Is een verplichte auto/motorloze zondag goed plan?

Is een Verplichte auto/motorloze zondag een goed plan ?

  • Ja

  • Nee

  • Weet ik niet


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
De ene stikstof is de andere niet eh
Ach nog niet zolang geleden had ik een mooi stuk bos achter mijn tuin ,toen hape ik nog zuurstof,toen besloot de lokale politiek
dat er maar een doorgaande weg moest komen,dus nu hap ik stikstof in plaats van zuurstof

waar de overheid op doelt, is de stikstof depositie. Dit betekent de stikstof die uiteindelijk in / op de bodem terecht komt.

De meeste stikstof door wegverkeer, luchtvaart en scheepvaart wordt als volgt geproduceert:
In een verbrandingsmotor wordt je brandstof met zuurstof verbrand, echter bij hoge temperaturen vind er een nevenreactie plaats: De stikstof in de lucht (20% O2benodigd voor verbranding, 80% nutteloos N2) in je cilinder reageert met zuurstof om NO (stikstofmonooxide) te produceren:
N2 + O2 -> 2 NO
Hoe hoger de temperatuur, hoe efficiënter deze reactie, dus hoe meer NO. Bijna al dit NO reageert, nadat t met 120dB uit je knalpijp komt gespoten, al vrij snel met zuurstof aanwezig in de omgevingslucht, waardoor NO2 ontstaat.
2 NO + O2 -> 2 NO2
Dit molecuul NO2 is al veel stabieler dan NO, en zal dus langer blijven bestaan.

Een deel van de NO2 zal met water reageren (dit kan regen of mist of waterdamp zijn) om een zuur te vormen: salpeterzuur
3 NO2 + H2O -> 2 HNO3 + NO
Dit is dus het spul wat slecht is voor je gezondheid (van zuur inademen knappen je longen niet op) en wat de bodem verzuurt.

De grap is natuurlijk: hoe wordt het gemeten? want hoe hoger de temperatuur in je motor, hoe meer NO er gevormd wordt. Aangezien een diesel al warmer is dan een benzine motor produceert die meer NO. Maar denk nou maar eens aan een flinke scheepsdiesel of straalmotor van zo n boeing.
En hoe wordt dit ooit teruggerekend? lijkt me sterk dat het RIVM achter een boeing aanvliegt om de gemiddelde concentratie NO achter zn motoren te meten.
Hoe kan er ooit achterhaald worden waar welke stikstofdioxide vandaan komt?

Ik heb zo mn vraagtekens bij de representativiteit van de onderzoeken waarop de overheid haar besluiten baseert.

sorry voor de langdradigheid, maar misschien heldert dit wat op voor sommigen.
1573048830619.png
 
De ene stikstof is de andere niet eh


waar de overheid op doelt, is de stikstof depositie. Dit betekent de stikstof die uiteindelijk in / op de bodem terecht komt.

De meeste stikstof door wegverkeer, luchtvaart en scheepvaart wordt als volgt geproduceert:
In een verbrandingsmotor wordt je brandstof met zuurstof verbrand, echter bij hoge temperaturen vind er een nevenreactie plaats: De stikstof in de lucht (20% O2benodigd voor verbranding, 80% nutteloos N2) in je cilinder reageert met zuurstof om NO (stikstofmonooxide) te produceren:
N2 + O2 -> 2 NO
Hoe hoger de temperatuur, hoe efficiënter deze reactie, dus hoe meer NO. Bijna al dit NO reageert, nadat t met 120dB uit je knalpijp komt gespoten, al vrij snel met zuurstof aanwezig in de omgevingslucht, waardoor NO2 ontstaat.
2 NO + O2 -> 2 NO2
Dit molecuul NO2 is al veel stabieler dan NO, en zal dus langer blijven bestaan.

Een deel van de NO2 zal met water reageren (dit kan regen of mist of waterdamp zijn) om een zuur te vormen: salpeterzuur
3 NO2 + H2O -> 2 HNO3 + NO
Dit is dus het spul wat slecht is voor je gezondheid (van zuur inademen knappen je longen niet op) en wat de bodem verzuurt.

De grap is natuurlijk: hoe wordt het gemeten? want hoe hoger de temperatuur in je motor, hoe meer NO er gevormd wordt. Aangezien een diesel al warmer is dan een benzine motor produceert die meer NO. Maar denk nou maar eens aan een flinke scheepsdiesel of straalmotor van zo n boeing.
En hoe wordt dit ooit teruggerekend? lijkt me sterk dat het RIVM achter een boeing aanvliegt om de gemiddelde concentratie NO achter zn motoren te meten.
Hoe kan er ooit achterhaald worden waar welke stikstofdioxide vandaan komt?

Ik heb zo mn vraagtekens bij de representativiteit van de onderzoeken waarop de overheid haar besluiten baseert.

sorry voor de langdradigheid, maar misschien heldert dit wat op voor sommigen.
Bekijk bijlage 1441509
Dat plaatje maakt het duidelijk
....🤡
 
Dat snappen velen niet, lijkt hier nu wel facebook.


Je weet dat onze lucht die wij inademen voor bijna 79% uit stikstof bestaat?
Dus als je daar nog wat procenten bij wil krijgen dan moet je daar op zijn zachts gezegd wel enigzins moeite voor doen.
Voor de gein eens proberen om de volledige inhoud van onze dampkring te berekenen.
Tis allemaal bangmakerij.
 
Je weet dat onze lucht die wij inademen voor bijna 79% uit stikstof bestaat?
Dus als je daar nog wat procenten bij wil krijgen dan moet je daar op zijn zachts gezegd wel enigzins moeite voor doen.
Voor de gein eens proberen om de volledige inhoud van onze dampkring te berekenen.
Tis allemaal bangmakerij.

*Geldklopperij.
 
Je weet dat onze lucht die wij inademen voor bijna 79% uit stikstof bestaat?
Dus als je daar nog wat procenten bij wil krijgen dan moet je daar op zijn zachts gezegd wel enigzins moeite voor doen.
Voor de gein eens proberen om de volledige inhoud van onze dampkring te berekenen.
Tis allemaal bangmakerij.

't Gaat om amoniak en stikstofoxiden... NH3 en NOx.

Heeft verder niet met de N2 uit de atmosfeer te maken. Dat kan normaal niet veel kwaad ( totdat je het erg verhit en met zuurstof mengt, zoals in een verbrandingsmotor)
 
't Gaat om amoniak en stikstofoxiden... NH3 en NOx.

Heeft verder niet met de N2 uit de atmosfeer te maken. Dat kan normaal niet veel kwaad ( totdat je het erg verhit en met zuurstof mengt, zoals in een verbrandingsmotor)


Ach als je het ene om zet in het andere verandert er per saldo niet veel.
Net zoals dat ze wel lopen te mekkeren over de ammoniak uitstoot van vee maar dat ze daar niet de inname van stikstof die dat vee doet vanaf trekken.

En over dat ernstig verhitten. Dat is pas ontstaan sinds de invoering van katalysatoren, roetfilters die moeten regenereren en dat fantastische egr systeem.
In de goede oude tijd was er geen leanburn maar stond alles iets aan de rijke kant en had je geen NOx uitstoot.
Maar wij nietig niets voorstellend mens wezen denken dat wij superieur zijn.
 
Ach als je het ene om zet in het andere verandert er per saldo niet veel.
Net zoals dat ze wel lopen te mekkeren over de ammoniak uitstoot van vee maar dat ze daar niet de inname van stikstof die dat vee doet vanaf trekken.
Er verandert juist wel veel.
 
Ja ammoniak is zo slecht voor de plantengroei :?

Dom bangmaak gelul allemaal.:r

Hoor je nog wel eens wat over het zogenaamde gat in de ozonlaag waar alle milieu terreur allemaal mee begon?
En die is er echt nog wel.
Alle levende mechanismen dus ook de aarde zelf moeten een mogelijkheid hebben om gifstoffen kwijt te kunnen. Hebben wij ook.
 
In de strijd tegen stikstof willen de jongeren van regeringspartij D66 een maximumsnelheid van 90 kilometer per uur op snelwegen. Maar het is ook fantastisch voor de gezondheid, zeggen ze. De luchtvervuiling en geluidshinder worden minder en het aantal verkeersdoden neemt af.

_O- _O- _O- :W

Met zijn allen in de file achter de vragtwaggels aan....TOP IDEE.
Haal je er 1 in krijg je traject controle bekeuring van 8 km te snel....kassa.:}
 
In de strijd tegen stikstof willen de jongeren van regeringspartij D66 een maximumsnelheid van 90 kilometer per uur op snelwegen. Maar het is ook fantastisch voor de gezondheid, zeggen ze. De luchtvervuiling en geluidshinder worden minder en het aantal verkeersdoden neemt af.

_O- _O- _O- :W

Met zijn allen in de file achter de vragtwaggels aan....TOP IDEE.
Haal je er 1 in krijg je traject controle bekeuring van 8 km te snel....kassa.:}

Die vrachtwagens zijn wel belangrijk want die bevoorraden oa de McDonald's.... en als die bezorgde jongeren klaar zijn met demonstreren voor het milieu, willen ze natuurlijk wel ff wat eten... Zwaar dat demonstreren en dan vervolgens op de bus wachten met gratis ov-kaart. Of anders moet je met je nieuwe smartphone pappie bellen, zodat die je met de auto komt halen.
Maar wij die oa de ov-kaart betalen moeten hun jonge zorgen toch vooral serieus nemen...🖕🖕🖕🖕🖕
Ga eerst maar eens belasting betalen en dan lullen we weer, maar nu bek dicht!
 
Het is niet zo, dat ineens onze gezondheid etc in gevaar is door de stikstof. Sterker nog: eigenlijk gaat de hele stikstofcrisis niet over het milieu, maar over geld.
Enige jaren geleden heeft de EU de zgn. Natura2000-gebieden bedacht; een Europees netwerk van natuurgebieden met als doel de biodiversiteit te behouden.
Elk land kon natuurgebieden aanmelden bij Europa als Natura 2000-gebied en daarmee dan weer subsidie binnenhalen.
Aan die subsidie zitten dan weer voorwaarden vast, w.o.dus niet teveel stikstofverbindingen (=bemesting = slecht voor biodiversiteit) in die gebieden.
Nederland rook weer eens geld en heeft heel veel gebieden aangemeld; meer dan 160 maar liefst.
Blijkbaar zonder goed na te denken over de consequenties van de voorwaarden. Ja, en dan heb je ineens een stikstofcrisis...

Persoonlijk denk ik dat Nederland als enorm dichtbevolkt land wel een bijzondere positie heeft, waardoor we relatief heel veel verkeer hebben. Dat kan je niet zomaar stilgooien op zondag.
Ik zie de oplossing meer in de landbouw. Ons kleine landje heeft in absolute zin de grootste varkensvlees-export ter wereld. Bizar, toch? Hoe is dat zo gekomen? Omdat de boeren door de combinatie van strenge regelgeving en zeer lage prijzen (afgedwongen door o.m. supermarktketens) gedwongen zijn tot enorme schaalvergroting. Alleen zo hebben ze nog een beetje acceptabel inkomen.
Als elke boer een normale prijs zou krijgen voor vlees en melk, zou dat helemaal niet nodig zijn èn zou e.e.a. veel diervriendelijker kunnen. Ik ben dus voor een substantiële verhoging van de prijs van vlees en melk(producten) mits dat geld dan ook rechtstreeks naar de boeren gaat.
Dus wel minder dieren, maar niet minder inkomen voor de boeren. Dan eet ik met liefde een wat kleiner stukje vlees.
 
Laatst bewerkt:
D66 ophangen in een boom , zijn ze dichtbij de natuur
We moeten naar wielrenner loze zondagen .

Je mag van mij D66 en Groenlinks en aanhang ook onder de grond stoppen, zijn ze gelijk in contact met de aarde. Ik zou er serieus niet 1 seconde wakker van liggen als dit soort mensen "oplossen".....
Maar als fanatieke MTBer kan ik niet meegaan met het 2e gedeelte van je voorstel :P Dat er wielrenners zijn die zich vnl in groepsverband gruwelijk misdragen, moet ik helaas wel met je eens zijn.:')
 
Terug
Bovenaan Onderaan