Klacht over rijschool, wat te doen?

Str0mgald

Rookie
4 mei 2008
19
1
Geleen
Begin december ben ik begonnen met rijlessen, ik werd ingeschat op 25 lessen. Dus ik heb een pakket gekocht met 25 lessen en een AVB en AVD examen (ik heb hier nooit een rekening van gekregen, dus waarschijnlijk is het zwart gegaan).

Anyway, eerst een stuk of 15 lessen gehad voor AVB, dit examen had ik kantje boord gehaald (mede omdat de examinator in een goede bui was en mij het voordeel van de twijfel gegeven heeft, en omdat hij zag dat ik niet bang was op de motor). Wat blijkt nu, mijn instructeur heeft verschillende technieken bij de oefeningen verkeerd en/of niet volledig uitgelegd.

Vervolgens gaan lessen voor het AVD examen, ik kwam hier niet uit met mijn 25 lessen, ik moest er dus nog 3 erbij pakken. Ik ga op examen, en gezakt op de volgende punten: verkeersinzicht, bochten maken, spiegelen, kijken, voorsorteren, positie op de weg (kortom op zo een beetje alles). Ik dacht van mezelf: "stom, nou ja volgende keer beter". Dus weer een aantal lessen gepakt, afgelopen week weer op examen gegaan en weer op dezelfde punten gezakt. Het enige geluk wat ik had is dat de examinator mij duidelijk uit heeft gelegd wat ik fout deed en hoe ik dit kan verbeteren (want mijn rij-instructeur wees me er niet op).

Ik ben nu naar een andere rijschool gegaan (eentje met een hoog slagingspercentage, en ik heb van verschillende mensen gehoord dat dit een hele goede instructeur is). Tijdens de eerste les heeft hij mij van alles uitgelegd over wat ik fout deed, verder heb ik ook een aantal nieuwe begrippen geleerd waaronder een bocht inzetten (ik kreeg van mijn vorige instructeur te horen dat als ik een bocht naar rechts maak, gewoon over het midden/iets rechts van het midden de bocht moet maken), en op het moment dat ik wil afslaan (een zijstraat in ofzo), eerst dicht naar de stoeprand toe rijden en dan pas de bocht maken.

Ik kan zo nog wel even doorgaan over een aantal punten van mijn vorige rijschool die niet goed zijn.
Het betreft de rijschool Laudy in Sittard.

Maar nu is mijn vraag, wat kan ik hier aan doen? Waar kan ik een klacht indienen?
 
jij hebt betaald, hij heeft lessen gegeven. je had toch ook kunnen vragen na dat eerste examen wat je allemaal fout hebt gedaan, en dus kunnen vragen of je daar meer op wil rijden / oefenen...

wel makkelijk dat modder gooien op internet, maar een betere wereld begint bij jezelf...
 
Laatst bewerkt:
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik heb nog steeds lessen en een examen tegoed van mijn eerste motorrijschool. Had het pakket van mijn zus overgenomen, omdat ze niet tegen de "druk" van de instructeur kon. Ik daar lessen, na 3 lessen werd ik weggestuurd. Moest maar bij een ander meer inzicht in het verkeer krijgen en dan kon ik terug komen.

Meneer reed 1x mee achterop en toen vond hij dat ik te snel reed. De 2 lessen daarna mocht ik alleen, maar reed meneer wel met zijn dikke mercedes tegen mijn achterband mee. Ondertussen reden er ook nog eens 2 andere lessers voor me.

Ik probeerde zo goed mogelijk op het verkeer te letten, maar was ondertussen nerveus omdat hij zo dicht op me reed en omdat hij vond dat de groep niet uit elkaar mocht. Kwamen we bij een rotonde en konden nr 1 en 2 door rijden, dan moest ik dat ook maar doen. Ongeacht of er een auto aan kwam.

Omdat ik toch stopte, moesten 1 en 2 ook stoppen. Meneer heeft na de les mij "terecht" gewezen en zoals eerder gezegd weggestuurd.

Bij mijn nieuwe rijschool (die vele malen beter was) werd mij ook nog eens verteld dat de 3e motorrijder nieteens verzekerd zou zijn!
 
jij hebt betaald, hij heeft lessen gegeven. je had toch ook kunnen vragen na dat eerste examen wat je allemaal fout hebt gedaan, en dus kunnen vragen of je daar meer op wil rijden / oefenen...

wel makkelijk dat modder gooien op internet, maar een betere wereld begint bij jezelf...

wat ben je toch een L*L :X :X de ts vraagt toch gewoon wat daar is een forum voor :) :) :)
 
jij hebt betaald, hij heeft lessen gegeven. je had toch ook kunnen vragen na dat eerste examen wat je allemaal fout hebt gedaan, en dus kunnen vragen of je daar meer op wil rijden / oefenen...

wel makkelijk dat modder gooien op internet, maar een betere wereld begint bij jezelf...

Ik geef je hier wel gelijk in, ik heb het na het eerste examen ook aan de rij-instructeur gevraagd om er beter op te letten. Hij heeft vervolgens wel een aantal opmerkingen gemaakt in de vorm van: "je kunt beter rechts van de pijl stil staan bij dit stoplicht". Nadat ik de eerste keer gezakt was, dacht ik dat het helemaal aan mezelf lag.

En wat jij zegt: "jij hebt betaald, hij heeft je lessen gegeven". Dat klopt, maar lessen op de verkeerde manier, verkeerd rijgedrag aanleren. Als jij met rijlessen begint verwacht je gewoon een bepaalde kwaliteit van je rij-instructeur.

Overigens er zijn (afgezien van mij) nog een aantal mensen ook gestopt na het eerste examen bij Laudy. En toen ik afgelopen week opging, ben ik nog twee mensen tegengekomen die bij Laudy lesten en die nu voor de 4e keer opgingen.
 
......verkeersinzicht, bochten maken, spiegelen, kijken, voorsorteren, positie op de weg........

halleluja zeg! En je instructeur maar de schuld geven! Al deze dingen had je op de trapfiets óók kunnen leren! Of als je bij je papa in de auto zat eeen beetje opletten! Man man bij het lessen moet je vooral vertrouwd raken met de bediening en het gedrag van de machine zelf. De rest is gezond inzicht wat je als volwassene ook zelf had kunnen bedenken.
 
halleluja zeg! En je instructeur maar de schuld geven! Al deze dingen had je op de trapfiets óók kunnen leren! Of als je bij je papa in de auto zat eeen beetje opletten! Man man bij het lessen moet je vooral vertrouwd raken met de bediening en het gedrag van de machine zelf. De rest is gezond inzicht wat je als volwassene ook zelf had kunnen bedenken.

Wat een onzin! Dus je moet alles maar weten voordat je aan het lessen begint? Ik ben zelf nooit met mijn trapfiets midden op de straat gaan rijden, witte vlakken vermeden, tussen de pijlen door, een rotonde genomen of op de snelweg geweest.

Wat voor trapfiets had jij wel niet?
 
Wat een onzin! Dus je moet alles maar weten voordat je aan het lessen begint? Ik ben zelf nooit met mijn trapfiets midden op de straat gaan rijden, witte vlakken vermeden, tussen de pijlen door, een rotonde genomen of op de snelweg geweest.

Wat voor trapfiets had jij wel niet?

dit leer je op je theorie examen. die is voor je daadwerkelijke examen. :)
 
halleluja zeg! En je instructeur maar de schuld geven! Al deze dingen had je op de trapfiets óók kunnen leren! Of als je bij je papa in de auto zat eeen beetje opletten! Man man bij het lessen moet je vooral vertrouwd raken met de bediening en het gedrag van de machine zelf. De rest is gezond inzicht wat je als volwassene ook zelf had kunnen bedenken.


Wat is dit voor opmerking dan!

Jij kon zeker alles meteen eh!

En bekent raken met berheersing van motor doe je al tijdens eerste examens!

Echt wat een trieste reactie :?

Edit: zie het al jij hebt je examen zeker voor de 2 exames regeling gehaald! Nu snap ik waarom me instructeur zei toen ik me rijbewijs had gehaald: Nu rij je beter dan de meeste mensen die hun examen voor die regeling hebben gehaald :)


En klachten van rijschool kun je die niet bij CBR kwijt?
 
Laatst bewerkt:
Ondertussen reden er ook nog eens 2 andere lessers voor me.


Bij mijn nieuwe rijschool (die vele malen beter was) werd mij ook nog eens verteld dat de 3e motorrijder nieteens verzekerd zou zijn!

Dat mag inderdaad niet. Zowel wettelijk als voor de verzekering mag een instructeur maar met 2 lessers rijden....
 
