Les drie (en geslaagd voor theorie)

Zjimmie

MF veteraan
21 aug 2009
1.311
0
Nijmegen
Na de derde praktijkles, vandaag gelsaagd voor de theorie, een zaterdag flink blokken bij de rijschool, de rest zelf thuis geleerd...
Kostte toch wel wat zweetdruppels, aardig wat vragen die niet in het boek stonden, of behandeld zijn tijdens de lessen.

vorrbeeld....U parkeert hier uw motor met zijspan, moet u een parkeerschijf gebruiken ?

afijn, de theorie is op zak....

Over drie weken het eerste praktijk, zogenaamd, voertuigbeheersing...

Ik zal bij het begin beginnen,
Na les 1 is het examen aangevraagd.
Vorige les, les 2, wat leuke dingen geleerd o.a. zo hard mogelijk remmen, op alleen je voorrem....Na twee keer proberen(en het inkomen van de abs) vroeg de instructeur(toffe kerel btw) of ik even bij hem achterop wou.....Resultaat..stoppies( voor de motorleek, zo hard remmen op je voorwiel, dat het achterwiel een aardig eindje van de grond komt)...Werkelijk genieten, beter als een dagje efteling :p....

Toen zelf doen en algauw ook het achterwiel omhoog...reactie leraar...heel gaaf, je kan het maar doe het op het examen ietsje minder hoog icon_mrgreen.gif icon_mrgreen.gif icon_mrgreen.gif

Verder was les twee niet zo heel spannend..

les drie (gisteren)..
Op het menu stond uitwijken en noodstop....
Begonnen met noodstop...echt ..makkelijker bestaat niet, gewoon vol in de ankers(abs) en het ding staat stil...één keer gedaan en volgesn de leraar niks meer aan veranderen icon_mrgreen.gif icon_mrgreen.gif icon_mrgreen.gif

Volgende actie..uitwijken...
met 50 kmpu op een poortje af en dan gas dicht, naar links sturen, om wat pionnen heen, terug naar rechts en weer om een pionnetje heen...





Eerste keer met 40 eropaf (vond mezelf aardig dapper) maar voor het hekje, het gas al dicht omdat ik dacht het nooit te redden...

Achterop bij Jan maar weer...
Godskolere wat een grip als je vol in de 2 wegtrekt uit een bocht(zogenaamd om voldoende snelheid te maken)..
en dan richting een (zogenaamd) muurtje, waarvan je weet dat je er tegen aan gaat knallen(vandaar ook het oerinstinct, om al eerder gas terug te nemen en te gaan sturen), Jan trok hem er netjes(lees plat over de grond, doorheen)...Nou jij zegt ie..ik deed het met 55, dus kan jij het zeker....

Afijn, de knop om(niet mijn motor dus vallen..liever niet(voor schut))...
En na een do or die actie(zo voelt het de eerste keer echt) strak er door heen...
Na nog twee keer begon in de lol ervan in te zien..en ging het steeds beter en platter...werkelijk een feestje...
(met 60 neem je echt een pion mee hoor icon_wink.gif)...

verder nog wat oude oefeningen herhaald ( de co-leerling moest veel uitleg, dus ik mocht lekker rondcrossen en alles oefenen)...richting rijschool (ik sta netjes voorgesorteerd op de rechter rijstrtook) hoor ik het oortje..we zijn laat, linker baan op, de rest vul zelf maar in....
JOEHOE ...eindelijk het gas eens goed los..

Kortom weer een wereldag gehad....


greetzz Jim
 
leuk leuk! ik heb donderdag les 2 :)

Dat remmen lukte mij nog niet heel goed. Straks weer lekker oefenen. Jij gaat goed he!
 
Leuk verhaal, en leuk om te lezen dat je het rijden tof vind. Geloof me, het wordt alleen maar beter!

Ik moet je toch wel even verwijzen naar dit topic: Het grote rijlesserstopic deeltje 45: Buitenspeeltijd!




Oh.. en vertrouw niet teveel op de ABS, probeer juist zo te remmen dat je zo hard mogelijk remt zonder de ABS te activeren. Er is namelijk een grote kans dat je eigen motor straks geen ABS heeft, en als je jezelf altijd hebt leren remmen op ABS, dan kan het nog eens fout aflopen als je in een situatie komt waarin je vol in de ankers moet.

Maja, dat zal je instructeur vast ook wel verteld hebben O-)
 
Laatst bewerkt:
Hartstikke leuk, maar ga je nu voor elke les een topic aanmaken?

Oh, en de examinator gaat het echt niet leuk vinden als jij m binnen een seconde vol de abs in knijpt bij een noodstop.
 
Laatst bewerkt:
:^

Je rem opbouw is belangrijker als je stop afstand en vol de ABS ingooien kan iedereen, maar ben je dan gecontrolleerd aan het remmen???? En wat nou als je straks zelf een fiets hebt zonder ABS en je moet een noodstop maken?
 
Heb dus voor de noodstop al aangegeven dat ik graag eens op een fiets wil remmen zonder abs, omdat ik inderdaad al een fiets heb staan zonder abs.
Antwoord was, gewoon wat minder hard remmen..lijkt me logisch...
Ik wil brommer rijden (oldtimer yamaha rd) zeker niet vergelijken met motorrijden, maar ook op deze zit geen abs en sta ik toch vlot stil als het moet (zonder blokkeren), dus het gevoel is er wel.
Volgens de instructeur moet je abs gebruiken, het gaat er tenslotte om, dat je zo vlot mogelijk stilstaat.

gr Jim
 
Je staat sneller stil als de abs niet ingrijpt, maargoed. als die instructeur je het echt zo leert is het niet echt een goede instructeur...
 
Heb dus voor de noodstop al aangegeven dat ik graag eens op een fiets wil remmen zonder abs, omdat ik inderdaad al een fiets heb staan zonder abs.
Antwoord was, gewoon wat minder hard remmen..lijkt me logisch...
Ik wil brommer rijden (oldtimer yamaha rd) zeker niet vergelijken met motorrijden, maar ook op deze zit geen abs en sta ik toch vlot stil als het moet (zonder blokkeren), dus het gevoel is er wel.
Volgens de instructeur moet je abs gebruiken, het gaat er tenslotte om, dat je zo vlot mogelijk stilstaat.

gr Jim


:X een noodstop met 60 [brommer] of een noodstop met 140km/h,zit best een aardig verschil in.
heb vro3 gedaan,en daar leer je een noodstop maken eerst met 70 km/h,en dan elke keer sneller.
Bij 150 weet je echt niet wat je meemaakt,je remweg wordt echt een stuk langer,en in het begin terwijl je remt,heb je het idee dat er niks gebeurd.

sorry,maar nooit meer met een brommer vergelijken,daarvoor liggen de snelheden iets anders,en ook de remmen zijn heel anders
 
Begonnen met noodstop...echt ..makkelijker bestaat niet, gewoon vol in de ankers(abs) en het ding staat stil...één keer gedaan en volgesn de leraar niks meer aan veranderen icon_mrgreen.gif icon_mrgreen.gif icon_mrgreen.gif
Als je ABS ingrijpt slaag je niet voor de noodstop.
 
Mooi man!!

Maar ik zou proberen zonder abs te remmen! Als je zonder abs remt sta je net iets sneller stil dan met abs. Moet je wel een goede remming uitvoeren natuurlijk. En dat is wat makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. En zeker in een noodsituatie is de kans aanzienlijk aanwezig dat je met abs beter remt dan zonder abs.
 
Als je ABS ingrijpt slaag je niet voor de noodstop.
Onjuist! Op een motor met ABS mag'ie ingrijpen bij de noodstop. Vandaar dat vrijwel elke instructeur die les geeft op'n motor met ABS je zal leren om gewoon vol alles in te knijpen / trappen.

Indien de motor is voorzien van ABS, is het in werking treden van dit systeem géén negatief beordelings aspect.
Terugschakelen is niet vereist.

Uitleg motorexamen voertuigbeheersing - Verkeersschool van der Weij - Almere, Naarden, Hilversum & Huizen
 
Onjuist! Op een motor met ABS mag'ie ingrijpen bij de noodstop. Vandaar dat vrijwel elke instructeur die les geeft op'n motor met ABS je zal leren om gewoon vol alles in te knijpen / trappen.http://motorrijschool-vd-weij.nl/uitleg-motorexamen-voertuigbeheersing-avb
Ik heb geleerd bij mn lessen dat ie best in mag grijpen, maar dat je m niet meteen vol in de abs mag remmen. Dus opbouwen en als ie er dan in komt is niet erg. Als je niet opbouwt en meteen vol die handles in knijpt ben je denk ik gewoon gezakt hoor.
 
Stelling....
Je rijdt op je motor en er steeks een kind over...wat doe je....
JUIST vol in de remmen...fijn die abs...
Met mijn eigen motor...zo hard remmen als ik kan, en proberen niet onderuit te gaan...

@cbrtweety, daarom zeg ik al, dat je een brommer niet kan vergelijken, maar meer om aan te geven dat ik 20 jaar schadevrij brommer rijdt zonder een noodstop te hoeven maken.
Vooruit kijken en denken is denk ik veel belangrijker.

@ rijmend_paard, je hebt zeker gelijk, maar waarom op het examen (kost toch aardig wat pegels) moeilijk doen als het makkelijk kan

o ja..ik hoop ook dat ie gauw zijn a'tje heeft...thanxs
 
@makrolon
niet waar. heb vandaag mijn avb gedaan (en geslaagd). Noodstop is panieksituatie. Zo snel mogelijk koppeling in en zo hard mogelijk remmen. ABS mag er dus meteen inschieten. bij de stopproef daarintegen moet je zeer krachtig remmen zonder dat ABS ingrijpt (en terugschakelen)
 
Laatst bewerkt:
Snap echt niet waarom de meeste rijscholen ABS gebruiken op hun motoren. :?
En dat er gezegd word dat je gewoon vol je remmen moet inknijpen bij een noodstop is belachelijk zelfs met abs.
De remweg word langer je leert niet goed gecontroleerd remmen en bij een echte noodstop met een motor zonder abs lig je gelijk op je bek. B|
Heb zelf tijdens de les een keer mijn wiel moeten blokkeren om te merken wat het precies is en hoe het voelt.


Maar goed ze willen gewoon dat hun leerlingen snel slagen staat goed op het papiertje van de slagingspercentage. :r

Ik zelf heb de AVB gedaan met een motor zonder ABS en de AVD gedaan op mijn eigen motor die wel ABS heeft.
Tot op de dag van vandaag heeft mijn ABS nog nooit ingegrepen en moet zeggen dat ik een paar keer flink op de remmen moest om een ongeluk te voorkomen en ben blij dat ik geleerd heb om goed gecontroleerd te remmen. *O*
 
Stelling....
Je rijdt op je motor en er steeks een kind over...wat doe je....
JUIST vol in de remmen...fijn die abs...
Met mijn eigen motor...zo hard remmen als ik kan, en proberen niet onderuit te gaan...

@cbrtweety, daarom zeg ik al, dat je een brommer niet kan vergelijken, maar meer om aan te geven dat ik 20 jaar schadevrij brommer rijdt zonder een noodstop te hoeven maken.
Vooruit kijken en denken is denk ik veel belangrijker.

@ rijmend_paard, je hebt zeker gelijk, maar waarom op het examen (kost toch aardig wat pegels) moeilijk doen als het makkelijk kan

o ja..ik hoop ook dat ie gauw zijn a'tje heeft...thanxs
FOUT !!!
Gecontroleerd remmen want zo word je remweg kleiner dan wanneer je abs inschakelt :W
 
De remweg word langer je leert niet goed gecontroleerd remmen en bij een echte noodstop met een motor zonder abs lig je gelijk op je bek.


Dat is ook de reden dat ik een noodstop willen oefenen op een motor zonder abs,
Puur omdat mijn interesse bij oldtimers ligt.

Maximaal remmen zonder abs is(vind ik) erruggg belangrijk.
Het feit dat de meeste rijscholen motoren hebben met abs, en zo dus de noodstop tot een makkie bombaderen, vind ik ook niet juist...
Je hebt wel makkelijker je papiertje...dat dan weer wel.....
 
FOUT !!!
Gecontroleerd remmen want zo word je remweg kleiner dan wanneer je abs inschakelt :W


Bedenkt even een NOOD senario..je eerste reactie is vol in de ankers.....

ben het wel met je een dat als de abs net niet inkomt, je nog korter kan remmen, maar da's de vraag niet op het examen..

gr Jim
 
@makrolon
niet waar. heb vandaag mijn avb gedaan (en geslaagd). Noodstop is panieksituatie. Zo snel mogelijk koppeling in en zo hard mogelijk remmen. ABS mag er dus meteen inschieten. bij de stopproef daarintegen moet je zeer krachtig remmen zonder dat ABS ingrijpt (en terugschakelen)
Oke. Dan ben ik in ieder geval blij dat mijn instructeur het me wel fatsoenlijk heeft geleerd. :)
 
Bedenkt even een NOOD senario..je eerste reactie is vol in de ankers.....

ben het wel met je een dat als de abs net niet inkomt, je nog korter kan remmen, maar da's de vraag niet op het examen..

gr Jim
1e reactie is gvd klein k*t kind. :(
2e reactie is uitwijken en toeteren.
3e reactie is vol in de ankers en gecontroleerd remmen (proberen zonder abs en als die al inschakelt nog harder remmen).

Is het overigens een leuke dame dan probeer ik een stoppie te maken. 8-)
Is het een oud lijk...................... Gas geven })
 
Laatst bewerkt:
ik hoop dat je eigen motor ook abs heeft want als je dat niet hebt vrees ik dat je erg hard onderuit gaat door geblokeerde banden. Probeer die noodstop te maken zonder die abs ookal mag je er wel gebruik van maken.
 
ik hoop dat je eigen motor ook abs heeft want als je dat niet hebt vrees ik dat je erg hard onderuit gaat door geblokeerde banden. Probeer die noodstop te maken zonder die abs ookal mag je er wel gebruik van maken.


Als je even terugleest zie je dat ik dit ook heb aangegeven bij de rijschool.
Aan de andere kant, liever op mijn bek, dan een klein kind eronder...
(nogmaals vooruit denken, kijken en snelheid aanpassen kan ook een optie zijn natuurlijk)

neem niet weg dat ik zeker op mijn oude gebakje, zelf ga oefenen(na het behalen van a) in het maximale remmen..hard rijden kan elke mongool, maar goed stoppen is een kunst.

gr Jim
 
Terug
Bovenaan Onderaan