Italiaans of toch Japans?

de_paat

Rookie
27 jan 2013
14
0
goedenavond allen,

ik kijk al even rond op het forum aangezien ik mijn motor rijbewijs heb gehaald en er nu toch ook echt een motor moet komen.
Alleen wát er moet komen is nog de vraag vandaar dit topic.
Nu zal de eerste reactie waarschijnlijk zijn van 'zoek eens door het forum' of 'ga proefrijden', maar ik hoop toch hier een beetje hulp te krijgen omdat ik al redelijk specifiek tussen een drietal motoren zit te twijfelen.

In eerste instantie wilde ik een Ducati Monster, maar met mijn 1,98m zat deze niet mooi voor mij. De reden van de motoren waar het om gaat is eigenlijk puur omdat ik ze geweldig vind om ze te zien. Dit samen met de rijeigenschappen en de onderhoudskosten zullen de doorslag geven en met name de laatste factor hoop ik op hulp van jullie.

de motoren:
Ducati 748
Moto Morini Corsaro Veloce
Kawasaki Z750/Z1000

De Kawasaki heb ik nog niet gezeten, de andere twee zaten prima (droogzitten, niet rijden) maar op de fora zegt men dat ook lange mensen prima uit de voeten kunnen met de kawasaki.

Nu was ik dus benieuwd hoeveel het onderhoud, gemiddeld genomen, van elkaar verschilt qua kosten en bij welke interval het onderhoud nodig is.
De motor zal alleen bij mooi weer buiten mogen spelen dus ze wordt niet dagelijks gebruikt.

De aanschafprijs is max rond de 4500,-.

Ik hoop op een aantal bruikbare reacties!


Nog even verder gekeken (helaas nog niet kunnen rijden ivm het weer).
De italianen vallen toch af. Het onderhoud weerhoudt mij voorlopig er van. Als tweede motor worden ze een goede kanshebber maar als eerste motor toch te hoog gegrepen.

De kawasaki blijft nog over.
Daarbij komt wel de KTM Superduke en Triumph speed of street triple die mijn aandacht hebben getrokken.
Kortom het zijn nog steeds 3 kanshebbers.
 
Laatst bewerkt:
Ten eerste, ik denk niet dat je een Corsaro kan krijgen voor €4500, of wel?

De ducati en moto morini zijn allebei V-twins (of duc L-twin w/e) en zullen dus heel anders rijden dan de Kawa Z's.

Kawasaki: makkelijker, soepeler, goedkoper in onderhoud.
Duc/moto morini: meer beleving (zou ik zeggen), v-twin klappen, specialer, duurder in onderhoud. Vooral de moto morini lijkt het me moeilijk/duur om aan onderdelen te komen.

Daarnaast denk ik dat zo'n corsaro nog een stapje hoger zit qua koppel/vermogen dan de duc.
De 748 ook race-houding tegover nakedhouding van de andere twee.

En de beste tip

Ga lekker proefrijden !
Maar zoals je zelf al zei :^ als je echt specifiek tussen die 3 wilt kiezen, dan kan je makkelijk alle 3 proefrijden
 
Laatst bewerkt:
de ducati heeft wat meer onderhoud nodig maar met jou lengte lijkt de 748 mij nog minder geschikt dan de monster.
de moto morini schijnt technisch niet erg betrouwbaar te zijn maar hij is wel supermooi en je rijdt echt iets exclusiefs.
de kawasaki heeft waarschijnlijk het minste onderhoud nodig en is betrouwbaar, maar dan heb je weer geen tweecilinder wat toch een heel ander karakter geeft.

persoonlijk zou ik voor de moto morini gaan.
 
Inderdaad corsaro zie je heel weinig, en heb er een keer een horen wegrijden met open pijpen :9~
Wel een beetje lompe tank
 
Laatst bewerkt:
mocht de moto morini lekker rijden dan kan ik m'n budget nog een beetje oprekken.
alleen weinig zin om eens per maand (of per 2 maanden) onderhoud uit te moeten voeren.
een eenmalige uitgave kan wel hoog zijn maar de 'vaste' lasten wil ik liever wat lager houden.

en daartussen weet ik niet echt het verschil tussen italiaans of japans.
kan ik met de jap een hele zomer doorrijden zonder onderhoud en sta ik bij een italiaan elke maand het een en ander te vervangen?
beetje gevoel(italiaan) vs. verstand(japans) deze keuze..
 
@red force.
heb op beide ducati's gezeten en de 748 zat toch echt goed en de monster kwam ik met m'n knieen boven de uitsparing in de tank uit.
 
mocht de moto morini lekker rijden dan kan ik m'n budget nog een beetje oprekken.
alleen weinig zin om eens per maand (of per 2 maanden) onderhoud uit te moeten voeren.
een eenmalige uitgave kan wel hoog zijn maar de 'vaste' lasten wil ik liever wat lager houden.

en daartussen weet ik niet echt het verschil tussen italiaans of japans.
kan ik met de jap een hele zomer doorrijden zonder onderhoud en sta ik bij een italiaan elke maand het een en ander te vervangen?
beetje gevoel(italiaan) vs. verstand(japans) deze keuze..

Italiaan heeft dezelfde onderhouds intervallen als japanees. voor het seizoen onderhoud is gewoon lekker knallen tijdens het seizoen.
 
Misschien de CB1000R nog een idee,door een italiaan ontworpen en wordt ook in italie geproduceerd.
Maar kwaliteit van een Jap ;)

Ik zou voor de fiets gaan die mij het meest aanspreekt,onderhoud hebben ze allemaal nodig.
De 1 iets meer dan de ander ;)
En tegenwoordig is het met de italianen ook een stuk beter voor elkaar :Y

[edit]zie net het budget,valt de CB af -O- [/edit]
 
Laatst bewerkt:
Met jouw lengte zou je qua ducati waarschijnlijk beter zitten op een 749/999.
Vond ik tenminste prima te doen.

Ook al aan best of both worlds gedacht?
Triumph. Tussen een 4 cylinder en twin in, wel Europees imago maar veel identieke onderdelen aan japanners.

Beetje verstand+emotie in 1 merk.
 
Ik heb de 999 nu anderhalf jaar en qua onderhoud is ze ongeveer gelijk aan de CBR die ik had.
Alleen zo'n 40% duurder ongeveer
Tussen de beurten van 12.000km in hoef ik alleen de ketting te smeren, bandjes te kopen en misschien de ketting spannen.
Oh, en natuurlijk heel veel wassen. 8-)

Ik weet niet hoe het zit met de 748 maar de 999/749 zit bij mij perfect in de uitsparingen met mijn 1,94 (ik heb lange benen). Daarnaast zijn er een aantal verschillende standen voor de stepjes en drie standen waarop je de tank en het zit gedeelte kan verlengen/korten t.o.v. het stuur. (ik gok 7 cm van uiterste tot uiterste).

De 999/749 is alleen niet voor iedereen. Veel vinden haar een beetje lelijk. :/
Misschien is deze daarom niet zo heel duur meer.

Mijn woonwerk Honda is een bepekeld taai ding, bijna zonder onderhoud tussen de beurten in.
Het heeft dan ook een cardan en is geen snelheidsmonster of sensatiefiets.
 
OF een Yamaha Bulldog,

geproduceerd in Italie dus heeft de looks van een italiaan,
heeft cardan aandrijving, dus minder onderhoud.
Prima koppel en voelt lekker in de bochten. In mijn ogen de ideale beginnersfiets :]
 
behoorlijk verschillende motoren...

Morini schijnt redelijk betrouwbaar te zijn over de jaren, en worden sinds kort weer nieuw geleverd... vraag anders even bij Startwin Loenen. Prachtige fiets, veel power, let wel op het enorme benzineverbruik.

748 behoorlijk gevoelig en duur in onderhoud (niet uit de lucht gegrepen, ken mensen die een 748 bezitten). Dan kun je beter voor een 749 gaan, die zijn bovendien ook ergonomisch beter als ik het goed begreep.

Jap is qua betrouwbaarheid geen probleem alleen de looks zijn minder dan van een Italiaan en wellicht wat minder emotie...
 
20120801_104921.jpg


De mijne is van 2007 en heeft ondertussen 20k gelopen.
Ik heb er zelf 14k probleemloze kilometers op zitten

Voor een 10k beurt ben je ongeveer 900 euro kwijt bij een dealer.
Klein onderhoud zoals olie en filters wisselen doe ik zelf.

Verbruik zit ergens tussen de 1:11 (knallen) en 1:14 (normaal rijden).

Voor een 1e motor is de Z wel een stuk makkelijker te rijden (ik had hiervoor een Z1000 '08) omdat het vermogen veel minder bruut inkomt. Een corsaro wil in de eerste 2 versnellingen puur op het gas het voorwiel nog wel eens de lucht in doen.

Ga proefrijden zou ik zeggen!!

Wat onderhoud betreft is de Z wel een stuk voordeliger en het verbruik gem 1:18!
 
Laatst bewerkt:
Net je rijbewijs......

Een 748 zou mooi zijn maar je praat over een motor van min. 10 jaar oid. Onderhoud is een gevoelige punt van ducati's alsmede onderhoudsgeschiedenis is een must! Mn nokvolgers is een zwak punt. Anders ben ik bang dat je afknapt op de eerste de beste onderhoudsbeurt.

Je kunt mazzel hebben maar een aankoopkeuring laten uitvoeren!

En voor de rest proefrijden.
 
[afbeelding]

De mijne is van 2007 en heeft ondertussen 20k gelopen.
Ik heb er zelf 14k probleemloze kilometers op zitten

Voor een 10k beurt ben je ongeveer 900 euro kwijt bij een dealer.
Klein onderhoud zoals olie en filters wisselen doe ik zelf.

Verbruik zit ergens tussen de 1:11 (knallen) en 1:14 (normaal rijden).

Voor een 1e motor is de Z wel een stuk makkelijker te rijden (ik had hiervoor een Z1000 '08) omdat het vermogen veel minder bruut inkomt. Een corsaro wil in de eerste 2 versnellingen puur op het gas het voorwiel nog wel eens de lucht in doen.

Ga proefrijden zou ik zeggen!!

Wat onderhoud betreft is de Z wel een stuk voordeliger en het verbruik gem 1:18!



:W _O-



ben ik ff blij dat ik oldscool rijd. 8-)
niet normaal wat een geld man, daar heb ik zowat een motor voor! ;)
 
Net je rijbewijs......

Een 748 zou mooi zijn maar je praat over een motor van min. 10 jaar oid. Onderhoud is een gevoelige punt van ducati's alsmede onderhoudsgeschiedenis is een must! Mn nokvolgers is een zwak punt. Anders ben ik bang dat je afknapt op de eerste de beste onderhoudsbeurt.

Je kunt mazzel hebben maar een aankoopkeuring laten uitvoeren!

En voor de rest proefrijden.



22 en 26 jaar oud, geen probleem. }) :9



oldscoolsuzuki. :+
 
goedenavond allen,

ik kijk al even rond op het forum aangezien ik mijn motor rijbewijs heb gehaald en er nu toch ook echt een motor moet komen.
Alleen wát er moet komen is nog de vraag vandaar dit topic.
Nu zal de eerste reactie waarschijnlijk zijn van 'zoek eens door het forum' of 'ga proefrijden', maar ik hoop toch hier een beetje hulp te krijgen omdat ik al redelijk specifiek tussen een drietal motoren zit te twijfelen.

In eerste instantie wilde ik een Ducati Monster, maar met mijn 1,98m zat deze niet mooi voor mij. De reden van de motoren waar het om gaat is eigenlijk puur omdat ik ze geweldig vind om ze te zien. Dit samen met de rijeigenschappen en de onderhoudskosten zullen de doorslag geven en met name de laatste factor hoop ik op hulp van jullie.

de motoren:
Ducati 748
Moto Morini Corsaro Veloce
Kawasaki Z750/Z1000

De Kawasaki heb ik nog niet gezeten, de andere twee zaten prima (droogzitten, niet rijden) maar op de fora zegt men dat ook lange mensen prima uit de voeten kunnen met de kawasaki.

Nu was ik dus benieuwd hoeveel het onderhoud, gemiddeld genomen, van elkaar verschilt qua kosten en bij welke interval het onderhoud nodig is.
De motor zal alleen bij mooi weer buiten mogen spelen dus ze wordt niet dagelijks gebruikt.

De aanschafprijs is max rond de 4500,-.

Ik hoop op een aantal bruikbare reacties!



Engelse motoren zijn ook goed en heel betrouwbaar,

Triumph bv, ik zou dat eerder kiezen dan een € € Italiaan . [niet alleen in aanschaf]
maar natuurlijk als koploper de Jappen, :9
 
Terug
Bovenaan Onderaan