Laat je Aprilia Pegaso ff zien

Pardon, ik heb het vermelde verbruik even aangepast.
Er stond 1:19, maar ik heb het even herberekend en het is 888 liter over 15.793 km.
Dus een gemiddeld verbruik van ongeveer 1:17,7
 
Normaal gesproken loopt een motor koud voor geen meter, maar perfect als de motor warm is. Vandaar de choke om extra benzine toe te voegen voor de koude start.

Als de motor koud goed start en wegrijd zonder choke, staat de motor warm te rijk (te veel benzine). Vaak is het wel zo dat zodra je de wijk uit rijd kan je de choke weer uitzetten.
Bedankt voor ieders reactie. Mijn motor lijkt het beter te doen met gas open tijdens het starten en beetje gas openhouden gelijk. dan blijft ie aan.
Ik heb een paar maanden terug de stationairsproeier nog schoongemaakt, maar toch lijkt het dan op wat weinig brandstof..

Is overigens echt alleen de eerste 10 seconden na starten. Hij slaat na paar keer starten wel aan maar hort en stoot dan wat en valt uit. Dan nog een of 2 x starten en dan loopt ie wel. En zodra ie een klein beetje warm is ook prima zonder de choke zoals het hoort- stationairschroef werkt ook prima en is goed afgesteld bij warme motor. RIjden doet ie perfect, pakt overal goed op, valt nooit uit. Dus ik zoek het op basis hiervan niet in de gasnaald/hoofdsproeier nu.

Mijn luchtschroeven staan 2,5 slag uit, heb hier nog niet mee geëxperimenteerd. Een slag indraaien betekent volgens mij minder lucht dus rijker mengsel toch?
 
Sorry Criz86, ik heb daar iig geen kaas van gegeten.

Iets anders; ik heb nog een (incomplete) pakking set liggen.
Destijds deels voor mijn Peg (2004) gebruikt.
Geen idee wat er wel of niet mist ...
Nieuw en compleet kost het je meen ik €85,-
Maar als ik er hier gewoon iemand mee kan verblijden is dat ook goed natuurlijk.
(Alhoewel een tegenprestatie in de vorm van Tonie Sjokolinie zeeeeker gewaardeerd zou worden hihi).

Doe maar een pb bij interesse ...
 
Mijn luchtschroeven staan 2,5 slag uit, heb hier nog niet mee geëxperimenteerd. Een slag indraaien betekent volgens mij minder lucht dus rijker mengsel toch?
Het is een mengselschroef, geen luchtschroef. Slag naar binnen --> Armer mengsel. Met standaard luchtfilter en uitlaat klinkt 2,5 slag per carburateur prima. Mijn oude pegaso had podfilters, dat is geen vergelijking. Motor hoor je natuurlijk nooit te moeten starten met het gas open. :+

Je gebruikt de choke wel? Speel er eens mee, het is namelijk ook een 'afstelling'. Mijn SV start perfect op 25% choke open. Choke 100% open en de SV start niet, maar verdrinkt in een hoop benzine. Het klink in elk geval dat er niks mis is met je motor, maar dat je alleen een handigheidje erin moet krijgen.
 
Mee eens dat de Freewind en de Pegaso in dezelfde vijver vissen. Persoonlijk vind ik de Freewind niet zo mooi om te zien als de Pegaso, reed echter wel leuk.
Het grootste obstakel om niet wederom voor de Freewind te gaan is eigenlijk het aanbod, ik zie er welgeteld 2 te koop staan. 1 bij AMT en 1 bij Boonstra, :X.
Al op pad geweest?
Nog langs een zaakie gereden?
Ergens OP proefgereden?
...
Al iets wijzer geworden?
 
En weet iemand waar ik een standaard uitlaat kan krijgen voor de Peg.
Nieuw of nog in fatsoenlijke staat?
De mijne is helaas lek, al is het nog geen probleem.
Het volume is gelukkig amper toegenomen, maar valt mij persoonlijk echter wel op.

