere rijschool zoeken?
Omvallen gebeurt echt niet zomaar,zeker niet op snelheid.
Al zou je van je motor afspringen met 120 per uur,blijft de motor gewoon doorrijden tot hij stilstaat en omvalt.
De kans dat je omvalt is het grootst bij langzame manouvres,maar dan is het ook nog niet zo`n ramp ;)
Bochten goed doorkijken,grip verlies je echt niet met lessen,je rijdt lang niet op de limiet van zo`n fiets.
Lekker ontspannen gaan rijden,stuur lekker losjes vasthouden.
 
Laatst bewerkt:
hmm beetje apart inderdaad lessen zonder theorie ? raar verhaal :/
dan ben je ook niet verzekerd.. lekkere rijschool dan. En als hij je niet eens kan uitleggen hoe je snelheid moet maken enzo dan zal ik toch eens op zoek gaan naar een andere rijschool maargoed in principe weet iedereen hoe je snelheid maakt op een motor toch..

Snelheid maken is vrij simpel he? gewoon gas geven en door schakelen.. in ze 2 kom je al makkelijk boven de 100 dus snap niet echt wat je probleem eigenlijk is :/

vind heel je verhaal een beetje 'vaag' eerlijk gezegd.
 
de eerste keer dat ik met de les-motor de snelweg opdraaide, dacht ik ook dat ik er vanaf geblazen werdt

en toen reedt ik ook nog maar 100
hogere snelheid moet wennen, en dat komt vanzelf, meestal heel snel

en als je het niet zo goed met je instructeur kan vinden, is het wellicht een idee om eens om je heen te gaan kijken bij andere rijscholen
wellicht dat je een 'betere klik' hebt met een andere instructeur

voorderest moet je nog leren rijden, en heb je verder geen tot weinig verkeersinzicht
omdat je zo te lezen ook nog geen autorijbewijs hebt
tsja, doe dan lekker rustig aan, en ga stapje voor stapje...

niemand is direct valentino rossi, en gaat met kd's door de bocht
 
Ik scheet de eerste keer snelweg ook in me broek, al de auto's, vrachtwagens kris kras door elkaar. Maar je moet op de motor het heft in eigen handen nemen, lekker de ruimte opzoeken en een beetje doorrijden. Ik zou zowiezo switchen van rijschool, als je constant bang bent dat je wat fout doet dan zal je nooit slagen. Tis belangrijk dat je rijleraar je een beetje vertrouwen geeft.
 
Op al die vragen die jij hebt, zou een goede motorinstructeur je gewoon op weg kunnen helpen.

Als je 8 juni 18 bent geworden, heb je denk ik geen autorijbewijs. Als dit het geval is, zijn jij en je instructeur illegaal bezig! Let wel: jij bent de feitelijke en juridische bestuurder van die motorfiets, als er iets gebeurt ben jij aansprakelijk (en niet de instucteur, wat bij autorijles wel het geval is, leerling is feitelijke bestuurder, instructeur juridische bestuurder).

Ga dit dus na, als je geen autorijbewijs hebt, mag je zonder motortheorie niet op de weg rijden! Je instructeur behoort jou achterop mee te nemen naar een parkeerplaats o.i.d. waar je kunt oefenen!

Mijn tip: ga op zoek naar een rijschool die een eigen oefenterrein heeft, dan hoef je niet de weg op tot je vaardigheden op een goed nivo zijn, en wacht met rijden op de weg tot je je theorie-A hebt.

Succes!
 
hmm beetje apart inderdaad lessen zonder theorie ? raar verhaal :/
dan ben je ook niet verzekerd.. lekkere rijschool dan. En als hij je niet eens kan uitleggen hoe je snelheid moet maken enzo dan zal ik toch eens op zoek gaan naar een andere rijschool maargoed in principe weet iedereen hoe je snelheid maakt op een motor toch..

Snelheid maken is vrij simpel he? gewoon gas geven en door schakelen.. in ze 2 kom je al makkelijk boven de 100 dus snap niet echt wat je probleem eigenlijk is :/

vind heel je verhaal een beetje 'vaag' eerlijk gezegd.

Wat jij zegt klopt niet. Je mag gewoon lessen zonder theoriecertificaat.
Pas op de dag van je examen heb je het nodig.


Aan Motorex:
Buiten dat, merk ik uit je verhaal dat je volgens mij erg onzeker bent. Je bent bang dat je uitglijd en dat er iets mis gaat dat bevordert de zaak ook niet echt.
Je moet even voor jezelf na gaan, is motorrijden echt iets wat je wilt? Of was het iets wat je wel leuk leek maar niet "noodzakelijk". Want is dat zo en je bent toch erg bang en denkt dat het niks voor jou is, Dan kun je overwegen te stoppen.
 
