Ingehaald worden op je eigen baan levensgevaarlijk

Megaladon

MF veteraan
13 jan 2003
2.838
0
zh
Het was vanmorgen weer zover. voor de tweede keer in zeer korte tijd. Ik rij op de a13 richting Denhaag op de linker baan zover mogelijk tegen de markering rechts aan om langs de auto's te kijken die voor me rijden. Er zit een auto achter me die steeds dichterbij komt zie ik in mijn spiegels. Opeens zie ik hem niet meer in mijn spiegel en zit mijnheer de kl&^tz$k dus naast me. Ik werd wit heet en gebaarde dat hij achter mij moest rijden. Ik geef gas om vervolgens weer voor hem te rijden. De persoon in de auto begint hard te toeteren en drukt vervolgens weer de auto naast mij. Na wat flinke vingers opgestoken te hebben naar de persoon in kwestie ben ik maar verstandig doorgereden om een aanrijding te voorkomen. Dit soort figuren zou ik graag tegen willen komen bij de stoplichten om hem uit de auto te trekken en even flink de waarheid te vertellen wij hij nou mee bezig is. :(
 
Waarom rijd je ook aan de rechterkant? :?

Van mijn instructeur heb ik altijd te horen gekregen dat ik op de auto(snel)weg in het midden van de weg moet rijden :z
 
Waarom ga je in vredesnaam tegen de middenstreep aan rijden? :?

Hebben ze jou nooit geleerd dat je positie enigszins links van het midden van de rijbaan is, ongeveer op de plaats waar je normaal gesproken zou zitten als je een auto bestuurt.
 
Waarom rijd je ook aan de rechterkant? :?

Van mijn instructeur heb ik altijd te horen gekregen dat ik op de auto(snel)weg in het midden van de weg moet rijden :z
:^
Waarom ga je in vredesnaam tegen de middenstreep aan rijden? :?

Hebben ze jou nooit geleerd dat je positie enigszins links van het midden van de rijbaan is, ongeveer op de plaats waar je normaal gesproken zou zitten als je een auto bestuurt.
:^
 
wat verwacht je nu?
100 reacties met: schande!!! k*tkoekblikkers??


Mag ik ff kinderachtig zijn?
je rijdt op een strook en je plaats op de weg als motorrijder is dan wel de juiste (meestal links) maar je positie is verkeerd.

Maak je "breed", dan kan zoiets niet gebeuren.

Soort uitlokking dus.
automobilist hoort dit niet te doen natuurlijk maar toch...........

Meer links (net over het midden vd strook)gaan rijden!

als het goed is is je dit zo ook geleerd
 
Ik rijd ook altijd daar waar ik het meeste overzicht heb, en soms is dat inderdaad uiterst links, danwel rechts, zéker op een drukke weg, omdat je daar meestal niet de afstand kan houden die je zou willen houden...

Maar goed, niet witheet worden bij zoiets.. poepie gas en weg ben je :W
 
:Z rijd u wel eens in de spits in de Randstad?
als je inhaalt of voorbij gaat, wat is dan de beste positie?
er vlak naast of met enige zijdelingse afstand?

jij bent 't dus ook lekker op je eigen manier gaan doen.

Hou je aan het protocol!

rijden hoe je zelf wilt moet je doen als de weg leeg is.
 
als je inhaalt of voorbij gaat, wat is dan de beste positie?
er vlak naast of met enige zijdelingse afstand?

jij bent 't dus ook lekker op je eigen manier gaan doen.

Hou je aan het protocol!

rijden hoe je zelf wilt moet je doen als de weg leeg is.

:^

Heb al genoeg kilometers in spits afgelegd met de motor, maar nog nooit uiterst rechts of uiterst links gaan rijden om langs auto's te kijken, nog nooit nodig geweest. Als ik in een situatie kom op de snelweg dat de onderlinge afstanden tussen de voertuigen nihil wordt, betekend dat 100 van de 100 keer dat je in de file terecht ben gekomen en dan ga ik er vrolijk voorbij rijden volgens de richtlijnen :]

Alleen bij bestelauto's, bussen en vrachtauto's ga ik wel eens even één momentje uiterst links rijden om me in de spiegel te laten zien dat ik achter 'm zit (en daarna gelijk weer terug naar de positie waar je hoort te rijden), maar goed, dat is ook weer protocol en wordt ook geleerd tijdens het lessen :] ;)

Enne TS, bij rijlessen leer je ook dat wanneer je geen goede positie op de weg aanhoud, overig verkeer wel eens gekke dingen kan doen die jij niet verwacht. Gevalletje eigen schuld dus en trek er lering uit. En doe anders eens een VRO-cursus ofzo in plaats van alleen maar CRT en ciruitdagen ;) :+
 
Laatst bewerkt:
:Z rijd u wel eens in de spits in de Randstad?

Rij er maar lekker naast hoor, van mij part rij je op iemands bumper :)
Maar ik hou voldoende afstand, zodanig dat ik prima kan zien wat er voor me gebeurd, dat ik op tijd kan remmen en dat ik nog voldoende ruimte heb om opzij te schieten als de blikker achter me niet op tijd kan remmen en dat doe ik ook in de Randstad. En als het te druk wordt, ga ik er wel voorbij want dan heet het vast file :Y

Zo moeilijk is het niet hoor ;)
 
Als wij mogen inhalen over dezelfde rijstrook, mogen auto's dat natuurlijk ook :9

maar ik zou ook wel een tikkeltje raar op kijken als een auto zo'n actie bij mij zou uithalen
 
Natuurlijk is mijn positie niet echt optimaal maar is sommige gevallen moet je wel je positie veranderen. Afstand houden in de randstad is soms knap vervelend omdat wanneer je afstand gaat houden er vaak een auto tussen wil piepen. Door wat meer rechts te gaan rijden kun je makkelijker tussen de auto's doorrijden als er een file aan komt.
 
