De ene stikstof is de andere niet eh
waar de overheid op doelt, is de stikstof depositie. Dit betekent de stikstof die uiteindelijk in / op de bodem terecht komt.
De meeste stikstof door wegverkeer, luchtvaart en scheepvaart wordt als volgt geproduceert:
In een verbrandingsmotor wordt je brandstof met zuurstof verbrand, echter bij hoge temperaturen vind er een nevenreactie plaats: De stikstof in de lucht (20% O2benodigd voor verbranding, 80% nutteloos N2) in je cilinder reageert met zuurstof om NO (stikstofmonooxide) te produceren:
N2 + O2 -> 2 NO
Hoe hoger de temperatuur, hoe efficiënter deze reactie, dus hoe meer NO. Bijna al dit NO reageert, nadat t met 120dB uit je knalpijp komt gespoten, al vrij snel met zuurstof aanwezig in de omgevingslucht, waardoor NO2 ontstaat.
2 NO + O2 -> 2 NO2
Dit molecuul NO2 is al veel stabieler dan NO, en zal dus langer blijven bestaan.
Een deel van de NO2 zal met water reageren (dit kan regen of mist of waterdamp zijn) om een zuur te vormen: salpeterzuur
3 NO2 + H2O -> 2 HNO3 + NO
Dit is dus het spul wat slecht is voor je gezondheid (van zuur inademen knappen je longen niet op) en wat de bodem verzuurt.
De grap is natuurlijk: hoe wordt het gemeten? want hoe hoger de temperatuur in je motor, hoe meer NO er gevormd wordt. Aangezien een diesel al warmer is dan een benzine motor produceert die meer NO. Maar denk nou maar eens aan een flinke scheepsdiesel of straalmotor van zo n boeing.
En hoe wordt dit ooit teruggerekend? lijkt me sterk dat het RIVM achter een boeing aanvliegt om de gemiddelde concentratie NO achter zn motoren te meten.
Hoe kan er ooit achterhaald worden waar welke stikstofdioxide vandaan komt?
Ik heb zo mn vraagtekens bij de representativiteit van de onderzoeken waarop de overheid haar besluiten baseert.
sorry voor de langdradigheid, maar misschien heldert dit wat op voor sommigen.
Ach nog niet zolang geleden had ik een mooi stuk bos achter mijn tuin ,toen hape ik nog zuurstof,toen besloot de lokale politiek
dat er maar een doorgaande weg moest komen,dus nu hap ik stikstof in plaats van zuurstof
waar de overheid op doelt, is de stikstof depositie. Dit betekent de stikstof die uiteindelijk in / op de bodem terecht komt.
De meeste stikstof door wegverkeer, luchtvaart en scheepvaart wordt als volgt geproduceert:
In een verbrandingsmotor wordt je brandstof met zuurstof verbrand, echter bij hoge temperaturen vind er een nevenreactie plaats: De stikstof in de lucht (20% O2benodigd voor verbranding, 80% nutteloos N2) in je cilinder reageert met zuurstof om NO (stikstofmonooxide) te produceren:
N2 + O2 -> 2 NO
Hoe hoger de temperatuur, hoe efficiënter deze reactie, dus hoe meer NO. Bijna al dit NO reageert, nadat t met 120dB uit je knalpijp komt gespoten, al vrij snel met zuurstof aanwezig in de omgevingslucht, waardoor NO2 ontstaat.
2 NO + O2 -> 2 NO2
Dit molecuul NO2 is al veel stabieler dan NO, en zal dus langer blijven bestaan.
Een deel van de NO2 zal met water reageren (dit kan regen of mist of waterdamp zijn) om een zuur te vormen: salpeterzuur
3 NO2 + H2O -> 2 HNO3 + NO
Dit is dus het spul wat slecht is voor je gezondheid (van zuur inademen knappen je longen niet op) en wat de bodem verzuurt.
De grap is natuurlijk: hoe wordt het gemeten? want hoe hoger de temperatuur in je motor, hoe meer NO er gevormd wordt. Aangezien een diesel al warmer is dan een benzine motor produceert die meer NO. Maar denk nou maar eens aan een flinke scheepsdiesel of straalmotor van zo n boeing.
En hoe wordt dit ooit teruggerekend? lijkt me sterk dat het RIVM achter een boeing aanvliegt om de gemiddelde concentratie NO achter zn motoren te meten.
Hoe kan er ooit achterhaald worden waar welke stikstofdioxide vandaan komt?
Ik heb zo mn vraagtekens bij de representativiteit van de onderzoeken waarop de overheid haar besluiten baseert.
sorry voor de langdradigheid, maar misschien heldert dit wat op voor sommigen.