Euh, ja, dat wist ik al ^^ btw, veel koppel is niet per definitie makkelijk voor lage toerentallen, hangt er namelijk ook vanaf wanneer dat koppel ter beschikking komt. Heeft dacht ik weer te maken met overbrengingen van de versnellingen.Veel koppel is makkelijk voor lage toerentallen.
Pk's is mooi voor topvermogen.
Dacht ik? Vast iemand die het beter kan dan ik...
Ik postte deze topic omdat ik het allemaal niet precies wist, maar wat jij uitkraamt slaat nergens op. Iemand die het wel weet misschien?Voor maximale acceleratie moet je schakelen bij max vermogen .
Het zuinigst rijdt je met de maximale cilindervulling
dus zo veel mogelijk gas .
Voor het benodigde vermogen betekend het
dat je met het laagst mogelijk toerental
moet rijden.
Voor acceleratie is pk maatgevend.
Hmmz, tja, was toch wel op zoek naar een antwoord wat wel helemaal klopt. Dit wist ik al wel zo'n beetje, hoewel ik het er niet helemaal mee eens ben. Zo is het dacht ik dus echt niet zo dat hoe lager je toeren hoe zuiniger je rijdt. Iets wat wel vaak wordt gedacht. Sterker nog, te lage toeren is niet eens goed voor een motor.poeh weer dat wazige koppel/vermogen verhaal
Koppel is kracht waarmee je blok ronddraaid..vermogen is hoe snel je blok kan versnellen.
Veel koppel, weinig vermogen is enorm sterk maar kan niet zo snel accelereren.
Veel vermogen, weinig koppel kan heel snel accelereren maar heeft weinig kracht.
bovenstaande wordt ingewikkelder door versnellingsbakken die de boel wat verwazigen..veel koppel kan nl ook weer grotere overbrenging waardoor het voertuig juist wel weer snel kan accelereren, het blok zelf kan dit echter niet.
Het zuinigst rijd je bij een laag toerental in je hoogste versnelling waarbij je niet veel gas hoeft te geven om je snelheid vast te houden.
Weet dat het niet helemaal klopt maar globaal is het zo wel
Beetje duidelijk wel ja, maar dat was het ook al toen ik de topic aanmaakte. Ik heb nog steeds mijn vraagtekens bij dat maximaal accelereren, want stel:
Je rijdt 6000 toeren en je kan tot de 9000 waarbij je pas je volle vermogen aanspreekt, maar als je bij zeg 7 a 8 duizend toeren nagenoeg geen koppel meer hebt dan kom je volgens mij echt niet meer vooruit hoor, want daar heb je de kracht niet meer toe.
Heb het overigens zelfs een keer meegemaakt in een auto, de toerenteller kwam pas bij 5 of 6 duizend in het rood, maar boven de 3000 toeren kwam hij praktisch niet meer vooruit, pas als ik weer opschakelde ging hij weer versnellen. Das toch volgens mij een goed praktijk voorbeeld dat max vermogen niet meteen lijdt tot max acceleratie. Maar hoe zit het dan wel??
Helemaal juist. Je probeert zodanig te schakelen dat je gemiddeld over het toerenbereik wat je doorloopt in een versnelling het meeste koppel hebt. Schakel je dus op het moment dat je max. koppel bereikt, dan begin je in de nieuwe versnelling weer ver onder max koppel. Niet handig dus, want dat betekent dat je nooit je maximum koppel gebruikt. Het is dus afhankelijk van de koppelkromme van je motor en je overbrengingen wanneer je moet schakelen. Het kan zijn dat het gunstig is om bij max. vermogen te schakelen. Je begint dan misschien opnieuw vlakbij het max. koppel. Het kan ook zijn dat je dan in de nieuwe versnelling eigenlijk weer bij een te laag koppel begint bijvoorbeeld omdat de powerband smal is of omdat het gat tussen de versnellingen groot is. In dat geval kan het dus gunstiger zijn om wat later te schakelen. Vooral als je een motor hebt die na max. vermogen (in de zgn. overrun) niet scherp terugvalt.Ik heb ondertussen weer meer gelezen op verschillende websites enzo en kom nu tot het volgende:
Om het snelst te accelereren moet je ervoor zorgen dat je steeds het meeste koppel ter beschikking hebt. Mijn Alfa gaf 144 koppel af bij 4500 en daarna daalt het koppel, maar het is nu nog niet verstandig om te schakelen want hoewel het koppel daalt is het nog altijd meer dan het zou zijn als ik al zou opschakelen. In de hogere versnelling zit je namelijk weer lager in de toeren en dus is het volgens mij zaak om grafiekjes te hebben waarbij de koppelcurves van de verschillende versnellingen in staan en dan kijken bij hoeveel toeren je moet schakelen om weer meer koppel ter beschikking te hebben.
Klopt dit?
Ik heb gekeken op deze website: http/vettenet.org/torquehp.html