Is pekel glad?

waneer verdwijnt dat pekel eigenlijk, waait het vanzelf of .........
want het is inderdaad erg klote als het ruim boven de vriespunt is en je glijdt uit door pekel ipv ijs of sneeuw ;(
Dan moet het een paar keer goed hard regenen, dan verdwijnt het wel.
 
Ik zou toch je motor afspoelen met water. Reed gisteren ook rond (blik) maar wat een zoutwolken als er autos voor me reden. Dus volgens mij een laagje zout op je motor........

Maar mijn motor slaapt buiten...
Dan spoel ik hem af, niet droog rijden want dan heeft het geen zin.
Maar dan vriest het weer in de nacht en dat lijkt me ook niet best voor mijn fietsje ?

ps. Het is wat off topic, maar ik ben zo ziek van dit P... weer ;(
 
Ik zou toch je motor afspoelen met water. Reed gisteren ook rond (blik) maar wat een zoutwolken als er autos voor me reden. Dus volgens mij een laagje zout op je motor........

maar als het niet nat is reageert het toch niet?
lijkt me juist, dat wanneer het droog is en je rijdt een stuk, je maar beter niet met water aan de gang kan gaan omdat het dan wel gaat reageren?
of heb ik het weer mis :P
 
maar als het niet nat is reageert het toch niet?
lijkt me juist, dat wanneer het droog is en je rijdt een stuk, je maar beter niet met water aan de gang kan gaan omdat het dan wel gaat reageren?
of heb ik het weer mis :P

Als die zooi niet nat is, stuift het waarschijnlijk en komt het op je moto terecht.
Met koud ! water afspoelen helpt dan om het van je moto af te halen.
(denk ik)
 
- Pekel is zout en dat is vettig,
dit kan je ook merken als je in zee gezwommen hebt.
- Opgedroogde pekel vormt een witte "film"laag op het wegdek als het droog is.
- Pekel op een vochtig wegdek is nog gladder, je banden hebben dan ook geen
direkt contact met het wegdek, maar bovenop een "film"laag.
:^ , Ik rij wel's over een kustweg tussen San Sebastian en Bilbao, en op bepaalde gedeeltes slaan wel's de golven over het wegdek.
Je ziet het niet, maar het is spiegelglad daar.
Jammer, want er liggen lekker bochies.
 
:^ , Ik rij wel's over een kustweg tussen San Sebastian en Bilbao, en op bepaalde gedeeltes slaan wel's de golven over het wegdek.
Je ziet het niet, maar het is spiegelglad daar.
Jammer, want er liggen lekker bochies.

[Off-Topic]
Volgende MF meeting bij jou in Spanje??? :)
[/Off-Topic]
 
Zit tegenwoordig een redelijke hoeveelheid zand tussen de pekel. Kans dat je over het zand uitglijd is aanwezig dus.... :(
 
Hey Rayf4, vrfaagje,
Ik wil in aug. 2 weken op de bike naar het zuiden, via franse alpen naar kust, dan langs kust naar Barca, familie bezoeken, paar dagen pyreneën, en dan langs de kust verder afzakken. Heb je tips voor mooie routes?
 
Hey Rayf4, vrfaagje,
Ik wil in aug. 2 weken op de bike naar het zuiden, via franse alpen naar kust, dan langs kust naar Barca, familie bezoeken, paar dagen pyreneën, en dan langs de kust verder afzakken. Heb je tips voor mooie routes?
Eerlijk gezegd ken ik de oostkust van Spanje niet zo goed.
Er is hier al vaker in meerdere topics aangegeven waar je in Catalonië lekker kunt sturen, met echt schitterende wegen, een en al bocht, die ik helaas alleen nog maar vanuit een bus heb kunnen bekijken. |(
Verder ben ik vorig jaar vanuit San Sebastian naar Benidorm gereden, via Zaragoza-Teruel-Valencia en alleen tussen Teruel en Valencia ben ik leuke wegen (=bochies)tegengekomen, met helaas een overdaad aan Guardia Civil op motor.
In de buurt van Benidorm en Alicante heb ik ook wat rondgereden.
De N-wegen zijn vaak druk en lopen door alle dorpjes heen, waardoor je vaak stoplichten etc tegenkomt en je niet lekker kunt doorrijden.
Verder is het asfalt vaak kl*te, spiegelglad rond de steden en op doorgaande wegen, en in slechte staat (mijn ervaring)op meer afgelegen wegen landinwaarts waardoor die lekkere bochies alsnog vergalt worden :( .
Rond Almeria-Malaga heb je wel weer wat beter asfalt en heerlijke slingerwegen door de bergen/heuvels, hoewel ik daar nog niet geweest ben.
met zoekfunctie: Wie heeft er SPANJE tips voor me?
 
Thanks voor de tips.

Als ik jouw verhaal goed lees kan ik me dus het beste richten op met name catalunya. Om heel eerlijk te zijn was ik dat ook wel van plan. Ik heb er familie wonen, dus dat is lekker makkelijk. Om een weekje serieus te rijden wil ik graag de bergen in. Ik ben er wel vaker wezen hardlopen en zo, en vaak dact ik...hier moet ik komen sturen :9~ .
Daarna wil ik alleenmaar ujitrusten en landere leuke dingen doen, maar wel op de bike. Ik wil van daaruit eigenlijk gewoon een beetje langs de kust afzakken om af en toe op een strand uit te rusten, wat babes te bekijken, en avondje te stappen of anderszins te relaxen. Dan gaat het dus niet meer om het rijden, maar gewoon om de fun.

Maar nu weet ik in ieder geval dat ik voor het echte rijden niet uit de pyreneën weg hoef...


greetz :]
 
er komt doordat er gestrooid word een vettig laagje op de weg
de pekel zelf is in kristal vorm en zal toch eerst moeten oplossen
nadat het opgelost is krijg je een of andere rare substantie die dus vettig is en bevriest niet zo snel meer
ik zeg niet dat het gelijk spekglad is maar gladder dan alleen normaal asvalt

:^

Klant van me strooit pekel voor rijkswaterstaat en die zei er calcium aan de pekel wordt toegevoegd ivm ZOAB. Als dit niet gebeurt dan zakt de pekel weg in het zoab en zou het dus weer glad worden. Met Calcium blijft de weg nat(vettig) en blijft de pekel erbovenop liggen (c.q. in verbinding met het oppervlak) waardoor de weg niet meteen weer opvriest.

Dus ja het wordt er gladder op
 
Zag ik het nou goed en hebben ze vanavond weer gestrooid ?

Was 2 graden en zo net voor het weekend met 8 graden en een hoop
zon op Zondag :(

dan maar de tuinslang, g$%@#$ ben het nu zat, mot rijden
 
Gewoon na het rijde afspoele doekje er overheen klaar.

Hier aan de kust valt het allemaal wel mee met de pekel, paar keer al wat geregent.

Gewoon normaal bocht door, recht uit wat gas geven ken geen kwaad:P.
Ken prima rijden als je wilt rijde.
Zonnetje scheen vanmiddag was alleen wel kouwe wind -O- })
 
Gewoon na het rijde afspoele doekje er overheen klaar.

Hier aan de kust valt het allemaal wel mee met de pekel, paar keer al wat geregent.

Gewoon normaal bocht door, recht uit wat gas geven ken geen kwaad:P.
Ken prima rijden als je wilt rijde.
Zonnetje scheen vanmiddag was alleen wel kouwe wind -O- })


En om dat te melden haal jij een koe uit de sloot van 2003 :?
 
Zag ik het nou goed en hebben ze vanavond weer gestrooid ?

Was 2 graden en zo net voor het weekend met 8 graden en een hoop
zon op Zondag :(

dan maar de tuinslang, g$%@#$ ben het nu zat, mot rijden

Koud water schijnt het best te zijn volgens iemand uit de metaalindustrie, geen idee waarom maar warm is niet goed voor een of andere vernislaag o.i.d.
 
Heb vandaag en gister een flink stuk gereden en heb niet echt gemerkt dat het gladder is dan normaal. Het zou best iets gladder kunnen zijn maar gebaseerd op mijn eigen ervaringen valt het reuze mee.
 
Laatst bewerkt:
ik zocht ff naar pekel topic en kwam dit tegen.
Had ik dan een nieuwe topic van pekel moete starte? waar je er al tig van heb????

B|

Pekel is gewoon water met 22% fijn zout (geen steen zout dus) er is niks (tenminste bij ons) aan toe gevoegd. Schoonmaken mogen wij ook alleen met koud water (de strooiers)

Edit : met pekel erbij strooien word gedaan om het gewone zout wat je tegelijk strooit beter te laten plakken waardoor je er dus minder van nodig hebt. Het gewone strooien (zonder pekel) word droog strooien genoemd en word met steenzout gedaan (dat grove spul) dat stuitert over de weg en zag je goed liggen , nadeel was dat de helft in de berm stuiterde. Het strooien met pekel erbij (nat strooien) is dus kwa zout en kwa berm vervuiling beter , je ziet alleen de korrels niet meer liggen want het is net zo fijn als keuken zout
 
Laatst bewerkt:
Pekel is idd glad. Zo was het vandaag heerlijk motorweer, maar toch voelde ik in een haakse bocht mijn achterwiel wegglijden. Daarbij zat ik nog steeds op 1 cm van de rand van de band (180)
 
En ik ben vandaag op me smoel gegaan door pekel! Ik rij van huis en kom een rotonde op en daar ging ik hoor...
Er zat een soort sponzig smurrietje op de weg en het was echt glad! En omdat ik ook nog eens koude banden had schoof de motor onder me vandaan...

Echt raar met sneeuw en ijs ga ik niet onderruit en juist door pekel ga ik onderruit..
 
Pekel is gewoon water met 22% fijn zout (geen steen zout dus) er is niks (tenminste bij ons) aan toe gevoegd. Schoonmaken mogen wij ook alleen met koud water (de strooiers)

Edit : met pekel erbij strooien word gedaan om het gewone zout wat je tegelijk strooit beter te laten plakken waardoor je er dus minder van nodig hebt. Het gewone strooien (zonder pekel) word droog strooien genoemd en word met steenzout gedaan (dat grove spul) dat stuitert over de weg en zag je goed liggen , nadeel was dat de helft in de berm stuiterde. Het strooien met pekel erbij (nat strooien) is dus kwa zout en kwa berm vervuiling beter , je ziet alleen de korrels niet meer liggen want het is net zo fijn als keuken zout

okey, dat is duidelijk :)
 
En ik ben vandaag op me smoel gegaan door pekel! Ik rij van huis en kom een rotonde op en daar ging ik hoor...
Er zat een soort sponzig smurrietje op de weg en het was echt glad! En omdat ik ook nog eens koude banden had schoof de motor onder me vandaan...

Echt raar met sneeuw en ijs ga ik niet onderruit en juist door pekel ga ik onderruit..

ik heb vandaag ook motor gereden, en nergens gladde plekke ofzo.

Waar kom jij vandaan? het vriest hier aan de kust al tijdje niet meer sterker nog de meter stond vanmiddags zelfs op 7 grade
 
Terug
Bovenaan Onderaan