Kilometerteller vervangen

Ok, zoals velen al laten blijken, het ziet er eigenlijk niet uit. Maar als het allemaal werkt.. :}
Getuigt wel van erg veel creativiteit. Functionaliteit is 1, afwerken en verbeteren kan altijd nog :)

a dankje voor de uitleg. nu snap ik wat de humor ervan is.

maar um... er zijn wat redenen voor deze manier van uiterlijk.
-de tablet moet ook voor andere doeleinde worden gebruikt en daarom niet vast zitten.
-op de tank monteren houdt in dat ik geen tanktas meer kan gebruiken, juist bij de lange afstanden heb ik ze beide nodig.
-De motor moet over een jaartje nog wel te verkopen zijn en niet met de tablet erbij. dus het moet te demonteren zijn.
-Gezien het nederlandse weer en criminaliteit lijkt het mij verstandig als die ook naar binnen genomen kan worden.

en inderdaad, ik ben meer iemand van de functionaliteit dan van de afwerking. Hij werkt nu goed, en dat is wat ik wilde.

maargoed. het filmpje staat op mn site http://doomic.nl/portfolio/p-motor.php

En "uitvinden wat al lang bestaat" um.. ik heb nooit de intentie gehad dat ik iets nieuws heb uitgevonden. Het gaat mij erom dat ik met de spullen die ik in huis heb zoiets heb kunnen bouwen. En die dingen in de winkel zijn redelijk prijzig, terwijl de mijne nu ook navigatie ed. heeft.

maargoed, denk ervan wat je ervan wilt denken. het ging mij erom of dit wettelijk toegestaan was. En dat antwoord heb ik. Dank daarvoor ;)

en owja. die foto van die zelfgemaakte motor met beeldscherm... Mijn complimenten voor de creativiteit en afwerking van deze persoon. Ik doe het hem zeker niet na. Maar het lijkt me wel redelijk beroerd rijden die motor.
 
ik dacht toen ik de openingspost las: Het is weer vrijdag..... maar het blijkt geen grap te zijn! Knap gedaan hoor daarvoor alle complimenten.
 
Ziet er tof uit! Misschien kan je de tablet beter vervangen met een lcd display en een arduino gebruiken? Paar sensoren op je motor, en je ziet alles mooi op een lcd display ;)
 
haha, ja waarom ook niet.

ik denk dat het dan wel iets te afleidend is voor tijdens het rijden (film kijken trouwens ook :p)
en ik wil graag nog wat jaartjes mee.

en trouwens, klinkpad houdt hij, snelweg ook. Enige probleem is bij het starten van de motor dat er een piek uit de accu wordt gehaald waardoor de tablet weer uitvalt.
Dus ik moet even een 2e accu plaatsen in mn motor. Mn originele accu is toch eigenlijk wel aan vervanging toe.
 
snif, motor heeft de geest gegeven.
radiateur lek, waardoor motor oververhit. nieuwe radiateur is 5 a 6honderd eurie. verder zijn er een aantal andere onderdelen die binnenkort ook vervangen moeten worden. dus ik denk dat het een nieuwe motor wordt.

snif, khoopte dat die nog jaartje langer mee zou gaan, nu moet ik weer een 25kw motor kopen :s. bah!
 
Voor een GS koop je toch wel een radiateur voor een paar knaken.... en anders een revisie.

Er vanuitgaande dat je je blok niet naar de eeuwige motorvelden hebt geholpen met een vastloper veroorzaakt door te weing koeling.
 
Mn motor draait nog goed. Alleen wordt die nu veel te snel warm. Fan doet ook niets meer van radiateur. Dus complete set moet worden vervangen
 
500 / 600 euro :/
Volgens mij ben je met 150€ al bijna klaar-> klik

Alleen nog een fan ergens scoren (vast ook wel op ebay te vinden) en je kan weer :]
 
Laatst bewerkt:
Leuk project! Ik denk inderdaad dat een tablet op den duur niet bestand is tegen trillingen.

Die sensor op je voorwiel kan voor onbalans zorgen in je wiel. Opnieuw balanceren is een oplossing of de sensor veel meer naar het midden van het wiel verplaatsen.

Dit MF lid kan radiateuren repareren: Groen
 
Bijft wel humor dergelijke projecten... kijk idd zoals al eerder vermeld ook eens bij de car-pc jongens... ik ken mensen die geweldige car-pc's hebben gebouwd, volledig weggewerkt, met wifi, navi, muziek, en ga zo maar door.

Wat ik me afvroeg, waarom'hebje zo'n moeite gedaan om je snelheid te kunnen meten? Je gebruikt de netbook ook voor navi dacht ik... dan heb je er dus ook een gps ontvanger in of aanhangen... dan kun je toch veel nauwkeuriger je snelheid aflezen/berekenen aan de hand van de satelieten?
 
Ziet er tof uit! Misschien kan je de tablet beter vervangen met een lcd display en een arduino gebruiken? Paar sensoren op je motor, en je ziet alles mooi op een lcd display ;)

Leuk idee, net even een proof of concept in elkaar geknutseld (snelheidsmeter op basis van GPS met grafisch display). Werkt zolang je stroom hebt en een GPS signaal (maar je kan de Arduino zo in je motor hangen aan de accu met een stukje "veiligheid" er tussen). Accuraat (want GPS) en je hoeft verder niets aan je motor te rotzooien. Tevens is de opstarttijd even lang als de opwarmtijd van de GPS (enkele seconden, tot die tijd splashscreen) en is alles nog volledig aan te passen. Binnenkort maar eens kijken of ik er nog wat meer aan kan solderen, een mooie behuizing er omheen en 't is klaar. Totaal zou het dingetje met alle onderdelen maar een paar tientjes kosten om te maken, gelukkig had ik alles al in huis :)

Een nadeel is dat het niet werkt bij geen GPS ontvangst, maarja, dat is eigenlijk alleen in tunnels.

snelheidsmeter.jpg


Iemand nog een goed idee voor toevoegingen? Ik zat zelf te denken aan ook een gear indicator, een top speed functie, tripmeter, GPS log van de ritten op SD kaart en misschien zelfs een touchscreen voor de bediening (d.m.v. een Nintendo DS touch element over het scherm te leggen), maargoed, eerst maar eens tijd daar voor vinden en dat A-rijbewijs gaan halen :+)
 
Wow, kben jaloers... tenminste, het is niet precies wat ik wilde, maar nice dat je dat zo ff in elkaar prutst.
zelf was mijn opzet om een navigatiesysteem op mn motor te zetten, en ik had een wens voor een gearindicator. En omdat mn netbook touchscreen heeft (grote knoppen die je met handschoenen aan kan bedienen) leek het me leuk om die erop te monteren. Daarom moest er ook een snelheidsindicator gebouwd worden.

Mijn ervaring met gps is dat ze niet stabiel genoeg zijn. Terwijl mijn tellertje zo stabiel is als maar zijn kan. Ook de snelheid die in mijn navigatiesoftware getoond wordt fluktureert nogal.
dus vandaar mijn opzet.

maar desondanks vind ik het wel een gaaf projectje wat je net gebouwd heb.
Zelf heb ik gebruik gemaakt van de MSP430 (launchpad) van TexasInstruments. Die is nog geen 5euro. pracht van een board.
kbegreep dat de arduino wat duurder is, maar ook een pracht van een board is.

Ik vind dat je die gearindicator zeker moet bouwen. Ik heb het met schakelaars gedaan, maar ik ben nu ondertussen iemand tegen gekomen die het met magneetjes heeft gebouwd. ergens via google gevonden. sterkte in ieder geval verder.
 
Die launchpad is inderdaad ook prima, 't blijft gewoon een microprocessortje met wat onderdelen waarvan je eigenlijk heel weinig gebruikt. Ik gebruik de Arduino voor prototypen maar voor de uiteindelijke projectjes voldoet meestal een Atmega8 (die ik wel met de Arduino software kan flashen :)) met wat losse componentjes om een Arduino kloon zonder USB te maken. Die Atmega8's kosten me een euro, de losse componenten ook niet veel, voor een euro of 3 heb ik zeker een kloon die alles behalve USB kan ;) Ik heb hierbij ook voor de Arduino gekozen omdat er voor zowel de GPS ontvanger als het LCD scherm een goede library beschikbaar is wat het een eitje maakt om de software te schrijven. Ik denk dat je launchpad een prima dingetje is, zeker waar je het nu voor gebruikt (input via sensoren naar een usb port neem ik aan? :)).

M.b.t. de gear indicator zou ik zelf ook eerder kiezen voor reed-contacten (schakelaars op basis van magneetjes, wat ook in die goedkope raamalarmpjes zit ;)) aangezien schakelaars waarschijnlijk snel slijten/beschadiging, met reed contacten kan het contactloos en gaat het dus ook niet zo snel kapot. Verder zijn er ook gear indicators die je alleen op je bekabeling hoeft te doen, weet niet precies hoe deze weten maar allicht een makkelijke basis als je niet te veel wil rotzooien met dingetjes bij je schakelpook monteren. Dit ga ik echter pas maken zodra ik ook daadwerkelijk "een fiets in de schuur" heb staan zodat ik het ook gewoon kan testen enzo ;)

Als ik het met groot scherm zou dan zoals jou dan zou ik waarschijnlijk een android tablet nemen en een Android Arduino SDK kit (http://store.arduino.cc/eu/index.php?main_page=product_info&cPath=11_12&products_id=144) om er mee te interfacen. Een stukkie slicker maar ook gelijk een stuk duurder als de spulletjes die je zelf al in huis hebt liggen natuurlijk ;)

Ben benieuwd of je het nog verder uit gaat bereiden, keep us updated :)
 
idd gebruik ik hem als tussen component om via usb naar pc te zenden. er zit zelfs verder geen intiligentie in. de snelheidsberekening doe ik op de pc.
misschien dat ik de netbook ooit nog op een mooie manier ga inbouwen. dan kan ik hem ook beter waterdicht maken. ik heb nu wel een hoesje gefabriceerd, maar ik betwijfel hoe goed dat zal werken.
hoe lang de schakelaars het vol gaan houden is idd nog maar de vraag. hij doet nu al af en toe moeilijk door trillen van de motor.

verdere hardware updates zou ik eigenlijk niet weten. software zat ik nog te denken aan bijhouden van benzine verbruik
 
Leuk project.
Ik heb zelf wel eens gedacht aan een webcam achterop.
Kunnen de spiegels weg..
 
Terug
Bovenaan Onderaan