Een instructeur hoord ervoor te zorgen dat zijn leerling beter gaat rijden en volgens mij gebeurd dat door hem te wijzen op de fouten die hij maakt en dit uit te leggen??

Zit veel verschil bij de instelling van instructeurs, ik reed bij verkeer school van spanje, nam de lessen in drachten waar ik woon.
Kreeg toen te horen dat ik wel snel examen kon doen maar dan in leeuwarden af rijden ipv heerenveen waar ik altijd heen ging voor de lessen in het verkeer.

Heb dit toen aangenomen en nog 1 les gedaan in leeuwarden, even buurt wat verkennen zeg maar, de instructeur die hier was die reed tenminste mee op de motor en reed bijvoorbeeld voor me uit om te laten zien hoe ik in diverse situaties de bochten moest nemen.
De vorige nam hier niet de moeite voor, die reed altijd achter me aan in zijn auto.
Nou dacht ik gewoon van het boeit me niet ik red me wel, maar toen ik eenmaal die les had waarbij de instructeur voor me reed, dingen voordeed besefte ik gelijk wel dat het enorm hielp.
 
Edit: zie het al jij hebt je examen zeker voor de 2 exames regeling gehaald! Nu snap ik waarom me instructeur zei toen ik me rijbewijs had gehaald: Nu rij je beter dan de meeste mensen die hun examen voor die regeling hebben gehaald :)

nee je instructeur heeft het verkeerd verteld.

"nu heb je meer betaald voor hetzelfde papiertje, dan de mensen die hem met de oude regeling hebben gehaald"

echt leren rijden doe je immers pas als je zonder oortje mag rijden :)
 
halleluja zeg! En je instructeur maar de schuld geven! Al deze dingen had je op de trapfiets óók kunnen leren! Of als je bij je papa in de auto zat eeen beetje opletten! Man man bij het lessen moet je vooral vertrouwd raken met de bediening en het gedrag van de machine zelf. De rest is gezond inzicht wat je als volwassene ook zelf had kunnen bedenken.


als iedereen dat wist en kon zou je ook geen rijbewijs nodig hebben, waarom denk je dat mensen gaan lessen? zeker niet omdat ze graag 45 euro per uur uit willen geven omdat ze dat leuk vinden(alhoewel het best leuk is :P )
 
halleluja zeg! En je instructeur maar de schuld geven! Al deze dingen had je op de trapfiets óók kunnen leren! Of als je bij je papa in de auto zat eeen beetje opletten! Man man bij het lessen moet je vooral vertrouwd raken met de bediening en het gedrag van de machine zelf. De rest is gezond inzicht wat je als volwassene ook zelf had kunnen bedenken.

Ja hoor, natuurlijk joh. Jij kijkt natuurlijk altijd eerst in je binnenspiegel als je op de motor zit (net als in de auto toch)? Of doe je het in de auto zoals het op de motor hoort (volgens de huidige lesmethode), namelijk eerst in je rechterspiegel kijken als je linksaf wilt?
Denk jij er in de auto aan dat je je soms 'breed moet maken', zodat automobilisten niet in de verleiding komen zich langs je te wringen? Denk jij erover hoe je de pijlen in het voorsoorteervak 'behandelt' als je in de auto zit?

Allemaal retorische vragen. In 1930 hoefde je dat vast niet te kunnen voor je legaal op je splinternieuwe Norton mocht stappen, maar heden ten dage worden dat soort dingen allemaal van je verwacht op het examen. Als het je niet uitgelegd wordt, spreekt het niet vanzelf. Dat is ook de reden dat je les krijgt. |( |(

Allemaal na jouw tijd natuurlijk... :')
 
Laatst bewerkt:
ik heb gelest bij een van de knmv aangesloten instructeurs.
dit wordt al duidelijk kenbaar gemaakt met adverteren.
dat zie ik niet bij deze rijschool ,zo ff snel site bekeken,
maar die worden dus ook bijgeschoold en getoetst jaarlijks.
ik zou de TS iig willen adviseren voor zo,n knmv man/vrouw te gaan .
kwaliteit gegarandeerd .
 
nee je instructeur heeft het verkeerd verteld.

"nu heb je meer betaald voor hetzelfde papiertje, dan de mensen die hem met de oude regeling hebben gehaald"

echt leren rijden doe je immers pas als je zonder oortje mag rijden :)

Hij doelde dus meer op de beheersing van de motor, de manier van rijden.
Inschatten enz leer je idd door ervaring ;)

CBR gaat over de rijvaardigheidsbewijzen. Daar kun je hooguit een klacht kwijt over de examinator.

Daarom stond er ook een vraagteken achter ;) Maar moet je nergens bij aangesloten zijn ofzo als je een rijschool begint? :?
 
beetje lullig van zo'n rijschool
daarom moet je ook van te voren goed nagaan wat het slagingspersentage is en het liefst er bij zoeken hoeveel lessen per cursist een rijschool nodig heeft

helaas is hier niet echt 1 duidelijke site of wat dan ook voor
naar mijn idee mag hier wel eens wat aan gedaan worden

maar dan nog
ik heb m'n auto rijbewijs en motor bij de zelfde rijschool gehaald
ging allemaal prima.
ik betaalde dan wel paar euro meer per uur maar hun slagingspersentage lag ook redelijk hoog
zowel auto als motor in 1 keer gehaald zonder al te veel lessen (25 voor de auto en nog geen 20 voor de motor)

dus laatst ben ik teruggegaan voor m'n aanhanger rijbewijs
was op de zelfde dag lessen en examen halen
de instructeur was gewoonweg een botte lul
bij alles wat ik deed of vroeg kreeg ik gesnauw naar m'n kop
sloeg nergens op en heb ik hem ook recht in z'n gezicht gezegd
op het examen ben ik dan ook gezakt simpelweg door het feit dat ik onder de lessen niet de juiste feedback kreeg
zal misschien ook wel een beetje aan mij liggen vast wel
maar dan nog ik betaal dik 45 euro per uur dan mag je toch wel verwachten tot zo'n vent een beetje geduld heeft

ik ga binnenkort een nieuw examen aanvragen bij de zelfde rijschool
ik heb nog geen kans gekregen om dit bij de rijschoolhouder zelf aan te kaarten maar dat zal ik zeker nog doen
in ieder geval hoef ik van hem geen les meer en als ze me geen andere instructeur kunnen regelen en me tegenmoet komen dan zal ik in ieder geval niemand meer adviseren hier te gaan lessen althans niet voor het aanhanger RBW

al met al het hele verhaal staat of valt met je instructeur
en daar kun je gewoon weinig aan doen hoe kl*te het ook is
 
Ik geef je hier wel gelijk in, ik heb het na het eerste examen ook aan de rij-instructeur gevraagd om er beter op te letten. Hij heeft vervolgens wel een aantal opmerkingen gemaakt in de vorm van: "je kunt beter rechts van de pijl stil staan bij dit stoplicht". Nadat ik de eerste keer gezakt was, dacht ik dat het helemaal aan mezelf lag.

En wat jij zegt: "jij hebt betaald, hij heeft je lessen gegeven". Dat klopt, maar lessen op de verkeerde manier, verkeerd rijgedrag aanleren. Als jij met rijlessen begint verwacht je gewoon een bepaalde kwaliteit van je rij-instructeur.

Overigens er zijn (afgezien van mij) nog een aantal mensen ook gestopt na het eerste examen bij Laudy. En toen ik afgelopen week opging, ben ik nog twee mensen tegengekomen die bij Laudy lesten en die nu voor de 4e keer opgingen.

Daarbij ben jij een LEERLING. Je gaat niet lessen omdat je het allemaal al zo goed weet. Dan had je al veeeeeel eerder aan de bel getrokken en geweten dat het onzin was wat je geleerd werd.
Als je idd gaat lessen, verwacht je wat kwaliteit. Nu blijkt ook wel weer hoe belangrijk die keurmerken zijn, want er zitten een hoop prutsers tussen. Dat blijkt wel weer. Als ze een keurmerk hebben, kun je namelijk gewoon je beklach doen bij bijvoorbeeld Bovag o.i.d.
 
Dat is echt klote ja :S

Je moet idd wel in dezelfde lijn blijven en voorsorteren in een woonwijk oid gelijk met de stoep, dus dat gedeelte klopt wel (aardig). Maar hoe je die bochten naar rechts moet nemen dat is onzin... als ik dat deed onder les kwam de reactie "DIE BOCHTEN LIJKEN NERGENS OP!!!" Ik zou wel een klacht indienen(geen idee of het gaat helpen? ) Suc6 verder met je huidige rij-school! Of heb je het inmiddels gehaald?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan