Speedy-Gonzalez
Die hard MF'er
Welke motorlaarzen moet ik nu kopen? En voldoen legerkisten eigenlijk niet gewoon?
Dat waren de vragen waar ik mee rondliep toen ik begon met motorrijden. En aangezien ik legerkisten had als wandelschoenen was de keuze snel gemaakt: ik ging motorrijden met legerkisten!
Hieronder een testverslag omdat ik denk dat meerdere mensen met de vraag rondlopen in hoeverre legerkisten geschikt zijn als motorlaarzen.
Inleiding:
Dit verslag gaat over de Bata legerkisten die in het NL leger gebruikt worden. Ik heb ze bij de dump nieuw gekocht. De prijs die ik ervoor betaald heb was E 99,=. Een koopje vergeleken met de prijs van veel 'echte' motorlaarzen.
Ik heb deze kisten van Maart tot November van 2019 gebruikt om mee te motorrijden. Ze zijn in die periode gebruikt in alle weersomstandigheden: van extreem warm (38 graden) tot koud (8 graden) en kletsnat tot koud (3 graden) en droog. In alle gevallen droeg ik wollen wandelsokken in mijn kisten. Mijn lange (spijker)broek stopte ik in mijn laarzen, mijn motorbroek over de schacht van de laarzen.
Beschrijving:
De Bata legerkisten zijn gemaakt van vol-leer (ca. 1 mm dik) en zijn ca. 24 cm hoog (incl. zool). Ze zijn er in zwart en bruin. De kisten worden gesloten met een veter waarbij de derde 'gaatjes' van onderen een blokkerclip zijn zodat je de eerste drie gaatjes strak kan aantrekken waarna je de veters kunt blokkeren tegen losspringen. Dit geeft je de kans om de veters langs de schacht goed strak te trekken. Dit ging bij mij altijd heel gemakkelijk: ik reeg de veters door alle gaatjes heen (de veters moeten uit het bovenste gaatje bij het uittrekken; zie hieronder), trok de onderste gaatjes aan, blokkeerde de veters en trok in keer de rest strak. De meegeleverde veters zijn zo lang dat ik ze eerst een keer rond de schacht wikkelde voordat ik ze knoopte. Na de (enkele) knoop stopte ik de veter uiteindes (nog steeds ca. 10 cm lang) in de schacht van de laars om te voorkomen dat ze ergens aan blijven haken.
In gebruik heb ik de laarzen minstens eens per maand schoongemaakt (met koud water en, indien nodig, een borstel) en daarna opnieuw (dik) ingevet met leervet. Het leervet moet goed intrekken en dat duur ff: na het insmeren geeft de laars een paar dagen af. Ik gebruikte de laarzen in die periode niet.
De bovenkant van de schacht heeft een ca. twee centimeter brede 'kraag' van gepolsterd leer. Die voorkomt dat de leren rand in je scheen/kuit snijdt. De zool is geribbeld rubber dat heel stroef is op alle ondergronden. De zolen hebben een hak van ca. 2 cm hoogte.
Pasvorm en comfort op motor:
De laarzen zijn te koop in lengte en breedte maten. Dus er is er altijd eentje die jou goed past. De laarzen zitten echt goed en comfortabel. Ik heb ze, voordat ik ermee ging motorrijden, een aantal maanden gebruikt als wandelschoenen. Tot mijn eigen verbazing waren de schoenen vrijwel gelijk soepel en hoefden ze nauwelijks te worden ingelopen. Dat kan komen doordat ik ze voor gebruik eerste twee keer had ingevet.
De schoenen zitten dus fijn en dragen fijn. Op motor geven m.i. ze voldoende gevoel bij het remmen en schakelen. En de geribbelde zool geeft voldoende grip op de stepjes om niet weg te glijden. Wat ook helpt is dat de hak goed 'vastloopt' tegen de achterkant van de stepjes. Hierdoor heb je altijd het gevoel dat je schoenen goed grip hebben.
Het comfort in koude(re) omstandigheden is wel iets minder: je voeten voelen vrij snel wat koud aan als het buiten kouder wordt. Dat komt doordat de laarzen niet gevoerd zijn. En leer isoleert wel wat maar niet bijzonder goed. Een dubbel paar sokken en de, eerder door mij genoemde dikke wollen sokken, helpen om de voeten toch warm te houden. Tot nu toe heb ik niet echt koude voeten gehad (op een rit na; zie hieronder). Maar je moet dus wel zorgen dat je de laarzen groot genoeg koopt om dikke wollen en een paar thermosokken aan te kunnen doen.
Het aan- en uittrekken van de laarzen is iets meer werk dan met laarzen met ritsen en klitteband (zoals de meeste motorlaarzen). Maar je went er snel aan en dan valt het allemaal wel mee. Om de laarzen goed aan- en uit te kunnen trekken moest ik altijd de veters lostrekken uit de bovenste gaatjes.
Waterdichtheid en ademende eigenschappen:
De schoenen zijn in uiteenlopende omstandigheden gebruikt. In warmte (zelfs tot 38 graden aan toe) heb ik eigenlijk nooit last gehad van natte en zweetvoeten. Het leer ademt op de motor voldoende om transpiratievocht af te voeren.
In de regen blijft het leer ca. 30 minuten waterdicht. Daarna slaan de laarzen vocht door en krijg je geleidelijk aan natte voeten. Dit heb ik ontdekt op een rit in Oktober waar ik een hele dag in de stromende regen gereden heb (bij 8 graden). Na anderhalf uur werden mijn voeten koud door de combinatie van vocht en kou. Mijn wollen sokken hebben er die dag voor gezorgd dat mijn voeten toch voldoende warm bleven. Maar of dat ook gelukt zou zijn bij 3 graden waag ik te betwijfelen. Maar zeker voor 'mooi weer rijders' is de beperkte waterdichtheid veel minder een probleem want met wollen sokken zijn natte voeten in warmere (>10 graden) omstandigheden niet eens erg onaangenaam.
Bescherming en veiligheid:
De laarzen zijn gemaakt van dik leer met een harde rubberen zool die moeilijk buigt en tordeert. De wreef van je voet en je scheenbeen worden extra beschermd door de veters en de clips waar ze doorheen lopen. Bij je tenen en de hak is de schoen vrij stijf. Er zijn verder geen versterkingen in de laars. Qua veiligheid doe je dus concessies met een legerkist op de motor omdat (vrijwel) alle andere motorlaarzen vaak extra versterkingen hebben voor je enkels en een buigplaat in de schacht van de laars.
De veters zijn een hoofdstuk apart: je moet echt heel zorgvuldig met je veters omgaan omdat ze anders gemakkelijk ergens achter blijven hangen. En dat kan grote gevolgen hebben op de motor. NOOIT vergeten om ze diep in je schacht weg te stoppen dus. In alle keren dat ik de laarzen gedragen heb is het slechts een keer gebeurt dat een veter zich had losgetrokken uit de schacht. Wat extra veiligheid biedt is dat ik altijd mijn motorbroek over mijn laarzen draag. Dat geeft extra zekerheid dat een eventuele losse veter geen kwaad kan.
Conclusie:
Ik vind legerlaarzen een serieus alternatief voor 'echte' motorlaarzen als je kunt leven met beperkte veiligheid en waterdichtheid en wat meer onderhoud. Ze zijn aanzienlijk goedkoper dan 'echte' motorlaarzen en dat kan voor velen aantrekkelijk zijn.
Wat draag ik nu zelf:
Ik heb recent Revit motorlaarzen gekocht omdat ik in de winter doorrij en onder alle omstandigheden droge en warme voeten wil houden (legerlaarzen schieten dan tekort).
Dat waren de vragen waar ik mee rondliep toen ik begon met motorrijden. En aangezien ik legerkisten had als wandelschoenen was de keuze snel gemaakt: ik ging motorrijden met legerkisten!
Hieronder een testverslag omdat ik denk dat meerdere mensen met de vraag rondlopen in hoeverre legerkisten geschikt zijn als motorlaarzen.
Inleiding:
Dit verslag gaat over de Bata legerkisten die in het NL leger gebruikt worden. Ik heb ze bij de dump nieuw gekocht. De prijs die ik ervoor betaald heb was E 99,=. Een koopje vergeleken met de prijs van veel 'echte' motorlaarzen.
Ik heb deze kisten van Maart tot November van 2019 gebruikt om mee te motorrijden. Ze zijn in die periode gebruikt in alle weersomstandigheden: van extreem warm (38 graden) tot koud (8 graden) en kletsnat tot koud (3 graden) en droog. In alle gevallen droeg ik wollen wandelsokken in mijn kisten. Mijn lange (spijker)broek stopte ik in mijn laarzen, mijn motorbroek over de schacht van de laarzen.
Beschrijving:
De Bata legerkisten zijn gemaakt van vol-leer (ca. 1 mm dik) en zijn ca. 24 cm hoog (incl. zool). Ze zijn er in zwart en bruin. De kisten worden gesloten met een veter waarbij de derde 'gaatjes' van onderen een blokkerclip zijn zodat je de eerste drie gaatjes strak kan aantrekken waarna je de veters kunt blokkeren tegen losspringen. Dit geeft je de kans om de veters langs de schacht goed strak te trekken. Dit ging bij mij altijd heel gemakkelijk: ik reeg de veters door alle gaatjes heen (de veters moeten uit het bovenste gaatje bij het uittrekken; zie hieronder), trok de onderste gaatjes aan, blokkeerde de veters en trok in keer de rest strak. De meegeleverde veters zijn zo lang dat ik ze eerst een keer rond de schacht wikkelde voordat ik ze knoopte. Na de (enkele) knoop stopte ik de veter uiteindes (nog steeds ca. 10 cm lang) in de schacht van de laars om te voorkomen dat ze ergens aan blijven haken.
In gebruik heb ik de laarzen minstens eens per maand schoongemaakt (met koud water en, indien nodig, een borstel) en daarna opnieuw (dik) ingevet met leervet. Het leervet moet goed intrekken en dat duur ff: na het insmeren geeft de laars een paar dagen af. Ik gebruikte de laarzen in die periode niet.
De bovenkant van de schacht heeft een ca. twee centimeter brede 'kraag' van gepolsterd leer. Die voorkomt dat de leren rand in je scheen/kuit snijdt. De zool is geribbeld rubber dat heel stroef is op alle ondergronden. De zolen hebben een hak van ca. 2 cm hoogte.
Pasvorm en comfort op motor:
De laarzen zijn te koop in lengte en breedte maten. Dus er is er altijd eentje die jou goed past. De laarzen zitten echt goed en comfortabel. Ik heb ze, voordat ik ermee ging motorrijden, een aantal maanden gebruikt als wandelschoenen. Tot mijn eigen verbazing waren de schoenen vrijwel gelijk soepel en hoefden ze nauwelijks te worden ingelopen. Dat kan komen doordat ik ze voor gebruik eerste twee keer had ingevet.
De schoenen zitten dus fijn en dragen fijn. Op motor geven m.i. ze voldoende gevoel bij het remmen en schakelen. En de geribbelde zool geeft voldoende grip op de stepjes om niet weg te glijden. Wat ook helpt is dat de hak goed 'vastloopt' tegen de achterkant van de stepjes. Hierdoor heb je altijd het gevoel dat je schoenen goed grip hebben.
Het comfort in koude(re) omstandigheden is wel iets minder: je voeten voelen vrij snel wat koud aan als het buiten kouder wordt. Dat komt doordat de laarzen niet gevoerd zijn. En leer isoleert wel wat maar niet bijzonder goed. Een dubbel paar sokken en de, eerder door mij genoemde dikke wollen sokken, helpen om de voeten toch warm te houden. Tot nu toe heb ik niet echt koude voeten gehad (op een rit na; zie hieronder). Maar je moet dus wel zorgen dat je de laarzen groot genoeg koopt om dikke wollen en een paar thermosokken aan te kunnen doen.
Het aan- en uittrekken van de laarzen is iets meer werk dan met laarzen met ritsen en klitteband (zoals de meeste motorlaarzen). Maar je went er snel aan en dan valt het allemaal wel mee. Om de laarzen goed aan- en uit te kunnen trekken moest ik altijd de veters lostrekken uit de bovenste gaatjes.
Waterdichtheid en ademende eigenschappen:
De schoenen zijn in uiteenlopende omstandigheden gebruikt. In warmte (zelfs tot 38 graden aan toe) heb ik eigenlijk nooit last gehad van natte en zweetvoeten. Het leer ademt op de motor voldoende om transpiratievocht af te voeren.
In de regen blijft het leer ca. 30 minuten waterdicht. Daarna slaan de laarzen vocht door en krijg je geleidelijk aan natte voeten. Dit heb ik ontdekt op een rit in Oktober waar ik een hele dag in de stromende regen gereden heb (bij 8 graden). Na anderhalf uur werden mijn voeten koud door de combinatie van vocht en kou. Mijn wollen sokken hebben er die dag voor gezorgd dat mijn voeten toch voldoende warm bleven. Maar of dat ook gelukt zou zijn bij 3 graden waag ik te betwijfelen. Maar zeker voor 'mooi weer rijders' is de beperkte waterdichtheid veel minder een probleem want met wollen sokken zijn natte voeten in warmere (>10 graden) omstandigheden niet eens erg onaangenaam.
Bescherming en veiligheid:
De laarzen zijn gemaakt van dik leer met een harde rubberen zool die moeilijk buigt en tordeert. De wreef van je voet en je scheenbeen worden extra beschermd door de veters en de clips waar ze doorheen lopen. Bij je tenen en de hak is de schoen vrij stijf. Er zijn verder geen versterkingen in de laars. Qua veiligheid doe je dus concessies met een legerkist op de motor omdat (vrijwel) alle andere motorlaarzen vaak extra versterkingen hebben voor je enkels en een buigplaat in de schacht van de laars.
De veters zijn een hoofdstuk apart: je moet echt heel zorgvuldig met je veters omgaan omdat ze anders gemakkelijk ergens achter blijven hangen. En dat kan grote gevolgen hebben op de motor. NOOIT vergeten om ze diep in je schacht weg te stoppen dus. In alle keren dat ik de laarzen gedragen heb is het slechts een keer gebeurt dat een veter zich had losgetrokken uit de schacht. Wat extra veiligheid biedt is dat ik altijd mijn motorbroek over mijn laarzen draag. Dat geeft extra zekerheid dat een eventuele losse veter geen kwaad kan.
Conclusie:
Ik vind legerlaarzen een serieus alternatief voor 'echte' motorlaarzen als je kunt leven met beperkte veiligheid en waterdichtheid en wat meer onderhoud. Ze zijn aanzienlijk goedkoper dan 'echte' motorlaarzen en dat kan voor velen aantrekkelijk zijn.
Wat draag ik nu zelf:
Ik heb recent Revit motorlaarzen gekocht omdat ik in de winter doorrij en onder alle omstandigheden droge en warme voeten wil houden (legerlaarzen schieten dan tekort).