Laatst bewerkt:
Het klopt wat motobar zegt, zonder B rijbewijs mag je zonder geldig theorie certificaat niet de weg op met een motor. Je mag natuurlijk wel op een niet-openbaar terrein oefeningen doen en je AVB halen.

Mijn advies: haal eerst gewoon je autorijbewijs, dat gaat toch makkelijker. Dan leer je het verkeer op een rustige manier kennen, en haal je daarna gewoon je motorrijbewijs.
 
Wat jij zegt klopt niet. Je mag gewoon lessen zonder theoriecertificaat.
Pas op de dag van je examen heb je het nodig.



Aan Motorex:
Buiten dat, merk ik uit je verhaal dat je volgens mij erg onzeker bent. Je bent bang dat je uitglijd en dat er iets mis gaat dat bevordert de zaak ook niet echt.
Je moet even voor jezelf na gaan, is motorrijden echt iets wat je wilt? Of was het iets wat je wel leuk leek maar niet "noodzakelijk". Want is dat zo en je bent toch erg bang en denkt dat het niks voor jou is, Dan kun je overwegen te stoppen.

volgens mij klopt dat ook niet helemaal.
mij werd vertelt dat je mag lessen indien je een rijbewijs B hebt of een geldige theorie certificaat. en aangezien meneer net 18 is geworden en begonnen is met rijbewijs A ga ik ervan uit dat hij en geen B heeft en geen theorie. en theorie heb je alleen nodig voor je AVD

ik zou toch maar een ander rijschool zoeken als ik jou was of je moet aangeven als je iets niet begrijpt de instructeur kan het niet ruiken :')

edit: Et13nnE is me net voor :+
 
Laatst bewerkt:
Niet stoppen, je hebt gewoon je tijd nodig, na een paar keer gaat de angst van zelf over. De eerste keer met de auto de snelweg op was doods-eng, en de eerste keer met de motor ook. En jij hebt het je nog zwaarder gemaakt, door als allereerst met de motor op de snelweg te raken ipv een lesauto.

-Bij uitvoegen hoef je niet terug te schakelen, en bij invoegen zou je eventueel in de een na hoogste versnelling kunnen rijden.
-Niet verkrampt rijden, maar is makkelijker gezegd dan gedaan.
-Oordoppen in doen, al dan niet op maat laten maken, met speaker erover heen (maakt het rijden een stuk rustiger).
 
Komt vanzelf goed. Ik had met AVD een gast bij mij terwijl ik al lang en breed weg was (reed 130 op de teller) die bij terugkomst zei "wil je ons niet meer 160 laten rijden want ik vond het zo eng." ;) Week later vond hij die "160" niet meer eng. Zelf ook daarna met rijden vond het allemaal erg hard gaan inmiddels is 120 een slaapverwekkende snelheid.

qua bochten is gewoon oefenen vooral niet je gas loslaten dan ga je op je plaat. Dat ding heeft snelheid nodig om de bocht door te komen. Verder goed bochten inkijken.

Andere rijschool wil ik ook wel adviseren,

Verder vind ik je verhaal nogal incoherent en weet ook niet of dit de juiste antwoorden zijn. ;)
 
vraag of dat je een keer een les van een ander achterop mag zitten bij je instructeur.

dat heb ik 1 keer gedaan en gaf me superveel inzicht over heo hard je eigenlijk doorr een bocht kunt.

Ik had dan een oortje in zodat ik ook kon horen wat de instructeur zei....

Erg leerzaam omdat mijn instructeur gewoon met 80 door een bocht ging waar ik de eerste keer niet harder ging dan 40....

ook het sturen met je bovenlijf of met je heupen krijg je dan goed voorgedaan.

gr Job
 
Je kan het toch ook gewoon vragen aan je instructeur als je iets niet weet, ook achteraf? die kan je dan vast wel vertellen naar welke versnelling je moet gaan als je de snelweg op gaat.

Inderdaad als je van een goed naar slecht wegdek gaat is het soms ff eng maar gewoon niet bang zijn. Ook niet remmen in de bochten maar gewoon gasgeven dan blijf je grip houden. En ver de bocht door kijken dan ga je er vanzelf heen.
 
Als je bang bent kan je beter stoppen dan is het gewoon niet jou ding.
Of je zoekt een betere rijschool/instructeur die je het wél duidelijk vertelt en je vertrouwen geeft en weer voor plezier zorgt.
 
*wacht op een gieter grap die op een of andere manier toch wel gaat komen*
 
't Komt mij persoonlijk een beetje vreemd/ongeloofwaardig over dat TS met z'n 18 jaar en 10 dagen al door een rijschool de (snel)weg mee op genomen wordt terwijl 'ie z'n theoriecertificaat nog niet eens op zak heeft.

't Kán natuurlijk wel maar dan heeft de rijschool in kwestie sowieso al weinig kaas gegeten van de wettelijk geregelde materie en/of les geven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan