legendarische motoren

Is dát een legende???? Ég niet...... Het enige dat Harley hiermee doet is de Japanners kopiëren. Niks mis mee (vind 'm best mooi), daar niet van, maar.....

Alles hangt er van af wat je belangrijk vindt. Is een motor belangrijk omdat er allerlei nieuwe technische oplossingen zijn gebruikt die later weer zijn verdwenen omdat ze niet praktisch bleken? Is een motor belangrijk omdat ie gewoon mooi is?
Of is een motor belangrijk omdat ie totaal nieuw was en de trendsetter voor vele jaren? Ik kies voor het laatste. Dit soort motoren heeft een hele trend veroorzaakt en vele andere fabrikanten hebben er een eigen versie van uitgebracht.
Bij motoren en hun techniek is meestal sprake van evolutie. Een enkele keer komt er een model uit waar iedereen verrast door is en dat door velen wordt gekopiëerd.

Baanbrekende motoren van na de oorlog:
(een aantal motoren hebben hun roots van voor of tijdens de oorlog. Wél hele belangrijke motoren, maar niet baanbrekend/vernieuwend na de oorlog, zoals de HD en de BMW boxer, maar ook de Vincent etc.)

Triumph Bonneville (de hele lay-out en het uiterlijk was destijds baanbrekend)
Honda CB 750 (betrouwbaarheid, vermogen, techniek)
Kawa GPZ900 (sportiviteit, vermogen, uiterlijk)
Ducati 916 (combinatie van sportiviteit, uiterlijk en techniek in een racy jasje)
Britten (de ophanging met de motor als dragend deel)

Natuurlijk "vergeet" ik dan motoren als de Benelli en Honda 6-cylinders (nog steeds indrukwekkend om te zien) en de diverse wankels en turbo's. Allemaal wondertjes der techniek, maar.... wie maakt er nog 6-cylinders, wankels of turbo's????? De Ducati koningsassers waren destijds beroemd, maar wie maakt ze nog? De Münch Mammut was een enorm indrukwekkende fiets, maar baanbrekend of vernieuwend? De Yamaha GTS1000 was de eerste "gewone" fiets met standaard een aantal zaken als naafbesturing etc. Vernieuwend? Zeker, maar welke grote fabrikant gebruikt nog naafbesturing? BMW heeft z'n unieke ophanging, maar heeft dat verder écht navolging gekregen? De MV Agusta vind ik een schitterende fiets, maar.....
 
Ha, die JanB;

Zoals je al aangaf is een sluitend maatstaf voor legendes nauwelijks aan te leggen. Betekenis voor de motortechniek of verkoopsucces kan misschien ook een reden zijn, maar voor mij gaat het voornamelijk om het verhaal dat aan een motor kleeft. En een verhaal heeft ome Friedl zijn fietsen wel meegegeven, lijkt me. Dat doet niets af aan de voorbeelden die jij noemt; stuk voor stuk de titel ook waard, maar dat is een Benelli Sei voor mij net zo goed; typisch een fiets met een verhaal of een opvallende constructie, al is het dan geen marktsucces geworden, de zespitter.
 
Laatst bewerkt:
Klopt, het blijft ook persoonlijk natuurlijk.

Ik denk dat marktsucces (in ieder geval de navolging van bepaalde verwerkte ideeën) en algemene bekendheid nu juist de belangrijkste criteria moeten zijn.
In principe kan "iedereen" een originele/exotische fiets maken die er op één of andere manier uit springt. Een motor met vierkante wielen is op zichzelf al vrij exclusief en/of exotisch.... Belangrijkste criterium voor mij is: is het baanbrekend en heeft het algemeen navolging gekregen.

Zo'n Boss Hoss bijvoorbeeld is best bijzonder. Maar is er écht iets in verwerkt waarbij andere fabrikanten zeggen dat het navolging verdient of dat "het publiek" aanspreekt? De mensen die er op rijden willen iets bijzonders. Niks mis mee. Maar dat bepaalt toch niet of zo'n fiets "baanbrekend" genoemd kan worden?
 
Ha, die JanB;

le·gen·da·risch (bn.)
1 tot de legende horend <=> historisch
2 gedenkwaardig, befaamd => mythisch

Een bepaalde mate van bekendheid mag je van een legende inderdaad wel verwachten, maar marktsucces staat hier in de meeste gevallen los van. Integendeel zou ik haast zeggen, want als je kijkt naar bijvoorbeeld de BMW's R90S en R75/6 dan is de laatste vele malen beter verkocht, maar heeft de R90S toch de status legende in mijn ogen eerder verdiend. Een Honda CB750 heeft de status zeker verdiend als eerste echte superbike en hij heeft ook grote verkoopsuccessen gekend, maar toch zijn er betere en beter verkopende fietsen geweest die nooit die status zullen krigen en misschien juist wel omdat er zoveel van rondrijden; te gewoontjes misschien? Een Suzuki GS500 bijvoorbeeld; (wie heeft er niet op gelest?) bij wagonladingen verkocht maar zal nooit op mijn legendenlijstje komen te staan.
 
Deze mag ook niet ontbreken

full


Verder vind ik eigenlijk in dit topic alleen die motoren thuis horen welke vernieuwend waren, bijvoorbeeld de Honda CB750Four uit '69 en niet zijn opvolgers zoas de Bol d'or. wel de CBX1000 en de Goldwing :Y
verder veel :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ motoren in dit topic :Y
 
Ha, die JanB;
le·gen·da·risch (bn.)
1 tot de legende horend <=> historisch
2 gedenkwaardig, befaamd => mythisch
Een bepaalde mate van bekendheid mag je van een legende inderdaad wel verwachten, maar marktsucces staat hier in de meeste gevallen los van. Integendeel zou ik haast zeggen, want als je kijkt naar bijvoorbeeld de BMW's R90S en R75/6 dan is de laatste vele malen beter verkocht, maar heeft de R90S toch de status legende in mijn ogen eerder verdiend. Een Honda CB750 heeft de status zeker verdiend als eerste echte superbike en hij heeft ook grote verkoopsuccessen gekend, maar toch zijn er betere en beter verkopende fietsen geweest die nooit die status zullen krigen en misschien juist wel omdat er zoveel van rondrijden; te gewoontjes misschien? Een Suzuki GS500 bijvoorbeeld; (wie heeft er niet op gelest?) bij wagonladingen verkocht maar zal nooit op mijn legendenlijstje komen te staan.


Met marktsucces bedoel ik meer de totale verkoop/navolging van het -concept-. De CB750 bv. was een totaal nieuw concept en werd al snel gevolgd door heel veel soortgelijke motoren. Dat, meer nog dan de verkoop van de CB zelf, is de graadmeter voor z'n status.

De R90 was zeker een bijzondere fiets, omdat op dat moment alles samenkwam in die éne fiets wat BMW al heel wat jaren aan het ontwikkelen was. Maar dat maakt 'm voor mij niet legendarisch. Wél een van de mooiste BMW's.

De Britten bv. is op zichzelf geen veel verkochte fiets. Als dát de graadmeter was, kwam ie niet op de lijst voor. Maar het concept met de motor als onderdeel van het frame en de opbouw van de vering kreeg enorm veel navolging.

Tja, de GS500.... heb ik dus niet op gelest..... :+
 
Legendarisch zou nisschien zijn de eerste motor met een twinspar frame (welke motor is dat?). Of met een USD vooorvork. Iets dat ooit eens is ge-introduceerd en door vele is gekopieerd. Een trendsetter zoals de Cb750 :Y
 
Niet echt een kwijl fiets maar voor mij een icoon mijn Pa had er 1 toen ik klein was, en die bulderende Marshall uitlaat die erop zat mijn god wat maakte dat een indruk op een klein ventje wat ik toen was.

De CB 750
full


Mijn vader zei altijd als jullie(mijn broertje en ik) groot zijn dan kopen je moeder en ik een laverda en gaan we Europa rond.

Helaas mijn moeder is overleden en pa zit in een rolstoel dus ik geniet maar voor hun beide !

(sorry fiets roept herinneringen op)
 
Pf legendarisch.. van de nieuwere jaargangen (na 80) denk ik dan aan de BMW G/S reeks omdat het een trendsetter was in de richting van grote allroads, De Hayabusa, de Honda Fireblade, de VFR (en dan vooral de eerste modellen), de luchtgekoelde Katana's uit begin jaren 80, het eerste model FZ750 (die waarvan het blok nog zo mooi zichtbaar was). Volgens mij waren dat allemaal wel modellen die iets in gang gezet hebben :)
 
En eigenlijk zijn natuurlijk ook de UJM's legendarisch, want daar hebben generaties op leren motorrijden. CB400N, CB550, GS550, Z550, dat soort dingen.

