inrijden?

fresh

MF'er
5 jul 2006
110
0
Houthulst
mijn vriendin heeft zojuist een
bijna nieuwe varadero gekocht,
een 125 cc wel te verstaan, - mede door de nieuwe 125 cc wet in belgië-

der staan nu nog geen 500 km op de teller
moet deze nu nog ingereden worden, of getraind of zoiets?

en de vraag is dan hoe doe je dat, en wat doe je niet?
full
 
gewoon rijden en beetje kalm aan doen, je zult met dat ding toch wel flink moeten werken om met het verkeer mee te kunnen komen dus je houd weinig over
 
Erg veel verstand heb ik er niet van met mijn geringe kennis... (ben nog aan't opbouwen :Y )
Maar ik denk dat je nu wel zo'nbeetje kan gaan koekeloeren wat het beestje kan hoor. Maar gezien het 125cc is zal je denk ik toch wel behoorlijk zal moeten werken wil je vlot het verkeer doorgaan. Ik weet overigens niet of er in de winter mee gereden is, zo ja, toch nog ff rustig aan doen met je bandjes. Gezien het koude weer zullen deze nooit écht goed warm worden vanwege het koude weer en wegdek. Volgens mij wordt het weer aan het eind van de volgende week weer beter met meer zon en zo'n 13 graden. Flink warmrijden om die laaste siliconen restjes eruit te laten 'zweten'.

Some1 correct me if I'm wrong...
 
mijn vriendin heeft zojuist een
bijna nieuwe varadero gekocht,
een 125 cc wel te verstaan, - mede door de nieuwe 125 cc wet in belgië-

der staan nu nog geen 500 km op de teller
moet deze nu nog ingereden worden, of getraind of zoiets?

en de vraag is dan hoe doe je dat, en wat doe je niet?[afbeelding]

Je toeren een beetje variëren en niet te lang vol open trekken. Nog niet te dicht bij het rode gebied van de toerenteller komen, totdat je een duizend km ofzo achter de rug hebt. Je kunt best goedplezier hebben met een 125cc tje, alleen niet op de snelweg..
 
Inrijdperiode is meestal 1000-1600 km. Rustig opbouwen dus. Al gok ik dat met die tellerstand het een demo is geweest en dan zal ie al aardig aan de tand gevoeld zijn...
 
juist enkel km's gedaan,
hihi... ze was nie thuis :P

ja rijdt wel lekker,
maar ik hoop toch wel dat ie nog wat los moet komen!

zit goed, veert goed doet nu 80 in z'n vijfde aan 8000 toeren,
de verkoper zei me te wachten om verder te trekken tot ie ergens 1000 km had,
dan ook de eerste smering
 
de verkoper zei me te wachten om verder te trekken tot ie ergens 1000 km had,
dan ook de eerste smering

Na 1.000 - 1.500 gaat er andere olie in. Het inrijden gebeurt met speciale olie. Da's eigenlijk troep om alles goed op elkaar in te laten slijten. Dus beetje mee oppassen.

Tenminste dat was wat mij verteld werd toen ik mn motor vorig jaar nieuw kocht.
 
mijn vriendin heeft zojuist een
bijna nieuwe varadero gekocht,
een 125 cc wel te verstaan, - mede door de nieuwe 125 cc wet in belgië-

der staan nu nog geen 500 km op de teller
moet deze nu nog ingereden worden, of getraind of zoiets?

en de vraag is dan hoe doe je dat, en wat doe je niet?[afbeelding]

dat staat normaal wel in het instructieboekje ;)
 
gewoon knallen en tegen de tijd dat hij uit de garatie loopt een nieuwe kopen :)
 
Mmm, inrijden... gewoon de eerste 500 kilometer rustig aan (die heb je al gehad) en dan opbouwen qua toeren en gevarieerd gasgeven, niet een uur op de snelweg in 1 toertal blijven hangen. En bij een kilometertje of 800 is 'ie echt wel los en kan je hem af en toe vol gaan belasten en bij 1000 kilometer z'n eerste beurtje laten geven.

Sommige maken er een hele studie van maar het is gewoon onzin, de eerste paar honderd kilometer moet het inslijten, maar daarna kan je wel gewoon goed opbouwen. Als een oud wijf blijven rijden tot 1600 kilometer is b*llsh*t.

Maar goed, iedereen heeft z'n eigen mening daarover ;)
 
Een kleine tip om hem los te rijden:

In eender welke versnelling (of bij iedere versnelling een paar keer) een tiental seconden rijden met het gas net niet vol open. (4/5 ofzo)
Dan een tiental seconden volgas.
Zo leer je de motor hoger in toeren te klimmen, en vinniger.

Opgelet: doe dit maar af en toe.

Ook af en toe op lage toeren rijden, voor zover ge dat kunt met een 125.

Zoals hierboven eerder gezegd is. In alle toeren spelen.

Vanalles proberen in elke versnelling.
Niet volgas en niet te traag rijden.

O-)
 
Laatst bewerkt:
Sommige maken er een hele studie van maar het is gewoon onzin, de eerste paar honderd kilometer moet het inslijten, maar daarna kan je wel gewoon goed opbouwen. Als een oud wijf blijven rijden tot 1600 kilometer is b*llsh*t.

Het is zelfs slecht om als een oud wijf te blijven rijden, komt dat blok niet goed los van.
 
Ik heb het al vaker vermeld in inrijtopics en ik blijf erbij.
Het enige stuk dat je rustig aan moet doen is bij elke rit de eerste 10km (na 5km kan het al iets minder maar tot de 10km de temperatuur erin laten komen) en dan gewoon rijden.
Lange stukken op een monotoon toerental is inderdaad niet fijn voor het blok maar als je in moet houden voor een linksrijder (zal met een 125 wel een inhalende vrachtwagen zijn) dan schakel je terug als de weg weer vrij is om 'm weer even door te trekken, zo wissel je op de snelweg de toeren af.
De eerste 500-1000km inderdaad niet constant op vol vermogen rijden maar zeker niet de hele tijd ontzien.
Het belangrijkste is (eigenlijk zelfs bij alke km stand of leeftijd) vermijd ritjes korter dan 20km en als je zoals ik bijvoorbeeld maar 22,5 km van het werk af woont -O- maak dan regelmatig een omweg om het blok echt goed warm te laten worden zodat de cilinders in feite schoonbranden.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan