Voltmeter op de min en op de massa? Ja, rara.
Als je een stroomlek wilt meten, kun je beter eens beginnen met alle kabels weer aan te sluiten.
Dan neem je je meter, zet die in de stand 10 Ampere, of 20 Ampere, als dat er op zit.
Steek dan wel de rode kabel in de goede bus, de meeste meters hebben een aparte bus voor de 10 of 20 Ampere!
Maak nu de minkabel los van de accu. Zet de rode pen van de meter op de kabel die van de motor komt, en de zwarte pen op de minpool van de accu. Als je een meting krijgt is er stroomlek.
Als dat te meten is in de stand 10 of 20 A is er misschien een serieus lek...
Als je niets meet?
Zet de rode kabel nu eens in de bus van de plus, en zet de meter in de stand 200mAmp, dat staat vaak aangegeven als 200m in de groep A met achter de A een streepje en onder dat streepje een stippellijntje.... Dat betekent Amperes gelijkstroom, en je accu geeft gelijkstroom, dus dat komt goed uit!
meet dan nog eens met de rode meterkabel op de kabel die van de motor komt, de zwarte op de minpool van de accu....
Nu zie je misschien een laag getal, een beetje lek kan normaal zijn, dat is dan geen lek maar misschien de stroom die continu naar een klokje gaat ofzo.
Een beetje motoraccu is 12 Ah of meer. Dat betekent dat er theoretisch een uur lang 12 Amp geleverd kan worden, of 12 uur lang 1 Amp...
Reken maar uit, als er b.v. permanent 10 mA loopt, ik noem maar wat, dat is dan 1/100e Ampere per uur
daar kan die 12Ah accu 1200 uur mee doen, en dat is dan gedeeld door 24 uur per dag, dat is 50 dagen voor de accu leeg is.
Dus als je vaker dan eens per 50 dagen eens een uur of langer rijdt, wordt de accu voldoende bijgehouden om eventuele verliezen op te vangen!
Er is ook zelfontlading: een accu die niet wordt gebruikt loopt toch een beetje leeg. Hoeveel weet ik niet, dat zal ook afhangen van de leeftijd en de kwaliteit van de accu. Maar na zekere tijd zal de accu leeg zijn als je de motor lang niet gebruikt. Accu's houden daar niet van, een accu die leeg is gaat stuk. Sulfatering van de platen enzo.
Nu weet je ook waarom de accu zo nu en dan moet worden bijgeladen als de de motor langere tijd, b.v. een winterperiode, niet wordt gebruikt: Hij loopt leeg uit zichzelf, en dan gaat hij stuk.
Daar zijn allerlei theorieen over, en dingen als druppelladers bestaan daarvoor enzo. Dat zal allemaal wel kloppen, dat weet ik ook niet allemaal.
Maar het beste is om ook 's winters zo elke week, of elke 2 weken, de motor eens minstens een uurtje mee te nemen op een uitstapje. Het nederlandse winterweer is gelukkig zodanig dat er bijna altijd wel valt te rijden, wel even afspuiten na de rit om de pekel eraf te spoelen!
Groeten,
Eduard