Het was vanmorgen weer zover. voor de tweede keer in zeer korte tijd. Ik rij op de a13 richting Denhaag op de linker baan zover mogelijk tegen de markering rechts aan om langs de auto's te kijken die voor me rijden. Er zit een auto achter me die steeds dichterbij komt zie ik in mijn spiegels. Opeens zie ik hem niet meer in mijn spiegel en zit mijnheer de kl&^tz$k dus naast me. Ik werd wit heet en gebaarde dat hij achter mij moest rijden. Ik geef gas om vervolgens weer voor hem te rijden. De persoon in de auto begint hard te toeteren en drukt vervolgens weer de auto naast mij. Na wat flinke vingers opgestoken te hebben naar de persoon in kwestie ben ik maar verstandig doorgereden om een aanrijding te voorkomen. Dit soort figuren zou ik graag tegen willen komen bij de stoplichten om hem uit de auto te trekken en even flink de waarheid te vertellen wij hij nou mee bezig is. :(



:Z :Z :Z

Vijftien jaar in de randstad rondgereden; nooit last van gehad!
 
ik heb ook wel eens zo'n figuur op de motor ingehaald met de auto, met uitvoegen reed meneer op/tegen de geblokte lijn aan en reed oppertraag met tientallen meters naar de voorganger (in bebouwde kom)

vond ie ook maar vreemd :z
 
Heb je dit helemaal zelf verzonnen??? _O-
Klopt gewoon, hoor.

De reden dat wij tussen de file door mogen rijden is dat er in het RVV geen verbod staat op het in halen over dezelfde rijbaan. Hierbij wordt geen onderscheid gemaakt tussen auto's en motoren. Auto's mogen dus net zo goed over dezelfde rijbaan inhalen. Dat dat meestal wat minder praktisch is, doet daar niets aan af.
 
Klopt gewoon, hoor.

De reden dat wij tussen de file door mogen rijden is dat er in het RVV geen verbod staat op het in halen over dezelfde rijbaan. Hierbij wordt geen onderscheid gemaakt tussen auto's en motoren. Auto's mogen dus net zo goed over dezelfde rijbaan inhalen. Dat dat meestal wat minder praktisch is, doet daar niets aan af.
:^
 
Natuurlijk is mijn positie niet echt optimaal maar is sommige gevallen moet je wel je positie veranderen. Afstand houden in de randstad is soms knap vervelend omdat wanneer je afstand gaat houden er vaak een auto tussen wil piepen. Door wat meer rechts te gaan rijden kun je makkelijker tussen de auto's doorrijden als er een file aan komt.
Ik rij ook elke dag in de spits op de A4 en inderdaad, als je een file nadert dan moet je wel tegen de streep aan gaan rijden om aan te geven dat je er zo direct tussen door gaat. Maar je kunt het de automobilisten niet kwalijk nemen dat ze in zo'n situatie niet keurig netjes afstand blijven houden tot jij eindelijk hebt besloten er tussen te gaan voegen.....
Maar dat zijn fracties van momenten en een samenspel met de overige weggebruikers en dikwijls komt daar ook een portie geluk bij kijken (en soms pech maar dat is het risico van motorrijden).
En de ene koekblikrijder is nou eenmaal wat wat toleranter dan de ander tegen motorrijders. En soms kan ik me ook wel eens voorstellen dat koekblikkers zich wat storen aan het gedrag van motorrijders in de spits. (ja ook aan mijn gedrag..... ;) )
 
als je inhaalt of voorbij gaat, wat is dan de beste positie?
er vlak naast of met enige zijdelingse afstand?

jij bent 't dus ook lekker op je eigen manier gaan doen.

Hou je aan het protocol!

rijden hoe je zelf wilt moet je doen als de weg leeg is.
Als je inhaalt is het een ander verhaal, volgens mij ging het om gewoon rijden in druk verkeer...
 
Natuurlijk is mijn positie niet echt optimaal maar is sommige gevallen moet je wel je positie veranderen. Afstand houden in de randstad is soms knap vervelend omdat wanneer je afstand gaat houden er vaak een auto tussen wil piepen. Door wat meer rechts te gaan rijden kun je makkelijker tussen de auto's doorrijden als er een file aan komt.

Ga jij al meer rechts rijden omdat er wel eens een file zou kunnen zijn :?
Dat doe ik pas als er ook echt file is, niet omdat ik later een file verwacht.
En auto's die er zo nodig tussen willen laat ik lekker gaan, daar kom ik ook wel weer voorbij met een klein beetje extra gas :]
 
aangezien de meeste auto's die op de weg rijden, en vooral op de linker baan nogsteeds gewone personenauto's zijn, hoef je geeneens naast auto's te gaan rijden om erlangs te kijken. meestal kun je er gewoon achter rijden en over de auto heenkijken. eigenlijk zal je in jouw geval dus inderdaad altijd tegen de markeringsstreep aanrijden omdat er in dit te volle land toch altijd een auto voor je zit '(
 
Terug
Bovenaan Onderaan