Kastelenjagers topic

Wartburg bij Eisenach.
IMG20220613105129.jpg


Johanitterburg
IMG20220613142632__01.jpg
 
Waarom het nog als 'kasteel' op de kaart staat..?
Maar goed: de huidige "Commanderie" staat op de plek waar inderdaad tot 1840 het kasteel stond in Ootmarsum ..

20220615_151215.jpg
 
En nie alles wat kantele heeft is een kasteel
 
  • Eens
Waarderingen: PLR
Ik heb het Saliraatje vandaag richting Diepenheim gestuurd, want naast kasteel Warmelo (zie #163) staan er nog 3;

20220618_152853.jpg

zoals kasteel Nijenhuis,

20220618_153555.jpg

Huis te Diepenheim ...

20220618_155438.jpg

..en kasteel Weldam

Onderweg nog even moeten stoppen voor overstekend wild...

20220618_153831.jpg
 
Laatst bewerkt:
Nooit geweten dat onze krijgsmacht haar eigen groenvoorziening/ hoveniers heeft...
Dacht dat dit door buitenfirma's werd gedaan.
In mijn tijd kwam ook een buitenfirma een muurtje metselen om onze mess uit te breiden..
 
Nooit geweten dat onze krijgsmacht haar eigen groenvoorziening/ hoveniers heeft...
Dacht dat dit door buitenfirma's werd gedaan.
In mijn tijd kwam ook een buitenfirma een muurtje metselen om onze mess uit te breiden..
De meeste forten van de nieuwe waterlinie zijn al lang geleden gedemilitariseerd en overgedragen aan Staatsbosbeheer.
Een paar worden verpacht aan een commerciële klant zoals fort Pannerden en fort Vechten. een paar zijn voor het publiek gesloten vanwege het beestenspul wat er leeft maar soms toegankelijk voor een rondleiding (rijnauwen is er daar 1 van) en sommigen zijn aan de natuur "teruggegeven" en mogen langzaam vervallen. Fort Tienhoven is daar een voorbeeld van.
En zonder reclame te willen maken, Fort Vechten is erg mooi en geeft een fraai beeld van hoe de forten eruit zagen en hoe de Hollandsche waterlinie functioneerde.
Het is echt een ondergewaardeerd stukje Nederlandse geschiedenis, De nieuwe Hollandse Waterlinie is de reden dat Nederland niet bij de 1e wereldoorlog is betrokken. De innundaties waren een niet te overbruggen hindernis voor de door paarden voortgetrokken Duitse legers.
 
De meeste forten van de nieuwe waterlinie zijn al lang geleden gedemilitariseerd en overgedragen aan Staatsbosbeheer.
Een paar worden verpacht aan een commerciële klant zoals fort Pannerden en fort Vechten. een paar zijn voor het publiek gesloten vanwege het beestenspul wat er leeft maar soms toegankelijk voor een rondleiding (rijnauwen is er daar 1 van) en sommigen zijn aan de natuur "teruggegeven" en mogen langzaam vervallen. Fort Tienhoven is daar een voorbeeld van.
En zonder reclame te willen maken, Fort Vechten is erg mooi en geeft een fraai beeld van hoe de forten eruit zagen en hoe de Hollandsche waterlinie functioneerde.
Het is echt een ondergewaardeerd stukje Nederlandse geschiedenis, De nieuwe Hollandse Waterlinie is de reden dat Nederland niet bij de 1e wereldoorlog is betrokken. De innundaties waren een niet te overbruggen hindernis voor de door paarden voortgetrokken Duitse legers.
Men dacht aan de vooravond van WO2 ook nog dat er gebruik gemaakt zou kunnen worden van de NHW. Men had alleen geen, of op zijn minst veel te weinig, rekening gehouden met de Duitse ontwikkeling van vliegtuigen. De Duitsers vlogen simpelweg over de linie heen.
 
Ik bezoek veel van die forten... Pannerden is op enig moment een fort geweest waar ik wel vrijwilliger had willen worden, dat zat toen nog in de krakersfase.
 
Nooit geweten dat onze krijgsmacht haar eigen groenvoorziening/ hoveniers heeft...
Dacht dat dit door buitenfirma's werd gedaan.
In mijn tijd kwam ook een buitenfirma een muurtje metselen om onze mess uit te breiden..
De nog in bezit zijnde natuurgebieden worden beheerd door het terreinbeheer van defensie. Alleen het fysieke werk word dan door een buitenbedriif gedaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan