De kans zit erin dat ik een RS250 van het jaar 2000 ga aanschaffen, maar er zijn nog wat dingen niet duidelijk die hier nog niet gevraagd zijn.
1
Je ziet overal rs250's staan met vrij weinig kilometer standen. Wat voor kilometer stand is maximaal haalbaar, uiteraard bij goed (normaal) onderhoud.
Want bij een 4takt heb ik wel een beeld wat haalbaar is bij normaal onderhoud.
2
De zuigers zijn snel aan vervanging toe (Bij ongeveer 16.000km, normaal gebruik), maar hoe zit het met de cilinders. Gaan die lang mee?
Geldt niet alleen voor deze, nutteloze knoflookstraal!sorry voor deze nuttenloze bijdrage, kon het niet laten
Veel. Heeft een zeer dikke cilinderwand. Weet ook dat er 300-nogiets cc kitjes voor te krijgen zijn.hoe lang de cylinder mee gaat is afhankelijk van hoeveel ruimte er in de cylinder zit om hem op te boren en overmaats zuigers te plaatsen. Je moet er dus even achterkomen hoeveel 'stappen' er gemaakt kunnen worden.
net zoals bij 4takt is bij 2takt moeilijk te zeggen wat max haalbaar is. voor sommige mensen is een 2takt aan het eind van zijn levensduur als de zuigers vervangen moeten worden. anderen vervangen keer op keer zuigers, vervangen cylinder, vervangen versnellingsbak. als je alles blijft vervangen.. tja dan gaat ie eeuwig mee natuurlijk. net als een 4takt. het gaat er dus een beetje om wat voor jou de limiet is en wanneer jij zegt "nu is ie afgeschreven"
feit is dat bij een 2takt de zuigers/cylinders harder slijten dan bij een 4takt.
maar als je bereid bent deze tijdig te vervangen is er niks aan de hand.
hoe lang de cylinder mee gaat is afhankelijk van hoeveel ruimte er in de cylinder zit om hem op te boren en overmaats zuigers te plaatsen. je moet er dus even achterkomen hoeveel 'stappen' er gemaakt kunnen worden.
Nou. dan is het dus gewoon een kwestie van de cilinders laten honen en nieuwe zuigers erin. dat is bij een 2takt niet zo heel lastig (geen nokkenaskettingen die in je blok vallen, of kleptiming gepiel)Veel. Heeft een zeer dikke cilinderwand.
Het tijdig vervangen van cilinders en zuigers is geen probleem maar hoe zit het met de andere onderdelen gaan die wel lang mee. (vergeleken met een 4takt)
ik ben het niet helemaal met je eens,
Bij een vier cilinder viertakt moet je om de 24000km kleppen stellen a €300
elke 12000km nieuwe 4 bougies a €12
elke 6000km nieuwe olie en filter a €50
dus als ik 24000km gereden heb met een viertakt ben je ongeveer €600 kwijt
ga ik dat vergelijken met een 2 cilinder 2-takt
elke 16000km nieuwe zuigers + veren €150 voor een setje (monteren kan iedere idioot zelf)
elke 800km 1ltr olie a €10
elke 12000 km nieuwe versnellingsbak olie a €20
elke 8000km 2 nieuwe bougies a €8
nieuwe uitlaatdemper €100
kom ik totaal voor de 2-takt op ongeveer€550€650
dus dat gelul van een 2-takt is in onderhoud veel duurder gaat dus niet altijd op
uitzonderingen daargelaten uiteraard
ff je calculatie gecorrigeerd.....
ik ben het niet helemaal met je eens,
Bij een vier cilinder viertakt moet je om de 24000km kleppen stellen a €300
elke 12000km nieuwe 4 bougies a €12
elke 6000km nieuwe olie en filter a €50
dus als ik 24000km gereden heb met een viertakt ben je ongeveer €600 kwijt
ga ik dat vergelijken met een 2 cilinder 2-takt
elke 16000km nieuwe zuigers + veren €150 voor een setje (monteren kan iedere idioot zelf)
elke 800km 1ltr olie a €10
elke 12000 km nieuwe versnellingsbak olie a €20
elke 8000km 2 nieuwe bougies a €8
kom ik totaal voor de 2-takt op ongeveer €550
dus dat gelul van een 2-takt is in onderhoud veel duurder gaat dus niet altijd op
uitzonderingen daargelaten uiteraard
Als ik mij niet vergis heeft een Appie dezelfde pakkingen als een RGV-tje. Bestel pakkingen bij Soes, da's stukken sneller. Heb net geen 2 weken gewacht op 2 koppakkingen (wel bestellen bij Jan Dokter Motoren in Ede natuurlijkEn volgens mij hebben ze je motor niet eens uit elkaar gehaald,aangezien de wachttijd voor pakkings minimaal 2-3 maanden is.