Zwaar ondergewaardeerd ook en waarschijnlijk over een jaar of 10 behoorlijk zeldzaam.

En natuurlijk m'n eigen GPZ600R, want dat was de eerste echt sportieve 600 :)
 
waar blijft de bimota tesi 1D

is toch wel effe de eerste producktie motor met naafbesturing

en toen der tijd 1990 de op een na de duurste productie motor van ruim 80.000gulden

en het is ook maar een beperkte oplage geweest.

nu is er ook een nieuwe testi 2d met een prijs van 45000euro

 
waar blijft de bimota tesi 1D

is toch wel effe de eerste producktie motor met naafbesturing

en toen der tijd 1990 de op een na de duurste productie motor van ruim 80.000gulden

en het is ook maar een beperkte oplage geweest.

nu is er ook een nieuwe testi 2d met een prijs van 45000euro
Aan de andere kant heeft Yamaha vanaf 1993 ee3n krappe 20.000 motoren met naafbesturing verkocht :}
 
Dit is ook een prachtige fiets..

(Afbeelding)

volgens mij zijn er niet zo veel van gemaakt.. voor mij is ie legendarisch :Y

Leuk topic :9

Zullen er inderdaad niet veel van gemaakt zijn....... is namelijk pas een jaar echt in productie voor homolegatie.... de eerste wegversie schijnt overigens door Teo Lamers in nijmegen al verkocht te zijn in Nederland (is alleen uiteraard volgens passende Italiaanse traditie nog niet afgeleverd.........)

legendarisch zou ik haar alleen niet willen noemen........ als over een aantal jaren blijkt dat Guzzi met deze motor succesvol is teruggestapt in de race-wereld dan zou deze racer in aanmerking komen, maar nu is het alleen een leuke (en zoveelste) poging.
(de eerste prototypes daytona waren ook bedoeld voor de Superbikes en BOTT, hebben ze ook nooit waar kunnen maken.......)
 
Vandaag was er een leuk programma op Discovery waar ik toevallig langs zapte. Het programma ging dus ook over "Greatest Motorcycles ever". Ik zapte op tijd in op de laatste 5 te zien (de nummers 1 t/m 5 dus).

1) Honda Cup
CUB50.jpg

Charlie Boorman abused de Cub even zwaar tijdens het programma, hij had als missie de Cub kapot te maken. Niet echt gelukt.

2) Ducatie 916
916.jpg


3) Y2K
Y2K.jpg

Gas turbine aangedreven motor met zo'n 350 PK. Wat een geluid zo'n ding _O-
Alsof je op een straaljager rijdt! De uitlaatgassen zijn zo'n 650 graden Celsius, wat nou bumperklevers? Als je er te dicht achter rijdt, dan begint je bumper echt te kleven.... :} Topsnelheid over de 400 km/h

4) Britten V1000
9702.jpg

Wat een schitterend verhaal achter deze motor :}

5) Honda CB750
CB750%20Sand%20Cast%20copy.JPG
 
Vandaag was er een leuk programma op Discovery waar ik toevallig langs zapte. Het programma ging dus ook over "Greatest Motorcycles ever". Ik zapte op tijd in op de laatste 5 te zien (de nummers 1 t/m 5 dus).

1) Honda Cup
(Afbeelding)
Charlie Boorman abused de Cub even zwaar tijdens het programma, hij had als missie de Cub kapot te maken. Niet echt gelukt.

2) Ducatie 916
(Afbeelding)

3) Y2K
(Afbeelding)
Gas turbine aangedreven motor met zo'n 350 PK. Wat een geluid zo'n ding _O-
Alsof je op een straaljager rijdt! De uitlaatgassen zijn zo'n 650 graden Celsius, wat nou bumperklevers? Als je er te dicht achter rijdt, dan begint je bumper echt te kleven.... :} Topsnelheid over de 400 km/h

4) Britten V1000
(Afbeelding)
Wat een schitterend verhaal achter deze motor :}

5) Honda CB750
(Afbeelding)


a je heb naar herhaling nr. 8798753613254732 gekeken :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan