JanB
geblokkeeerd account
- 24 jan 2003
- 47.133
- 14
Is dát een legende???? Ég niet...... Het enige dat Harley hiermee doet is de Japanners kopiëren. Niks mis mee (vind 'm best mooi), daar niet van, maar.....
Alles hangt er van af wat je belangrijk vindt. Is een motor belangrijk omdat er allerlei nieuwe technische oplossingen zijn gebruikt die later weer zijn verdwenen omdat ze niet praktisch bleken? Is een motor belangrijk omdat ie gewoon mooi is?
Of is een motor belangrijk omdat ie totaal nieuw was en de trendsetter voor vele jaren? Ik kies voor het laatste. Dit soort motoren heeft een hele trend veroorzaakt en vele andere fabrikanten hebben er een eigen versie van uitgebracht.
Bij motoren en hun techniek is meestal sprake van evolutie. Een enkele keer komt er een model uit waar iedereen verrast door is en dat door velen wordt gekopiëerd.
Baanbrekende motoren van na de oorlog:
(een aantal motoren hebben hun roots van voor of tijdens de oorlog. Wél hele belangrijke motoren, maar niet baanbrekend/vernieuwend na de oorlog, zoals de HD en de BMW boxer, maar ook de Vincent etc.)
Triumph Bonneville (de hele lay-out en het uiterlijk was destijds baanbrekend)
Honda CB 750 (betrouwbaarheid, vermogen, techniek)
Kawa GPZ900 (sportiviteit, vermogen, uiterlijk)
Ducati 916 (combinatie van sportiviteit, uiterlijk en techniek in een racy jasje)
Britten (de ophanging met de motor als dragend deel)
Natuurlijk "vergeet" ik dan motoren als de Benelli en Honda 6-cylinders (nog steeds indrukwekkend om te zien) en de diverse wankels en turbo's. Allemaal wondertjes der techniek, maar.... wie maakt er nog 6-cylinders, wankels of turbo's????? De Ducati koningsassers waren destijds beroemd, maar wie maakt ze nog? De Münch Mammut was een enorm indrukwekkende fiets, maar baanbrekend of vernieuwend? De Yamaha GTS1000 was de eerste "gewone" fiets met standaard een aantal zaken als naafbesturing etc. Vernieuwend? Zeker, maar welke grote fabrikant gebruikt nog naafbesturing? BMW heeft z'n unieke ophanging, maar heeft dat verder écht navolging gekregen? De MV Agusta vind ik een schitterende fiets, maar.....
Alles hangt er van af wat je belangrijk vindt. Is een motor belangrijk omdat er allerlei nieuwe technische oplossingen zijn gebruikt die later weer zijn verdwenen omdat ze niet praktisch bleken? Is een motor belangrijk omdat ie gewoon mooi is?
Of is een motor belangrijk omdat ie totaal nieuw was en de trendsetter voor vele jaren? Ik kies voor het laatste. Dit soort motoren heeft een hele trend veroorzaakt en vele andere fabrikanten hebben er een eigen versie van uitgebracht.
Bij motoren en hun techniek is meestal sprake van evolutie. Een enkele keer komt er een model uit waar iedereen verrast door is en dat door velen wordt gekopiëerd.
Baanbrekende motoren van na de oorlog:
(een aantal motoren hebben hun roots van voor of tijdens de oorlog. Wél hele belangrijke motoren, maar niet baanbrekend/vernieuwend na de oorlog, zoals de HD en de BMW boxer, maar ook de Vincent etc.)
Triumph Bonneville (de hele lay-out en het uiterlijk was destijds baanbrekend)
Honda CB 750 (betrouwbaarheid, vermogen, techniek)
Kawa GPZ900 (sportiviteit, vermogen, uiterlijk)
Ducati 916 (combinatie van sportiviteit, uiterlijk en techniek in een racy jasje)
Britten (de ophanging met de motor als dragend deel)
Natuurlijk "vergeet" ik dan motoren als de Benelli en Honda 6-cylinders (nog steeds indrukwekkend om te zien) en de diverse wankels en turbo's. Allemaal wondertjes der techniek, maar.... wie maakt er nog 6-cylinders, wankels of turbo's????? De Ducati koningsassers waren destijds beroemd, maar wie maakt ze nog? De Münch Mammut was een enorm indrukwekkende fiets, maar baanbrekend of vernieuwend? De Yamaha GTS1000 was de eerste "gewone" fiets met standaard een aantal zaken als naafbesturing etc. Vernieuwend? Zeker, maar welke grote fabrikant gebruikt nog naafbesturing? BMW heeft z'n unieke ophanging, maar heeft dat verder écht navolging gekregen? De MV Agusta vind ik een schitterende fiets, maar.....