KTM 1050/1090/1190/1290 Adventure Topic, Op eenzame hoogte.

Normaliter zouden deze rijomstandigheden, die niet uitzonderlijk zijn , zeker in het zuiden , toch tijdens de R&D fase van deze motor totdentreure zijn getest, lijkt me.
Je analyse lijkt me grondig te zijn , maar ik vermoed wel exemplarisch voor jouw fiets..
Anders zouden er honderden topicleden al last moeten hebben gehad van dit fenomeen.
Heb je ook aan iets simpels als de ontluchting van je tankdop gedacht als (bijkomende) oorzaak ?
 
Laatst bewerkt:
standaard dempers roesten inderdaad, vandaar de noodzaak er en open kachelpijp op te zetten :+

De brandstof filters en snelkoppelingen van het benzine systeem lijken wel eens problemen te kunnen geven. vapor lock lijkt me wat minder aannemelijk bij rijden.
Misschien goed om even toe te lichten waarom ik aan Vapor Lock denk in combinatie met een halfverstopt brandstoffilter.

Benzine in NL heeft een kooktraject van 25 to 30 C (zie pag 22/23 en 12) bij atmosferische druk. De druk in de zuig van de benzinepomp is altijd lager dan atmosferische druk wat betekent dat het kooktraject bij een lagere temperatuur begint. Gezien ik geen dampdruk kromme van benzine heb kunnen vinden weet ik niet hoeveel lager de kooktemperatuur is bij een lagere druk maar het is aannemelijk dat het zeker enkele graden zal zijn.

Bij een deels verstopt brandstoffilter zal er normaal gesproken voldoende benzine toevoer naar de motor zijn. KTM heeft het filter natuurlijk zo ontworpen dat het niet bij een beetje verstopping direct problemen geeft. Ander wordt het als er dampbellen in de zuig van de pomp ontstaan. Deze zorgen ervoor dat de capaciteit van de pomp ineens instort (gezien de KMT 1090 benzinepomp een centrifugaalpomp is). Met het door mij beschreven symptoom als gevolg.

De druk in de zuig van de benzinepomp zal bij een deels verstopt filter lager zijn dan bij een nieuw filter (de gedeeltelijke verstopping van het filter zal zorgen voor een grotere drukval over het filter). Normaal gesproken dus geen probleem. Maar bij benzine die opwarmt tot ca. 25 graden of meer wordt dat wel een probleem. Omdat, bij die temperaturen, delen van de benzine gaan koken (verdampen). En omdat de druk in de zuig van de pomp het laagste is zal daar de dampbel vorming het eerste plaatsvinden.

Als ik, na enkele uren in hoge temperaturen rijden met lage snelheid, de zijkant van de tank amper kan vastpakken zo warm als ie is en datzelfde ook voel aan de benzinepomp buitenzijde, onderkant van de tank rondom de benzinepomp en aan de hevelleiding tussen beide tankdelen dan mag je toch wel aannemen dat de tank ook aan de binnenzijde warm is. Mss geen 40 graden maar mss wel ruim 30. En die zal dus de benzine opwarmen. Dat is, denk ik, de reden dat mijn problemen zich alleen maar voordoen na enkele uren in warmte rijden met lage snelheid. Dan is er uren weinig luchtstroming langs de motorfiets en door de radiator. Zal de lucht na de radiator warmer zijn en de tank heter worden. Na enkele uren bereikt de benzine dan het punt waarbij er dampbellen gaan onstaan.

Logisch of zie ik spoken?
 
Laatst bewerkt:
Heb je ook aan iets simpels als de ontluchting van je tankdop gedacht als (bijkomende) oorzaak ?
Bedankt voor het meedenken👍.

De eerste keer dat het probleem onstond heb ik een tijdje met open tankdop gereden omdat ik het vermoeden had dat de tank op vacuum kwam door een verstopte ontluchting. Maar dat lostte toen het probleem niet op.

Normaliter zouden deze rijomstandigheden, die niet uitzonderlijk zijn , zeker in het zuiden , toch tijdens de R&D fase van deze motor totdentreure zijn getest, lijkt me.
Je analyse lijkt me grondig te zijn , maar ik vermoed wel exemplarisch voor jouw fiets..
Anders zouden er hinderden topicleden al last moeten hebben gehad van dit fenomeen.

Er is vast veel getest tijdens R&D. Dat geloof ik direct. Maar ik zie dit heel erg hetzelfde als met software bugs: je kunt testen tot je een ons weegt. Maar gebruikers zullen de software altijd net iets anders gebruiken dan je bedacht had. En dan vind je foutjes. Denk dat dit hetzelfde is: een combinatie van verschillende factoren (half verstopt brandstoffilter, hoge temperaturen, langdurig lage snelheid rijden) die je niet hebt kunnen testen en die elk in zichzelf of in enkele combinatie geen probleem zijn. Het is de combinatie van alle drie die (denk ik) nu bij mij een probleem oplevert.
 
Laatst bewerkt:
Wat bedoel je met angstig?

Vrijwel geen gas geven maar de motor wel in het toeren gebied laten draaien waar hij het meeste vermogen geeft.
Je mag daar 100 maar daar komen ze niet in de buurt.

Overigens op vakantie in de Eifel tegen onderstaande probleem met mijn 1090 aangelopen. Is dat herkenbaar hier of heb ik gewoon pech?

Zelf deze zomer in de hete periode gereden in het zelfde gebied. Geen last van gehad met mijn 1290 SAS.
Wel gemerkt dat ik af en toe een weg moest zoeken waar ik beter door kon rijden omdat er veel warmte van de motor af komt. Na een stuk 80+ rijden is de ergste warmte dan vrij snel weg.
 
je wetenschappelijke onderbouwing is niet helemaal correct trouwens, er zijn enkele bestanddelen die al bij 20-30 graden kunnen verdampen, maar dit zal niet de hoofdmoot zijn en zal dus echt niet direct voor dampbellen zorgen. Dan zou dit bij alle voertuigen in warm weer een probleem zijn. Daarbij zet men graag de pomp in de brandstoftank om lage zuigdruk van de pomp te voorkomen. Wat weer wel voor een lage zuigdruk kan zorgen is een verstopt of ingeklapt brandstoffilter. Lage druk betekent lager verdampingspunt

Met E10 heb ik ook bij warm weer geen last van stotterende motorblokken. Wel van half gaar gekookte enkels :+
 
Ga eerste eens even het onderhoud na: belangrijke gegevens die ik mis zijn het aantal km die op het blok staan, wanneer de laatste beurt is geweest en of überhaupt ooit je brandstoffilters vervangen zijn. De filters dienen gewoon elke 30.000 km vervangen te worden of x aantal jaar. Zelf nog nooit last gehad van jouw probleem bij de 1290 met ook lange ritten met temperaturen van 38 graden etc.
 
Ga eerste eens even het onderhoud na: belangrijke gegevens die ik mis zijn het aantal km die op het blok staan, wanneer de laatste beurt is geweest en of überhaupt ooit je brandstoffilters vervangen zijn. De filters dienen gewoon elke 30.000 km vervangen te worden of x aantal jaar. Zelf nog nooit last gehad van jouw probleem bij de 1290 met ook lange ritten met temperaturen van 38 graden etc.
Goeie vragen Niels!

De motor heeft bijna 50k km gereden. De laatste beurt is vier weken geleden geweest. Ik heb de motor gebruikt gekocht maar heb alle papieren behalve de 1000 en 15000 beurten. Voor zover ik weet is het brandstoffilter nog nooit vervangen.

Ik had ook al gekeken in het handboek naar de KTM richtlijnen voor het brandstoffilter. Er staat nergens dat het elke 30k km of om het jaar vervangen moet worden (of ik heb het gemist). Er staat wel dat je bij elke beurt de brandstofdruk moet controleren. Maar dat helpt natuurlijk alleen als het filter dan al heel vuil is. Maar dat doet me wel denken dat KTM dan kennelijk vindt dat dat dan precies op tijd is.

Maar ben wel met je eens dat het mss beter is om dingen preventief te doen. Dingen als het brandstoffilter maar ook bijv. de transmissie dempers. Kost iets meer maar dan zou ik nu tijdens mijn vakantie meerdere tochten door de Eifel wel gemaakt hebben die ik nu niet gemaakt heb...
 
