KLEintje haar blokske is vastgelopen :-o

Klickstart

MF veteraan
21 aug 2003
5.058
36
Tongeren (Limburg, BE)
(beste mensen, dit is een oud topic, wordt gewoon vervolgd)


KLEintje is mijn Kawasaki KLE 500 uit 1993 (motorblok is verwant aan het GPZ500 blok).

Het verhaal:
1.
Dinsdag. Rond de middag, ver van huis, schoot de koppelingskabel los. Helaas stond ik in eerste en kreeg de moto na meermaals proberen niet meer weg. Na heel wat gesleur en gedoe met veel bloed, zweet en tranen (zat zonder gsm en had een belangrijke afspraak van wie ik ook het telefoonnummer niet bij had!) was ik toch weer vertrokken met een nieuwe kabel uit een fietsenwinkel *O*

2.
's Avonds laat vertrok ik weer naar huis en kreeg halverwege dit op de E314 (tussen Scherpenheuvel en Diest in België) aan de hand: omdat ik moe was reed ik niet zo hard, maar ik blijf nooit tussen camions hangen, dus haalde aan 110-120 ongeveer in. Nog op het linkerrijvak ging de motor heel fel inhouden, weer afgeven, inhouden... Ik zo rap als ik kon weer naar rechts en de pechstrook op. Terwijl ik snelheid minderde had ik ook al ontkoppeld maar hoorde toch een raar geluid. Toen ik de ontkoppelings handel terug wat losliet (per ongeluk of omdat de kracht in mijn vingers minderde, dat weet ik niet meer) blokkeerde het achterwiel en ging ik slippen en zigzaggen. Gelukkig heb ik de machine recht kunnen houden en kwamen we tot stilstand zonder te vallen.
Voor de tweede keer werk ik mij in 't zweet om hulp en overnachting te hebben -O-
Ik moet er niet aan denken wat er zou gebeurd zijn als ik nog tussen die camions zat, harder reed of in een bocht...

Nu staat ze weer thuis en ik moet weten wat er aan scheelt :Y
Hopelijk kunnen de ervaren sleutelaars deze amateur wegwijs maken. Ik heb al veel gesleuteld aan de fiets, maar nog nooit aan de motor zelf.

De olie is afgelaten door een zeef en tot mijn verbazing vond ik heel weinig. Een paar hele kleine scherpe splinterkes (max 3mm lang maar heel dun). Verder niks. De olie heeft een normale kleur en ook het peil was normaal.
Ik had wel al een tijdje veel roet rond de uitlaat en een hoog verbruik.

Wat zou ik nu best doen? Ik had gedacht om het kleppendeksel er eens af te nemen, misschien kan ik daar al wat zien. En dan verder en verder...

edit: tekening van het motorblok van de kawasaki gpz 500 (is hier wel de chopperversie met tandriemaandrijving)
gpzmotor.jpg


Oja, tips zoals: "ga daarmee naar een garage" wil ik hier niet zien :N
 
Laatst bewerkt:
Er was niks verdachts te zien achter het linkerdeksel. Geen gruis of bramen. Geen bouten los. Alle magneten zitten nog heel goed vast. Ook niks aan de spoelen. Vreemd. De startkoppeling heeft misschien in een rare stand gezeten op het moment dat ik hem aanzette? Weet nog dat het een systeem was met tonnetjes en veertjes die het tandwiel bij het aanslaan moeten blokkeren.
Kan daar ook iets aan kapot gaan?

Deze dus:
full
 
als er iets aan de startkoppeling stuk gaat, uit zich dat meestal in de doorslippende startkoppeling.
maar heb ik wel eens het hart uit het tandwiel wat in de koppeling draait, gebroken gezien.
 
als de startkoppeling doorslipt, blijft de krukas stilstaan en de startmotor draait loos rond.
en dat klinkt alsof er een electromotor draait.

het zou misschien kunnen dat de koppeling af en toe een heel klein beetje doorslipt en dan een jouw geluid veroorzaakt.
maar dat is een beetje een gok.

als de koppeling doorslipt kan dat komen doordat de veertjes te slap zijn of door slijtage aan de rollen.
of de bus die aan het tandwiel vastzit en in de koppeling steekt, is versleten.
soms helpt een ander type motorolie.
 
Nee, dat is het niet (slippen), tenzij zoals je denkt, af en toe eventjes. Maar het geluid wat jij beschrijft van een doordraaiende startmotor zonder dat die de krukas meeneemt heb ik nog niet gehoord. Iets gebroken? dan moet het altijd misgaan en hier had ik het eenmalig en vroeger voor ik aan het blok moest werken had ik dat gekraak meermaals, maar ook niet iedere keer.
Vreemd probleem.
 
Voel maar eens tussen je duim en wijsvinger naar de oneffenheid van het rondsel op het starttandwiel, en naar de rondheid van de 3 starter vrijlooprollen.
Wédden dat het als een kraterlandschap aanvoelt ;)
De truuk zit 'm in het feit dat als je de motor uitzet, en de puntjes/hoge delen van de rotor/starttandwiel en de vrijloopnokken boven op elkaar liggen, je bij het opnieuw starten geen klemkracht hebt bij het aanzetten van de nokken omdat hij in een dal valt, daardoor schiet hij met een te hoge vaart tegen een opstaand puntje en vliegt daar met gekraak overheen.
Dit gebeurt dus in een razend tempo, waardoor je denkt dat er vanalles los in je blok ligt.
Even de zaak vervangen of rondslijpen, en 't is weer hélemaal opgelost :+
 
Hey Paul, merci voor de verheldering :)
Mijn zijdeksel staat er weer op, maar vorig jaar (onee, dat is al 2 jaar geleden!) had ik al een nieuw tandwiel gemonteerd en die ligt hier nog in een oudijzerbakje. Gevoeld en en gekeken en inderdaad: allemaal deukjes. Dus zullen die tonnetjes ook niet meer helemaal rond zijn. Had ik het toen geweten...
Als het gekraak veel voorkomt ga ik dat maar eens vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan