Kastelenjagers topic

Manderscheid Burgruine, Heel commercieel

2022-07-10@1431 4005.jpg
2022-07-10@1431 4007.jpg
2022-07-10@1433 4008.jpg
 
Oud (tussen 400 en 500 jaar oud, of nee toch niet, eerder ruim 700 jaar oud, zie edit 2), en functioneel:
20230613_155031.jpg

Foto gemaakt op 13 juni 2023, 15:50u.
De Watermolen Arenberg. Wat ik niet wist op het moment van het nemen van de foto, is dat deze "verbonden" zijn aan een kasteel.
Op Wikipedia staat (ik citeer): "Het einde [van de renovatie's] is voorzien begin 2020. De restauratie is louter esthetisch. De molen zal niet meer als watermolen kunnen werken omdat daarvoor aanpassingen aan de stroming van de Dijle zouden moeten gebeuren, wat schadelijke gevolgen zou kunnen ..."
Raar, want de molens draaien actief, aangedreven door het Dijle water, en naar verluidt om elektriciteit op te wekken.
Je ziet er ook studenten zwemmen ... mag niet ... maar ja, had ik toen de nodige tijd, was ik er ook in gesprongen!

Het leuke is, ik ben daar twee jaar eerder ook eens met de motor gepasseerd:
20210608_060743.jpg

Foto genomen op 08 juni 2021, 06:07u.

Nu ik weet heb van "het kasteel van Arenberg", vormt dat de uitdaging daar ook eens te passeren, zowel met de fiets als met de motor.

Edit: kortgeleden ben ik nog met mijn fiets gepasseerd bij een iets jongere watermolen, ruim 600 jaar oud. Maar die is voor later. Ik heb nog een klein aantal kastelen op "voorraad" die ik eerst nog ga posten.

Edit 2: correctie, ik lees nu dat de Watermolen van Arenberg voor het eerst vermeld werd kort voor het jaar 1300. Dus deze is ouder, ruim 700 jaar! Enfin, niet exact deze, vele renovatie's later, en in het begin waren er blijkbaar twee afzonderlijke gebouwen aan elke kant van de Dijle, met telkens één watermolen.

Edit 3: ik zie nu pas dat op beide foto's het kasteel er mee op staat, zij het wel grotendeels bedekt door de bomen :P
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Onlangs een route van 't werk naar huis gefietst met 3x een mooi kasteel, en nog 1x een of ander interessant oud gebouw.
Maar door de regen nergens gestopt :$
Ach, ik weet ze staan, en de route houd ik bij voor later :t

Dus nu eentje uit de oude doos (nog niet zo heel oud eigenlijk ...), en omdat het ook
mag zijn, begin ik in chronologische volgorde met een foto van in de hele verte ... hemelsbreed op 4,2km:
20230426_080843.jpg

26 april 2023, 08:08u
Omdat het zo in de verte ligt is het natuurlijk erg moeilijk te herkennen, maar ik dacht dat deze al eerder is gepasseerd in dit topic, en dat is maar goed, want anders hadden jullie aan de hand van deze foto nooit herkend det het hier om de Mont Saint-Michel gaat :+

Ja, hier geen kasteel, maar een abdij, wat begon met een kerkje in het jaar 708.

Uiteraard had ik gepland om zo kort mogelijk ernaartoe te rijden (we verbleven er ook kort bij, en aan het einde van mijn fietstoer sloot ik af met dit wonderlijk mooie eilandje). Dus rijd ik tot aan de brug, waarbij ik eerst dacht er niet met de fiets overheen te mogen:
20230426_083030.jpg

26 april 2023, 08:30u
Na met een translater aan de slag geweest zijnde wat infoborden te hebben geraadpleegd, kwam ik tot de conclusie dat je er wel overheen mag fietsen, maar rekening houdend met de wandelaars. Dus, ik rijdt uiteraard tot op het eilandje zelf:
20230426_083356.jpg

26 april 2023, 08:33u
We zijn er later in de vroege namiddag nog in familieverband naartoe gewandeld, maar waren er sneller weer buiten dan binnen door overmatige drukte.

Ikzelf ben later op de avond er nog eens naartoe gewandeld om foto's in 't donker te maken. Maar die zijn niet goed gelukt, en de helft van de verlichting stond niet aan vanwege werken. Het was toen veel minder druk, en ben toen het hele eilandje rond/doorheen gewandeld. Ik ben er dus 3x op 1 dag geweest 😁
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hmmm ... een maand zonder nieuwe kasteel-foto's?
Tijd dat ik nog eens een duit in het zakje doe ...

20230612_143745.jpg

12 juni 2023, 14:37u

20230612_143934.jpg

14:39u

20230612_143944.jpg

14:39u

20230612_144102.jpg

14:41u

Het betreft hier Kasteel ter Ham, in Steenokkerzeel.

Meest merkwaardige aan dit kasteel zijn de 5 "hoge" torens. Die hadden oorspronkelijk elk een kegelvormig dak, zoals dat normaal gekend is bij ronde torens. Maar bij de laatste renovaties mocht men die niet terugplaatsen wegens de landingslijn van de vliegtuigen. Alsook het grote dak ertussen mocht uiteraard niet terugkeren.
Screenshot_20231208_210405_Maps.jpg

Persoonlijk vind ik dat het kasteel zich nogal ver uit de aanvlieglijn ligt ... maar ja, wie ben ik ...
Bouwregels in die regio zijn dan ook enorm streng. Koop je daar een huis, en je renoveert, laat een nieuw dak leggen, dan komen ze gegarandeerd nameten of je nok (schouw, of ander hoogste punt), ook niet één cm hoger ligt dan volgens de vergunning beschreven :X
 
Is dat niet een beetje valsspelen, putten uit oude voorraad @DKP ? O-)
Nee, want het zijn wel degelijk ZELF gemaakte foto's, dus geen van het internet geplukt ;)

Edit: de voorraad is trouwens bijna op, nog 5. Die houd ik dus voor bij gebrek aan nieuwe foto's. Eens die op zijn, tja, dan zijn ze op 🤪
 
Terug
Bovenaan Onderaan