Laatst bewerkt:
Goeie vragen Niels!

De motor heeft bijna 50k km gereden. De laatste beurt is vier weken geleden geweest. Ik heb de motor gebruikt gekocht maar heb alle papieren behalve de 1000 en 15000 beurten. Voor zover ik weet is het brandstoffilter nog nooit vervangen.

Ik had ook al gekeken in het handboek naar de KTM richtlijnen voor het brandstoffilter. Er staat nergens dat het elke 30k km of om het jaar vervangen moet worden (of ik heb het gemist). Er staat wel dat je bij elke beurt de brandstofdruk moet controleren. Maar dat helpt natuurlijk alleen als het filter dan al heel vuil is. Maar dat doet me wel denken dat KTM dan kennelijk vindt dat dat dan precies op tijd is.

Maar ben wel met je eens dat het mss beter is om dingen preventief te doen. Dingen als het brandstoffilter maar ook bijv. de transmissie dempers. Kost iets meer maar dan zou ik nu tijdens mijn vakantie meerdere tochten door de Eifel wel gemaakt hebben die ik nu niet gemaakt heb...

Dat staat ook nergens inderdaad. Ik breng hem altijd naar Motorservice Akersloot (KTM Specialist) en daar vervangen ze de brandstoffilters preventief bij elke 30k beurt.
 
aha, de man van Melle...?

Zou wel eens willen weten hoe die Akra klinkt op een 1090 !

Oink? :/

Iets anders ... iemand dit ooit al meegemaakt:

Vorige dinsdag: we reden naar de ardennen voor een 3-daagse. Op de (drukke) brusselse ring valt ineens plots mijn motor uit ... Ik reed een 110km/u in 6e versnelling, het was behoorlijk warm (36 graden op de dash). Tof hoor, als je even 4 rijvakken op een drukke ring moet uitbollen tot op de pechstrook ...

Daarna terug gestart: niks aan de hand ...
 
Oink? :/

Iets anders ... iemand dit ooit al meegemaakt:

Vorige dinsdag: we reden naar de ardennen voor een 3-daagse. Op de (drukke) brusselse ring valt ineens plots mijn motor uit ... Ik reed een 110km/u in 6e versnelling, het was behoorlijk warm (36 graden op de dash). Tof hoor, als je even 4 rijvakken op een drukke ring moet uitbollen tot op de pechstrook ...

Daarna terug gestart: niks aan de hand ...
Zelf niet meegemaakt op de KTM (wel eens op de F800GS die ik hiervoor had) maar op ADV-rider staan er best veel van dergelijke meldingen.
 
Goeie vragen Niels!

De motor heeft bijna 50k km gereden. De laatste beurt is vier weken geleden geweest. Ik heb de motor gebruikt gekocht maar heb alle papieren behalve de 1000 en 15000 beurten. Voor zover ik weet is het brandstoffilter nog nooit vervangen.

Ik had ook al gekeken in het handboek naar de KTM richtlijnen voor het brandstoffilter. Er staat nergens dat het elke 30k km of om het jaar vervangen moet worden (of ik heb het gemist). Er staat wel dat je bij elke beurt de brandstofdruk moet controleren. Maar dat helpt natuurlijk alleen als het filter dan al heel vuil is. Maar dat doet me wel denken dat KTM dan kennelijk vindt dat dat dan precies op tijd is.

Maar ben wel met je eens dat het mss beter is om dingen preventief te doen. Dingen als het brandstoffilter maar ook bijv. de transmissie dempers. Kost iets meer maar dan zou ik nu tijdens mijn vakantie meerdere tochten door de Eifel wel gemaakt hebben die ik nu niet gemaakt heb...
Mijn benzine pomp van de 1190 gaf al bij de 32k kuren.
Mijn motor ging toen niet hoger in dan 6000rpm en per versnelling lager mocht ik hogere toeren draaien
 
Dat klinkt hetzelfde als wat ik soms heb. Hoe heb je dit toen opgelost?
Ik zelf niet, het probleem merkte ik op toen ik net een nieuwe motor kocht.
Meeste mensen doen er een uprated benzine pomp in zoals rallymotor verkoopt.
Of doen er voorfilters voor, ik heb bij mijn 701 die ook dat soort problemen heeft een guglatech filter in gedaan. Tanken duurt wat langer door het filter, maar liever dat dan ergens stilstaan
 
Zojuist een OSCO gemonteerd, is goed zelf te doen, hopelijk blijft alles wat schoner nu 😅

BCB03EE0-2908-42C1-97AF-327990A03A50.jpeg
D4942E08-676B-445E-A6D2-525430F074F8.jpeg
A4E1CE2D-D22E-4159-8760-F6878E1A0118.jpeg
08FC23C3-B34D-4D3F-808A-84BC4D036DC3.jpeg
 
Netjes, ik gebruik al jaren de OSCO icm. Kroon kettingzaagolie

 
Netjes, ik gebruik al jaren de OSCO icm. Kroon kettingzaagolie

Ik gebruik hem ook. Heb er nu transmissie olie in. Stinkt een beetje maar hecht erg goed...
 
Ik zelf niet, het probleem merkte ik op toen ik net een nieuwe motor kocht.
Meeste mensen doen er een uprated benzine pomp in zoals rallymotor verkoopt.
Of doen er voorfilters voor, ik heb bij mijn 701 die ook dat soort problemen heeft een guglatech filter in gedaan. Tanken duurt wat langer door het filter, maar liever dat dan ergens stilstaan
Dat Guglatech filter zit dan in de tank opening van de benzinetank?
 
Zojuist een OSCO gemonteerd, is goed zelf te doen, hopelijk blijft alles wat schoner nu 😅

Bekijk bijlage 1544583
Bekijk bijlage 1544584
Bekijk bijlage 1544585
Bekijk bijlage 1544586

Ik gebruik droog kettingvet van S100 en de volgende ketting wordt bovendien een onderhoudsvrij exemplaar van REGINA, zoals BMW ze nu reeds commercialiseert.
Voor andere merken ook beschikbaar vanaf januari 2021, blijkbaar ... => achtervelg blijft nu reeds schoon met een minimale investering en moeite (dankzij de middenbok ;) )

 
Nu we het toch over ketting smeren en bijbehorend schoonmaken hebben. Weet iemand nog een goed adres voor Kerosine in b.v liter of 5 liter verpakking?
 
Oink? :/

Iets anders ... iemand dit ooit al meegemaakt:

Vorige dinsdag: we reden naar de ardennen voor een 3-daagse. Op de (drukke) brusselse ring valt ineens plots mijn motor uit ... Ik reed een 110km/u in 6e versnelling, het was behoorlijk warm (36 graden op de dash). Tof hoor, als je even 4 rijvakken op een drukke ring moet uitbollen tot op de pechstrook ...

Daarna terug gestart: niks aan de hand ...

Ja dat heb ik meegemaakt met mijn tweede 1190 (2016).
Tijdens een inhaalactie in de Eifel viel de motor helemaal stil, display uit etc.
Kontakt uit en aan en er kwam weer leven in (rijdend...) maar moest wel met de startknop de boel weer aanjagen.
In de versnelling en koppeling op laten komen werkte niet. En kon daarna de hele dag probleemloos rijden.

Paar weken later, net na een bandenwissel bij de motorboer, gebeurde het weer.
Op de terugweg naar de motorboer weer 4 keer.
Motor , zonder er nog op gereden te hebben, ingeruild voor een 1290.
Later vernomen dat het display in zijn geheel vervangen was en ze nooit meer een klacht hebben gehad over dat probleem.
Mij leek het een kabelbreuk, of slecht kontakt ergens.
 
Ik gebruik droog kettingvet van S100 en de volgende ketting wordt bovendien een onderhoudsvrij exemplaar van REGINA, zoals BMW ze nu reeds commercialiseert.
Voor andere merken ook beschikbaar vanaf januari 2021, blijkbaar ... => achtervelg blijft nu reeds schoon met een minimale investering en moeite (dankzij de middenbok ;) )


Had het gelezen ja van die zogenaamde onderhoudsvrij ketting, ik ben zeer benieuwd naar de lange termijn reviews.
Een koopje is het zeker niet, zag bedragen voorbijkomen van tegen de €400?
Maar als fabrieks-optie bij een BMW wel interessant, meerprijs €100.
 
Terug
Bovenaan Onderaan