Overigens op vakantie in de Eifel tegen onderstaande probleem met mijn 1090 aangelopen. Is dat herkenbaar hier of heb ik gewoon pech?
Symptomen:
Rond de 5000 rpm
OF bij stevig gasgeven valt ineens het vermogen van de motor weg. Als je het gas dan open houdt gaat de motor erg stotteren: veel vermogen, geen vermogen, veel vermogen, geen vermogen enz..
Wanneer doen de symptomen zich voor:
- De motor rijdt in het algemeen prima. Heb de storing nu vier keer meegemaakt. Drie keer bij temperaturen rond de 30 C. Een keer bij 22 C.
- In alle gevallen nadat ik langere tijd (vele uren) met lage snelheid (30-70 kmu) gereden had.
- In alle gevallen was de benzinepomp en de benzinetank heel warm/heet.
- In alle gevallen was het probleem voorbij nadat de motor een nacht stilgestaan had.
- In alle gevallen was het probleem (soms tijdelijk) verdwenen na het tanken van benzine.
- In alle gevallen was het probleem voor korte tijd (2-10 mins) verdwenen nadat de motor 20 minuten stilgestaan had.
De voorlaatste keer dat het probleem zich voordeed was ik in Luxemburg en 180 km van huis. Ik heb toen met deze symptomen uren gereden door bergachtig gebied; voortdurend op het randje van inhouden van de motor. Na ongeveer een uur op de terugweg kwam het motorstoringslampje in. Diagnose de volgende dag bij de KTM dealer wees uit dat het de "Lambasonde, tweede cilinder" was (volgens de monteur). Hij heeft de storing gereset. Deze storing heeft zich niet opnieuw voorgedaan hoewel het probleem met inhouden van de motor dezelfde dag (op de terugweg) weer teruggekomen is.
Mijn conclusie:
Door de constructie van de motorfiets wordt de benzinetank en de benzine erin flink warm (de hevelleiding loopt vlak boven de uitlaatbocht en zit tegen de onderrand van de radiator aan, de radiatorlucht stroomt deels (linkerzijde) langs de tank naar buiten, de tank zit over de voorste cilinder heen gebouwd enz.). Bij het langdurig langzaam rijden bij hoge temperaturen worden de benzinetank en benzinepomp minder gekoeld door langstromende lucht en zal de benzine dus warmer worden. Dit is voelbaar aan de buitenkant tank (van de week amper aan te raken zo heet), benzinepomp (idem), benzine hevelleiding (ook heel warm).
Gezien de motor prima rijdt bij lagere temperaturen heeft de temperatuur (van de benzine?) klaarblijkelijk invloed op het ontstaan van dit probleem.
Mijn vermoeden is dat, als de benzine warm wordt, er dampbellen in de inlaat van de benzinepomp ontstaan (vapor lock) die ervoor zorgen dat de benzinedruk naar de injectors wegvalt boven een bepaald debiet.
Ik vermoed dat, door uren op het randje te rijden op mijn weg vanuit Luxemburg terug naar huis, cilinder twee (die het verste weg zit van de benzinepomp) langere tijd te weinig brandstof heeft gekregen, daardoor te arm is gaan draaien met het storingslampje als gevolg.
Doordat de (warme) temperatuur van de benzine een rol lijkt te spelen vermoed ik dat het zuigfilter van de benzinepomp deels verstopt zit. Hierdoor kunnen er dampbellen ontstaan na het zuigfilter bij grotere doorstroming doordat de zuigdruk na het filter verder wegzakt. Dit gebeurt niet als de benzine minder warm is.
Dit zou dan verklaren waarom dit probleem zich vooral voordoet als het heel warm is, met weinig koeling van de lucht. Het verklaart ook waarom het probleem enig tijd weg is na het tanken (dan is er koelere benzine toegevoegd en er stroomt geen benzine meer door de hevelleiding) en waarom er geen probleem meer is na langere afkoeling.