Laat je Aprilia Pegaso ff zien

Denk dat je goed moet zoeken. Ik heb natuurlijk geen eerste model... maar wel wat gevonden. 't Wordt voor mij een Aprilia origineel, want dat is de goedkoopste optie :+ Maar er zijn dus ook aftermarketleveranciers die zulke dingen gewoon hebben.
 
Startproblemen 's ochtends... vorige week heb ik 'm nog een keertje aan kunnen duwen, vanmorgen lukte die truc niet. Terwijl ik gister nog op pad was ermee, volgens mij heb ik baat bij een nieuwe accu.
 
De Pegaso 650 die ik een tijd geleden heb opgeknapt is recent exact aan het einde van een rit gestopt (op de oprit van de huidige eigenaar) met lopen en wil niet meer starten. Krijg hem hier morgen weer, ben heel benieuwd.

Hij had geen gereedschap om veel te testen, maar de bougiedop er even af gaf wel een vonk van de kabel naar het blok en op de startmotor gaat hij rond dus de meeste dure dingen lijken uitgesloten.
 
Zijn er hier mensen die een losse pro link hebben liggen en eventueel voor mij de afmetingen van de asjes zouden kunnen controleren?
 
Nooit gedacht dat ik zo blij zou zijn met een middenbok _O-

Maar dat ben ik wel :Y
Nieuwe accu ook, ding doet 't weer prima. Nu nog een kettingsetje in het voorjaar en hij is weer helemaal tiptop.
 
Hey! Ik ben nieuw hier! 23 jaartjes en trotse eerste eigenaar van een pegaso 650 uit 97. Ben opzoek naar mensen om lekker zandpaden mee te verkennen
Screenshot_2024-02-03-12-32-12-71_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg
 
Gister een Pegaso opgehaald voor m'n kameraad bij @rvt .
1974807-61166c2b548f6dc0969a85a1cd083ff1.jpeg


Een redelijk nette 1998 die al lang stil had gestaan en dus niet wilde starten.

Thuis direct startbooster er aan, wilde wel rond, niet starten.
Bougie'tje dr uit, zwakke vonk, maar dus wel een vonk. Meevaller, nieuwe bougie er in, nog niet lopen.
Remreiniger dr in, paar klappen, mooi timing klopt. Brandstof probleem dus.
Enfin, ik moest de late dienst in dus kameraad een emmer sop gegeven met de missie dat ik vandaag aan een schone motor wilde beginnen.

Begin van de middag kameraad weer aanwezig, mooi in de aanval.
De accu die we aan de lader hadden gezet hield daarna zijn spanning goed vast. Lijkt dus een uitgave te schelen.

Motor gestript. Uitlaat dempers begonnen te roesten dus hem een staalborstel in de handen gedrukt, kaalmaken dat spul.

In de tussentijd begonnen met al het plaatwerk er af te halen. Subframe te kantelen zodat ik ruimte had met de carburateurs. Carburateurs waren inmiddels de hoofdverdachten voor het niet lopen.
Carburateurs waren inderdaad een beetje vies van binnen, met de hand schoongemaakt en op Spa behandeling gestuurd in het ultrasoon bad, mooi 3 kwartier, iig lang genoeg.

In de tussentijd de kleppendeksel gelicht en de kleppen gecontroleerd. Alle 3 de inlaatkleppen te strak.
De middelste is stelschroef dus geen probleem. 1 was 0,03 te strak en zijn buurman had een 0,05 dunnere shim. Die was dus ook binnen spec, maar de laatste was veel te strak met de nieuwe shim. Nu heeft dit model nog net de 30mm shims welke nagenoeg niet leverbaar zijn. Nu had ik al eerder met dit bijltje gehakt en had een stapeltje shims uit een of andere Kia van 2.00 dik. Daar onder leg ik dan een versnellingsbak shim 30mm om op de juiste dikte te komen. Het is niet alles, maar veel beter dan niet te krijgen.

Carburateurs er weer op, netjes gespoten uitlaatdempers gemonteerd, paar startpogingen, helaas niks. Jammer genoeg in enthousiasme de tank met oude benzine er op gezet. Afgetapt, nieuwe benzine en met pijn en moeite aanslaan oude meuk zat nog in de vlotterbakken.

Na een paar minuten lopen de olie afgetapt, filter gewisseld en in de tussentijd het meeste plaatwerk gemonteerd.

Toen was het bedtijd voor de nachtdienst.

Van de week olie vullen, KVS wissel, remblokjes achter en remvloeistof voor/achter. Verder zien de voorvork keerringen er niet super meer uit en zal die olie ook z'n beste tijd wel gehad hebben. Gelijk even meepakken. Mogelijk gelijk even pre-load bussen maken om die pootjes zijn lompe lijf te laten dragen. Achterveer afstellen.

Maw nog een mooi dagje werk te gaan.

Buiten dat wilde hij ook nog eea gespoten hebben, maar dat mag na de proefrit.
 
Originele bougiedop bouwt weerstand op door ouderdom. Zou ik ook vervangen. En de stationair sproeiers iets uitboren beviel mij ook goed. Deze pre injectie versies staan erg arm afgesteld. De stationaire sproeiers kunnen er niet uit (bullshit design). Maar als het weer loopt zijn ze zo leuk om te rijden ;)
 
De groene aanslag was er met een keertje hogedruk weer af :t

In eerste instantie gaan we hem gewoon als origineel lopend maken. Hij heeft al een paar minuten gedraaid.
Over de projecten heb ik wel geleerd dat je eerst zo veel mogelijk naar de originele settings moet en vanaf daar pas verder aanpassingen gaat doen. Anders ben je het begin en eind zo zoek.
 
Dat klopt, gaan we in de gaten houden.
In 3 BMW F650's en 1 Pegaso heb ik er nooit last van gehad, maar we houden het in ons achterhoofd. Waar ik wel last van heb gehad is sneuvelende spanningsregelaars. Die lijkt op deze motor nog goed.

Stukje achtergrond aan dit project.
M'n maat heeft als 1e motor de vorige generatie Pegaso 650 (1995) van mij over genomen. Ondanks vele waarschuwingen van mij en andere kameraden heeft hij de motor af en toe wassen (hij rijdt zomer en winter) toch maar overgeslagen, af en toe rondlopen met een busje WD40 is er ook bij in geschoten en tijdens het jaarlijkse grote onderhoud was het dweilen met de kraan open. Olie/filters/kleppen heb ik allemaal bij kunnen houden, maar nooit de tijd er in kunnen steken om alles netjes te houden. Ook de prolink nog vervangen omdat daar speling op zat. Bij de laatste beurt viel echter op dat de dempers wel heel roestig waren, afspraak gemaakt voor eergister om deze te gaan spuiten evenals wat andere onderdelen die in het kleurenpallet meer richting bruin gingen.
Daarbij (vanwege gebrek aan aandacht) zat z'n gaskabel ook dusdanig droog dat die op z'n voorlaatste ritje brak (Erwin to the rescue met een heel toevallig op voorraad zijnde kabel) en zo waren er wel meer puntjes.

Nu kwam hij dus eergister aan en was het aardig luider dan normaal. De linker demper had besloten dat het klaar was en het dunne metaal is naar buiten geploft.

Dit icm een aantal teleurstellingen zoals die gebroken gaskabel heeft hem de moed doen verliezen in deze motor. Hij is best te redden, het frame enz zijn echt nog lang niet slecht, maar er moet veel opknap en klein werk gebeuren. Achterbrugje begint roest te vertonen, eigenlijk spuiten om dat te stoppen, die lekke demper, hier en daar klein werk subframe mag wel gespoten worden (mogelijk dat mijn nette weggevertje van hier boven past).
Maar hij zat er niet meer lekker op dus vandaar de overstap.

Bij die alles hoorde natuurlijk en stevige preek van ome Erwin en er wordt beterschap beloofd bij deze nieuwe start.
Natuurlijk heb ik een wel erg slechte sales pitch gehouden zo, maar mocht er dus iemand een projectje zoeken... Zelf vind ik 1 Pegaso in onderhoud hebben wel even genoeg.
 
Laatst bewerkt:
Oke status update. Afgelopen woensdag avond is meneer geweest. Olie filter er in, olie er bij, accu had netjes spanning gehouden dus starten lopen!
Intussen kon hij zijn uitlaatbeschermkapjes mooi kaal maken en spuiten.

Niet heel netjes, maar we lopen. Hierbij kwamen we achter een typisch Aprilia/BMW kwaaltje, de ''verbrande'' stekker van de spanningsregelaar even toonbaar gemaakt. Had zo niks liggen, heeft iemand deze connector of weet waar deze te koop is?

Al wel beter maar nog niet perfect, al viel het me op dat 1 membraanrubber van de carburateur wel wat gaar was, omdat het op dat moment een krappe voldoende leek maar terug geplaatst en een revisie setje besteld (alle pakkingen etc had ik nog hergebruikt vanwege niks aanwezig).

Tijdens de proefrit liep hij aardig al niet heel lekker van onderuit. Enfin, hij moest wel naar huis dus de motor mee naar huis gelopen en hij reageert steeds beroerder op het gas al loopt hij stationair redelijk.
Wanneer hij weer komt het membraanrubber vervangen (desnoods tijdelijk die van de oude motor) en eens kijken wat dat doet.

Ook vind hij dat hij wat opgevouwen zit. Een verhoogd zadel vindt hij te duur momenteel.
Dus ik ga kijken wat ik voor hem kan maken kwa verlaagde voetstepplaatjes. Maargoed die komen dan wat laag aan de grond. Dan moet de motor dus omhoog. Setje andere dogbones kan ik wel even maken en ben nu een ontwerpje aan het tekenen om de slag van de vork te verlengen. Zodra de poot uit elkaar gaat weet ik hoe ver ik kan gaan, maar ik heb op Youtube al wel gezien dat de poten een flinke overlap hebben.
Afhankelijk van wat ik daar aantref en hoe de hoek van de achterbrug/ketting uitkomt denk ik aan 25mm verhoging.
 
Nog niet uitgewerkt, heel grof gebouwd en nog niet de juiste spacers. Soort van proof of concept.

190 naar 218 mm slag.
IMG_20240223_181841.jpg
 
Laatst bewerkt:
Iemand hier trek in een project Pegaso uit 1995?

Van m'n maat. Loopt start goed.
Maar 1 uitlaatdemper is doorgerot en rondom verder geen schoonheid. Motorisch wel goed en van de olie/filter enz ben ik zeker dat het de afgelopen jaren goed is gebeurd. Klepspeling is ook goed.
Buiten het blok om wordt je er nog wel even wat drukker mee, maar in weze andere demper en je kunt rijden.
 
Hallo allen,

Sinds kort een Pegaso 650 uit '97 in de garage. Helaas wat gerommeld door de vorige eigenaar(en). Hou de motor slopen en tweedehands zaken goed in de gaten. Maar dacht dat het misschien de moeite waard zou zijn om het hier eens te proberen.
Ik ben nog op zoek naar de volgende originele delen:

-Uitlaten
-Filterbox
-gereedschapbak/spatbord(die achter filterbox zit bevestigd)

Heeft iemand deze toevallig liggen?
 
Hallo allen,

Sinds kort een Pegaso 650 uit '97 in de garage. Helaas wat gerommeld door de vorige eigenaar(en). Hou de motor slopen en tweedehands zaken goed in de gaten. Maar dacht dat het misschien de moeite waard zou zijn om het hier eens te proberen.
Ik ben nog op zoek naar de volgende originele delen:

-Uitlaten
-Filterbox
-gereedschapbak/spatbord(die achter filterbox zit bevestigd)

Heeft iemand deze toevallig liggen?
Doorgeroeste uitlaten en een gesmolten filterbox?
 
Helaas geen goede foto van het geheel...
 

Bijlagen

  • IMG_20240303_180512.jpg
    IMG_20240303_180512.jpg
    219,7 KB · Weergaven: 0
  • IMG_20240314_194528.jpg
    IMG_20240314_194528.jpg
    283,7 KB · Weergaven: 0
  • IMG_20240315_204140.jpg
    IMG_20240315_204140.jpg
    206,4 KB · Weergaven: 0
  • IMG-20240315-WA0006.jpeg
    IMG-20240315-WA0006.jpeg
    351,7 KB · Weergaven: 0
De eerste keer TET zit er op voor de Pegaso. Met als resultaat: 165km naar huis zonder radiateur.

Wie heeft er valbeugels voor een Pegaso 1997?
 

Bijlagen

  • IMG-20240407-WA0005.jpeg
    IMG-20240407-WA0005.jpeg
    810,4 KB · Weergaven: 0
  • IMG-20240407-WA0007.jpeg
    IMG-20240407-WA0007.jpeg
    378,5 KB · Weergaven: 0
  • IMG-20240407-WA0009.jpeg
    IMG-20240407-WA0009.jpeg
    329,4 KB · Weergaven: 0
Terug
Bovenaan Onderaan