Ook welkom om te vernemen zijn geschikte vervangende uitlaten.
Ik zoek naar zo stil mogelijke, volume is niet mijn ding.
Volgens het RDW levert de motor af fabriek 85 dB bij 3250 rpm.
Bij het beurtje bleken de (standaard) uitlaten tevens lek, en nog best behoorlijk ook.
Was er wel van op de hoogte, al viel het me niet zo op eerlijk gezegd.
Ze zijn nu vervangen voor een setje opgeknapte tweedehandsjes van de originele type.
En wat een verschil zeg; heerlijk stil maar wel een stuk dieper!
Al met al een hele (en onverwachte) verbetering haha!
 
Het is een mengselschroef, geen luchtschroef. Slag naar binnen --> Armer mengsel. Met standaard luchtfilter en uitlaat klinkt 2,5 slag per carburateur prima. Mijn oude pegaso had podfilters, dat is geen vergelijking. Motor hoor je natuurlijk nooit te moeten starten met het gas open. :+

Je gebruikt de choke wel? Speel er eens mee, het is namelijk ook een 'afstelling'. Mijn SV start perfect op 25% choke open. Choke 100% open en de SV start niet, maar verdrinkt in een hoop benzine. Het klink in elk geval dat er niks mis is met je motor, maar dat je alleen een handigheidje erin moet krijgen.
Bedankt voor je feedback. Choke gebruik ik wel, in allerlei standen. Maar welke stand ook, hij moet gewoon even een keer of 4 keer gestart worden voor hij blijft lopen... Om helemaal juist te zijn; tijdens starten geef ik geen gas, direct erna dan een beetje om hem 'aan de gang te houden' voor de eerste paar tellen.
Ik heb de motor al weer 4 jaar geloof ik en vroeger was dit niet zo. Hij liep wel moeizaam maar hij bleeft direct lopen met de choke erop, vanaf 50% tot 100% open ongeveer.
 
Sorry Criz86, ik heb daar iig geen kaas van gegeten.

Iets anders; ik heb nog een (incomplete) pakking set liggen.
Destijds deels voor mijn Peg (2004) gebruikt.
Geen idee wat er wel of niet mist ...
Nieuw en compleet kost het je meen ik €85,-
Maar als ik er hier gewoon iemand mee kan verblijden is dat ook goed natuurlijk.
(Alhoewel een tegenprestatie in de vorm van Tonie Sjokolinie zeeeeker gewaardeerd zou worden hihi).

Doe maar een pb bij interesse ...
Niemand?
Dan gaat het spulletje waarschijnlijk eerdaags de grijze bak in.
Eenmaal andermaal ...
 
Ik vrees van niet..pegaso start nog niet echt.. mijn Aprilia shiver staat gepoetst in de schuur en de schokdemper en vork gaan er dit weekend af om een beurt te krijgen. Daarnaast nog wat teveel andere dingen te doen helaas. Op zich wel prima weer nu
 
Ik vrees van niet..pegaso start nog niet echt.. mijn Aprilia shiver staat gepoetst in de schuur en de schokdemper en vork gaan er dit weekend af om een beurt te krijgen. Daarnaast nog wat teveel andere dingen te doen helaas. Op zich wel prima weer nu
Misschien dat je de Shiver nog af krijgt dit jaar?
Klinkt slecht, maar zo bedoel ik het niet hoor ... maar 2020 is nog maar een week of twee he.
En als je de kans hebt of nog kan creeeren om een dag of dagdeel op pad te gaan, dan moet je dat vooral inplannen natuurlijk.
Desnoods oudejaars avond, als het goed is is het dan toch rustig op straat haha!
 
Nou, laat ik dan de eerste zijn:
4C75D56C-BA0F-4356-A389-3D76E4FACC09.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: dgr
Hoi allemaal,
Sinds een paar maanden heb ik ook een Pegaso 650 in de stal. Een 99-er Garda, zilvergrijs. Gekocht als projectje en "in de buurt boodschapjes" voor 500 euries. Liep niet, sowieso lekke koppakking, te vies om aan te pakken, 60.000 km, verdere status grotendeels onduidelijk. De vorige eigenaar had geen zin meer om er in te investeren, alleen al een koppakking vervangen is veel werk en dus duur. De gok maar genomen, hoeveel buil kan je vallen voor dat geld. Ik had wel zin in een eencilindertje, rijd al veeeel jaren met plezier Aprilia, dus lekker sleutelen maar.

Nou ja lekker. Voor de koppakking moet het hele blok er uit, en dus de achterbrug los, het frame gesplitst, enz enz. Kortom een gecontroleerde explosie. Ik vond het niet erg want als het allemaal door je handen gaat zie je ook dingen die je anders niet ziet zeg maar.

Ik snap waarom deze dingen zo lekker sturen: alles zit zo dicht op elkaar gebouwd rond het zwaartepunt.
Ik snap ook waarom deze dingen niet zo lekker sleutelen: alles zit zo dicht op elkaar gebouwd rond het zwaartepunt....

Anyway, met het boek in de hand kwam het allemaal goed met de koppakking. Je kunt die Rotax blokken heel mooi met een boutje op BDP fixeren, de nokkenassen zijn netjes gemerkt dus wel veel werk maar niet echt moeilijk. Na ongeveer 1000 kilometer moeten de 5 kopbouten nog een keer nagetrokken worden (dat klinkt heel ouderwets). Maar als je dat niet doet gaat uiteindelijk je koppakking weer naar de haaien. In de praktijk wordt dat vaak vergeten.

Wat me verder al sleutelend opviel. Een paar typische Aprilia dingen. Niet erg maar je moet het even weten. De lagers van het achtervering linksysteem hebben geen smeernippels dus moeten af en toe uit elkaar voor een beetje vet. Was dus al een eeuwigheid niet meer gebeurd bij de mijne. Het draaide nog wel maar was kurkdroog. Verder de verbinding tussen de dynamo en de spanningsregelaar. Je zag de zwarte plekjes zitten van de overgangsweerstand daar. Alle 3 de stekkers maar even doorgesoldeerd en in rubber verpakt zodat het weer 20 jaar mee kan. De laadstroom is overigens prima verder.
Gek detail is de loop van de achterremleiding. Aan de binnenkant van het hoofdframe, vlak bij de ketting, is die van starre buis gemaakt. Dat was heel erg weggesleten bij mij door een te slappe/versleten ketting. Het lekt niet, de achterrem heeft nog netjes druk maar wel raar. Ook hier weer: zolang je alles netjes bijhoudt is het waarschijnlijk nooit een probleem maar "fool proof" is anders.

Dan de carburatie. Redelijk simpele BST33's die ook in een F650 zitten en wat Suzuki's. Daar heb ik het meest mee gestoeid tot nu toe. De membranen waren lek, kan gebeuren na 21 jaar. Wat uitgedroogde keerringen zorgden voor het overstromen van de vlotterbakjes. Verder zat de boel behoorlijk verstopt dus maar even ultrasoon laten reinigen. Ook hier weer, voor dat je er bij bent... Nog niet eerder meegemaakt dat je uitlaten + achterframe los moet om de carbs er uit te pakken...Ik kan het nu in m'n slaap, dat dan weer wel.
Na een hele hoop startpogingen ging-ie zowaar soort van lopen. Vol op de choke, als ik hem er af haalde sloeg-ie meteen weer af, totdat het blok echt warm was. Toch maar wat rijden dan. Wat stuurt dat leuk! Licht en wendbaar maar ook mooie stabiel als-ie eenmaal in een bocht ligt. De remmen zijn erg goed. Verder alles lekker simpel, voorspelbaar.

Wat is er dan nog niet goed: stationair blijft hij netjes lopen ook zonder choke. Start warm ook in een seconde en blijft mooi lopen. Wegrijden gaat schokkerig, pas boven de 3000 toeren begint hij echt te trekken. Overduidelijk de stationairsproeiers dus. Ik had me al wat ingelezen hierover, ze lopen standaard gewoon echt te arm. Eerst voor de zekerheid een nieuwe bougie er in en een betere bougiedop. De originele doppen krijgen veel te veel weerstand na verloop van tijd. Nou ja de carbjes er maar weer af voor de zoveelste keer. Ook na het volledig open zetten van de mengselschroeven ging het wel beter maar mwah.
Toch maar meegenomen op de aanhanger naar de Ardennen, kampeerweekend met vrienden. Hij deed het echt prima daar. Gewoon een beetje op toeren houden en genieten van dat heerlijk sturen.

Ik merkte wel dat dat originele achterveertje behoorlijk moe was, hij stond ook behoorlijk achterover op z'n wielen. Dat hebben er veel uit die tijd. Met een in hoogte verstelbare YSS voelt hij achter een stuk beter en staat-ie weer normaal op z'n wielen. Ik ben ook vrij lang dus dat past me meer zo.

Wat gelezen over F650's (top forum hebben die!) en carburatie. De enige echte remedie tegen dat arme lopen is grotere stationair sproeiers. Maar ja die zitten bij deze BST's er vast ingeperst. Waarom dan toch.... Ik heb een setje naaldjes gekocht om sproeier wat uit te kunnen boren en ze beide 2 maten groter gemaakt. Hij blijft nu koud na een seconde of 10 stationair lopen zonder choke. Yay! Nog niet echt kunnen rijden vanwege kou/regen (winterwatje ik weet het) maar ik ben erg benieuwd. Ik denk dat we nu alle lekken wel boven hebben.
Verder in de categorie gewoon leuk: ik heb er wat elektrische handigheidjes op gemaakt. Een zekeringkastje in het bagagevakje achter en vandaar uit een 12V plug, 5V USB voor de telefoonnavigatie, en een volmeter/klokje. Er komt een hoog voorspatbordje op en noppen(achtige)bandjes, Pirelli STR denk ik. Verder het beschadigde en saai grijze plaatwerk een beetje spuiten om hem wat verder "op te ruigen". Ik zal tzt wat plaatjes posten ;)
 
Laatst bewerkt:
Nou welkom SuperTanker.
Waar was je die hele tijd haha, beetje rondjes rijden op zo'n toch wel hele gave Tiger?
Ook fijne fietsen waren dat, al rijden de huidige ook niet verkeerd natuurlijk ...

Fijn dat je de Peg aan de praat hebt gekregen, en waarschijnlijk heb behoed van allerlei potentiële problemen.
Hoop dat je er heul veul lol mee zal hebben, maar dat komt vast wel goed haha!
Benieuwd naar de plaatjes ... zijn het actie pics uit bv de Ardennen?
 
Die Tiger (96-er) staat in Spanje. Ben ik regelmatig *D Ook een sloop ding dat ik heb gereanimeerd. Ik hou gewoon van ouwe spullen rijdend houden denk ik. M'n "nieuwste" is ook al weer bijna 17, een 2004 RST1000 Futura. Geweldig ding.
 
Hallo allemaal,

Bij deze wil ik me even voorstellen. Sinds vandaag in bezit van een Aprilia Pegaso Tuscany-Tibet! Ik heb deze motor geruild voor mijn eigen Triumph Sprint RS 955i, een heerlijke motor maar na 4 jaar sturen was ik opzoek naar een andere motor uitdaging: Ik ga in het voorjaar met twee vrienden (beide ook met een Pegaso, bouwjaar '95) de Nederlandse TET route rijden.

Plaatje bij het praatje:
thumbnail_IMG-20210109-WA0000.jpg

Vanochtend om 10 uur vertrokken uit Zwolle met de Triumph en in het midden afgesproken om de motoren te bekijken. Beviel van beide kanten dus de ruil werd gesloten. Het gaat om een hier ook bekende Tuscany Tibet Pegaso. Wat een leuke motor! Lekker lichtvoetig en speels.

Thuis in de schuur meteen aan de slag gegaan en dit is momenteel de status:
thumbnail_DSC_0268.jpg

De motor ziet er érg netjes uit, complimenten aan de vorige eigenaren! Met 79k kilometers verwacht je toch wel wat ''versleutelde'' onderdelen om het netjes te zeggen maar niks van dat alles. Alles zit tot nu toe met de originele boutjes vast en komt keurig los. Dat werkt nog eens prettig.
Zoals bij al mijn tweedehands motoren krijgt de Pegaso eerst een grote beurt. Alle vloeistoffen en filters, bougietje, klepspeling controleren etc. Daarnaast ga ik alle kleine roestplekjes even bijwerken en de uitlaatdempers ontroesten en spuiten voordat deze doorrotten. Er is een originele stickerset onderweg en er komen van het voorjaar nog een aantal TET gerelateerde upgrades aan (banden, valbeugels).

Groeten,

Dyon
 
Dag Dyon, welkom op dit pitoreske maar knusse topic.
Allereerst van harte gefeliciteerd met de Pegaso, ik ga er vanuit dat je daar vele herinneringswaardige kilometers mee zult beleven!
De motor ziet er inderdaad wel iets bekend uit, het zadel en de topkoffer trekken mijn aandacht.
Was het iemand van hier?

Gelijk heb je dat je de motor meteen helemaal nakijkt, ook het eerste wat ik altijd (laat) doe(n).
En erg fijn om te horen dat de motor in een dergelijke staat verkeerd.
Voor iedereen een fijne blik in de toekomst, al is het voor mijn Peg nog zo'n 40.000 kilometer weg.
Wat met het huidige jaar kilometrage op zo'n acht jaar uitkomt hahaaaa!

De TET rijden; klinkt als een goed plan, zeker met motoren van gelijke leest + goed gezelschap.
Mocht je vragen hebben omtrent upgrades dan moet je het maar laten weten, lijkt erop dat wij in dezelfde vijver vissen.
En die TET foto's ... kijk er nu al naar uit!

Bij deze een foto van mijn eerste ritje van 2021
0653fa436d2aa4a42bb13f4bc68c3f34.jpg

(Ik vermoed dat er ook 2021 op de muur staat ...)
 
Hallo allemaal!

Bij deze wil ik mij ook voorstellen. Ik heb gisteren ook een Aprilia Pegaso in de kou opgehaald. Het is een Aprilia Pegaso 650 mk2 uit 1996 met ruim 38k kilometers op de teller. Een leuke motor die er op het eerste gezicht netjes uit ziet, maar hoe meer je er naar kijkt hoe meer verbeterpuntjes ik zie.

Hierbij een foto van de motor bij thuiskomst:
D4903439-FE75-4320-AC76-AB86C99EB3AD.jpeg


Gisterochtend rond 11 uur in de auto gestapt. Een uurtje later dan gepland in verband met de gladheid op de weg. De zon kwam er al mooi door en de temperatuur liep op naar 4 graden. De vorst trok langzaam weg. Rond 12 uur aangekomen op plek van bestemming. De motor stond buiten al mooi te pronken. Deze kleur valt mooi op! Na een korte kennismaking mijn motorpak aan gedaan een een korte proefrit gemaakt. Poee wat rijdt dat anders.. Ik ben een 4 cilinder gewend. Dan is dit wel even wat anders. Ik had direct het fun gevoel! Alles werkt en het blokje loopt mooi. De deal was snel gemaakt. Op naar huis! Eerst de tank vol gegooid bij het eerste tankstation. De motor hield zich goed in de kou. De temperatuur van het blokje bleef constant. Na een rit van 1,5 uur in de kou, pekel en vocht was ik veilig thuis. Eerst opwarmen en vervolgens de motor met koud water afgespoten om de pekel kwijt te raken. Vervolgens direct de garage in om goed te drogen. Ik ben ook alvast gestart om alle kappen te demonteren.

Zo staat hij er nu bij:
315DA712-D82B-4E31-BB0F-BA9163FFDE94.jpeg


Plannen met de motor:
- Technisch nakijken en in orde maken
- Kapotte / versleten onderdelen vervangen
- optisch opknappen, zodat hij weer lekker fris oogt

Al met al weer een leuk winterproject! Mijn handen jeuken om er mee aan de slag te gaan.

Groet, Peter
 
Ik heb nog wel een vraag over de versnellingen. Als ik hem in zijn 1 zet kan ik naar beneden blijven gaan met de schakelpook. Bij mijn bandit kan dit niet. Naar boven schakelen is het net zo. Als hij in de 5e versnelling staat kan ik omhoog blijven gaan. hij blijft wel in zijn versnelling staan.

Hoort dit zo bij dit type, of is er wat aan de hand?
 
Ik heb nog wel een vraag over de versnellingen. Als ik hem in zijn 1 zet kan ik naar beneden blijven gaan met de schakelpook. Bij mijn bandit kan dit niet. Naar boven schakelen is het net zo. Als hij in de 5e versnelling staat kan ik omhoog blijven gaan. hij blijft wel in zijn versnelling staan.

Hoort dit zo bij dit type, of is er wat aan de hand?
Hoort zo, is even wennen maar je kan beide kanten op door blijven 'trappen'.

Gefeliciteerd met je aanwinst! Was eigenlijk naar dit model opzoek, dit model hebben mijn twee maten ook.
 
Terug
Bovenaan Onderaan